Protokół II Sesji Rady Gminy Gródek

PROTOKÓŁ NR II/14

PROTOKÓŁ NR II/14

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 30 grudnia 2014 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 900 w sali Gminnego Centrum Kultury w Gródku, przewodniczył Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady Gminy Gródek. Protokołowała Monika Gościk - inspektor Urzędu Gminy Gródek.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady otwierając obrady II Sesji Rady Gminy, przywitał Wójta Gminy, Skarbnik Gminy, Sekretarz Gminy, Radnych Rady Gminy oraz pozostałych zaproszonych gości.

Na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczą wszyscy radni, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Radni obecni na obradach II Sesji Rady Gminy podczas stwierdzania quorum:

  1. Radny Grzegorz Borkowski,

  2. Radny Janusz Michał Cimochowicz,

  3. Radna Alina Gościk,

  4. Radny Wieczysław Gościk,

  5. Radny Bronisław Kazberuk,

  6. Radny Andrzej Konończuk,

  7. Radna Grażyna Kubiak,

  8. Radna Anna Petelska,

  9. Radna Dorota Popławska,

  10. Radna Małgorzata Popławska,

  11. Radna Monika Ratyńska,

  12. Radna Katarzyna Rogacz,

  13. Radna Joanna Sołowiej,

  14. Radny Piotr Szutkiewicz,

  15. Radna Wiera Tarasewicz.

(Listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, 3 i 4 do niniejszego protokołu)

Ad.2.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady poinformował, iż zgodnie z art. 23a ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym Radny nieobecny na pierwszej sesji rady gminy składa ślubowanie na pierwszej sesji, na której jest obecny.

W związku z nieobecnością na I Sesji Rady Gminy Gródek w dniu 1 grudnia 2014 r. Pana Piotra Szutkiewicza, Przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej - Pani Edyta Marcińczyk wręczyła mu zaświadczenie o wyborze.

Ad.3.

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk poinformował, że Radny Piotr Szutkiewicz przystąpi obecnie do ceremonii złożenia ślubowania, które zgodnie z art. 23a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty radny powstanie i wypowie słowo „ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.

Odczytał rotę ślubowania:

„Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”

Po złożeniu ślubowania przez Piotra Szutkiewicza, Przewodniczący Rady stwierdził, że Radny Piotr Szutkiewicz poprzez złożenie ślubowania objął mandat Radnego Rady Gminy Gródek.

Ad.4.

Następnie Przewodniczący Rady poinformował, iż na stole protokolanta - Moniki Gościk wyłożony jest protokół obrad I Sesji Rady Gminy. Przypomniał, że w trakcie dzisiejszej Sesji Radni mogą wnosić poprawki lub uzupełnienia do protokołu, po czym zostanie przyjęty i podpisany.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady poinformował, iż porządek obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. Zapytał czy są jakieś wnioski bądź uwagi do przedstawionego porządku obrad.

Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad, a następnie poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0.

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad II Sesji Rady Gminy został przyjęty.

Porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad.

  2. Wręczenie zaświadczenia o wyborze, nieobecnemu na I Sesji, Radnemu Piotrowi Szutkiewiczowi.

  3. Złożenie ślubowania przez Radnego Piotra Szutkiewicza.

  4. Stwierdzenie prawomocności obrad i ustalenie porządku obrad.

  5. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  6. Podjęcie uchwał w sprawie:

    1. ustalenia wysokości diety Przewodniczącemu Rady Gminy Gródek;

    2. ustalenia wysokości diety Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy Gródek;

    3. ustalenia wysokości diety Radnym Rady Gminy Gródek;

    4. ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Gródek;

    5. uzupełnienia składu osobowego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych;

    6. planu pracy Rady Gminy Gródek na 2015 r.;

    7. uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Gródek na lata 2015-2018 z perspektywą na lata 2019-2022;

    8. Programu Współpracy Gminy Gródek z Organizacjami Pozarządowymi na rok 2015;

    9. członkostwa Gminy Gródek w Lokalnej Grupie Działania - Puszcza Knyszyńska;

    10. przyjęcia od Powiatu Białostockiego prowadzenia zadania polegającego na zarządzaniu drogami powiatowymi na terenie Gminy Gródek w zakresie zimowego ich utrzymania w 2015 r.;

    11. zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2014-2031;

    12. zmian w budżecie Gminy Gródek na 2014 r.;

  7. Budżet Gminy Gródek na 2015 r.:

  1. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032;

  2. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu Gminy Gródek na 2015 r.;

  3. Opinia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Gminy Gródek;

  4. podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032;

  5. podjęcie uchwały w sprawie budżetu Gminy Gródek na 2015 r.

