Protokół z XXIII Sesji Rady Gminy Gródek
PROTOKÓŁ NR XXIII/16
Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 9 września 2016 r.
Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w sali Gminnego Centrum Kultury w Gródku, przewodniczył Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady Gminy Gródek. Protokołowała Katarzyna Matowicka - doradca w Urzędzie Gminy Gródek.
Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady otwierając obrady XXIII Sesji Rady Gminy, przywitał Wójta Gminy, Sekretarz Gminy, Skarbnika Gminy Gródek, Radnych Rady Gminy oraz zaproszonych gości.
Na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych, obecnie w obradach uczestniczy 11 Radnych, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Radni obecni na obradach XXIII Sesji Rady Gminy podczas stwierdzania quorum:
Radny Janusz Michał Cimochowicz,
Radny Wieczysław Gościk,
Radna Dorota Popławska,
Radna Katarzyna Rogacz,
Radna Joanna Sołowiej,
Radny Grzegorz Borkowski,
Radna Wiera Tarasewicz,
Radna Anna Petelska,
Radna Alina Gościk,
Radny Piotr Szutkiewicz,
Radny Andrzej Konończuk.
.
(Listy obecności radnych, gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2 i 3 do niniejszego protokołu)
Następnie Przewodniczący Rady poinformował, iż porządek obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. Zaproponował zmianę porządku obrad poprzez dodanie do pkt 10 lit. e) podjęcie uchwały w sprawie wyboru Zastępcy Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek. Przewodniczący wskazał, że zgodnie ze Statutem Gminy Gródek, pracami komisji stałych kierują przewodniczący komisji lub ich zastępcy wybrani przez członków komisji. W związku z sytuacją rodzinną Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych - Radna Katarzyna Rogacz w najbliższych miesiącach nie będzie mogła pełnić swojej funkcji wobec czego podjęcie niniejszej uchwały jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowego toku pracy przedmiotowej komisji.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne zaproponowaną zmianę do porządku obrad.
Głosowało 11 radnych.
Za - 11, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że zaproponowana zmiana porządku obrad została przyjęta.
Zapytał czy są jakieś wnioski bądź uwagi do przedstawionego porządku obrad.
Wiesław Kulesza Wójt Gminy zaproponował wprowadzenie do porządku obrad w pkt 10 lit. f) podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej. Zmiana tej uchwały jest wynikiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 sierpnia 2016 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2016 r. zgodnie z którym przeciętne miesięczne wynagrodzenie w tym kwartale wyniosło 4.019,08 zł, natomiast wysokość ekwiwalentu nie może przekraczać 1/175 tegoż wynagrodzenia tj. 22,97 zł, w związku z czym proponuje się zmianę stawki z kwoty 23 zł na kwotę 22 zł.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne zaproponowaną zmianę do porządku obrad.
Głosowało 11 radnych.
Za - 11, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że zaproponowana zmiana porządku obrad została przyjęta.
Przewodniczący Rady odczytał porządek, a następnie poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 11 radnych.
Za - 11, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad XXIII Sesji Rady Gminy został przyjęty.
Porządek obrad:
Otwarcie obrad i stwierdzenie prawomocności obrad.
Ustalenie porządku obrad.
Podsumowanie konkursu dziennikarskiego „Zwyczajne (niezwyczajne) historie Gródeckich Ludzi”.
Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gródek za I półrocze 2016 r.
Sprawozdanie Komunalnego Zakładu Budżetowego z wykonania budżetu za I półrocze 2016 r.
Informacja o stanie opieki zdrowotnej na terenie Gminy.
Informacja dotycząca działań w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Rozpatrzenie skargi na działalność Wójta Gminy Gródek:
przedstawienie ustaleń Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek z badania zarzutów podniesionych w skardze;
podjęcie uchwały w sprawie skargi na działalność Wójta Gminy Gródek.
Podjęcie uchwał w sprawie:
zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek;
zmiany uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez włascicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r;
zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis;
wyboru Zastępcy Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek;
zmiany uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej.
Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.
Sprawy różne.
Przyjęcie protokołu obrad XXII Sesji Rady Gminy.
Zamknięcie obrad.
(Projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu)
Przewodniczący Rady stwierdził, że punkty 1 i 2 porządku obrad zostały zrealizowane.
Ad. 3
Pani Dorota Sulżyk Redaktor Naczelna Gazety Wiadomości Gródeckie dokonała podsumowania konkursu dziennikarskiego „Zwyczajne (niezwyczajne) historie Gródeckich Ludzi”. Pani Dorota Sulżyk z Wójtem Gminy Gródek wspólnie złożyli gratulacje i podziękowania uczestnikom konkursu oraz rozdysponowali dyplomami i nagrodami wyróżnionym w przedmiotowym konkursie.
