Protokół XIV Sesji Rady Gminy Gródek

z dnia 29 stycznia 2016 r.
PROTOKÓŁ NR II/14

PROTOKÓŁ NR XIV/16

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 29 stycznia 2016 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w sali Gminnego Centrum Kultury w Gródku, przewodniczył Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady Gminy Gródek. Protokołowała Katarzyna Matowicka - podinspektor Urzędu Gminy Gródek.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady otwierając obrady XIV Sesji Rady Gminy, przywitał Wójta Gminy, Sekretarz Gminy, Radnych Rady Gminy oraz pozostałych zaproszonych gości.

Na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 15 Radnych, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Radni obecni na obradach XIV Sesji Rady Gminy podczas stwierdzania quorum:

  1. Radny Grzegorz Borkowski

  2. Radny Janusz Michał Cimochowicz,

  3. Radny Wieczysław Gościk,

  4. Radny Bronisław Kazberuk,

  5. Radny Andrzej Konończuk,

  6. Radna Anna Petelska,

  7. Radna Dorota Popławska,

  8. Radna Małgorzata Popławska,

  9. Radna Monika Ratyńska,

  10. Radna Katarzyna Rogacz,

  11. Radna Joanna Sołowiej,

  12. Radna Wiera Tarasewicz,

  13. Radna Alina Gościk,

  14. Radny Piotr Szutkiewicz,

  15. Radna Grażyna Kubiak.

(Listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, 3 i 4 do niniejszego protokołu)

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady poinformował, iż porządek obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. Zapytał czy są jakieś wnioski bądź uwagi do przedstawionego porządku obrad.

Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady odczytał porządek, a następnie poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0.

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad XIV Sesji Rady Gminy został przyjęty.

Porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad i stwierdzenie prawomocności obrad.

  2. Ustalenie porządku obrad.

  3. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  4. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z działalności w 2015 r.

  5. Sprawozdanie komisji stałych Rady Gminy z działalności w 2015 r.

  6. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2016 r.;

  2. przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy Gródek na 2016 r.;

  3. uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2016;

  4. zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków;

  5. zmiany uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Gródek oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania.

  1. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

  2. Sprawy różne.

  3. Przyjęcie protokołu obrad XIII Sesji Rady Gminy.

  4. Zamknięcie obrad.

(Projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu)

Przewodniczący Rady stwierdził, że punkty 1 i 2 porządku obrad zostały zrealizowane.

Ad. 3

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.

Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym została przyjęta.

(Informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym stanowi Załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu).

Pani Elżbieta Paszkowska Dyrektor Podlaskiego Polskiego Czerwonego Krzyża wskazała, że w ramach rozpoczętej współpracy z Gminą Gródek PCK rozpoczęło akcję pozyskiwania odzieży używanej w kontenerach, na terenie Gminy Gródek taki kontener też zostanie usytuowany. Dzięki tej akcji PCK we współpracy z fundacją ECO Textil może obdarować mieszkańców Gminy Gródek 4 rowerami. Rowery te są szczególnej wagi, ponieważ przystosowane są do ich użytkowania przez osoby niepełnoprawne. Są to rowery trzykołowe, stabilne, odpowiednio obciążone, zapewniające komfort jazdy i bezpieczeństwo. Pani Kierownik GOPS w Gródku Krystyna Sawicka wskazała 4 mieszkańców Gminy Gródek, którym w/w rowery zostaną przekazane (tj. : Wala Owsiejczyk, Wildowicz Paweł, Radosław Parfieniuk, Patrycja Gryko). Osobom wyczytanym, oficjalnie zostały przekazane rowery.

Ad. 4

Radny Janusz Michał Cimochowicz przedstawił sprawozdanie Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek z działalności w 2015 r.

Żadnych uwag i pytań do sprawozdania nie zgłoszono, w związku z czym Przewodniczący Rady stwierdził, że sprawozdanie Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek z działalności w 2015 r. zostało przyjęte.

(Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z działalności w 2015 r. stanowi Załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu)

Ad. 5

Radna Katarzyna Rogacz - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek przedstawiła sprawozdanie Komisji z działalności w 2015 r.

