Protokół X Sesji Rady Gminy Gródek
PROTOKÓŁ NR X/15
Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 25 września 2015 r.
Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w sali Gminnego Centrum Kultury w Gródku, przewodniczył Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady Gminy Gródek. Protokołowała Katarzyna Matowicka - podinspektor Urzędu Gminy Gródek.
Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady otwierając obrady X Sesji Rady Gminy, przywitał Wójta Gminy, Skarbnik Gminy, Sekretarz Gminy, Radnych Rady Gminy oraz pozostałych zaproszonych gości.
Na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 13 Radnych, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Radni obecni na obradach X Sesji Rady Gminy podczas stwierdzania quorum:
Radny Grzegorz Borkowski,
Radny Janusz Michał Cimochowicz,
Radna Alina Gościk,
Radny Wieczysław Gościk,
Radny Bronisław Kazberuk,
Radna Anna Petelska,
Radna Dorota Popławska,
Radna Małgorzata Popławska,
Radna Monika Ratyńska,
Radna Katarzyna Rogacz,
Radna Joanna Sołowiej,
Radny Piotr Szutkiewicz,
Radna Wiera Tarasewicz.
Nieobecnym był Radny Andrzej Konończuk oraz Radna Grażyna Kubiak.
(Listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, 3 i 4 do niniejszego protokołu)
Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady poinformował, iż porządek obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. Zapytał czy są jakieś wnioski bądź uwagi do przedstawionego porządku obrad.
Wójt Gminy Gródek - Wiesław Kulesza zaproponował zmiany do przedstawionego porządku obrad, w postaci wprowadzenia w pkt 7 lit. i) tj. podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadajacych Gminie Gródek lub jej jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych oraz lit. j) odnośnie podjęcia uchwały w sprawie wykonywania przez Gminę Gródek działalności telekomunikacyjnej.
Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad z zaproponowaną zmianą, a następnie poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 radnych.
Za - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0.
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad X Sesji Rady Gminy został przyjęty.
Porządek obrad:
Otwarcie obrad i stwierdzenie prawomocności obrad.
Ustalenie porządku obrad.
Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
Wybory ławników:
podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku;
podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku;
opinia Zespołu Opiniującego w sprawie zgłoszonych kandydatów na ławników dla Sądu Rejonowego w Białymstoku na kadencję 2016-2019;
przeprowadzenie głosowania przez Komisję Skrutacyjną;
podjęcie uchwały w sprawie wyboru ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gródek za I półrocze 2015 r.
Sprawozdanie Komunalnego Zakładu Budżetowego z wykonania budżetu za I półrocze 2015 r.
Podjęcie uchwał w sprawie:
zmian w budżecie Gminy Gródek na 2015 r.;
zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2029;
udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu w 2015 r.;
sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale Nr IX/75/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania za pierwsze półrocze roku budżetowego budżetu Gminy Gródek oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury;
zmiany uchwały w sprawie określenia zasad poboru w drodze inkasa podatków lokalnych na terenie gminy Gródek, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia przysługującego inkasentom z tego tytułu;
zmiany uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości za inkaso;
nadania statutów Sołectw Gminy Gródek;
zlecenia Komisji Rewizyjnej zbadania skargi na przeprowadzenie wyborów Sołtysa Sołectwa Mieleszki;
zmiany uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadajacych Gminie Gródek lub jej jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych;
wykonywania przez Gminę Gródek działalności telekomunikacyjnej.
Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.
Sprawy różne.
Przyjęcie protokołu obrad IX Sesji Rady Gminy.
Zamknięcie obrad.
(Projekt porządku obrad stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu)
Przewodniczący Rady stwierdził, że punkty 1 i 2 porządku obrad zostały zrealizowane.
Przedstawiciel Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa odczytał list Dyrektora Podlaskiego Oddziału Regionalnego ARMiR, odnoszący się do ogłoszeniu terminów naboru wniosków dla działań z PROW 2014-2020. Dodatkowo, zachęcono do skorzystania z programów w ramach nowej perspektywy.