  1. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

  2. Sprawy różne.

  3. Przyjęcie protokołu obrad I Sesji Rady Gminy.

  4. Zamknięcie obrad.

(Projekt porządku obrad stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu)

Przewodniczący Rady stwierdził, że punkty 1 - 4 porządku obrad zostały zrealizowane. Poinformował również Sołtysów Gminy Gródek, iż diety za udział w posiedzeniach Sesji wypłacane będą po ich zakończeniu a nie w trakcie, tak jak do tej pory.

Ad.5.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk zapytał czy w związku z wyłonieniem nowego wykonawcy na odbiór odpadów możliwa będzie zmiana stawki opłaty za ich odbiór i zagospodarowanie.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odpowiedział, że w nowym roku konieczne będzie przeprowadzenia analizy pod kątem dochodów i wydatków związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów, po czym będzie można stwierdzić czy opłata ulegnie zmianie.

Więcej żadnych uwag i wniosków do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

(Informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym stanowi załącznik nr 5 do protokołu)

Ad.6a.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diety Przewodniczącemu Rady Gminy Gródek został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Radny Grzegorz Borkowski w oparciu o ustalenia z posiedzenia wspólnego komisji stałych Rady Gminy zaproponował pozostawienie diety Przewodniczącemu na poziomie z poprzedniej kadencji, tj. 1 000 zł miesięcznie.

Propozycję poparł również Radny Piotr Szutkiewicz.

Więcej żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady - Wieczysław Gościk odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia wysokości diety Przewodniczącemu Rady Gminy Gródek została podjęta.

(Uchwała Nr II/13/14 w sprawie ustalenia wysokości diety Przewodniczącemu Rady Gminy Gródek stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu)

Ad.6b.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diety Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy Gródek został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Radna Anna Petelska zaproponowała pozostawienie wysokości diety na poziomie z poprzedniej kadencji, tj. 400 zł miesięcznie, zgodnie z ustaleniami na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy.

Żadnych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia wysokości diety Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy Gródek została podjęta.

(Uchwała Nr II/14/14 w sprawie ustalenia wysokości diety Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy Gródek stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu)

Ad.6c.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet Radnym Rady Gminy Gródek został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Renata Wysocka - Skarbnik Gminy przypomniała, iż w poprzedniej kadencji obowiązywały diety w następujących wysokościach: 180,00 zł za udział w posiedzeniu sesji i 90,00 zł za udział w posiedzeniu komisji.

Radna Katarzyna Rogacz w oparciu o ustalenia z posiedzenia wspólnego komisji stałych Rady Gminy zaproponowała pozostawienie wysokości diety bez zmian.

Więcej żadnych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia wysokości diety Radnym Rady Gminy Gródek została podjęta.

(Uchwała Nr II/15/14 w sprawie ustalenia wysokości diet Radnym Rady Gminy Gródek stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu)

Ad.6d.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Gródek został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Przypomniał również, iż na wspólnym posiedzeniu Radni wyrazili opinię o pozostawieniu wysokości wynagrodzenia na poziomie z poprzedniej kadencji, tj. wynagrodzenie zasadnicze - 4 800 zł, dodatek funkcyjny - 1 800 zł, dodatek specjalny w wysokości - 2 640 zł i dodatek z wieloletnią pracę w wysokości - 960 zł.

Żadnych pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Gródek została podjęta.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy podziękował Radnym Rady Gminy za przyznane wynagrodzenie.

(Uchwała Nr II/16/14 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Gródek stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu)

Ad.6e.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały został przygotowany ze względu na nieobecność Piotra Szutkiewcza na I Sesji Rady Gminy, podczas której powołano składy komisji stałych.

Radny Piotr Szutkiewicz wyraził chęć uczestnictwa w pracach Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek.

Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0.

W oparciu o wyniki głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych została podjęta.

(Uchwała Nr II/17/14 w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu)

Ad.6f.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie planu pracy Rady Gminy Gródek na 2015 r. został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie planu pracy Rady Gminy Gródek na 2015 r. została podjęta.

(Uchwała Nr II/18/14 w sprawie planu pracy Rady Gminy Gródek na 2015 r. stanowi załącznik nr 11 do protokołu)

Ad.6g.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Gródek na lata 2015-2018 z perspektywą na lata 2019-2022 został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Agnieszka Klebus - inspektor Urzędu Gminy omówiła poprawki naniesione do Programu w oparciu o ustalenia z posiedzenia wspólnego komisji stałych Rady Gminy.

