Protokół z XVII Sesji Rady Gminy Gródek

z dnia 31 marca 2016 r.
PROTOKÓŁ NR II/14

PROTOKÓŁ NR XVII/16

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 31 marca 2016 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w sali Gminnego Centrum Kultury w Gródku, przewodniczył Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady Gminy Gródek. Protokołowała Katarzyna Matowicka - podinspektor Urzędu Gminy Gródek.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady otwierając obrady XVII Sesji Rady Gminy, przywitał Wójta Gminy, Sekretarz Gminy, Skarbnika Gminy Gródek, Radnych Rady Gminy oraz zaproszonych gości.

Na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 13 Radnych, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Radni obecni na obradach XVII Sesji Rady Gminy podczas stwierdzania quorum:

  1. Radny Janusz Michał Cimochowicz,

  2. Radny Wieczysław Gościk,

  3. Radny Bronisław Kazberuk,

  4. Radna Dorota Popławska,

  5. Radna Małgorzata Popławska,

  6. Radna Katarzyna Rogacz,

  7. Radna Joanna Sołowiej,

  8. Radny Grzegorz Borkowski,

  9. Radna Grażyna Kubiak,

  10. Radna Monika Ratyńska,

  11. Radna Wiera Tarasewicz,

  12. Radna Anna Petelska,

  13. Radna Alina Gościk.

Nieobecni : Radny Andrzej Konończuk, Radny Piotr Szutkiewicz.

(Listy obecności radnych, gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2 i 3 do niniejszego protokołu)

Następnie Przewodniczący poinformował, iż porządek obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. Zapytał czy są jakieś wnioski bądź uwagi do przedstawionego porządku obrad.

Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady odczytał porządek, a następnie poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad XVII Sesji Rady Gminy został przyjęty.

Porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad i stwierdzenie prawomocności obrad.

  2. Ustalenie porządku obrad.

  3. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  4. Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Gródek.

  5. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku oraz realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w 2015 r.

  6. Podjęcie uchwał w sprawie:

    1. przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Gródek na lata 2016-2024;

    2. programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gródek w 2016 r.;

    3. zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r.;

    4. udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Nowej Woli;

    5. ustalenia stawek dotacji przedmiotowej dla zakładu budżetowego;

    6. ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej;

    7. wyrażenia/nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy na 2017 r. środków stanowiących fundusz sołecki;

    8. zmiany uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych;

    9. ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania na rok 2016 opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli, ustalenia specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz opracowania na rok 2016 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli;

    10. wyrażenia zgody na zawarcie aneksu do porozumienia międzygminnego w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadania w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych w związku z realizacją przez Miasto Białystok Projektu „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej”.

  7. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

  8. Sprawy różne.

  9. Przyjęcie protokołu obrad XV i XVI Sesji Rady Gminy.

  10. Zamknięcie obrad.

(Projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu)

Przewodniczący Rady stwierdził, że punkty 1 i 2 porządku obrad zostały zrealizowane.

Ad. 3

Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.

Ponadto, Wójt Gminy Gródek wskazał, że został zakwalifikowany do grona 10 finalistów w konkursie „Wójt Roku 2015” jako jedyny z województwa podlaskiego. Podziękował wszystkim za wsparcie oraz podniósł, że powyższe stanowi wyróżnienie oraz promocję także dla Gminy Gródek. Oficjalne rozstrzygnięcie konkursu odbędzie się w dniu 23 kwietnia na uroczystej gali w Warszawie.

Następnie odtworzony został materiał nakręcony przez TVP w ramach konkursu „Wójt Roku 2015”.

Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym została przyjęta.

(Informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym stanowi Załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu).

Ad. 4

Komendant Miejski Policji w Białymstoku Wojciech Macutkiewicz wskazał, że z dniem 29 lutego 2016 r. objął stanowisko Komendanta Miejskiego Policji w Białymstoku. Posterunek Policji w Gródku ma 5 etatów tj. Kierownik, Dzielnicowy i trzech policjantów służby kryminalnej. Komisariat w Zabłudowie dysponuje 18 etatami. Komisariat nie funkcjonuje już całodobowo, brak było jakichkolwiek zgłoszeń zdarzeń w nocy, w związku z tym nie potrzebne jest aby zasiadał w nim policjant i pilnował wyłącznie budynku. Jeżeli zaistnieje potrzeba nocnej interwencji, należy się skontaktować z dyżurnym Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku. W Komendzie Miejskiej funkcjonuje 785 etatów, gdzie wakatów obecnie jest ok. 40. Wskazał, że spadająca liczba przestępstw oraz wzrastający poziom bezpieczeństwa się utrzymuje. Mniej jest przestępstw kryminalnych, natomiast zauważalny jest wzrost przestępstw gospodarczych oraz przestępstw wykonywanych za pośrednictwem Internetu. Podał wskaźnik ok. 62 % jako średniej wykrywalności przestępstw ogółem. Gmina Gródek zamyka się w liczbie 94 przestępstw stwierdzonych w roku ubiegłym. W porównaniu z innymi Gminami podano, że w Gminie Gródek wystąpiło więcej zdarzeń niż w Gminie Michałowo oraz mniej niż w Gminie Zabłudów, przy czym nie są to przestępstwa kryminalne. Przestępstwa, w tym przestępstwa drogowe które występują najczęściej na terenie Gminy Gródek związane są z funkcjonującym przejściem granicznym w Bobrownikach. Przy czym przestępstw kryminalnych w Gminie Michałowo odnotowano więcej niż na terenie Gminy Gródek. Następnie Komendant podał statystki poszczególnych przestępstw, wykroczeń oraz interwencji. W roku ubiegłym odnotowano 386 interwencji na terenie Gminy Gródek. Czas reakcji, z uwagi na odległość Gródka od Białegostoku, wynosi średnio ok. 20 min., w niektórych przypadkach nawet 40 min. W lipcu tego roku Policja funkcjonować będzie w trybie bardziej wzmożonym, bowiem w tym okresie organizowane są Dni Młodzieży oraz szczyt NATO. Komendant podał, że w planach jest modernizacja posterunku Policji w Gródku, wystąpiono już z wnioskiem do Komendy Wojewódzkiej. Wskazał, iż planuje się zakup samochodów osobowych dla dzielnicowych. W tym miejscu zwrócił się z wnioskiem do Radnych i Wójta o partycypację w kosztach zakupu takiego samochodu, który oscyluje w granicach 40 000 zł.