(List Dyrektora Podlaskiego Oddziału Regionalnego ARMiR wraz z harmonogramem stanowi Załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu)
Wojciech Pappai Przedstawiciel Stowarzyszenia ANAWOJ - w sprawie utworzenia Rady Młodzieżowej działającej przy Radzie Gminy Gródek. Nakłaniał zebranych do stworzenia rzeczonej Rady, która stanowi część dużego projektu. Aby Rada mogła działać niezbędne jest zezwolenie radnych. Radna Katarzyna Rogacz zgłosiła swoją chęć współpracy z młodzieżą w ramach działania Rady Młodzieżowej.
Ad. 3.
Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.
Żadnych uwag i wniosków do przedstawionej informacji nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy wskazał, że informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym została przyjęta.
(Informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym stanowi Załącznik nr 6 do protokołu)
Jerzy Ostapczuk - Dyrektor GCK poinformował, że w dniu 12 września 2015 r. odbyły się dożynki nad zalewem w Gminie Gródek, w związku z powyższym Dyrektor GCK wspólnie z Przewodniczącym Rady Gminy Gródek oraz Wójtem Gminy Gródek rozdali dyplomy uczestnikom za udział w konkursach dożynkowych.
Pan Marek Kowalczuk - przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za realizację projektu „Internet szansą rozwoju mieszkańców Gminy Gródek” - wskazał, iż na dzień dzisiejszy w projekcie jesteśmy na etapie kończenia, większość prac terenowych została wykonana i obecnie włączamy poszczególne usługi. W dniu wczorajszym udało się ustawić połączenie z Białymstokiem, sieć Polski-Wschodniej.
Radna Małgorzata Popławska zadała pytanie czy jest różnica pomiędzy nadawaniem sygnału drogą radiową, a drogą kablową.
Pan Marek Kowalczuk odpowiedział, że Beneficjentom biorącym udział w programie metoda nadawania sygnału nie ma znaczenia, bowiem zarówno w jednym jak i drugim przypadku jest taka sama prędkość, istnieją te same parametry sieci. W wersji radiowej sygnał nie może zniknąć, nawet wobec niesprzyjających warunków atmosferycznych.
Radny Grzegorz Borkowski wskazał, że prace w terenie były oglądane przez członków Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa, gdzie Komisja miała zastrzeżenia co do położenia światłowodu, a w szczególności co do dróg gminnych, które zostały rozkopane. Jak to się ma do chwili obecnej, czy zostało to już uporządkowane, głównie chodzi o teren wzdłuż jeziora Wiejki.
Pan Marek Kowalczuk byliśmy w terenie, oglądaliśmy to. Podwykonawca został zobligowany do wykonania tychże prac porządkowych. Na chwilę obecną nie jestem w stanie podać informacji, czy zostało to wykonane. Jeżeli są jakieś zastrzeżenia, przyjmiemy je, rozpatrzymy i będziemy naprawiać.
Sołtys wsi Wiejki - podała, że na drogach gminnych w Wiejkach z drogi dwupasmowej pozostał tylko jeden pas przejezdny wskutek dokonanych wykopów.
Pan Marek Kowalczuk wskazał, że wszystkie prace były wykonywane na podstawie map zatwierdzonych w ośrodku geodezyjnym, które są najbardziej aktualne, nie mogą być starsze niż pół roku wstecz. W związku z czym zakładamy, że to co otrzymujemy z ośrodka kartograficznego jest zgodne ze stanem faktycznym i na tym bazujemy.
Radna Anna Petelska podała, że w miejscowości Waliły-Dwór jest niezakopany dół, czy zostanie on zasypany, jeżeli tak to kiedy ?
Pan Marek Kowalczuk podkreślił, że niektóre węzły światłowodowe nie zostały jeszcze zasypane bowiem trwają prace związane z puszczaniem sieci internetowej i w sytuacji gdy będą problemy z nawiązaniem połączenia, wykonawca ma możliwość zweryfikowania złączeń kablowych, w związku z czym na obecnym etapie musi być dostęp do kabli. Po zakończeniu prac, rowy zostaną zakopane.
