Zarządzenie Nr 81/09 z dnia 1 lipca 2009 r.
zarządzenie nr 81/09 wójta gminy gródek
z dnia 1 lipca 2009 r.
w sprawie zmian w zakładowym planie kont oraz przyjętych zasadach prowadzenia rachunkowości
Na podstawie § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporzadzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednotek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora fianansów publicznych (Dz. U. Nr 72, poz. 422) zarządzam, co następuje:
§ 1. W załączniku Nr 2 do Zarządzenia Nr 66/06 Wójta Gminy Gródek z dnia 25 sierpnia 2006 r.:
1) w Pkt I. Wykaz kont 1. Konta bilansowe:
a) w zespole 2 – „Rozrachunki i roszczenia” po koncie o symbolu „201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” dodaje się konto o symbolu „220 – Rozrachunki z tytułu dochodów gminy pobieranych przez urzędy skarbowe na podstawie właściwych przepisów”,
b) w zespole 7 – „Przychody i koszty ich uzyskania” dodaje się konto o symbolu „700 – Sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia”.
2) w Pkt I. Wykaz kont 2. „Konta pozabilansowe” dodaje się konto o symbolu:
a) „913 – Wyposażenie i niskocenne składniki majątkowe”,
b) „914 – Gwarancje i zabezpieczenia umów, w tym weksle własne”.
3) W
Pkt II. Opis kont 1. Konta bilansowe Zespół 2 – „Rozrachunki i roszczenia”
a) Po
pkt 1) dodaje się pkt „1a) Konto 220 -
Rozrachunki z tytułu dochodów gminy pobieranych przez urzędy skarbowe na
podstawie właściwych przepisów
Konto 220 służy do ewidencji należności
i nadpłat z tytułu dochodów budżetowych pobieranych przez urzędy skarbowe na
podstawie odrębnych przepisów. Księgowań dokonuje się okresowo na podstawie
otrzymanych sprawozdań z urzędów skarbowych Rb-27.
Na stronie Wn konta 220 ujmuje się przypisy
lub odpisy należności z tytułu dochodów budżetowych według stanu wynikającego
ze sprawozdań przesłanych z urzędów skarbowych.
Na stronie Ma konta 220 ujmuje się nadpłaty
z tytułu dochodów budżetowych należnych gminie wynikające z przekazanych przez
urzędy skarbowe sprawozdań Rb-27.
Ewidencja szczegółowa do konta 220
powinna być prowadzona w sposób umożliwiający określenie należności i nadpłat
dotyczących podatników i wynikających z okresowych sprawozdań nadsyłanych przez
urzędy skarbowe oraz należności i nadpłat wobec urzędów skarbowych z tytułu
podatku dochodowego od osób prawnych według stanu wynikającego z przekazanych
sprawozdań przez urzędy skarbowe.
Konto 220 może wykazywać dwa salda.
Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, a saldo Ma -
stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w dochodach budżetowych.
Zasady tworzenia kont analitycznych w
planie kont Urzędu Gminy: 220-x-y – rozrachunki z tytułu dochodów gminy
podlegające księgowaniu w księgach urzędu na kontach zespołu 7, gdzie „x”
oznacza podział na budżety (np. urzędy skarbowe), „y” oznacza należność lub
nadpłatę”.
4) W
Pkt II. Opis kont 1. Konta bilansowe Zespół 7 – „Przychody i koszty ich
uzyskania” po pkt 1) dodaje się pkt : 1a) Konto 700 - "Sprzedaż
produktów i koszt wytworzenia"
Konto 700 służy do
ewidencji sprzedaży produktów (wyrobów gotowych i półfabrykatów oraz robót i
usług) własnej działalności na rzecz obcych jednostek oraz działalności
finansowo wyodrębnionej własnej jednostki oraz kosztu ich wytworzenia.
Na stronie Wn konta 700
ujmuje się koszt wytworzenia sprzedanych produktów, obejmujący rzeczywisty
koszt wytworzenia, za który uważa się również wartość produktów w cenach
ewidencyjnych, skorygowaną o odchylenia od cen ewidencyjnych, w korespondencji
z kontami zespołu 5, 6 lub kontem 490, a na stronie Ma – ujmuje się przychody
ze sprzedaży, w korespondencji z kontami przede wszystkim zespołu 1 i 2 oraz
ewentualnie 0 i 8 oraz 4 bądź 5.
Ewidencja szczegółowa do konta 700
powinna zapewnić podział sprzedaży dostosowany do zasad wymiaru podatków oraz
należnych dotacji oraz według przedmiotów i kierunków sprzedaży.
W końcu roku obrotowego przenosi się:
- przychody ze sprzedaży na stronę Ma
konta 860,
- Koszt sprzedanych produktów na stronę
Wn konta 490, uznając konto 700.
Na koniec roku konto 700 nie wykazuje salda.
Zasady tworzenia kont analitycznych w planie kont
Urzędu Gminy: 700-x – sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia, gdzie „x”
oznacza przedmiot i kierunek sprzedaży."
5) W Pkt II. Opis kont 3. Konta pozabilansowe dodaje się:
b) pkt 7) Konto – 913 „Wyposażenie i niskocenne składniki majątkowe”
Konto 913 służy do pozabilansowej ewidencji wartościowej składników majątkowych, których przewidywany okres używalności jest dłuższy niż rok a wartość jednostkowa nie przekracza wartości ustalonej dla ewidencji na koncie 013, a także służy do ewidencji składników majątkowych zużytych i zbędnych, które decyzją kierownika jednostki zostały zdjęte z ewidencji na koncie 013 i przeznaczone do utylizacji, sprzedaży, oddania lub zagospodarowania w inny dopuszczony przepisami sposób.
Na stronie Wn ujmuje się zwiększenia, a na stronie Ma zmniejszenia stanu składników majątku. Saldo końcowe Wn określa wartość posiadanych niskocennych składników majątku.
Ewidencja szczegółowa powinna być prowadzona w sposób umożliwiający określenie wartości składników majątku według osób odpowiedzialnych, jeśli odrębna księga pomocnicza nie zapewnia takiej szczegółowości.
c) Pkt 8) Konto – 914 „Gwarancje i zabezpieczenia umów, w tym weksle własne”
Konto służy do pozabilansowej ewidencji wartości złożonych przez wykonawców gwarancji i zabezpieczeń umów, jak również wartości zaciągniętych przez Gminę zobowiązań w postaci weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową będących zabezpieczeniem prawidłowej realizacji umowy.
Na stronie Wn księguje się zwiększenie wartości złożonych przez wykonawców gwarancji i zabezpieczeń umów oraz zmniejszenie stanu zobowiązań Gminy z tytułu zaciągniętych przez Gminę zobowiązań w postaci weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową będących zabezpieczeniem prawidłowej realizacji umowy.
Na stronie Ma księguje się zwiększenie wartości zaciągniętych przez Gminę zobowiązań w postaci weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową będących zabezpieczeniem prawidłowej realizacji umowy oraz zmniejszenie wartości złożonych przez wykonawców gwarancji i zabezpieczeń.
Ewidencja szczegółowa powinna zapewnić określenie stanu zobowiązań gminy z podziałem na podmioty, których dotyczą rozliczenia i tytuły rozrachunków, jak również określenie stanu należności od poszczególnych wykonawców umów z tytułu gwarancji i zabezpieczeń z podziałem na tytuły rozrachunków.”
Metryka strony