St. Asp. Grzegorz Bazyluk - Komisariat Policji w Zabłudowie podał, że od dnia 1 kwietnia obejmie stanowisko Kierownika Posterunku Policji w Gródku. Następnie przedstawił statystyczne zestawienie przestępstw dokonanych na terenie Gminy Gródek w ubiegłym roku, tj. bójki i pobicia - 4, przestępstwa przeciwko rodzinie - 6, nie wypełnianie obowiązku alimentacji - 7, kradzież cudzej rzeczy - 10, kradzież z włamaniem - 4, zniszczenie mienia - 4, wypadki drogowe - 8, nietrzeźwych kierujących - 21, z uwagi na funkcjonujące przejście graniczne w Bobrownikach, przestępstwa graniczne - 31, inne - 3. Zwrócił uwagę na niewłaściwe trzymanie psów, owe wykroczenie stanowi problem, z uwagi na bagatelizowanie przez mieszkańców odpowiedniego zabezpieczenia swoich pupili przed osobami trzecimi. Odnotowano przypadek, w którym dziecko zostało pogryzione przez psa, który wydostał się zza ogrodzenia. Brak właściwej opieki nad małoletnim do lat 7 - 4 sprawy zostały skierowane do Sądu Rodzinnego. Spożywanie alkoholu w miejscu publicznym - 3 sprawy skierowano z wnioskiem o ukaranie. Posterunek Policji w Gródku prowadził 16 procedur Niebieskiej Karty w rodzinach, w których stwierdzono przemoc domową, sporządzono 6 skierowań na leczenie odwykowe do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 55 osób z Gminy Gródek zostało doprowadzonych i umieszczonych w Izbie Wytrzeźwień w Białymstoku. Wskazał, że Policja czynnie współpracuje z takimi jednostkami jak : Straż Graniczna, Nadleśnictwo Waliły oraz Nadleśnictwo Żednia. Podejmowano różnego rodzaju akcje dotyczące bezpieczeństwa tj.: Bezpieczna szkoła, Bezpieczne wakacje, Bezpieczna woda i inne.

Piotr Zdrodowski Komendant Komisariatu Policji w Zabłudowie skierował prośbę do Radnych, Sołtysów oraz pozostałych uczestniczących w posiedzeniu aby zwrócili szczególną uwagę oraz uczulili mieszkańców Gminy Gródek na pojazdy poruszające się na terenie gminy, które nie są znane, posiadają odmienną rejestrację, albowiem zauważa się, że najwięcej przestępstw kradzieży, kradzieży z włamaniem i oszustw dokonywanych jest przez osoby spoza terenu gminy.

Radny Grzegorz Borkowski podniósł, że jako mieszkaniec strefy nadgranicznej, stwierdza, iż w jego ocenie Straż Graniczna działa bez zarzutu. Poprosił aby zwrócić uwagę na kierowców samochodów przekraczających granicę, którzy ustawiają się nieprawidłowo, przez co blokują przejazd oraz znacznie zanieczyszczają teren przejścia granicznego.

Zastępca Komendanta Placówki Straży Granicznej w Bobrownikach Tomasz Ciełuszecki podniósł, że obecnie brak jest kolejek na przejściu granicznym, w ubiegłym roku przeprowadzono inwestycję na drodze dojazdowej do samego przejścia, gdzie dodany został pas ruchu. Wydzielony został spośród funkcjonariuszy Straży Granicznej patrol dyspozycyjny, który w momencie powstania kolejki wyjeżdża przed przejście i ma za zadanie pilnowanie porządku na drodze dojazdowej. Wskazał, że Placówka dysponuje dużą ilością etatów w związku z czym ma możliwość wysyłania większej ilości patroli, niż Policja. Straż Graniczna jest w stanie szybciej zainterweniować, w związku z czym zwrócił się do zgromadzonych aby w razie zagrożenia, tudzież podejrzenia kontaktowali się także ze Strażą Graniczną. Podniósł, że spadł ruch graniczny, w okolicach 13 %. Odnotowano wzrost legitymowanych osób oraz w okolicach 100% wzrostu legitymowanych pojazdów w terenie. Dzieje się tak, z uwagi na mniejszy ruch na przejściu granicznym, który pozwala wysłać więcej patroli w teren, obecnie minimum 5 patroli w terenie na dobę. Straż Graniczna odnotowała wzrost wykrywalności przemycanych towarów, np. broni, amunicji, wyrobów tytoniowych, alkoholu, oraz wzrost odmowy wjazdu na teren RP, najczęściej podyktowany brakiem ważnego dokumentu. Komendant podziękował też za wsparcie finansowe ze strony Gminy, dzięki pomocy finansowej Straż Graniczna mogła wysłać więcej patroli w teren, co przełożyło się na większą wykrywalność przestępstw oraz poprawę bezpieczeństwa na terenie Gminy Gródek.