Żadnych pytań i uwag do sprawozdania nie zgłoszono. Przewodniczący Rady stwierdził, że sprawozdanie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek za 2015 r. zostało przyjęte.

Radny Grzegorz Borkowski - Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Gminy Gródek przedstawił sprawozdanie Komisji z działalności w 2015 r.

Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono, w związku z czym Przewodniczący Rady stwierdził, że sprawozdanie Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Gminy Gródek z działalności w 2015 r. zostało przyjęte.

(Sprawozdanie komisji stałych Rady Gminy z działalności w 2015 r. stanowi odpowiednio Załącznik Nr 7 oraz Załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 a)

Przewodniczący Rady Gminy Gródek - Wieczysław Gościk wskazał, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2016 r. Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie oraz był on szczegółowo omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy Gródek.

Żadnych pytań i uwag do projektu nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2016 r., po czym poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2016 r. została podjęta jednogłośnie.

(Uchwała Nr XIV/117/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2016 r. stanowi Załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 b)

Przewodniczący Rady Gminy Gródek - Wieczysław Gościk wskazał, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy Gródek na 2016 r. Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie Rady Gminy Gródek oraz był on omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 26 stycznia 2016 r., na którym dokonano drobnych poprawek.

Żadnych pytań i uwag do omawianego projektu nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy Gródek na 2016 r. po czym poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy Gródek na 2016 r. została podjęta jednogłośnie.

(Uchwała Nr XIV/118/16 Rady Gminy Gródek w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy Gródek na 2016 r. stanowi Załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 c)

Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk wskazał, że projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2016 Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na posiedzenie XIV Sesji Rady Gminy Gródek oraz był on omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 26 stycznia 2016 r.

Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy przedstawiła sprawozdanie z działalności Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii za 2015 r.

(Sprawozdanie z działalności Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii za 2015 r. stanowi Załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu)

Żadnych pytań i uwag do sprawozdania oraz projektu uchwały nie zgłoszono.

Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2016, po czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2016, została podjęta jednogłośnie.

(Uchwała Nr XIV/119/16 Rady Gminy Gródek w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2016 stanowi Załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 d)

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków Radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie oraz był szczegółowo omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy wskazał, że w dniu 18 grudnia 2015 r. - w terminie - wpłynął do Wójta Gminy gródek wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Gródek na okres od 1 marca 2016 r. do dnia 28 lutego 2017 r. Powyższe taryfy zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisami wykonawczymi do tejże ustawy. Ceny i stawki zostały określone na podstawie niezbędnych przychodów dla prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Gródek. Po dokonaniu szczegółowej weryfikacji poszczególnych taryf ustalono, że stawki zaproponowane przez Kierownika KZB w Gródku działającego w imieniu Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku są właściwe, spójne z obowiązującymi przepisami oraz zgodne pod względem celowości ponoszenia kosztów.

Mirosław Gryko - Kierownik KZB wskazał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami pragniemy wprowadzić nowe stawki w okresie od dnia 1 marca 2016 r. do 28 lutego 2017 r. Na posiedzeniu wspólnym Komisji stałych Rady Gminy Gródek zostały szczegółowo omówione poszczególne stawki oraz składniki kosztów. W zaopatrzeniu w wodę stawka 1m3 wody wzrasta z 2,32 zł netto na 2,45 zł netto (tj. 2,65 zł brutto). W przypadku ścieków dotychczasowa cena to 5,45 zł netto, zaś nowa zaproponowana to 5,50 zł netto (tj. 5,94 zł brutto). Do tej pory otrzymywaliśmy dotację z budżetu Gminy Gródek do 1m3 ścieków w kwocie 1,05 zł netto czyli 1,13 zł brutto. W budżecie Gminy Gródek na 2016 r. dotacja ta została zmniejszona i wynosi 0,93 zł netto, tj. 1 zł brutto, w związku z czym mieszkańców Gminy Gródek w rzeczywistości będzie obowiązywać stawka 4,94 zł brutto za 1m3 ścieków. W innych gminach obowiązują następujące stawki łączne za 1m3 wody oraz odprowadzania ścieków tj. Mońki 7,31 zł, Hajnówka 7,54 zł, Zabłudów 7,75 zł, Michałowo 7,79 zł, Sokółka 7,84 zł, Supraśl 8,70 zł, Narew 7,45zł, Narewka 9,13 zł (Gmina Gródek - 7,59 zł) przy czym należy zaznaczyć, iż nie każda gmina udziela dotacji do obowiązujących stawek. W niektórych z w/w gmin nie ma opłaty abonamentowej - wielkość wyrażona w jednostkach pieniężnych w zł na odbiorcę usług za okres rozliczeniowy, którą odbiorca usług jest zobowiązany zapłacić przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu za utrzymanie w gotowości świadczenia usług urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz jednostkę usługi odczytu wodomierza lub urządzenia pomiarowego i rozliczenia należności za ilość dostarczanej wody lub ilość odprowadzanych ścieków. Do stawki opłaty abonamentowej doliczany jest VAT w wysokości określonej odrębnymi przepisami (8%). W Gminie Gródek nie ma takiej opłaty.