W tym miejscu na posiedzeniu Rady Gminy Gródek stawiła się Radna Małgorzata Popławska.
Ad. 4
Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.
Ponadto, Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek przekazał informację od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa skierowaną do rolników którzy rozpoczęli realizację zobowiązania ekologicznego lub zobowiązania rolno-środowiskowo-klimatycznego w roku 2015 lub 2016 w zakresie obowiązku złożenia w terminie do dnia 30 września 2016 r. do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji rolnictwa kopii pierwszej i trzeciej strony aktualnych planów działalności ekologicznej lub rolnośrodowiskowej.
Wójt Gminy Gródek nadto, odczytał odpowiedź Wojewódzkiego Urzędu Melioracji Wodnej w Białymstoku Oddział Terenowy w sprawie interwencji Urzędu Gminy Gródek dotyczącej stanu rzeki Supraśl, powodującego zalewanie graniczących z nią terenów. Zgodnie z pismem w dniu 18 sierpnia 2016 r. pracownik wskazanego Oddziału przeprowadził dodatkowy przegląd rzeki Supraśl pod kątem wnioskowanych prac utrzymaniowych. Oględzin dokonano na gruntach wsi Waliły, Waliły Dwór, Słuczanka, Królowe Stojło i Piłatowszczyzna. Stwierdzono, że woda mieści się w korycie rzeki, której nurt jest odpowiedni, woda płynie - nie zaobserwowano jej stagnowania w korycie, nie stwierdzono licznych porostów na jej dnie mających wpływ na poziom wody, średnia ewidencyjna szerokość dna badanego odcinka rzeki wynosi 5 m. Zdaniem tut. Oddziału występowanie miejscowych zastoisk wody na działkach przyległych do rzeki Supraśl jest efektem intensywnych opadów atmosferycznych oraz całkowitej degradacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych za których stan techniczny (w przypadku gdy gminna spółka wodna nie prowadzi działalności) odpowiadają właściciele działek. Stwierdzono jednocześnie, iż obecnie nie zachodzi potrzeba wykonania wnioskowanych prac utrzymaniowych na rzece Supraśl.
Ponadto, Wójt Gminy Gródek Wiesław Kulesza podał, że w kwestii budowy chodnika na ul. Białostockiej od ul. Kolejowej do ul. Dworcowej Gmina wystąpiła z wnioskiem do Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku o ujęcie w planie inwestycyjnym na 2017 r. opracowanie dokumentacji projektowej na wykonanie chodników we wskazanym zakresie i realizację inwestycji przy współfinansowaniu Gminy Gródek.
Radna Anna Petelska odnosząc się do odpowiedzi Wojewódzkiego Urzędu Melioracji Wodnej w Białymstoku stwierdziła, iż nieprawdą jest jak zostało stwierdzone w odczytanym piśmie w sprawie rzekomo właściwego stanu rzeki, albowiem świadkiem jej zanieczyszczenia jest chociażby Radna Alina Gościk która uczestniczyła w akcji sprzątania rzeki Supraśl.
Radna Alina Gościk podniosła, że wspólnie z wędkarzami oraz uczniami Zespołu Szkół w Gródku brali czynny udział w sprzątaniu rzeki Supraśl. To co dało się uprzątnąć, zostało zrobione jednakże w wiele miejsc kajakiem nie dało się dopłynąć z uwagi na występujące tam zamulenia.
Wójt Gminy Gródek wskazał, że w celu wyjaśnienia tego problemu umówi się na spotkanie z Marszałkiem Województwa Podlaskiego na którym kwestia ta zostanie poruszona. Ponadto, podał, że przed organizacją spływu kajakowego zostało zlecone pracownikom z robót publicznych dokonanie odpowiednich czynności czyszczących, dzięki którym spływ kajakowy mógł się odbyć.
Więcej pytań i uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym została przyjęta.
(Informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym stanowi Załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu).
Ad. 5
Przewodniczący Rady wskazał, że sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gródek za I półrocze 2016 r. Radni otrzymali w terminie zgodnym z przepisami ustawy o finansach publicznych oraz zostało ono omówione na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy Gródek w dniu 7 września 2016 r.