Wiesław Kulesza Wójt Gminy wskazał, że w imieniu własnym oraz mieszkańców Gminy Gródek chciałby podziękować wszystkim Komendantom za podzielenie się istotnymi informacjami z zakresu bezpieczeństwa oraz podejmowaną działalność ze strony poszczególnych Służb wpływającą na poprawę poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców. Podziękował też za dotychczasową dobrą współpracę, a Komendantowi Miejskiemu Policji za pozostawienie jednostki Policji w Gródku w związku z reorganizacją polegającą m.in. na likwidacji części posterunków w gminach.

W tym miejscu posiedzenie opuściła Radna Małgorzata Popławska.

Ad. 5

Przewodniczący Rady wskazał, że Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku oraz realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w 2015 r. Radni otrzymali wraz zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.

Krystyna Sawicka - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku podała, że w przedłożonym sprawozdaniu starała się ująć i opisać wszystkie wydatki dość szczegółowo i precyzyjnie w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, poprosiła o skierowanie ewentualnych pytań.

Radny Grzegorz Borkowski podziękował Pani Kierownik z GOPS-u za przygotowanie szczegółowego i treściwego sprawozdania.

Radna Katarzyna Rogacz podniosła, że w załączonych potrzebach w zakresie pomocy społecznej na 2016 r. wskazane jest, iż GOPS nie posiada pomieszczenia do przechowywania żywności oraz pomieszczenia w którym można prowadzić pracę socjalną, w związku z tym poprosiła o przybliżenie problemu.

Krystyna Sawicka - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku poinformowała, że brak jest pomieszczenia w którym specjalista mógłby przeprowadzać rozmowy z potrzebującymi w zakresie działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Kiedy spotkania są planowane Pani Kierownik jest zobowiązana udostępnić swój gabinet, nawet na 4 godziny, co dezorganizuje pracę. Owe pomieszczenie przydałoby się także w zakresie realizacji spotkań Zespołu Interdyscyplinarnego oraz grup roboczych. GOPS otrzymuje żywność z Banku Żywności celem przekazania jej potrzebującym. Z uwagi na brak pomieszczeń, żywność lokowana jest w korytarzu, za co Inspektor Pracy groził wystawieniem mandatu na kwotę nawet 5 000 zł. Oddzielne pomieszczenie na przechowywanie żywności jest niezbędne, albowiem takie są wymogi. W ubiegłym roku żywność nie była pobierana z uwagi na panujące warunki i aby nie narazić placówki na kary finansowe.

Więcej pytań i uwag nie zgłoszono w związku z czym, Przewodniczący Rady stwierdził, że Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku oraz realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w 2015 r. zostało przyjęte.

(Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku oraz realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w 2015 r. stanowi Załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 a)

Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk wskazał, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Gródek na lata 2016-2024 Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.

Krystyna Sawicka - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku poinformowała, że art. 16 b ustawy o pomocy społecznej nakłada na gminę obowiązek opracowania Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych. Strategia, zgodnie z przywołanym przepisem zawiera diagnozę sytuacji społecznej, prognozę zmian w zakresie objętym strategią; określenie: celów strategicznych projektowanych zmian, kierunków niezbędnych działań, sposobu realizacji strategii oraz jej ram finansowych, wskaźników realizacji działań. Omawiany dokument jest potrzebny bowiem, wnioskując do różnych programów o środki zewnętrzne GOPS musi wykazać, iż jest to działanie zgodne z aktualną i obowiązującą Strategią. Dokument ten odnosi się do poszczególnych grup mieszkańców Gminy Gródek, tj. do dzieci, młodzieży, dorosłych, niepełnosprawnych, bezrobotnych oraz osób starszych.

Radna Katarzyna Rogacz podała, że na str. 4 Strategii jest błąd w numeracji, ponadto na str. 12 w tabeli nr 9 w pkt 7 winna być Filia Biblioteki w Załukach.

Więcej pytań i uwag do omawianego projektu nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Gródek na lata 2016-2024 po czym poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych

Za - 12 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Gródek na lata 2016-2024 została podjęta jednogłośnie.

(Uchwała Nr XVII/137/16 Rady Gminy Gródek przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Gródek na lata 2016-2024 stanowi Załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 b)

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gródek w 2016 r. Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.

Agnieszka Klebus inspektor Urzędu Gminy Gródek wskazała, że ustawa o ochronie zwierząt obliguje Radę Gminy do podjęcia corocznie, do dnia 31 marca uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gródek. Program ten zawiera wszystkie elementy które wymagane są przepisami ustawy. Nadto projekt programu został przekazany do zaopiniowania Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii w Białymstoku, odpowiednim organizacjom społecznym, których statutowym celem jest ochrona zwierząt oraz dzierżawcom lub zarządcom obwodów łowieckich, działających na obszarze gminy.