Radny Andrzej Konończuk zwrócił uwagę, że ochrona środowiska jest bardzo ważna, jednak z projektu Programu wynika potrzeba realizacji kolejnych programów m.in. programu gospodarki niskoemisyjnej, wdrożenie systemu powiadamiania o zagrożeniach przed powodzią, opracowanie waloryzacji przyrodniczej oraz stworzenie na jej podstawie form ochrony. Zapytał czy te dokumenty są niezbędne dla Gminy, ponieważ będzie to się wiązało z ponoszeniem dodatkowych kosztów na ich opracowanie.

Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy wyjaśniła, że opracowanie takich programów wynika z przepisów prawa. Opracowanie waloryzacji przyrodniczej jest elementem opracowania ekofizjograficznego dla Gminy, które jest niezbędne do aktualizacji Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gródek.

Agnieszka Klebus - inspektor Urzędu Gminy dodała, że „Program Ochrony Środowiska zakłada wdrożenie polityki ekologicznej Państwa w naszej gminie i wszystkie założenia zostały przeniesione z dokumentów wyższego szczebla. Plan gospodarki niskoemisyjnej natomiast jest pewną nowością ale myślę, że nie unikniemy jego stworzenia. Z tego co wiemy Plan będzie wymaganym załącznikiem przy ubieganiu się o dofinansowanie z Unii Europejskiej na projekty z zakresu ochrony środowiska takie jak systemy solarne”.

Radny Janusz Michał Cimochowicz stwierdził, że Program jest bardzo szczegółowy i zwrócił uwagę na zagrożenia jakie mogą pojawić się w naszej gminie, tj. gwałtowne zjawiska atmosferyczne związane z ociepleniem klimatu, obniżenie poziomu wód gruntowych czy też przerwy w dostawie prądu. Dodał, że wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii stanie się w przyszłości koniecznością.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy dodał, że opracowanie różnego rodzaju planów wynika wprost z przepisów prawa i niektóre przedsięwzięcia mogą być w przyszłości sankcjonowane przez instytucje kontroli, w przypadku nie podejmowania działań umożliwiających stworzenie takich planów i opracowań.

Więcej żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Gródek na lata 2015-2018 z perspektywą na lata 2019-2022 została podjęta.

(Poprawki naniesione do Programu Ochrony Środowiska i uchwała Nr II/19/14 w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Gródek na lata 2015-2018 z perspektywą na lata 2019-2022 stanowią kolejno załączniki nr 12 i 13 do protokołu)

Ad.6h.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie Programu Współpracy Gminy Gródek z Organizacjami Pozarządowymi na rok 2015 został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek wyjaśniła, iż zgodnie z art. 5a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organ stanowiący jednostkę samorządu terytorialnego, czyli Rada Gminy uchwala roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami. Projekt Programu na 2015 r. był poddany konsultacjom, zgodnie z uchwałą Nr XL/299/10 Rady Gminy Gródek z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. Informacja o konsultacjach zamieszczona była w Biuletynie Infrakcji Publicznej i na tablicy ogłoszeń. Organizacje nie wniosły uwag do projektu Programu, który zawiera wszystkie elementy wymagane ustawą, tj. określa priorytetowe zadania współpracy i jej formy oraz cele główne i szczegółowe”.

Żadnych pytań i uwag do projektu Programu nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie Programu Współpracy Gminy Gródek z Organizacjami Pozarządowymi na rok 2015 została podjęta.

(Uchwała Nr II/20/14 w sprawie Programu Współpracy Gminy Gródek z Organizacjami Pozarządowymi na rok 2015 stanowi załącznik nr 14 do protokołu)

Ad.6i.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie członkostwa Gminy Gródek w Lokalnej Grupie Działania - Puszcza Knyszyńska został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy prosił o zgłaszanie się chętnych osób do członkostwa w Lokalnej Grupie Działania - Puszcza Knyszyńska.

Radny Janusz Michał Cimochowicz stwierdził, że członkostwo w LGD umożliwia aktywizację mieszkańców i pozyskiwanie dodatkowych środków z Unii Europejskiej.

Więcej żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odczytał projekt uchwały, który następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie członkostwa Gminy Gródek w Lokalnej Grupie Działania - Puszcza Knyszyńska została podjęta.