Radny Andrzej Konończuk zapytał jaka jest skala w naszej gminie jeżeli chodzi o pobór wody, czy jest to skala malejąca, czy też rosnąca?

Mirosław Gryko - Kierownik KZB odpowiedział, że na bieżąco analizowane są pobory wody, jednakże mieszkańcy gminy kombinują w taki sposób aby wodomierze wskazywały na wodę pobraną niższą niżeli w rzeczywistości.

Radna Monika Ratyńska podniosła, że z informacji podanych przez Pana Kierownika KZB wynika, że wzrost kosztów ścieków to niecały 1%, natomiast wody 5,06 %, w związku z czym zapytała skąd wynikają takie rozbieżności?

Mirosław Gryko - Kierownik KZB odpowiedział, że każdą działalność rozliczamy wg poniesionych kosztów. W przypadku wody o 10 000 zł wzrósł pobór za energię elektryczną, w związku z czym weszliśmy w inne taryfy, których koszty musimy ponieść. Ponadto Kierownik KZB podniósł, że w związku z panująca suszą wystąpił do geologa w sprawie studni. W odpowiedzi wskazano, że studnie wywiercone Nr 1 i Nr 2 wg stanu na miesiąc styczeń 2016 r. stwierdza się ciągły spadek wydajności jednostkowej będący ujemnym wskaźnikiem sprawności technicznej studni, gdzie szczególnie w studni Nr 1 jest bardzo znaczny i grozi wyłączeniem jej z eksploatacji. Przyczyną zaniku wydajności w studniach głębinowych jest wytrącanie się związków chemicznych. Studnia Nr 1 została wybudowana w 1969 r. i miała ona wydajność 60m3/h, w 1999 r. po renowacji i naprawie miała 84,74 m3/h, w 2008 r. 36 m3/h, obecnie wydajność studni Nr 1 wynosi 33 m3/h. Zaleca się wybudowanie nowej studni Nr 1a, likwidując studnię Nr 1, szacunkowy koszt wykonania jednego otworu wynosi ok. 300 000 zł - 375 000 zł (przy głębokości ok. 150 m) plus dodatkowe koszty w wysokości ok. 15 000 zł.

Więcej uwag nie zgłoszono, w związku z czym Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 11 przeciw - 1 wstrzymujących się - 3

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków została podjęta.

(Uchwała Nr XIV/120/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków stanowi Załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu)

Ad. 6 e)

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk podał, że projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Gródek oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania Radni otrzymali wraz zaproszeniem na dzisiejsze posiedzenie, który był szczegółowo omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy.

Renata Wysocka - Skarbnik Gminy wskazała, że podjęcie niniejszej uchwały jest niezbędne do doprowadzenia jej do zgodności z prawem, albowiem istniały w niej pewne zapisy niezgodne z przepisami wyższej rangi.

Żadnych uwag i pytań nie zgłoszono, w związku z czym Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Gródek oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania, który następnie Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Gródek oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania została podjęta jednogłośnie.