Radna Alina Gościk zapytała, do kogo należy zgłaszać ucieczki zwierząt gospodarskich.

Agnieszka Klebus inspektor Urzędu Gminy Gródek stwierdziła, że dotychczas nie było takich przypadków. Wszelkie działania objęte Programem są koordynowane przez Urząd Gminy Gródek i to do niej należy zgłaszać wszystkie przypadki wymagające interwencji.

Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk zapytał, czy koty także są odławiane.

Agnieszka Klebus inspektor Urzędu Gminy Gródek odpowiedziała, że nie wskazane jest usuwanie kotów z ich środowiska, opieka nad kotami wolnożyjącymi powinna polegać na ich dokarmianiu i podejmowaniu działań skierowanych przeciwko ich niekontrolowanemu rozmnażaniu (kastracja, sterylizacja).

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gródek w 2016 r., po czym poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych

Za - 12 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gródek w 2016 r. została podjęta.

(Uchwała Nr XVII/138/16 Rady Gminy Gródek w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gródek w 2016 r. stanowi Załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 c)

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2016 r. Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.

Skarbnik Gminy Renata Wysocka podała, że zmiany w planie dochodów i wydatków zostały wprowadzone nie tylko wobec bieżącej działalności w ramach budżetu ale także na podstawie zawiadomienia, m.in. Wojewody Podlaskiego, Krajowego Biura Wyborczego Delegatury w Białymstoku, wniosku Dyrektora Przedszkola Samorządowego w Gródku, wniosku Dyrektora Zespołu Szkół, wniosku przesłanego do Kuratorium Oświaty o wyliczenie dotacji celowej na realizację zadań w zakresie wychowania przedszkolnego w oparciu na poszczególne rozdziały w oparciu o roczną kwotę dotacji na jedno dziecko, która zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o systemie oświaty wynosi 1.370 zł. Ponadto, zmiany w budżecie wprowadzone zostały na podstawie ustalenia limitów wydatków inwestycyjnych w kwocie 1890 zł oraz planu wydatków na wykonanie dokumentacji projektowej i kosztorysowej budowy 21 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków, zawiadomienia Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku o przyznaniu Gminie Gródek dotacji w kwocie 31.809 zł na dofinansowanie zadania „Mobilna szkółka edukacji ekologicznej w Gminie Gródek”.

Radny Janusz Cimochowicz zapytał, czy realna jest realizacja inwestycji polegającej na budowie 21 przydomowych oczyszczalni w ramach budżetu w 2016 r.

Agnieszka Klebus inspektor Urzędu Gminy Gródek odpowiedziała, że w 2015 r. została wykonana dokumentacja techniczna budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, w związku z faktem, iż na chwilę obecną nie został ogłoszony żaden konkurs na dofinansowanie inwestycji, postanowiono sporządzić dodatkową dokumentację techniczną dla przydomowych oczyszczalni podmiotom będącym rezerwowymi na liście. Realizacja przedmiotowej inwestycji będzie miała miejsce prawdopodobnie w 2017 lub 2018 r., jest uzależniona od ogłoszenia konkursu umożliwiającego ubieganie się o dofinansowanie w ramach środków Unii Europejskiej.

Więcej pytań i uwag do projektu nie zgłoszono.

Skarbnik Gminy Renata Wysocka odczytała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r., po czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych

Za - 12 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r. została podjęta jednogłośnie.

(Uchwała Nr XVII/139/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r. stanowi Załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 d)

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Nowej Woli Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.

Wiesław Kulesza Wójt Gminy Gródek wskazał, że Zarząd Powiatu Białostockiego wystąpił z wnioskiem o zabezpieczenie w budżecie gminy Gródek środków na pomoc finansową w kwocie 4442,50 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Nowej Woli w 2016 r. Warsztat jest prowadzony przez powiat Białostocki, od kilku lat Gmina Gródek dofinansowuje działalność z uwagi na uczestnictwo mieszkańców Gminy Gródek. Obecnie jest 5 uczestników z Gminy. 90% kosztów funkcjonowania Warsztatu pokrywanych jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 10 % ze środków własnych pokrywa Powiat Białostocki przy współudziale zainteresowanych gmin.

Żadnych pytań i uwag do omawianego projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Nowej Woli po czym poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych

Za - 12 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Nowej Woli została podjęta.

(Uchwała Nr XVII/140/16 Rady Gminy Gródek w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Nowej Woli stanowi Załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 e)

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej dla zakładu budżetowego Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.

Skarbnik Gminy Gródek Renata Wysocka wskazała, że w związku z tym, że na terenie Gminy Gródek, okres obowiązywania taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków rozpoczyna się od dnia 1 marca danego roku a kończy z ostatnim dniem lutego roku następnego, zaś w okresie 01.03.2015 r. - 29.02.2016 r. ceny były skalkulowane z uwzględnieniem dopłaty w wysokości 1,13 zł brutto, konieczne jest określenie wysokości stawek jednostkowych dotacji i okresu ich obowiązywania zgodnego z okresem obowiązywania taryf, tak aby Komunalny Zakład Budżetowych w Gródku mógł prawidłowo rozliczać się z udzielonej z budżetu gminy w danym roku budżetowym z dotacji przedmiotowej z uwzględnieniem taryf zatwierdzonych uchwałą Nr XIV/120/16 Rady Gminy Gródek z dnia 29 stycznia 2016 r. Kalkulacje stawek jednostkowych dopłaty do 1 m3 ścieków wprowadzanych do zbiorowych urządzeń kanalizacyjnych przedłożone zostały przez Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku wraz z wnioskiem o zatwierdzenie omawianych taryf.