(Uchwała Nr II/21/14 w sprawie członkostwa Gminy Gródek w Lokalnej Grupie Działania - Puszcza Knyszyńska stanowi załącznik nr 15 do protokołu)

Ad.6j.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie przyjęcia od Powiatu Białostockiego prowadzenia zadania polegającego na zarządzaniu drogami powiatowymi na terenie Gminy Gródek w zakresie zimowego ich utrzymania w 2015 r. został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Radny Bronisław Kazberuk zapytał kto zajmować się będzie odśnieżaniem dróg w 2015 r. i stwierdził, że „ściana wschodnia” jest bardzo zaniedbana w tym zakresie.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odpowiedział, że odśnieżaniem dróg powiatowych Gmina Gródek zajmuje się co najmniej od 12 lat, na podstawie podpisywanego porozumienia. Zaproponował aby w 2015 r. pozostać przy takim układzie i wyjaśnił, że poza Komunalnym Zakładem Budżetowym odśnieżać będzie również Nadleśnictwo Waliły i Spółdzielnia Usług Rolniczych.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady stwierdził, że podpisanie takiego porozumienia jest dla Gminy korzystne i w przypadku odśnieżania dróg przez Powiat duża część prawdopodobnie byłaby odśnieżana na samym końcu a skargi od mieszkańców i tak napływałyby do Wójta.

Radny Piotr Szutkiewicz dodał, że odśnieżanie całej gminy powinno znajdować się w jednych rękach, co wpływa na jego efektywność, jednak trzeba zastanowić się nad lepszą organizacją aby działało sprawniej.

Za podpisaniem porozumienia z Powiatem Białostockim był także Radny Bronisław Kazberuk, który dodał, że należy pomyśleć nad uruchomieniem dodatkowego sprzętu do odśnieżania w sytuacjach kryzysowych i intensywnych opadów.

Radny Powiatu Białostockiego - Jan Kaczan dodał, że Powiat każdego roku podpisuje porozumienia w zakresie odśnieżania dróg powiatowych z kilkoma gminami ponieważ nie byłby w stanie samodzielnie odśnieżyć tak dużej ilości dróg w odpowiednim czasie. Zimowe warunki atmosferyczne jak wiadomo są bardzo nieprzewidywalne i należy się z tym liczyć, że nie wszystkie drogi zostaną odśnieżone w tym samym czasie.

„Popieram przyjęcie zadania od Powiatu ale w przypadku dużych opadów wiadomo, że nie da się wszystkiego odśnieżyć w jednej chwili. W nagłych wypadkach pomocą służy również Straż Graniczna, do której w takich przypadkach wystarczy zadzwonić i z całą pewnością nie odmówią pomocy” - dodał Radny Andrzej Konończuk.

Więcej żadnych pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

osowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie przyjęcia od Powiatu Białostockiego prowadzenia zadania polegającego na zarządzaniu drogami powiatowymi na terenie Gminy Gródek w zakresie zimowego ich utrzymania w 2015 r.

(Uchwała nr II/22/14 w sprawie przyjęcia od Powiatu Białostockiego prowadzenia zadania polegającego na zarządzaniu drogami powiatowymi na terenie Gminy Gródek w zakresie zimowego ich utrzymania w 2015 r. stanowi załącznik nr 16 do protokołu)

Ad.6k.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2014-2031 został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Renata Wysocka - Skarbnik Gminy wyjaśniła, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej wynikają głównie z konieczności zmiany charakteru pożyczki udzielonej Gminnemu Centrum Kultury, z krótkoterminowej na długoterminową. Gminne Centrum Kultury ze względu na nieotrzymanie dotychczas zwrotu środków za zrealizowane projekty nie jest w stanie zwrócić Gminie udzielonej pożyczki w bieżącym roku, w związku z powyższym złożyło wniosek do Wójta Gminy o przesunięcie terminu spłaty na rok 2015

Radny Janusz Michał Cimochowicz stwierdził, że w perspektywie następnych lat zakładamy wzrost dochodów, głównie z podatków lokalnych ale czy faktycznie uzyskamy dochody w wyższej wysokości nie wiemy.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odpowiedział, że dochody składają się w większości ze stałych składników, takich jak wpływy z podatków lokalnych i jeżeli chcemy by były większe to musimy podnosić stawki podatkowe. Dodał, że Gmina w ostatnich latach podatków nie podnosiła, jednak dla części mieszkańców podatki wzrosły ze względu na przeprowadzoną przez Starostwo Powiatowe aktualizację gruntów i budynków na terenie naszej Gminy. Dla wielu mieszkańców Starostwo grunty rolne przeklasyfikowało na tereny budowlane co wiąże się ze wzrostem opłaty z tytułu podatku od nieruchomości.

Renata Wysocka - Skarbnik Gminy dodała, że Wieloletnia Prognoza Finansowa jak sama nazwa wskazuje jest pewną prognozą dochodów i wydatków Gminy i nigdy nie da się jej tak zaplanować aby w 100 % była zrealizowana zgodnie z planem.