Ad. 4 a).
Przewodniczący Rady Gminy Gródek - Wieczysław Gościk odczytał regulamin głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku. Następnie odczytał projekt Uchwały w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku. który następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku została podjęta jednogłośnie.
(Uchwała Nr X/82/15 Rady Gminy Gródek w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku stanowi Załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu)
Ad. 4 b).
Przewodniczący Rady Gminy Gródek - Wieczysław Gościk poprosił Radnych o wskazanie kandydatów do Komisji Skrutacyjnej w celu przeprowadzenia głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku.
Zgłoszono trzech Radnych w osobie :
Radna Anna Petelska
Radna Monika Ratyńska
Radny Grzegorz Borkowski
Przewodniczący Rady Gminy Gródek odczytał projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku, po czym poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku została podjęta.
(Uchwała Nr X/83/15 Rady Gminy Gródek w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku stanowi Załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu)
Ad. 4 c).
Radna Wiera Tarasewicz odczytała opinię zespołu opiniującego w sprawie zgłoszonych kandydatów na ławników dla Sądu Rejonowego w Białymstoku na kadencję 2016-2019, zgodnie z którą Zespół pozytywnie zaopiniował zgłoszone kandydatki w osobach Pani Anny Kuźmicz i Pani Heleny Lachowicz, w szczególności w zakresie spełniania przez nie wymogów określonych w ustawie.
(Opinia z dnia 24 września 2015 r. Zespołu Opiniującego w sprawie zgłoszonych kandydatów na ławników dla Sądu Rejonowego w Białymstoku na kadencję 2016-2019 stanowi Załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu)
Ad. 4 d).
Zgodnie z przyjętym regulaminem, Komisja Skrutacyjna przeprowadziła glosowanie. Przed przystąpieniem do głosowania obie kandydatki na ławników zaprezentowały swoje kandydatury, następnie kierując prośbę do radnych o oddanie na nie głosów.
Radny Grzegorz Borkowski odczytał protokół z przeprowadzonego głosowania, w którym stwierdzono, że Pani Anna Kuźmicz oraz Helena Lachowicz jednogłośnie zostały wybrane na ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku.
(Protokół z ustalenia wyników głosowania w wyborach ławników z dnia 25 września 2015 r. wraz z kartami do głosowania stanowi Załącznik Nr 10 do protokołu)
Ad. 4 e).
Przewodniczący Rady Gminy Gródek odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku, po czym poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyboru ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku została podjęta.
(Uchwała Nr X/84/15 Rady Gminy Gródek w sprawie wyboru ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku stanowi Załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu)
Ad. 5
Przewodniczący Rady Gminy Gródek wskazał, że informację z wykonania budżetu gminy Gródek za I półrocze radni otrzymali w terminie określonym ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, ponadto powyższa informacja była szczegółowo omawiana na posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu wczorajszym.
Joanna Kunikowska - Zastępca Skarbnika Gminy Gródek przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gródek za I półrocze 2015 r. Podano, że wykonanie budżetu za I półrocze wypadło dość dobrze. Dochody zostały zrealizowane w wysokości 10 669 938,22 zł, tj. 46,24 % planu z czego dochody bieżące to ponad 53 % planu 9 507 341,43 zł. Dochody majątkowe w wysokości 1 162 596,79 zł tj. 21,42 % planu, przy czym wiadomym jest, iż dochody zaczną spływać do budżetu w drugim półroczu 2015 r., ponieważ w tym okresie inwestycje będą zamykane. Wydatki bieżące wykonano w kwocie ogółem 9 575 453,11 zł co stanowi 39,31 % planu, z czego wydatki bieżące 8 393 099,35 zł tj. 48,04 % planu, co oznacza, że w bieżącym roku możemy nie wykorzystać zaplanowanych wydatków w związku z czym zaistnieją oszczędności. Najistotniejszą pozycję stanowią podatki 1 585 597,80 zł z tytułu podatku od nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości w pierwszym półroczu wyniosła 258 338 zł, co stanowi dobrą informację albowiem na cały rok zaplanowane było 300 000 zł. Jest co raz większe zainteresowanie kupnem działek na terenie gminy Gródek. Najwięcej zaległości stanowi podatek od nieruchomości ok. 800 000 zł i od środków transportowych. Na wszystkie zaległości wystawione zostały upomnienia.