Renata Wysocka Skarbnik Gminy Gródek podała, że najważniejsze kwestie z wykonania budżetu zostały omówione na posiedzeniu komisji. Zarządzenie Wójta Gminy
Gródek z wykonania budżetu za I półrocze 2016 r. zostało zamieszczone na stronie internetowej w sierpniu, więc każdy zainteresowany ma możliwość zapoznania się z jego treścią. Dochody zostały wykonane w prawie 56 %, majątkowe - 55%. Do budżetu Gminy Gródek wpłynęły również środki, które w ramach realizacji projektów unijnych w ubiegłym roku Gmina musiała wyłożyć z własnych środków. Łączne wydatki zostały zrealizowane w ok. 49%, w tym wydatki bieżące w ok. 50%, a wydatki majątkowe w 21%. Nadwyżka operacyjna, czyli różnica między zrealizowanymi dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi to kwota ponad 1 mln. zł. Wynik budżetu jest dodatni na koniec półrocza. Planowane zadłużenie na koniec roku to 7 743 200 zł i w stosunku do zaplanowanej kwoty jest to prawie 39%. Przychody mamy z wolnych środków które zostały wypracowane z lat ubiegłych i oscylują w okolicach 1 mln. zł. Na początku tego roku został spłacony kredyt zaciągnięty w ubiegłym roku na finansowanie zadań z udziałem środków unijnych. Na bieżąco jest też spłacany kredyt zaciągnięty w 2010 r. i roku ubiegłym oraz odsetki z tytułu obsługi tych kredytów. Jakichkolwiek zagrożeń z tytułu realizacji zadań na obecnym etapie nie ma.
Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono w związku z czym, Przewodniczący Rady stwierdził, że Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2016 r. zostało przyjęte.
Ad. 6
Przewodniczący Rady wskazał, że Sprawozdanie Komunalnego Zakładu Budżetowego z wykonania budżetu za I półrocze 2016 r. Radni otrzymali wraz zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie oraz zostało omówione na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy Gródek w dniu 7 września 2016 r.
Radna Wiera Tarasewicz zasugerowała aby przy następnym sprawozdaniu umieścić przychody, które są poza wpływami za wodę, ścieki itp. Czy zdarzają się jakieś dodatkowe prace za które KZB pobiera pieniądze? Chodzi o wynagrodzenie jakie KZB pobiera z tytułu świadczonych usług.
Kierownik KZB Mirosław Gryko podał, że KZB wykonuje zadania zlecone przez Gminę takie jak wynajęcie sprzętu do równania dróg w ramach działalności statutowej. KZB działa wyłącznie na podstawie obowiązującego statutu.
Więcej pytań i uwag nie zgłoszono w związku z czym, Przewodniczący Rady stwierdził, że sprawozdanie Komunalnego Zakładu Budżetowego z wykonania budżetu za I półrocze 2016 r. zostało przyjęte.
(Sprawozdanie z działalności Komunalnego Zakładu Budżetowego z wykonania budżetu za I półrocze 2016 r., stanowi Załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu)
Ad. 7
Radna Dorota Popławska, w imieniu Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy odczytała informacje o stanie opieki zdrowotnej na terenie Gminy, stanowiące załącznik do niniejszego protokołu.
Żadnych pytań i uwag do omawianej informacji nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja o stanie opieki zdrowotnej na terenie Gminy została przyjęta do wiadomości.
(Informacja o stanie opieki zdrowotnej na terenie Gminy stanowi Załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu)
Ad. 8
Podinspektor Urzędu Gminy Gródek Stanisław Szemiot - przedstawił informację dotyczącą działań w zakresie ochrony przeciwpożarowej na terenie Gminy Gródek za 2015 r.
Radny Piotr Szutkiewicz zapytał, czy samochód gaśniczy, który znajduje się obecnie w Podozieranach i jest nieużywany, mógłby zostać przeniesiony do OSP Załuki.
Wiesław Kulesza Wójt Gminy podał, że strażacy z OSP w Załukach sprawdzali ten samochód pod kątem technicznym i stwierdzili, iż wymaga on poniesienia wielu nakładów finansowych aby był całkowicie sprawny technicznie, a z uwagi na fakt, iż jest możliwość pozyskania wsparcia finansowego w formie dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku, warto jest zakupić używany ale sprawny technicznie pojazd.
Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja dotycząca działań w zakresie ochrony przeciwpożarowej na terenie Gminy Gródek za 2015 r. została przyjęta.