„Bardzo ważna jest racjonalizacja wydatków bieżących. W wielu sytuacjach nawet po uzyskaniu dofinansowania ze środków zewnętrznych ciężko jest nam z dochodów własnych zabezpieczyć niezbędny wkład własny. Od wielu lat staramy się wypracowywać wolne środki a nawet nadwyżkę w budżecie, co pozwala nam nie wchodzić na ścieżkę programu naprawczego, który spowodowałby zatrzymanie możliwości realizacji inwestycji” - dodał Wiesław Kulesza - Wójt Gminy.

Więcej żadnych pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Renata Wysocka - Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2014-2031 została podjęta.

(Uchwała nr II/23/14 w sprawie zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2014-2031 stanowi załącznik nr 17 do protokołu)

Ad.6l.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2014 r. został dostarczony radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

Żadnych pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały nie zgłoszono.

Renata Wysocka - Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2014 r. została podjęta.

(Uchwała nr II/24/14 w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2014 r. stanowi załącznik nr 18 do protokołu)

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady udzielił głosu Radnemu Powiatu Białostockiego - Janowi Kaczanowi.

Jan Kaczan pogratulował Radnym Rady Gminy i Wójtowi Gminy za wygranie wyborów i życzył owocnej pracy na rzecz społeczności lokalnej, Stwierdził, że dużym zaszczytem dla Gminy jest zasiadanie w Radzie Pani Moniki Ratyńskiej - Dyrektora Departamentu Rolnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Białymstoku oraz wybór mieszkanki Gródka Pani Anny Grycuk na Przewodniczącą Rady Powiatu Białostockiego, co z pewnością wpłynie na dobrą współpracę w najbliższych latach Gminy Gródek z Powiatem Białostockim. Podziękował również wyborcom za uczestnictwo w wyborach i oddane głosy na Polskie Stronnictw Ludowe, z którego startował.

Ad.7.

Przewodniczący Rady poinformował, iż projekty uchwał w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032 oraz w sprawie budżetu Gminy Gródek na 2015 r. zostały dostarczone radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady i były omawiane na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy w dniu 22 grudnia 2014 r.

„Do 15 listopada należało przygotować i przesłać Radnym Rady Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projekt uchwały budżetowej i Wieloletniej Prognozy Finansowej. Zarówno Regionalna Izba Obrachunkowa jaki i Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Gminy wydały stosowne opinie o projekcie budżetu i jesteśmy przygotowani do uchwalenia budżetu zgodnie z terminem wynikającym z przepisów, tj. do końca bieżącego roku. Aby móc realizować zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym i zadania inwestycyjne należy osiągnąć dochody o określonej wysokości. Dochody Gminy składają się z 2 podstawowych składników: dochodów bieżących, które planujemy osiągnąć w wysokości 17 236 385 zł oraz dochodów majątkowych, m.in. z pozyskanych środków zewnętrznych, sprzedaży mienia, które zaplanowano na kwotę 6 564 682 zł” - omówił Wiesław Kulesza - Wójt Gminy.

Przedstawił również główne źródła dochodów Gminy, którymi są wpływy z podatków i opłat, dotacje celowe na zadania własne i z zakresu administracji rządowej, subwencje, sprzedaż mienia Gminy czy też środki z Unii Europejskiej, oraz główne rodzaje wydatków bieżących takie jak: oświata i utrzymanie szkół, dowożenie uczniów do szkół, opieka i polityka społeczna, transport i łączność, gospodarka komunalna i ochrona środowiska czy też administracja.

Wymienił i omówił wydatki inwestycyjne zaplanowane do realizacji w 2015 r., które ujęte zostały w załączniku inwestycyjnym do projektu uchwały. Główne i największe z nich to zakończenie modernizacji oczyszczalni ścieków i budowa sieci światłowodowej w ramach projektu „Internet szansą rozwoju mieszkańców Gminy Gródek”, przebudowa takich dróg w Gminie jak Wiejki - Zubry, droga przez miejscowość Bobrowniki i ul. Lisia w Waliłach - Stacji, budowa sieci wodociągowej w Podzałukach oraz kilka innych mniejszych projektów polegających na przygotowaniu dokumentacji projektowych, budowie placów zabaw i siłowni zewnętrznych.

Podkreślił, że bardzo ważna jest przy stale rosnących kosztach racjonalizacja wydatków bieżących i podjęcie porób oszczędzania aby nie dopuścić do zbyt wysokiego zadłużenia, które doprowadzi do wprowadzenia programu naprawczego, który zaburzy bieżące funkcjonowanie Gminy.