Wójt Gminy Gródek - Wiesław Kulesza poprosił o dokonywanie przez mieszkańców gminy płatności za podatki oraz wnoszenie opłat za śmieci w terminie.
Żadnych pytań i uwag do sprawozdania nie zgłoszono, w związku z czym Przewodniczący Rady stwierdził, że Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gródek za I półrocze 2015 r. zostało przyjęte.
Ad. 6.
Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk wskazał, że sprawozdanie Komunalnego Zakładu Budżetowego z wykonania budżetu za I półrocze 2015 r. było omawiane na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Gminy Gródek w dniu 24 września 2015 r.
Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady stwierdził, że w/w sprawozdanie KZB zostało przyjęte.
(Sprawozdanie Komunalnego Zakładu Budżetowego z wykonania budżetu stanowi Załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu)
Ad. 7 a).
Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2015 r. został dostarczony Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie sesji, ponadto tenże projekt był przedmiotem obrad posiedzenia wspólnego Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu 24 września 2015 r.
Joanna Kunikowska - Zastępca Skarbnika Gminy Gródek wskazała, że zmiany do budżetu są dość spore, albowiem zwiększamy dotację dla powiatu na realizację „schetynówki” w kwocie 757 425 zł, które wpłynął później do naszego budżetu. Zmniejszono środki dochodów jeżeli chodzi o realizację projektu „Internet szansą rozwoju”. Szczegółowe informacje zawiera uzasadnienie do przedmiotowej uchwały.
Żadnych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Joanna Kunikowska - Zastępca Skarbnika Gminy Gródek odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący Rady Gminy Gródek poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 12 przeciw - 0 wstrzymujących się - 1
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2015 r. została podjęta.
(Uchwała Nr X/85/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2015 r. stanowi Załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu)
Ad. 7 b).
Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2029 został dostarczony Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie sesji, ponadto tenże projekt był przedmiotem obrad posiedzenia wspólnego Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu 24 września 2015 r.
Żadnych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Joanna Kunikowska Zastępca Skarbnika odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący Rady Gminy Gródek poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie w sprawie zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2029 została podjęta jednogłośnie.
(Uchwała Nr X/86/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2029 stanowi Załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu)
Ad. 7 c).
Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu w 2015 r. został dostarczony Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie sesji, ponadto tenże projekt był omawiany na posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu 24 września 2015r.
Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek przedstawił uzasadnienie merytoryczne i prawne podjęcia uchwały. W wyniku kontroli NIK-u w Urzędzie Wojewódzkim dotyczącej inwestycji realizowanych w ramach NPPDL stwierdzono, iż środki na realizację inwestycji drogi powiatowej jako pomoc finansowa muszą zostać przekazane do budżetu powiatu, po czym powiat przekaże nam ową kwotę celem zapłaty Wykonawcy.
Żadnych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Wójt Gminy Gródek, odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący Rady Gminy Gródek poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu w 2015 r. została podjęta.
(Uchwała Nr X/87/15 Rady Gminy Gródek w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu w 2015 r. stanowi Załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu)
Ad. 7 d).
Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale Nr IX/75/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania za pierwsze półrocze roku budżetowego budżetu Gminy Gródek oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury został dostarczony Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie sesji, ponadto tenże projekt był omawiany na posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu 24 września 2015 r.
Żadnych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Joanna Kunikowska - Zastępca Skarbnika Gminy Gródek, odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący Rady Gminy Gródek poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale Nr IX/75/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania za pierwsze półrocze roku budżetowego budżetu Gminy Gródek oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury została podjęta.
(Uchwała Nr X/88/15 Rady Gminy Gródek w sprawie sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale Nr IX/75/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania za pierwsze półrocze roku budżetowego budżetu Gminy Gródek oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury stanowi Załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu)
Ad. 7 e).
Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zasad poboru w drodze inkasa podatków lokalnych na terenie gminy Gródek, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia przysługującego inkasentom z tego tytułu został dostarczony Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie sesji, ponadto tenże projekt był omawiany na posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu 24 września 2015 r.
Żadnych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek, odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący Rady Gminy Gródek poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zasad poboru w drodze inkasa podatków lokalnych na terenie gminy Gródek, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia przysługującego inkasentom z tego tytułu została podjęta.
(Uchwała Nr X/89/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zasad poboru w drodze inkasa podatków lokalnych na terenie gminy Gródek, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia przysługującego inkasentom z tego tytułu stanowi Załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu)
Ad. 7 f).
Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w zmiany uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości za inkaso został dostarczony Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie sesji, ponadto tenże projekt był omawiany na posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu poprzedzającym dzień dzisiejszych obrad.
Żadnych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości za inkaso została podjęta.
(Uchwała Nr X/90/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości za inkaso stanowi Załącznik Nr 18 do niniejszego protokołu)
Ad. 7 g).
Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie nadania statutów Sołectw Gminy Gródek został dostarczony Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie sesji, ponadto tenże projekt był omawiany na posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu 24 września 2015 r.
Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek podała uzasadnienie merytoryczne i prawne projektu uchwały. Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Statut może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu w ramach jednostki pomocniczej. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej;
2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej;
3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej;
4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji;
5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.
Wszystkie w/w elementy zawiera projekt statutów sołectw Gminy Gródek. Konsultacje z mieszkańcami sołectw odbyły się w okresie od 13 marca do 26 kwietnia 2015 r., szczegółową informacje z przeprowadzonych konsultacji przedstawił Wójt Gminy Gródek na VIII Sesji Rady Gminy Gródek w dniu 29 czerwca 2015 r.
Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek odczytała projekt uchwały w sprawie nadania statutów Sołectw Gminy Gródek, który następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie nadania statutów Sołectw Gminy Gródek została podjęta.
(Uchwała Nr X/91/15 w sprawie nadania statutów Sołectw Gminy Gródek stanowi Załącznik Nr 19 do niniejszego protokołu)
Ad. 7 h).
Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej zbadania skargi na przeprowadzenie wyborów Sołtysa Sołectwa Mieleszki został dostarczony Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie sesji, ponadto tenże projekt był omawiany na posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu 24 września 2015 r.
Radny Grzegorz Borkowski zaapelował, do mieszkańców wsi Mieleszki o odnalezienie wspólnego języka i porozumienie się w sprawach wspólnych i ważnych dla sołectwa.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej zbadania skargi na przeprowadzenie wyborów Sołtysa Sołectwa Mieleszki została podjęta.
(Uchwała Nr X/92/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej zbadania skargi na przeprowadzenie wyborów Sołtysa Sołectwa Mieleszki stanowi Załącznik Nr 20 do niniejszego protokołu)
Ad. 7 i).
Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Gródek lub jej jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych został dostarczony Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie sesji, ponadto tenże projekt był omawiany na posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu 24 września 2015 r.
Joanna Kunikowska - Zastępca Skarbnika Gminy Gródek wskazała, że na dzisiejsze posiedzenie przedstawiono radnym projekt uchwały zawierający zaproponowane zmiany na wczorajszym posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy Gródek, w zakresie rezygnacji prac komisji przy umarzaniu wierzytelności.
Joanna Kunikowska - Zastępca Skarbnika Gminy Gródek odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący Rady Gminy Gródek poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Gródek lub jej jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych została podjęta.
(Uchwała Nr X/93/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Gródek lub jej jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych stanowi Załącznik Nr 21 do niniejszego protokołu)
Ad. 7 j).
Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie wykonywania przez Gminę Gródek działalności telekomunikacyjnej został dostarczony Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie sesji, ponadto tenże projekt był szczegółowo omawiany na posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy Gródek w dniu 24 września 2015 r.