(Uchwała Nr XIV/121/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Gródek oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania stanowi Załącznik Nr 14  do niniejszego protokołu)

Ad. 7

Radny Andrzej Konończuk skierował wniosek o ustalenia jasnych i precyzyjnych zasad korzystania ze świetlicy w Mieleszkach, ze względu na istniejący spór w tej społeczności. W jego ocenie świetlica jest dobrem wspólnym i powinna być wykorzystywana przez wszystkich mieszkańców. Jeżeli spór by narastał w tej społeczności, należałoby się zastanowić nad powołaniem mediatora, psychologa aby problem rozwiązać, ewentualnie zatrudnić opiekuna spoza Gminy, który stacjonowałby w tej świetlicy.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek wskazał, że remont świetlicy dokonany został po to, aby mogła ona służyć mieszkańcom. W sytuacji gdy na dzień dzisiejszy jest własnością gminy opracowujemy jej Statut, tak aby móc z tej świetlicy zrobić placówkę opiekuńczo-wychowawczą. Pani Krystyna Sawicka jest w trakcie przygotowywania tegoż dokumentu, co po jego zatwierdzeniu pozwoli nam zatrudnić osobę z odpowiednimi kwalifikacjami, tak aby przykładowo mówiąc w godzinach od 17:00 do 21:00 świetlica była dostępna. Zgodnie z obowiązującymi przepisami władzę na terenie danej wsi sprawuje sołtys, który jest i będzie w posiadaniu kluczy do świetlicy bez względu na późniejsze zatrudnienie opiekunki i jego zadaniem w tej kwestii jest udostępnianie kluczy mieszkańcom w zależności od potrzeb. Ze względu na panujący spór we wsi Mieleszki, Pan Wójt zaproponował, że po uchwaleniu przez Radę Gminy Regulaminu świetlicy w Mieleszkach, zorganizuje zebranie wiejskie, na którym uczestniczyć będą mogli także Radni, celem wyjaśnienia pewnych spraw i problemów.

Sołtys wsi Mieleszki Leoniła Łowicka podała, że sporządzony został tymczasowy wewnętrzny regulamin świetlicy, zgodnie z którym klucz dostępny jest od godziny 8:00 do 21:00. Z samego rana Sołtysowa odkodowuje alarm w świetlicy i udostępnia klucz mieszkańcom. Wskazała, że założony został też zeszyt, w którym Pani Jasińska biorąc klucz nie chciała się podpisać, co w jej ocenie jest nie do przyjęcia albowiem odpowiedzialność za świetlicę musi przechodzić na osobę która ten klucz posiada. Poza tym, ona jako Sołtysowa musi mieć dostęp do świetlicy celem jej prawidłowego zabezpieczenia.

Przewodniczący Rady Wieczysław Gościk wskazał, że w jego ocenie osoba która wzięła klucz od świetlicy winna go oddać Sołtysowej w tym samym dniu.

Pani Jasińska podała, że jak bierze klucz to wszystko odpowiednio zabezpiecza. Jej wina jest w tym, że przetrzymała klucz dłużej niż powinna z uwagi na to, że nie uwzględniła faktu, że był weekend. Ponadto, skierowała zarzuty przeciwko Panu Wójtowi, że wybory na sołtysa wsi Mieleszki zostały przeprowadzone nieprawidłowo oraz że Rada Gminy nie rozpatrzyła skargi na wybór sołtysa zgodnie z jej żądaniem.

Wójt Gminy Wiesław Kulesza wskazał, że sołtysa wybiera zebranie wiejskie, Wójt uczestniczył w wyborach tylko po to aby ewentualnie udzielić odpowiedzi na zadane pytania przez mieszkańców wsi w sprawach m.in. społecznych, gospodarczych. W wyborach przeprowadzonych we wsi Maleszki, każdy kto był wpisany do rejestru wyborców podchodził z osobna i wpisywał się na listę, następnie otrzymywał kartę do głosowania, miał możliwość skorzystania z kotary i indywidualnie wrzucał kartę do urny. Były to wzorowo przeprowadzone wybory. Protest został rozpatrzony.

Lilia Waraksa Sekretarz Gminy wskazała, że zebranie wiejskie wybrało jednogłośnie przewodniczącego zebrania - mieszkankę wsi Mieleszki która była odpowiedzialna za przebieg zebrania. Jeśli Pani Jasińska na forum, podczas zebrania wiejskiego nie zgłosiła żadnej uwagi, to nie może mieć Pani zastrzeżeń, że wybory zostały przeprowadzone nieprawidłowo. Uchwała została podjęta i sprawa jest ostatecznie zakończona, w związku z czym zarzuty obecnie kierowane pod adresem Pana Wójta są nieuzasadnione.