Skarbnik Gminy Gródek Renata Wysocka odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej dla zakładu budżetowego, po czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych

Za - 12 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej dla zakładu budżetowego została podjęta.

(Uchwała Nr XVII/141/16 Rady Gminy Gródek w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej dla zakładu budżetowego stanowi Załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 f)

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej, Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.

Renata Wysocka Skarbnik Gminy Gródek podała, że zgodnie z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej Rada Gminy uchwala wysokość ekwiwalentu za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym członkom ochotniczej straży pożarnej, z tym że wysokość ekwiwalentu nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia, ogłoszonego przez Prezesa GUS. Poprzednio obowiązująca uchwała Nr XX/61/08 Rady Gminy Gródek z dnia 14 listopada 2008 r. określa maksymalną stawkę za udział w działaniu ratowniczym w ujęciu ustawowym, obecnie proponujemy w ujęciu kwotowym za poszczególne rodzaje działań tj. m.in. wysokość ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych o charakterze zabezpieczenia imprezy publicznej oraz ekwiwalent za udział w szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę.

Radna Katarzyna Rogacz podała, że niektórzy członkowie OSP w Załukach nie posiadają umundurowania niezbędnego głównie przy uczestnictwie w akcjach ratowniczych, tudzież zawodach strażackich.

Renata Wysocka Skarbnik Gminy Gródek wskazała, że zgodnie z ustawą członkom OSP przysługuje m.in. odzież, w związku z tym ochotnik który nie posiada umundurowania winien się zgłosić do swojego przełożonego.

Renata Wysocka Skarbnik Gminy Gródek odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej, po czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych

Za - 12 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej została podjęta.

(Uchwała Nr XVII/142/16 Rady Gminy Gródek w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej stanowi Załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 g)

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie wyrażenia/ nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy na 2017 r. środków stanowiących fundusz sołecki, Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie. Przewodniczący Rady wskazał, że do projektu uchwały załączona została symulacja zawierająca przybliżone kwoty jakie dane sołectwo otrzymałoby w ramach omawianego projektu uchwały.

Renata Wysocka Skarbnik Gminy Gródek podała, że w jej ocenie fundusz sołecki stanowi dobrą inicjatywę w sytuacji gdy w budżecie Gminy są wolne środki. W przypadku wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie funduszu sołeckiego i w sytuacji gdy poszczególne sołectwa złożą wnioski na realizację zadań gminnych, takie środki należy w budżecie zabezpieczyć, nie można ich przeznaczyć na nic innego.

Wójt Gminy Wiesław Kulesza wskazał, że biorąc pod uwagę ustawę o samorządzie gminnym gmina ma obowiązek zabezpieczyć środki na realizację zadań bieżących i wówczas niewiele środków pozostaje na inwestycje. Obecnie rusza nowa perspektywa, ogłaszane są konkursy oraz nabory wniosków na dofinansowanie różnego rodzaju inwestycji. Składając wniosek na dofinansowanie realizacji zadania należy w budżecie na 2017 r. zabezpieczyć odpowiednie środki na wkład własny. Wyodrębniając fundusz sołecki w budżecie gminy Gródek będzie trzeba zabezpieczyć środki w wysokości ok. 400 000 zł. Wyodrębnienie takiej kwoty w budżecie sprawi, że Gmina nie będzie mogła korzystać z programów dofinansowujących albowiem zabraknie środków na realizację projektów które widnieją w planie do wykonania.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy na 2017 r. środków stanowiących fundusz sołecki, po czym poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych

Za - 9 przeciw - 0 wstrzymujących się - 3

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy na 2017 r. środków stanowiących fundusz sołecki została podjęta.

(Uchwała Nr XVII/143/16 Rady Gminy Gródek w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy na 2017 r. środków stanowiących fundusz sołecki stanowi Załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 h)

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.

Renata Wysocka Skarbnik Gminy Gródek podała, że podejmując uchwałę określającą stawki podatku od nieruchomości na 2016 r. zostało dokonane zróżnicowanie w zakresie gruntów i budynków zajętych pod budownictwo rekreacyjne oraz w zakresie podatku od nieruchomości budowli związanych z procesem wytwarzania i dostarczania energii cieplnej, natomiast wzory deklaracji w podjętej uchwale nie były dostosowane do tych zróżnicowanych stawek. W związku z powyższym należy zmienić podjętą uchwałę w zakresie w/w tak aby podatnik mógł prawidłowo wypełnić formularz zgodnie z obowiązującą uchwałą.

Renata Wysocka Skarbnik Gminy Gródek odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych, po czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych

Za - 12 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych została podjęta.

(Uchwała Nr XVII/144/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych stanowi Załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu)

W tym miejscu posiedzenie opuściła Radna Anna Petelska.