Przewodniczący Rady Gminy Gródek odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wykonywania przez Gminę Gródek działalności telekomunikacyjnej została podjęta.
(Uchwała Nr X/94/15 Rady Gminy Gródek w sprawie wykonywania przez Gminę Gródek działalności telekomunikacyjnej stanowi Załącznik Nr 22 do niniejszego protokołu)
Przewodniczący Rady stwierdził, że pkt 7 porządku obrad X Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Ad. 8.
Przewodniczący Rady Gminy Gródek - Wieczysław Gościk odczytał list Zarządu Ochotniczej Straży Pożarnej w Gródku zawierający prośbę o zabezpieczenie w budżecie na 2016 r. środków na zakup średniego pojazdu ratowniczo-gaśniczego w kwocie 250 000 zł, bowiem pojazdy którymi dysponuje OSP są już wysłużone i nie posiadają prawidłowego wyposażenia niezbędnego do właściwej realizacji zadań.
Wójt Gminy Gródek - Wiesław Kulesza wskazał, że prace nad projektem do budżetu trwają, do końca września zbieramy wszystkie wnioski do budżetu w związku z czym będziemy szukać środków na zabezpieczenie realizacji rzeczonej inwestycji.
Przewodniczący Rady Gminy Gródek - Wieczysław Gościk odczytał list pochwalny od Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku, w którym złożono serdeczne podziękowania strażakom OSP w Gródku, uczestnikom akcji gaszenia dużego pożaru lasu i łąk o podłożu torfowym w dniach 31 sierpień - 3 wrzesień 2015 r.
Radna Katarzyna Rogacz podała, że dość często spotyka się ze skargami mieszkańców na temat nieestetycznego wyglądu rzeki, wskazała, że jest grupa osób które chętnie w czynie społecznym dokonają nasadzenia drzew oraz uporządkowania terenu. Ponadto, nad zalewem warto byłoby wyłożyć ścieżkę oraz wybudować prysznic.
Wójt Gminy Gródek - Wiesław Kulesza wskazał, że radni muszą się zdecydować, czy nastawiamy się na zamknięcie tematu budowy/remontu dróg i zajmujemy się estetyką gminy. Należy pamiętać, że każdy projekt wymaga wniesienia wkładu własnego, wbrew pozorom projekty dotyczące zagospodarowania terenu nie są tanimi inwestycjami. Jeżeli są chętne osoby do pracy, proszę niech złożą pisemny wniosek ze wskazaniem gdzie i jakich robót chcą się podjąć, będziemy go analizować pod kątem obowiązujących przepisów w zakresie obszaru rzeki.
Radny Grzegorz Borkowski podniósł, że strażacy z OSP w Bobrownikach byli uziemieni z powodu braku światła, w związku z czym pojawia się pytanie czy wciąż będziemy dzierżawili te pomieszczenia skoro właściciele są tak mało kreatywni i nie potrafią sobie z tak błahym problemem poradzić, przecież płacimy pieniądze i to nie małe.
Wójt Gminy Gródek - Wiesław Kulesza nie jesteśmy związani z tym budynkiem, jeżeli znajdziemy inne pomieszczenie jak najbardziej możemy je zmienić. Ponadto, problem ze światłem został już rozwiązany.
Radny Grzegorz Borkowski ponowił problem połączeń autobusowych na ścianie wschodniej, bowiem od 1 września PKS zawiesił połączenia nie informując wcześniej o tym fakcie. Zwrócił się z prośbą do Wójta o interwencję u właściwych organów nadzorczych o wznowienie tychże kursów.
Wójt Gminy Gródek - Wiesław Kulesza nie musimy się wiązać z PKS-em, możemy podjąć negocjacje z prywatnymi przewoźnikami. Odpowiednie czynności w tym zakresie zostaną podjęte.
Radna Wiera Tarasewicz podała, że 10 października ma się odbyć impreza rajdów samochodowych i na plakacie jest wskazane, iż Gmina Gródek jest partnerem imprezy, w z związku z czym zwróciła się z zapytaniem na czym owe partnerstwo polega oraz jak to się ma do wcześniej organizowanego rajdu.