Radna Alina Gościk wyraził zaniepokojenie mniejszą wysokością dotacji w porównaniu do roku 2014 r., na zadania w zakresie popularyzacji sportu.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odpowiedział, że jeżeli w trakcie roku znajdą się oszczędności to będzie możliwe wprowadzenie zmian do budżetu. Ponadto dodał, że kluby piłki nożnej są na dobrej drodze do porozumienia i połączenia, co może wpłynąć na zmniejszenie ich wydatków.

Radny Janusz Michał Cimochowicz dodał, że niezbędne w 2015 r. będzie przeprowadzenie remontu budynku socjalnego w Zubkach, który jest w złym stanie i stale niszczeje.

Więcej żadnych pytań i uwag do projektu budżetu na 2015 r. nie zgłoszono.

Wieczysław Gościk - Przewodniczący Rady odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o projekcie Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Gródek na 2015 r., która przedstawia się następująco:

„Skład Orzekający w osobach: Katarzyna Gawrońska, Agnieszka Gerasimiuk, Paweł Gałko uchwala co następuje: opiniuje pozytywnie przedłożony przez Wójta Gminy Gródek projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032.

Uzasadnienie: Skład Orzekający sformułował opinię o projekcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032, stanowiącym załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 351/14 Wójta Gminy Gródek z dnia 12 listopada 2014 r., z uwzględnieniem projektu uchwały budżetowej Gminy Gródek na rok 2015, przyjętego Zarządzeniem Nr 352/14 Wójta Gminy Gródek z dnia 12 listopada 2014 r.

Przedłożony projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032 spełnia wymagania formalne w zakresie kompletności przedmiotu regulacji określone w przepisach art. 226, art. 227 i art. 229 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego.

Przyjęte dla roku 2015 wartości znajdują uzasadnienie w projekcie budżetu na 2015 rok i są z nim zgodne. Gmina Gródek planuje na 2015 rok deficyt budżetu w kwocie 1 500 000,00 zł, który w całości zostanie pokryty przychodami pochodzącymi ze sprzedaży wyemitowanych obligacji. Łączna planowana w projekcie budżetu na 2015 rok kwota przychodów wynosi 1 560 000,00 zł i obejmuje, oprócz przychodów ze sprzedaży obligacji, przychody z tytułu wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy, w wysokości 60 000,00 zł. Z danych sprawozdawczych oraz przewidywanego wykonania budżetu Gminy za rok 2014 wynika, iż w roku 2015 Gmina Gródek będzie posiadała wolne środki we wskazanej wysokości. Rozchody w wysokości 60 000,00 zł obejmują spłaty otrzymanych krajowych pożyczek i kredytów.

W związku z planowaną w projekcie WPF wartości wynika, że w roku 2015, jak i kolejnych latach objętych Prognozą, nie zostanie naruszona relacja, o której mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Gmina Gródek zamierza spłacać zaciągnięty i planowany do zaciągnięcia dług do końca 2032 roku, przy czym począwszy od 2016 roku nie prognozuje się pozyskiwania nowych przychodów z tytułów zwrotnych (zaciągania długu publicznego). Według założeń przedłożonego projektu WPF, Gmina ma osiągnąć począwszy od 2016 roku dodatnie wyniki budżetów, które w poszczególnych latach będą służyły finansowaniu rozchodów tytułem spłat zaciągniętego długu. Ponadto w kolejnych latach zakładane są tzw. nadwyżki operacyjne, czyli dodatnie różnice między dochodami bieżącymi, uwzględniające wymogi reguły wydatkowej z art. 242 ustawy o finansach publicznych.

Biorąc pod uwagę określony w art. 226 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wymóg realistyczności Wieloletniej Prognozy Finansowej, Skład Orzekający stwierdza co następuje. Objaśnienia przyjętych wartości zdają się potwierdzać realistyczność prognozowanych kwot ujętych w WPF, jednak osiągnięcie zakładanych wskaźników wymaga zrealizowania przyjętych założeń, związanych m.in. z koniecznością znacznego ograniczania wydatków bieżących i wypracowania nadwyżek budżetowych. Prognozowane wartości nadwyżek operacyjnych mają zasadnicze znaczenie dla ustalenia w poszczególnych latach dopuszczalnych wskaźników spłaty przez Gminę zobowiązań dłużnych, w tym długu planowanego do zaciągnięcia. Niewłaściwe prognozy wartości dochodów i wydatków bieżących mogą istotnie zagrozić prawidłowości uchwalania i wykonywania budżetów w następnych latach. Należy zatem podkreślić konieczność nieprzerwanego monitorowania realizacji założeń przyjętych w Prognozie celem zachowania właściwych relacji dla możliwości obsługi długu publicznego, w tym planowanego do zaciągnięcia.