Ad. 6 i)

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania na rok 2016 opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli, ustalenia specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz opracowania na rok 2016 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.

Lilia Waraksa Sekretarz Gminy Gródek podała, że zgodnie z art. 70 a ustawy Karta Nauczyciela, w budżecie Gminy Gródek wyodrębnia się środki na finansowanie form doskonalenia zawodowego nauczycieli. Jak co roku projekt uchwały został przygotowany i skonsultowany ze związkami zawodowymi nauczycieli Zespołu Szkół w Gródku w grudniu. W związku z tym, że od stycznia 2016 r. zmieniło się rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli (…) należało dostosować projekt już przygotowanej uchwały do zmienionych przepisów, co z kolei wiązało się z ponownym sporządzeniem projektu uchwały oraz przedłożeniem go do konsultacji ze związkami działającymi przy Zespole Szkół w Gródku. Zmianie uległy m.in. formy na jakie przeznaczone jest dofinansowanie. W omawianym projekcie uchwały zmiany które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. zostały uwzględnione.

Lilia Waraksa Sekretarz Gminy Gródek odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania na rok 2016 opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli, ustalenia specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz opracowania na rok 2016 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, po czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 11 Radnych

Za - 11 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania na rok 2016 opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli, ustalenia specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz opracowania na rok 2016 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli została podjęta.

(Uchwała Nr XVII/145/16 Rady Gminy Gródek w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania na rok 2016 opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli, ustalenia specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz opracowania na rok 2016 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli stanowi Załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 j)

Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie aneksu do porozumienia międzygminnego w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadania w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych w związku z realizacją przez Miasto Białystok Projektu „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej”, Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie.

Paulina Wawreniuk Młodszy Referent Urzędu Gminy Gródek podała, że porozumienie międzygminne w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadania w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych zostało zawarte w dniu 2 lipca 2010 r. w związku z realizacją przez Miasto Białystok Projektu pn. „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej”. Realizując uchwały organów stanowiących Stron Porozumienia oraz mając na względzie konieczność dostosowania przepisów do zmienionych przepisów prawa gminy z regionu Centralnego, w tym Gmina Gródek, zobowiązane są kierować odpady komunalne do instalacji regionalnych ZUOK Białystok i ZUOK w Hryniewiczach od momentu oddania instalacji realizowanych w ramach projektu do eksploatacji zgodnie z umowami i Porozumieniami wynikającymi z dofinasowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt aneksu do Porozumienia Międzygminnego stanowi załącznik do omawianego projektu uchwały, doprecyzuje zapisy określające m.in. obowiązki Gminy Gródek wynikające z ustawy, które gmina powierza Miastu Białystok, obowiązki Gminy Gródek w związku z powierzeniem Miastu Białystok zadań, określono podmiot realizujący zadanie oraz przedmiot porozumienia, warunki wynagrodzenia, zmieniono datę obowiązywania porozumienia, określono też czas w jakim Gmina Gródek nie może wystąpić z Porozumienia przez tzw. okres trwałości projektu oraz wskazano warunki w jakich gmina może wystąpić z Porozumienia.

Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk wskazał, że gminy ościenne nie wyrażały zgody na zaproponowaną stawkę za zagospodarowanie odpadów i zadał pytanie czy gminy doszły do konsensusu w tej sprawie.

Wójt Gminy Wiesław Kulesza odpowiedział, że nie ma możliwości nie wyrażenia zgody na zaproponowaną stawkę z uwagi na to, że stawka ta jest określana jednolicie dla wszystkich mieszkańców miasta Białegostoku oraz wszystkich gmin będących stroną porozumienia. Faktem jest to, że gminy położone bliżej Białegostoku będą płaciły mniej za transport.

Radna Monika Ratyńska podała, że w § 3 ust. 3 zmienionym jest zapis zgodnie z którym Gmina Gródek ma ponosić opłaty uwzględniające m.in. poniesione przez Miasto Białystok koszty budowy, eksploatacji lub rekultywacji instalacji oraz inne koszty przewidziane w obowiązujących przepisach prawa, zgodnie z obowiązującym cennikiem tj. np. kara za niedotrzymanie standardów jakości ochrony środowiska. Zapytała dlaczego Gmina ma obowiązek ponoszenia takich kosztów jak budowa instalacji.

Paulina Wawreniuk Młodszy Referent Urzędu Gminy Gródek odpowiedziała, że to wynika z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj. § 3 ust. 3 pkt 2 stanowi, że gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania a w szczególności zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Ponadto w porozumieniu z 2010 r. Gmina Gródek zobowiązała się do ponoszenia takich kosztów. Obecnie cena wynosi 230 zł/tonę i jest to taka sama stawka jak przed wejściem w życie uchwały sejmiku oddającej do eksploatacji przedmiotową instalację. W aneksie do porozumienia zostały określone warunki w jakich stawka może ulec zmianie.

Radna Wiera Tarasewicz zapytała, czy mieszkańcy Gminy Gródek będą odczuwać różnicę finansową w związku z wywozem do spalarni w Białymstoku ich śmieci.