Wójt Gminy Gródek - Wiesław Kulesza wskazał, że przyszły rajd jest rajdem innej kategorii. Wkład gminy jest taki, iż wyraziliśmy zgodę na piśmie, że pewien odcinek drogi zostanie zamknięty oraz udostępniliśmy pomieszczenie socjalne na stadionie, brak jest jakiegokolwiek wkładu finansowego gminy w tej imprezie.
Radna Wiera Tarasewicz złożyła wniosek na ręce Przewodniczącego Rady, żeby w odpowiednim czasie ubiegać się o zgłoszenie Pana Wójta na „Wójta Roku”. Mieszkańcy oraz instytucje mogą zgłaszać swoje kandydatury. Formularz wymaga opisania realizowanych inwestycji w gminie.
Radny Janusz Cimochowicz czy będzie poprawa w zakresie równania dróg powiatowych na terenie wschodnim, ponadto w zmianie budżetu są uwzględnione projekty modernizacji świetlic, co posiada swoje uzasadnienie jeżeli społeczność jest duża i ma jakąś inicjatywę organizowania uroczystości. Dodatkowo, wskazał na problem, iż Pan Wójt niemalże codziennie przyjmuje interesantów pomimo wyznaczonego dnia, w którym winno się to odbywać, co powoduje dezorganizację pracy Urzędu i Pana Wójta. Jest dużo pracowników w Urzędzie zajmujących się inwestycjami, ochroną środowiska w związku z czym interesanci winni być kierowani do tych pracowników.
Wójt Gminy Gródek - Wiesław Kulesza wskazał, że rolą Wójta jest obsługa interesantów, obecny budynek Urzędu nie zawiera pomieszczenia odpowiedniego do dokonywania ewentualnej selekcji zagadnień, czy dany problem wymaga indywidualnego spotkania z Wójtem czy też wystarczająca będzie rozmowa z pracownikiem przedmiotowym. Wójtowi trudno jest odmówić spotkania z interesantem, który przyjechał z odległej miejscowości, gdy ten pojawia się w Urzędzie poza godzinami ich przyjęć. Wskazał, że warto jest inwestować w modernizację świetlic gdzie dofinansowanie sięga 75 %, możliwe że jeżeli świetlice nie będą wykorzystywane zgodnie z ich celem, będzie można rozważyć przekształcenie ich chociażby w miejsce socjoterapeutyczne czy też w obiekt socjalny tudzież inne w zależności od potrzeb. Zarząd Dróg Powiatowych ogłasza przetarg na równanie dróg i dany Wykonawca który go wygra, wykonuje czynności z tym związane. Jest obiecane, że jak spadnie deszcze wykonanie równania będzie bardziej efektywne.
Ad. 9.
Przewodniczący Rady odczytał list od Podlaskiej Izby Rolniczej z prośbą o poparcie stanowiska dotyczącego projektu rozporządzenia w zakresie wód powierzchniowych wrażliwych na zanieczyszczenia związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszarów szczególnie narażonych, z których odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć na terenie województwa podlaskiego. Brak jest projektu rozporządzenia o którym mowa w liście.
(list od Podlaskiej Izby Rolniczej z dnia 17 września 2015 r. stanowi Załącznik Nr 23 do protokołu)
Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk odczytał list mieszkańców gminy Gródek dotyczący wniosku o skuteczne utwardzenie ulicy Piaskowej w Gminie Gródek, poprzez ułożenie nawierzchni tzw. polbruk. Ponadto, wniósł o ustawienie spowalniaczy na ul. Szkolnej.
Wójt Gminy Gródek - Wiesław Kulesza wskazał, że jeżeli chodzi o wykonanie ul. Piaskowej, droga winna mieć min. szerokość 5 m, a ta nie spełnia takich kryteriów, w związku z czym jeżeli jest taka potrzeba, tudzież wniosek będziemy poszerzać drogę kosztem terenu właścicieli nieruchomości.