Radny Andrzej Konończuk zaproponował, że sprawę wywołaną należy dziś zakończyć. Obecna sytuacja jest niekomfortowa dla Pani Sołtys, tym bardziej że zaproponowała, że jest w stanie przekazać komu innemu klucz i odpowiedzialność za świetlicę. Odnosząc się do skargi na przeprowadzone wybory, Komisja Rewizyjna zbadała sprawę, zajęła stanowisko i Rada Gminy podjęła uchwałę w tym temacie.

Radna Wiera Tarasewicz przypomniała, że w grudniu zatwierdziliśmy w Statucie GCK twór jakim jest „Dziejopis”. Wspólnie z Dyrektorem GCK oraz Prezesem OSP w Gródku ustaliliśmy, że pierwsza wystawa jaka będzie organizowana w Sali remizy będzie poświęcona historii Ochotniczej Straży Pożarnej w Gminie Gródek. W związku z powyższym Radna wystąpiła z prośbą do wszystkich zebranych, tudzież zainteresowanych, posiadających jakiekolwiek informacje, zdjęcia, medale, zapiski związane z działalnością OSP w Gminie Gródek o ich przekazanie. Dzień 21 maja jest Dniem Strażaka i tego też dnia ową wystawę należałoby zorganizować.

Radna Monika Ratyńska skierowała wniosek do Kierownika KZB w Gródku w sprawie odśnieżania, bowiem na odcinku drogi od Sofipola, gdzie w ubiegłym roku był wypadek, należy bardziej posypać solą, tudzież piaskiem. Jeździ tam sporo samochodów ciężarowych, autobusów, po prostu jest niebezpiecznie.

Wiesław Kulesza Wójt Gminy podniósł, że jak jest duży mróz to solenie nie pomaga. Potwierdził, że akurat w tym miejscu kilkakrotnie wysyłana była piaskarka jednakże nie przynosiło to zamierzonych efektów.

Mirosław Gryko - Kierownik KZB wskazał, że robiona jest mieszanka z soli i piasku. Jeżeli spadnie śnieg, następuje odśnieżania a w sytuacji gdy zalega jeszcze pokrywa lodu, posypywana jest ową mieszanką. Taka czynność, aby był efekt widocznej nawierzchni, musiałaby być wykonywana najlepiej za pomocą środków chemicznych i ewentualnie samą solą wielokrotnie.

Radny Grzegorz Borkowski podniósł, że droga krajowa do Bobrownik była bardzo dobrze odśnieżona ale po przejechaniu tych pługów, momentalnie zostały zasypane przystanki, gdzie śnieg sięgał niemalże do 0,5 m. Wniosek jest taki, że jeżeli już odśnieżane są zatoczki, należy zwrócić uwagę na to aby nie były zasypywane przystanki.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek wskazał, że podejmował interwencję w tej sprawie i okazało się, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za utrzymanie dróg krajowych ale to na zasadzie przeprowadzonego przetargu, gdzie udziela się zamówienia firmie zewnętrznej, która nie rozgranicza tego, że przystanki są własnością gminy, a drogi nie. Sprawa została zgłoszona, więc przy następnym odśnieżaniu powinno być lepiej.

Więcej pytań i uwag nie zgłoszono, w związku z czym Przewodniczący Rady stwierdził, że 7 pkt porządku obrad został wyczerpany.

Ad. 8

Jerzy Ostapczuk - Dyrektor GCK wskazał, że w związku z chęcią informowania o wydarzenia kulturalnych w najbardziej możliwy i skuteczny sposób, wystąpił z prośbą do Radnych o wpisanie swojego imienia i nazwiska na liście wraz z podaniem nr telefonu komórkowego i złożeniem podpisu, jako zgody na przesłanie informacji z GCK za pomocą sms-a. Ponadto, zaprosił na imprezę karnawałową, w dniu 5 lutego na targowicy pod daszkiem o godzinie 20:00. Zagwarantowane będzie ognisko i sprzęt do pieczenia kiełbasek, bigos oraz muzyka na żywo. Należy się zaopatrzyć w swój koszyczek. Po sesji w GCK, odbywać się będzie choinka dla dzieci niepełnosprawnych i ich przyjaciół, na co Dyrektor serdecznie zaprosił.