Paulina Wawreniuk Młodszy Referent Urzędu Gminy Gródek odpowiedziała, że są dwa czynniki, które składają się na koszty które ponosi mieszkaniec tj. transport i odbiór. Do tej pory było to płacone razem, dla jednej firmy organizowany był przetarg na transport i odbiór, obecnie jako że cena na bramie się nie zmienia, cena za transport się nie zmienia nie przewiduje się wzrostu kosztów dla mieszkańców, chyba że ilość odpadów zmieszanych z terenu naszej gminy znacząco by wzrosła, czego raczej nie przewidujemy.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie aneksu do porozumienia międzygminnego w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadania w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych w związku z realizacją przez Miasto Białystok Projektu „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej”, po czym poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 11 Radnych

Za - 7 przeciw - 0 wstrzymujących się - 4

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie aneksu do porozumienia międzygminnego w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadania w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych w związku z realizacją przez Miasto Białystok Projektu „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej” została podjęta.

(Uchwała Nr XVII/146/16 Rady Gminy Gródek w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie aneksu do porozumienia międzygminnego w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadania w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych w związku z realizacją przez Miasto Białystok Projektu „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej” stanowi Załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu)

W tym miejscu posiedzenie opuściła Radna Alina Gościk.

Ad. 7

Radna Monika Ratyńska zwróciła uwagę, iż z powodu obecnie budowanej drogi powiatowej przez Załuki, został zorganizowany objazd drogą wewnętrzną tzw. „Linią” na środku której stoi słup energetyczny co znacznie utrudnia poruszanie się po tym odcinku drogi. Zakład Energetyczny milczy w tej sprawie, wielokrotnie kierowane były wnioski, prośby zarówno ze strony Radnej jak i Pana Wójta. Dyrektor Zakładu Energetycznego wskazał, że sprawa zostanie załatwiona do końca 2015 r., jednocześnie podając, że Zakład posiada środki na realizację tego zadania. Radna pozyskała informację, iż jest możliwość złożenia skargi do Oddziału Zakładu Energetycznego z siedzibą w Lublinie, która winna sprawie nadać bieg.

Wiesław Kulesza Wójt Gminy wskazał, że nie posiada potwierdzenia od Dyrektora w zakresie stanu załatwienia tej sprawy, wcześniej Dyrektor informował, że obecnie Zakład Energetyczny jest na etapie wyłaniania wykonawcy, który będzie miał za zadanie realizację tego rodzaju prace remontowe.

Radny Janusz Cimochowicz wskazał, że niejednokrotnie interweniował w sprawie równania dróg powiatowych na terenie wschodnim.

Wiesław Kulesza Wójt Gminy wskazał, że drogi gminne na tzw. „ścianie wschodniej” w dniu wczorajszym i dzisiejszym zostały lub będą wyrównane. Podniósł, że należy jednak zwrócić uwagę na okoliczność, iż na terenie gminy jest ok. 900 km dróg, gdzie jadąc równarką w okolicach 10-20 km/h, nie sposób jest dokonać wyrównania nawierzchni wnioskowanych dróg w szybkim czasie, tym bardziej że przez niektóre drogi, aby osiągnąć efekt, należy przejechać . Sprzęt równający drogi gminne pracuje od około tygodnia. W zakresie dróg powiatowych pozyskałem wiedzę, że w tym roku dysponują jedną równarką w okręgu gdzie obsługiwane są trzy gminy. Prace rozpoczęto od gminy Zabłudów, następnie Michałowo, a na końcu Gmina Gródek. Od dnia wczorajszego dokonywane są równania dróg powiatowych na naszym terenie.

Radna Katarzyna Rogacz podała, że na posiedzeniu Komisji Rady Gminy ds. Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Radni podjęli decyzję na temat zagospodarowania trzech obszarów w Gródku pod kątem nasadzenia kwiatów i zieleni. W tym zakresie poszukiwane będą środki.

Radny Grzegorz Borkowski zwrócił się z wnioskiem o interwencję w sprawie zalegających śmieci oraz ich nielegalnego spalania na terenie należącym do firmy Bobrex.

Wiesław Kulesza Wójt Gminy podał, że wielokrotnie miały miejsce rozmowy z poprzednim kierownictwem firmy, które przynosiły jedynie doraźne efekty. Obecnie zmieniły się osoby zarządzające ową spółką. Podejmowane były rozmowy w tym temacie, nowy Prezes Zarządu, poinformował, że na bieżąco stara się omawiany problem rozwiązać oraz zobowiązał się sprawę załatwić. Nowy zarządzający firmą wyszedł z inicjatywą zorganizowania spotkania w terenie, także z udziałem Radnych, w omawianej sprawie.

Więcej uwag i pytań nie zgłoszono.

W tym miejscu posiedzenie opuścił Radny Bronisław Kazberuk.

Ad. 8

W tym punkcie Przewodniczący Rady zaprosił wszystkich obecnych do zabierania głosu.

Pani Danuta Garkowska - Zastępca Dyrektora Zespołu Szkół w imieniu Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Gródeckiej podziękowała pracownikom GOPS w Gródku za współpracę i pomoc w zorganizowaniu i rozdysponowaniu paczek żywności dla potrzebujących, które zostały rozdane w ilości 300 sztuk.

Wiesław Kulesza Wójt Gminy skierował apel do Sołtysów Gminy Gródek, biorąc pod uwagę ustawę o utrzymaniu porządku i czystości w gminie oraz regulamin gminy Gródek w tym zakresie, aby Sołtysi postarali się wpłynąć na mieszkańców gminy pod kątem porządkowania swoich posesji. Ponadto poinformował, że począwszy od dnia 2 do 3 kwietnia, a następnie 9 i 10 kwietnia odbędzie się turniej piłki nożnej o Puchar Wójta Gminy Gródek z udziałem najmłodszych, w związku z czym zaprosił wszystkich chętnych do wspierania naszych dzieci.