Skład Orzekający wskazuje, że w kol. 12.5 dla roku 2015 ujęto kwotę 826 704 zł podczas gdy z projektu uchwały budżetowej wynika, iż winna to być kwota 841 704 zł.

Biorąc powyższe pod uwagę, Skład Orzekający wydał opinię jak w sentencji.”

Następnie odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie projektu uchwały budżetowej na 2015 r.:

„Skład Orzekający w osobach: Katarzyna Gawrońska, Agnieszka Gerasimiuk, Paweł Gałko uchwala co następuje: opiniuje pozytywnie przedłożony przez Wójta Gminy Gródek projekt uchwały budżetowej Gminy Gródek na 2015 rok oraz możliwość sfinansowania deficytu przedstawionego przez Gminę Gródek.

Uzasadnienie: Skład Orzekający wydał niniejszą opinię w oparciu o projekt uchwały budżetowej Gminy Gródek na 2015 rok wraz z Uzasadnieniem do projektu budżetu gminy na 2015 r., przyjęty przez Wójta Gminy Gródek Zarządzeniem Nr 352/14 z dnia 12 listopada 2014 r., z uwzględnieniem projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032, przyjętego Zarządzeniem Wójta Gminy Gródek Nr 351/14 z dnia 12 listopada 2014 r.

W ocenie Składu orzekającego przedłożony projekt uchwały budżetowej na 2015 rok spełnia wymogi art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art. 217, art. 222, art. 235, art. 236 oraz art. 242 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w tym w doniesieniu do wyodrębnienia dochodów oraz wydatków bieżących i majątkowych, zrównoważenia części bieżącej budżetu, kwoty planowanego deficytu i źródła jego pokrycia oraz planu przychodów i rozchodów. Plan dochodów i wydatków budżetu został sporządzony w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej stosownie do wymogów uchwały Rady Gminy Gródek Nr XXXV/281/10 z dnia 24 czerwca 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Gródek, szczegółowości projektu budżetu oraz rodzajów materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, zmienionej Uchwałą Nr IV/32/11 z dnia 28 stycznia 2011 r.

Podstawowe wartości budżetu Gminy na 2015 rok wynoszą:

- dochody ogółem: 23 802 067 zł, w tym bieżące: 17 237 3385 zł, majątkowe: 6 564 682 zł,

- wydatki ogółem: 25 302 067 zł, w tym bieżące: 16 687 132 zł, majątkowe: 8 614 935 zł,

- deficyt budżetowy: 1 500 000 zł,

- rozchody: 60 000 zł.

Gmina Gródek planuje na 2015 rok deficyt budżetu w kwocie 1 500 000 zł, który w całości zostanie pokryty przychodami pochodzącymi ze sprzedaży wyemitowanych obligacji. Powyższe źródło pokrycia deficytu zgodne jest z art. 217 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Łączna planowana w projekcie budżetu na 2015 rok kwota przychodów wynosi 1 560 000 zł i obejmuje oprócz przychodów ze sprzedaży obligacji w wysokości 1 500 000 zł, przychody z tytułu wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy w wysokości 60 000 zł. Z danych sprawozdawczych oraz przewidywanego wykonania budżetu Gminy za rok 2014 wynika, iż w roku 2015 Gmina Gródek będzie posiadała wolne środki we wskazanej wysokości.

Rozchody w wysokości 60 000 zł obejmują spłaty otrzymanych krajowych pożyczek i kredytów.

Zgodnie z projektem uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032, przyjętego Zarządzeniem Wójta Gminy Gródek Nr 351/14 z dnia 12 listopada 2014 r., w roku 2015, jak również w kolejnych latach objętych Prognozą, zostanie zachowana relacja, o której mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. wskaźnik planowanej w poszczególnych latach łącznej kwoty spłaty zobowiązań nie przekroczy dopuszczalnego wskaźnika spłaty.

Wskazać jednak należy, że w związku z planowaną w 2015 r. emisją obligacji, zadłużenie Gminy na koniec 2015 roku wzrośnie do poziomu 8 628 990,40 zł (zadłużenie Gminy na koniec 2013 r. wynosiło 5 984 105,86 zł, przewidywany poziom długu na koniec 2014 r. wynosi 7 189 876 zł).