(Informacja dotyczącą działań w zakresie ochrony przeciwpożarowej na terenie Gminy Gródek za 2015 r. stanowi Załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu)
Ad. 9
Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk podał, że na XXII Sesji Rady Gminy Gródek w dniu 20 lipca 2016 r. Rada Gminy podjęła uchwałę zgodnie z którą Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek zostało przekazane zbadanie zarzutów podniesionych w skardze na działalność Wójta Gminy Gródek w zakresie przydziału lokali komunalnych z mieszkaniowego zasobu gminy.
Radna Dorota Popławska odczytała protokół Nr 13/16 z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek w dniu 26 lipca 2016 r.
Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk odczytał projekt uchwały w sprawie skargi na działalność Wójta Gminy Gródek, po czym poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 12 Radnych
Za - 12 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie skargi na działalność Wójta Gminy Gródek została podjęta jednogłośnie.
(Protokół Nr 13/16 z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek w dniu 26 lipca 2016 r. oraz Uchwała Nr XXIII/180/16 Rady Gminy Gródek w sprawie skargi na działalność Wójta Gminy Gródek stanowią odpowiednio Załącznik Nr 9 i Nr 10 do niniejszego protokołu)
W tym miejscu posiedzenie opuściła Radna Katarzyna Rogacz.
Ad. 10 a)
Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie, nadto projekt był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy Gródek w dniu 7 września 2016 r.
Podinspektor Urzędu Gminy Gródek Urszula Wołosewicz podała, że proponowana zamiana § 23 ust. 2 Regulaminu i polega na doprecyzowaniu zapisów dotyczących deratyzacji na terenie Gminy. Należało zmienić zapis z: „Deratyzację przeprowadzają właściciele nieruchomości” na „Deratyzację przeprowadza się”.
Żadnych pytań i uwag do omawianego projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek po czym poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 11 Radnych
Za - 11 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek została podjęta.
(Uchwała Nr XXIII/181/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek stanowi Załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu)
Ad. 10 b)
Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie oraz projekt był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy Gródek w dniu 7 września 2016 r.
Podinspektor Urzędu Gminy Gródek Urszula Wołosewicz wyjaśniła, że proponowana zmiana dotyczyła załącznika do uchwały, gdzie wprowadzono zmiany zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.
Żadnych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy Gródek odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, po czym poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 11 Radnych
Za - 11 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej została podjęta.
(Uchwała Nr XXIII/182/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej stanowi Załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu)
Ad. 10 c)
Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r., Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie oraz projekt ten był omawiany na wspólnym posiedzeniu komisji stałych Rady Gminy Gródek w dniu 7 września 2016 r.
Renata Wysocka Skarbnik Gminy Gródek podała, że tak jak wspominała na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy Gródek zmiany w planie dochodów i wydatków wprowadzone zostały na podstawie wniosku Dyrektora Przedszkola Samorządowego w Gródku o zwiększenie o kwotę 546 zł - wymiana lamp oświetleniowych. Ponadto, na podstawie wniosku gminy o zwiększenie dotacji celowej z budżetu państwa na realizację zadań zleconych w zakresie wyposażenia szkoły w materiały ćwiczeniowe i edukacyjne oraz w podręczniki w tym do zajęć z języka obcego. Zwiększono również dotację celową dla KZB o kwotę 596 zł na modernizację dachu na budynku mieszkalnym ADM - wymiana pokrycia i przebudowa kominów na ul. Chodkiewiczów 25 oraz plan wydatków o kwotę 10.000 zł zgodnie z wnioskiem Dyrektora Zespołu Szkół w Gródku. Pozostałe zmiany w planie wydatków zostały wprowadzone w związku z bieżącą realizacją zadań ustawowych gminy m.in. naprawą nawierzchni dróg, utrzymaniem przejezdności dróg gminnych oraz zaplanowanych inwestycji tj. przeniesienie placu zabaw w Pieszczanikach na działkę Nr ew. 41, wykonanie monitoringu przy budynku USC w Gródku, rozbudowę oświetlenia ulicznego w Zarzeczanach.
Renata Wysocka Skarbnik Gminy Gródek odczytała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r., po czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 11 Radnych
Za - 11 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r. została podjęta.
(Uchwała Nr XXIII/183/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r. stanowi Załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu)
Ad. 10 d)
Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis, Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie oraz projekt był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy Gródek w dniu 7 września.
W tym miejscu na posiedzeniu Rady Gminy Gródek stawiła się Radna Monika Ratyńska.
Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek wyjaśnił, że proponowane zwolnienia dotyczyłyby przedsiębiorców inwestujących w tworzenie lub rozwój działalności na terenie naszej gminy. Z jednoczesnym utworzeniem nowych miejsc pracy. Zwolnienia mogłyby być udzielone na okres od 12 do 36 miesięcy w zależności od liczby utworzonych miejsc pracy. Mówi się, że Gmina Gródek jest mało atrakcyjna pod względem przyciągania nowych przedsiębiorców i inwestowania w przedsiębiorstwa na terenie Gminy, w związku z Naturą 2000 tudzież innych względów. Wójt Gminy wskazał, że kilka zakładów ma szansę powstać na terenie gminy. Podjęcie tej uchwały pozwoli w pewnym stopniu wpłynąć na zwiększenie dochodu do budżetu z PIT, pozwoli znaleźć zatrudnienie dla mieszkańców gminy, w tym kobietom, jest szansą na wprowadzenie innego, nowego profilu działalności przedsiębiorców, a co za tym idzie pozytywnie wpłynie na rozwój oraz wizerunek naszej gminy.
Radny Andrzej Konończuk zaznaczył, że w jego ocenie nie potrzebnie w projekcie uchwały wyłączone zostały hotele, obiekty gastronomiczne i produkcji cieplnej, ponadto wskazał na oczywistą omyłkę pisarską oraz zwrócił uwagę na zapis w uchwale dotyczący zwolnienia określonego niniejszą uchwałą bowiem ma ono zastosowanie od 1 stycznia 2016 r., choć w ocenie Radnego winno być od stycznia 2017 r. Rok 2016 zbliża się ku końcowi i aby przyciągnąć przedsiębiorców należałoby zmienić tę datę.
Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek podał, że uwaga Radnego jest słuszna jeżeli chodzi o hotele, obiekty gastronomiczne i produkcji cieplnej. W kwestii zmiany terminu wskazał, że procedura od czasu kiedy przedsiębiorcy występują z wnioskiem o skorzystanie ze zwolnienia jest bardzo długa. Wprowadzenie zwolnień od 2017 r. uniemożliwiłoby złożenie wniosków przedsiębiorcom którzy są obecnie zainteresowani.
Renata Wysocka Skarbnik Gminy Gródek odczytała projekt uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis z uwzględnionymi uwagami Radnego Andrzeja Konończuka, po czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 12 Radnych
Za - 10 przeciw - 0 wstrzymujących się - 2
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis została podjęta.
(Uchwała Nr XXIII/184/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis stanowi Załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu)
Ad. 10 e)
Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie wyboru Zastępcy Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie oraz był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy Gródek w dniu 7 września 2016 r.
W tym miejscu posiedzenie opuścił Radny Piotr Szutkiewicz.
Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru Zastępcy Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek, po czym poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 11 Radnych
Za - 10 przeciw - 0 wstrzymujących się - 1
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyboru Zastępcy Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek została podjęta.
(Uchwała Nr XXIII/185/16 Rady Gminy Gródek w sprawie wyboru Zastępcy Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek stanowi Załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu)
Ad. 10 f)
Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej, Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie oraz był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy Gródek.
Żadnych pytań i uwag do projektu nie zgłoszono.
W tym miejscu na posiedzenie przybył Radny Piotr Szutkiewicz.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej, po czym poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 12 Radnych
Za - 12 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej została podjęta.
(Uchwała Nr XXIII/186/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej stanowi Załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu)
Ad. 11
Radna Monika Ratyńska podała, że otrzymała od członków Ochotniczej Straży Pożarnej w Załukach pismo, z prośbą o jego odczytanie podczas Sesji Rady Gminy Gródek. Niniejsze dotyczyło złego stanu technicznego samochodu strażackiego, które prawdopodobnie nie uzyska pozytywnego wyniku badań technicznych pojazdu. Strażacy podali, że podczas uczestnictwa w jednej z ostatnich akcji nie byli stanie wyjechać na miejsce akcji.
Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek wskazał, że niniejsza sprawa została już poruszona podczas dzisiejszego posiedzenia. Gmina będzie się ubiegać o dofinansowanie do zakupu używanego, ale sprawnego technicznie pojazdu gaśniczego dla OSP Załuki. Dodatkowo Wójt przekazał informację PGE Dystrybucja, iż w związku z pracami eksploatacyjno-remontowymi na urządzeniach energetycznych zakładu w dniach 12-14 września planowana jest przerwa w dostawie prądu dla odbiorców w niektórych miejscowościach na terenie Gminy Gródek m.in. Gródek, Waliły-Stacja, Zarzeczany, Straszewo, Słuczanka. W związku z powyższym Wójt Gminy poprosił zgromadzonych, głównie Sołtysów o poinformowaniu o tym fakcie mieszkańców oraz przedsiębiorców, tak aby zainteresowani mogli się przygotować do ewentualnych przerw w dostawie prądu. Powyższa informacja została również zamieszczona na stronie internetowej. Kolejną kwestię, którą Wójt Gminy podniósł w tym punkcie porządku obrad, to temat związany z planowaną realizacją inwestycji w zakresie Kompleksowego Zagospodarowania Góry Zamkowej. Jedna z działek, która obejmuje obszar wykonanej koncepcji, stanowi własność prywatną. Po wstępnych rozmowach właściciele tej nieruchomości, nie wyrazili zgody na zaproponowaną zamianę na inną działkę w Gminie, obecnie skłonni są ewentualnie sprzedać ją na rzecz Gminy. W związku z powyższym, Wójt skierował zapytanie do Radnych, jakie jest ich stanowisko dotyczące ewentualnego kupna przez Gminę tej działki celem realizacji koncepcji w rozszerzonym zakresie. Radni obecni wyrazili wolę działania zmierzającego do kupna przez Gminę przedmiotowej nieruchomości.
Radny Janusz Michał Cimochowicz podniósł, że kwestia równania dróg powiatowych na wschód od Gródka, budzi wiele zastrzeżeń. Podał, że czynności w tym zakresie wykonywane są niestarannie. Druga sprawa jaka została poruszona przez Radnego dotyczyła zaplanowania w następnym roku środków na przebudowę, utwardzenie drogi na odcinku Mostowlany - Świsłoczany - Zubki - Wierobie. Jest to droga, która łączy obie gminy (tj. gminę Gródek i Michałowo), droga jest nadgraniczna, łącząca się z drogą krajową, prowadząca do różnych obiektów m.in. kultu religijnego, stanowi też szlak turystyczny, w związku z czym Radni powinni się zastanowić nad realizacją tej inwestycji.
Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek odpowiedział, że w sprawie wnioskowanej inwestycji drogowej powiat w swoich planach ma realizację przebudowy omawianej drogi. Natomiast, zamierzenia w zakresie realizacji modernizacji dróg powiatowych obejmują wiele istotnych zadań. W kolejnym roku planuje się przebudowę drogi Bobrowniki-Łużany - do granicy z Gminą Krynki. Obecnie dla Powiatu Białostockiego stanowi ona priorytet aby zamknąć pewien etap realizowanych inwestycji w tej części gminy. Pamiętać również należy, że realizacja inwestycji przez Powiat na terenie naszej gminy wiąże się z podziałem przez Powiat i Gminę po 50% kosztów inwestycji. W ubiegłym roku Powiatowy Zarząd Dróg zaproponował, żeby część wnioskowanego przez Radnego odcinka drogi, została utwardzona ale z uwagi na problemy z dokumentacją temat upadł. Ponadto, Wójt Gminy dodał, że w związku z planowanym ponownym ogłoszeniem naboru wniosków na przebudowę i modernizację dróg lokalnych w ramach PROW-u Gmina planuje ponowne złożenie wniosku na dofinansowanie zadania w zakresie przebudowy odcinka drogi powiatowej Słuczanka-Waliły-Załuki-Sofipol na odcinku przez miejscowość Słuczanka. Natomiast Powiat Białostocki ma w planach dodanie jeszcze jednego odcinka drogi w w/w zakresie, aby w sposób kompleksowy wykonać tę inwestycję, przy czym realizacja będzie możliwa prawdopodobnie w 2018 r., tak jak przy realizacji inwestycji transgranicznych z uwagi na długi okres rozpatrywania wniosków.
W kwestii równania dróg, Wójt Gminy wskazał, że po interwencjach Radnego, dokonane zostały poprawki. Powiat tak jak i Gmina ma w budżecie zabezpieczone środki na ten cel. Na dzień dzisiejszy, każda interwencja z naszej strony, jest na bieżąco realizowana przez powiat. Część dróg powiatowych jest w złym stanie i dokonywanie jakichkolwiek równań nie przynosi oczekiwanych efektów. W każdym razie, skoro pomimo naszych interwencji brak jest pożądanych rezultatów, sprawa zostanie ponownie zgłoszona do Powiatowego Zarządu Dróg.
Radna Wiera Tarasewicz zadała pytanie co w sprawie inwestycji drogowej na ul. Południowej i ul. Fabrycznej? Na początku października ma się odbyć impreza na terenie Gminy związana z tematem motoryzacyjnym pn. „Wrak race”, gdzie kierowcy w starych samochodach będą uczestniczyli w wyścigach i w związku z tym Radna zadała pytanie, czy Gmina Gródek objęła patronat nad tą imprezą?
Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek odpowiedział, że jeżeli organizatorzy występują o zgodę na wykorzystywanie dróg powiatowych do PZD, na drogi leśne do właściwych organów i przyzwolenie takie otrzymują to Gmina w pewnym sensie nie może się wyłamywać i zabraniać organizacji takich zawodów, chyba że byłoby to uzasadnione szczególnymi okolicznościami, bowiem w dużym stopniu kolidowałoby to w kwestiach organizacyjnych. Omawiana impreza będzie się odbywała na ograniczonym terenie, wyłącznie prywatnym, na podstawie odpowiedniej umowy. Nie jest to Gminny teren, organizatorzy zwrócili się wyłącznie z prośbą o ewentualną eskortę strażaków ochotników podczas tej imprezy. Wójt ze swojej strony zainterweniował aby zachować wszelkie środki ostrożności podczas tych zawodów. W zakresie drugiego pytania, Wójt Gminy odpowiedział, że w kwestii wnioskowania o pozyskanie środków zewnętrznych na przebudowę ul. Południowej i ul. Fabrycznej, planuje się w ramach PROW kolejny nabór w którym Gmina zamierza brać czynny udział.
Radna Alina Gościk zawnioskowała o podsypanie żwirem pobocza drogi Bielewicze-Wiejki, naprawienie kładki i mostku nad Zalewem w Zarzeczanach , nadto zadała pytanie czy została już naprawiona droga przy jeziorze Wiejki oraz jakie są dalsze losy ul. Młynowej w Gródku?
Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek wskazał, że na ul. Młynową planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019, o czym informował szczegółowo w informacji o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. Jesteśmy w posiadaniu pewnej dokumentacji dotyczącej modernizacji tego mostku przy czym należałoby ją uaktualnić. W tym roku zlecone zostaną prace w postaci przybicia brakujących desek a w miarę możliwości w następnym roku zabezpieczone zostaną odpowiednie środki w budżecie na inwestycję w zakresie pełnej modernizacji. W bieżącym roku planowane są niezbędne roboty drogowe w terenie.
Radny Grzegorz Borkowski podniósł kwestię połączenia Bobrowniki z pozostałymi miejscowościami głównie z Gródkiem, bowiem są jedynie dwa połączenia PKS-u którymi kursują głównie dzieci. Radny wskazał też, że zdarza się, iż osoby starsze są przesadzane, nadto stan techniczny tych pojazdów w ocenie Radnego nie jest zadowalający. Zawnioskował też o wyrównanie odcinka drogi we wsi Bobrowniki.
Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek podał, że Najwyższa Izba Kontroli kontrolowała kwestie związane z dowożeniem dzieci do szkół i nie stwierdziła nieprawidłowości w zakresie złego stanu technicznego pojazdów dowożących dzieci do szkół. Ponadto, w umowie z wykonawcą, w tym przypadku ze spółką PKS, jest zapis, że wykonawca w ramach realizacji przedmiotu umowy jest zobowiązany posługiwać się taborem sprawnym technicznie posiadającym obowiązujące w tym zakresie badania, pozwolenia. Gminie przysługuje również prawo kontroli w tym zakresie. Biorąc pod uwagę wniosek Pana Radnego oraz innych osób w sprawie połączeń komunikacyjnych, przeprowadzone zostały rozmowy w kierunku uruchomienia dodatkowego połączenia na okres który pozwoli zweryfikować czy mieszkańcy będą z niego korzystać i czy połączenie istniejące obecnie nie jest wystarczające.
Radny Andrzej Konończuk podniósł kwestię, która została poruszona podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek, a mianowicie siłowni umieszczonej w GCK, która w rzeczywistości jest poza granicami działalności tej instytucji. Wskazał, że padła propozycja przeniesienia siłowni w inne miejsce np. budynek OSP w Gródku, natomiast w miejscu siłowni ulokować Dziejopis.
Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek odpowiedział, że zostały podjęte działania w celu uruchomienia Dziejopisu, możliwe że do końca tego roku zacznie on być bardziej widoczny. Remiza strażacka była budowana w czynie społecznym i nie do końca spełnia warunki, głównie ze względów bezpieczeństwa, aby został w niej umieszczony sprzęt do ćwiczeń. Na chwilę obecną Gmina nie dysponuje odpowiednim miejscem na ulokowanie siłowni ale mamy na uwadze tę kwestię.