Sołtys Sołectwa Królowe Stojło - Tomaszewska Lilia zawnioskowała o uprzątnięcie terenu w okolicach mostu za rozwidleniem dróg. Ponadto, zapytała w jakie miejsce można zdać zużyte opony rolnicze.

Paulina Wawreniuk Młodszy Referent Urzędu Gminy Gródek odpowiedziała, że każdy rolnik prowadzący gospodarstwo rolne winien mieć podpisaną indywidualną umowę na odbiór odpadów z prowadzonej działalności.

Sołtys Sołectwa Zarzeczany - Gogiel Anna zawnioskowała o naprawę urządzeń na placu zabaw w Zarzeczanach nad zalewem oraz zapytała, co w sprawie wycięcia drzew usytuowanych przy pompowni.

Agnieszka Klebus Inspektor Urzędu Gminy wskazała, że dokonała oględzin tychże drzew, które kwalifikują się do wycięcia po uprzednim uzyskaniu zezwolenia, w związku z czym będzie wnioskować do starostwa w tym zakresie.

Sołtys Sołectwa Bielewicze - Gorodowienko Henryk zapytał, czy będzie udzielana pomoc w zakresie wypełniania wniosków o dopłaty unijne dla rolników.

Wiesław Kulesza Wójt Gminy odpowiedział, że pomoc w zakresie wypełniania wniosków będzie świadczona przez pracownika Ośrodka Doradztwa Rolniczego.

Krystyna Sawicka Kierownik GOPS w Gródku poinformowała, że od dnia jutrzejszego tj. 1 kwietnia GOPS będzie przyjmował wnioski o przyznanie prawa do świadczenia wychowawczego od poniedziałku do czwartku od 8:00 do 17:00, w piątki do 15:00.

Ad. 9

W tym miejscu posiedzenie opuścił Radny Janusz Michał Cimochowicz.

Przewodniczący Rady poinformował, iż Radni nie zgłosili żadnych uwag do udostępnionego na stole protokolarna protokołu XV i XVI Sesji Rady Gminy.

W związku z powyższym poddano pod głosowanie przyjęcie protokołów.

„Kto jest „za” przyjęciem protokołu Nr XV/16 Sesji Rady Gminy z dnia 25 lutego 2016 r.”

Głosowało 8 Radnych

Za - 8 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół XV Sesji Rady Gminy został przyjęty, a następnie zostanie podpisany.

„Kto jest „za” przyjęciem protokołu Nr XVI/16 Sesji Rady Gminy z dnia 11 marca 2016 r.”

Głosowało 8 Radnych

Za - 8 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół XVI Sesji Rady Gminy został przyjęty, a następnie zostanie podpisany.

Ad. 10

Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad XVII Sesji Rady Gminy został wyczerpany.

Wobec wyczerpania porządku obrad podziękował Radnym oraz wszystkim uczestnikom Sesji a następnie zamknął obrady stwierdzając „Zamykam obrady XVII Sesji Rady Gminy Gródek”.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 219) wymienione poniżej:

  1. projekt porządku obrad (kart 2);

  2. lista obecności radnych (kart 1);

  3. lista obecności zaproszonych gości (kart 1);

  4. lista obecności sołtysów (kart 2)

  5. Informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart 6);

  6. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku oraz realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w 2015 r. (kart 27);

  7. Uchwała Nr XVII/137/16 Rady Gminy Gródek przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Gródek na lata 2016-2024 (kart 69);

  8. Uchwała Nr XVII/138/16 Rady Gminy Gródek w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gródek w 2016 r. (kart 4);

  9. Uchwała Nr XVII/139/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2016 r. (kart 24);

  10. Uchwała Nr XVII/140/16 Rady Gminy Gródek w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Nowej Woli (kart 1);

  11. Uchwała Nr XVII/141/16 Rady Gminy Gródek w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej dla zakładu budżetowego (kart 2);

  12. Uchwała Nr XVII/142/16 Rady Gminy Gródek w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej (kart 4);

  13. Uchwała Nr XVII/143/16 Rady Gminy Gródek w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy na 2017 r. środków stanowiących fundusz sołecki (kart 2);

  14. Uchwała Nr XVII/144/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych (kart 9);

  15. Uchwała Nr XVII/145/16 Rady Gminy Gródek w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania na rok 2016 opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli, ustalenia specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz opracowania na rok 2016 planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli (kart 2);

  16. Uchwała Nr XVII/146/16 Rady Gminy Gródek w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie aneksu do porozumienia międzygminnego w sprawie powierzenia Miastu Białystok zadania w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych w związku z realizacją przez Miasto Białystok Projektu „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej” (kart 8);

  17. Projekty uchwał (kart 55).

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Przewodniczący Rady Protokołowała

Wieczysław Gościk Katarzyna Matowicka

21

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Matowicka

Wprowadzający: Katarzyna Matowicka

Data modyfikacji: 2016-05-19

Opublikował: Katarzyna Matowicka

Data publikacji: 2016-05-19