Jerzy Ostapczuk - Dyrektor GCK zaprosił wszystkich zebranych na uroczyste odsłonięcie pomnika Konstantego Kalinowskiego w miejscowości Mostowlany, dnia 2 października 2015 r. o godzinie 14:00.
Wójt Gminy Gródek - Wiesław Kulesza wskazał, że tego dnia ok godziny 13:00 pod GCK możliwe, że będzie stał zorganizowany transport na ową uroczystość.
Ad. 10.
Przewodniczący Rady poinformował, iż Radni nie zgłosili żadnych uwag do udostępnionego na stole protokolarna protokołów IX Sesji Rady Gminy.
W związku z powyższym poddano pod głosowanie przyjęcie protokołu.
„Kto jest „za” przyjęciem protokołu Nr IX/15 Sesji Rady Gminy z dnia 31 lipca 2015 r.”
Głosowało 13 Radnych
Za - 13 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół IX Sesji Rady Gminy został przyjęty, a następnie zostanie podpisany.
Ad. 11.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad X Sesji Rady Gminy został wyczerpany.
Wobec wyczerpania porządku obrad podziękował Radnym oraz wszystkim uczestnikom Sesji a następnie zamknął obrady stwierdzając „Zamykam obrady X Sesji Rady Gminy Gródek”.
Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 334) wymienione poniżej:
projekt porządku obrad (kart 2);
lista obecności radnych (kart 1);
lista obecności sołtysów (kart 2);
lista obecności zaproszonych gości (kart 1);
List Dyrektora Podlaskiego Oddziału Regionalnego ARMiR wraz z harmonogramem (kart 3);
informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart 9);
Uchwała Nr X/82/15 Rady Gminy Gródek w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku (kart 3);
Uchwała Nr X/83/15 Rady Gminy Gródek w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia głosowania w wyborach ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku (kart 1);
Opinia z dnia 24 września 2015 r. Zespołu Opiniującego w sprawie zgłoszonych kandydatów na ławników dla Sądu Rejonowego w Białymstoku na kadencję 2016-2019 (kart 4);
Protokół z ustalenia wyników głosowania w wyborach ławników z dnia 25 września 2015 r. wraz z kartami do głosowania (kart 3);
Uchwała Nr X/84/15 Rady Gminy Gródek w sprawie wyboru ławników na kadencję 2016-2019 dla Sądu Rejonowego w Białymstoku (kart 1);
Sprawozdanie Komunalnego Zakładu Budżetowego z wykonania budżetu (kart 5);
Uchwała Nr X/85/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2015 r. (kart 27);
Uchwała Nr X/86/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2029 (kart 14);
Uchwała Nr X/87/15 Rady Gminy Gródek w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu w 2015 r. (kart 1);
Uchwała Nr X/88/15 Rady Gminy Gródek w sprawie sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale Nr IX/75/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania za pierwsze półrocze roku budżetowego budżetu Gminy Gródek oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury (kart 1);
Uchwała Nr X/89/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zasad poboru w drodze inkasa podatków lokalnych na terenie gminy Gródek, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia przysługującego inkasentom z tego tytułu (kart 1);
Uchwała Nr X/90/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości za inkaso (kart 1);
Uchwała Nr X/91/15 Rady Gminy Gródek w sprawie nadania statutów Sołectw Gminy Gródek (kart 167);
Uchwała Nr X/92/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej zbadania skargi na przeprowadzenie wyborów Sołtysa Sołectwa Mieleszki (kart 2);
Uchwała Nr X/93/15 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Gródek lub jej jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych (kart 1);
Uchwała Nr X/94/15 Rady Gminy Gródek w sprawie wykonywania przez Gminę Gródek działalności telekomunikacyjnej (kart 1 );
List od Podlaskiej Izby Rolniczej z dnia 17.09.2015 r. (kart 7)
Projekty uchwał sprawdzone pod względem formalno-prawnym przez radcę prawnego (kart 76).
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Przewodniczący Rady Protokołowała
Wieczysław Gościk Katarzyna Matowicka
12
Metryka strony