Radna Małgorzata Popławska zawnioskowała, o wykoszenie drogi w okolicach działki Pana Ignatowicza w Wierobiach. Nadto, Radna wskazała, że naruszony został słup zabezpieczający przejazd przez most na ul. Błotnej.
Więcej uwag i pytań nie zgłoszono.
Ad. 12
Przewodniczący Rady w tym punkcie zachęcił wszystkich zebranych, w tym Sołtysów Gminy Gródek, do zabierania głosu.
Sołtys wsi Bobrowniki podniósł, że we wsi Bobrowniki przy przystanku w pasie drogowym, rosną stare wierzby, których gałęzie są pochylone, a ich stan zagraża bezpieczeństwu, bowiem opierają się m.in. o słupy i linie energetyczne. Druga kwestia dotyczyła wniosku o odnowienie tablic ogłoszeń.
Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek odpowiedział, że zostanie oceniony stan tych drzew i w zależności od oceny zostaną podjęte czynności w kierunku podcięcia gałęzi lub wycięcia tych drzew.
Przewodniczący Rady Gminy Gródek Wieczysław Gościk odczytał pismo stanowiące odpowiedz na wniosek skierowany do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kwestii zmiany punktacji przy naborze wniosków o dofinansowanie z PROW-u. Zgodnie z jego treścią, obniżono punktację dotyczącą podstawowego dochodu gminy w ramach planowanego naboru wniosków na zadania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.
Pan Jerzy Ostapczuk Dyrektor GCK zaprosił wszystkich bardzo serdecznie na imprezę dożynkową w Gminie Gródek organizowaną w dniu 10 września nad zalewem w Zarzeczanach. Zaplanowanych są atrakcje i występy gwiazd.
Sołtys wsi Bielewicze podziękował dyrektorowi GCK za pomoc w zorganizowaniu zabawy w Bielewiczach oraz pracownikom KZB w Gródku. Między posiadłością Pana Kochanowicza przy drodze głównej w Bielewiczach jest przewrócone drzewo, które należy uprzątnąć.
Sołtys Wsi Wiejek zawnioskowała o zwrócenie uwagi kierowcy który wozi dzieci do szkoły z Wiejek albowiem dostała zgłoszenie od rodziców, iż jeździ niebezpiecznie.
Sołtys wsi Radunin zawnioskowała o przebudowę przepustu między działkami o nr geod. 533 a 534.
Więcej uwag i pytań nie zgłoszono.
Ad. 13
Przewodniczący Rady poinformował, iż Radni nie zgłosili żadnych uwag do udostępnionego na stole protokolarna protokołu XXII Sesji Rady Gminy.
W związku z powyższym poddano pod głosowanie przyjęcie protokołu.
„Kto jest „za” przyjęciem protokołu Nr XXII/16 Sesji Rady Gminy z dnia 20 lipca 2016 r.”
Głosowało 11 Radnych
Za - 11 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół XXII Sesji Rady Gminy został przyjęty, a następnie zostanie podpisany.
Ad. 14
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad XXIII Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Wobec wyczerpania porządku obrad podziękował Radnym oraz wszystkim uczestnikom Sesji a następnie zamknął obrady stwierdzając „Zamykam obrady XXIII Sesji Rady Gminy Gródek”.
Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 112) wymienione poniżej:
projekt porządku obrad (kart 2);
lista obecności radnych (kart 1);
lista obecności zaproszonych gości (kart 1);
lista obecności sołtysów (kart 2)
Informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart 6);
Sprawozdanie z działalności KZB z wykonania budżetu za I półrocze 2016 r. (kart 5);
Informacja o stanie opieki zdrowotnej na terenie Gminy (kart 4);
Informacja dotyczącą działań w zakresie ochrony przeciwpożarowej na terenie Gminy Gródek za 2015 r. (kart - 2);
Protokół Nr 13/16 z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek w dniu 26 lipca 2016 r. (kart 4);
Uchwała Nr XXIII/180/16 Rady Gminy Gródek w sprawie skargi na działalność Wójta Gminy Gródek (kart 4);
Uchwała Nr XXIII/181/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek (kart 1);
Uchwała Nr XXIII/182/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej (kart 18);
Uchwała Nr XXIII/183/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r. (kart 18);
Uchwała Nr XXIII/184/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis (kart 5);
Uchwała Nr XXIII/185/16 Rady Gminy Gródek w sprawie wyboru Zastępcy Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek (kart 1);
Uchwała Nr XXIII/186/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej (kart 2)
Projekty uchwał (kart 36).
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Przewodniczący Rady Protokołowała
Wieczysław Gościk Katarzyna Matowicka
16
Metryka strony