Przewodniczący Rady skierował zapytanie do Dyrektora GCK dlaczego w tym roku nie był zorganizowany konkurs na najlepsze oświetlenie domów mieszkańców Gminy Gródek.

Jerzy Ostapczuk - Dyrektor GCK odpowiedział, że nie posiadał wiedzy na temat takiego konkursu, nikt się do niego w tej sprawie nie zwracał ale obiecał, że w następnym roku taki konkurs zostanie zorganizowany. W jego ocenie jak najbardziej jest on potrzebny i motywuje mieszkańców gminy do udekorowania swoich posesji, co pozytywnie wpływa na estetykę gminy.

Danuta Garkowska występując w imieniu Dyrektora Zespołu Szkół, nauczycieli oraz Rady Rodziców, zaprosiła wszystkich serdecznie na bal charytatywny w dniu 6 lutego w Pronarze. Zyski z tego balu zostaną przekazane na szkołę.

Dorota Sulżyk zaprosiła wszystkich serdecznie na wystawę z Warszawy, która odbędzie się w GCK od 9 do 13 lutego pn. „Co ludzie powiedzieli”. Podczas wakacji, grupa ludzi zbierała informacje od mieszkańców na temat tradycji, kultury i zrobiono na podstawie tego instalację, które będą pokazywały codzienne doświadczenia, historię, kulturę oraz tradycję wschodniego pogranicza. Potrzebna jest grupa osób np. sołtysi, Radni, pracownicy Urzędu, która będzie zainteresowana oprowadzeniem po tejże wystawie. Twórcy wystawy będą omawiać poszczególne jej elementy, przy czym obejście całej wystawy może trwać ok 1-1,5 h.

Ad. 9

Przewodniczący Rady poinformował, iż Radni nie zgłosili żadnych uwag do udostępnionego na stole protokolarna protokołu XIII Sesji Rady Gminy.

W związku z powyższym poddano pod głosowanie przyjęcie protokołu.

„Kto jest „za” przyjęciem protokołu Nr XIII/15 Sesji Rady Gminy z dnia 28 grudnia 2015 r.”

Głosowało 15 Radnych

Za - 14 przeciw - 0 wstrzymujących się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół XIII Sesji Rady Gminy został przyjęty, a następnie zostanie podpisany.

Ad. 10

Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad XIV Sesji Rady Gminy został wyczerpany.

Wobec wyczerpania porządku obrad podziękował Radnym oraz wszystkim uczestnikom Sesji a następnie zamknął obrady stwierdzając „Zamykam obrady XIV Sesji Rady Gminy Gródek”.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 64) wymienione poniżej:

  1. projekt porządku obrad (kart 2);

  2. lista obecności radnych (kart 1);

  3. lista obecności sołtysów (kart 2);

  4. lista obecności zaproszonych gości (kart 1);

  5. informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart 5);

  6. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z działalności w 2015 r. (kart 1);

  7. Sprawozdanie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek z działalności w 2015 r. (kart 2 );

  8. Sprawozdanie Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Gminy Gródek z działalności w 2015 r. (kart 2);

  9. Uchwała Nr XIV/117/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2016 r. (kart 2);

  10. Uchwała Nr XIV/118/16 Rady Gminy Gródek w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy Gródek na 2016 r. (kart 3);

  11. Sprawozdanie z działalności Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii za 2015 r. (kart 5);

  12. Uchwała Nr XIV/119/16 Rady Gminy Gródek w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2016 (kart 8);

  13. Uchwała Nr XIV/120/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (kart 1);

  14. Uchwała Nr XIV/121/16 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Gródek oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania (kart 2);

  15. Projekty uchwał sprawdzone pod względem formalno-prawnym przez radcę prawnego (kart 27).

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Przewodniczący Rady Protokołowała

Wieczysław Gościk Katarzyna Matowicka

13

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Matowicka

Wprowadzający: Katarzyna Matowicka

Data modyfikacji: 2016-02-29

Opublikował: Katarzyna Matowicka

Data publikacji: 2016-02-29