Gmina Gródek zamierza spłacać zaciągnięty i planowany do zaciągnięcia dług do końca 2032 roku, przy czym począwszy od 2016 roku nie prognozuje się pozyskiwania nowych przychodów z tytułów zwrotnych - zaciągania długu publicznego. Według założeń przedłożonego projektu WPF, Gmina ma osiągną począwszy od 2016 roku dodatnie wyniki budżetów, które w poszczególnych latach będą służyły finansowaniu rozchodów tytułem spłat zaciągniętego długu. Ponadto w kolejnych latach zakładane są tzw. nadwyżki operacyjne, czyli dodatnie różnice między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi.

W uchwale w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032 Skład Orzekający zastrzegł, że prognozowane wartości nadwyżek operacyjnych mają zasadnicze dla ustalenia w poszczególnych latach dopuszczalnych wskaźników spłaty przez Gminę zobowiązań dłużnych, w tym długu planowanego do zaciągnięcia. Wskazał również na konieczność nieprzerwanego monitorowania realizacji założeń przyjętych w prognozie wieloletniej celem zachowania właściwych relacji dla możliwości obsługi długu publicznego, w tym planowanego do zaciągnięcia.

Skład Orzekający zwraca ponadto uwagę na budzący wątpliwości interpretacyjne zapis zawarty w § 11 pkt 5 tiret drugi projektu uchwały budżetowej, zgodnie z którym upoważnia się Wójta Gminy Gródek do dokonywania zmian w planie wydatków inwestycyjnych, polegających na zwiększaniu lub zmniejszaniu wydatków majątkowych z odpowiednią zmianą w zakresie wydatków bieżących w ramach działu. Upoważnienie we wskazanym wyżej brzmieniu wyklucza możliwość dokonywania w planie wydatków, w ramach działu, zmian pomiędzy wydatkami bieżącymi i majątkowymi. Wskazuje na to zapis w punkcie 5, iż upoważnienie dotyczy wyłącznie zmian w planie wydatków inwestycyjnych. O ile intencją było umożliwienie Wójtowi dokonywania zmian także pomiędzy wydatkami bieżącymi i majątkowymi, należy zmienić zakwestionowany zapis § 11 pkt 5. Dopuszczalne jest w tym zakresie ogólne upoważnienie do dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działu.

Biorąc powyższe pod uwagę Skład Orzekający wydał opinię pozytywną o projekcie uchwały budżetowej na 2015 r. oraz o możliwości sfinansowania przedstawionego przez Gminę Gródek w tym projekcie deficytu”.

Grzegorz Borkowski - Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Gminy Gródek odczytał opinię Komisji w sprawie budżetu Gminy Gródek na 2015 r.

(Opinia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa w sprawie budżetu Gminy Gródek na 2015 r. stanowi załącznik nr 19 do protokołu)

Renata Wysocka - Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032, który następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032 została podjęta.

(Uchwała Nr II/25/14 w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032 stanowi załącznik nr 20 do protokołu)

Renata Wysocka - Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gródek na 2015 r., który następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gródek na 2015 r. została podjęta.

(Uchwała Nr II/26/14 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gródek na 2015 r. stanowi załącznik nr 21 do protokołu)

Ad.8.

Radny Janusz Michał Cimochowicz poinformował, że Parafia Prawosławna w Mostowlanach przygotowuje wniosek o udzielenie dotacji na remont wnętrza zabytkowej cerkwi w Mostowlanach i gdy wniosek zostanie złożony zasadnym będzie aby Rada przychyliła się do niego i udzieliła stosownej dotacji.

Radna Wiera Tarasewicz zapytała kiedy odbędzie się spotkanie w sprawie opracowania przez Radnych planu realizacji inwestycji w bieżącej kadencji oraz zaproponowała stworzenie projektu i wykonanie medalu lub statuetki, która mogłaby być przyznawana zasłużonym mieszkańcom gminy Gródek co wpływałoby na promocję Gminy.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odpowiedział, że kwestie inwestycji będzie można omówić podczas najbliższego wspólnego posiedzenia komisji stałych Rady Gminy. Natomiast w zakresie propozycji Radnej o przyznawaniu takich statuetek stwierdził, że jest to dobry pomysł i aby to wcielić w życie konieczne będzie przygotowanie stosownej uchwały określającej zasady przyznawania takiego wyróżnienia oraz wykonanie projektu statuetki i wygospodarowanie środków finansowych na ten cel.

Radny Grzegorz Borkowski prosił o przedstawienie sprawy w zakresie kursowania autobusów do miejscowości położonych na „ścianie wschodniej”.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odpowiedział, że kursowanie autobusów nie jest do końca zależne od Gminy ale staramy się rozwiązywać problemy z dojazdem mieszkańców do Gródka. Dodał, że do takich miejscowości jak Bobrowniki, Mieleszki czy Podozierany jest stałe połączenie dwa razy dziennie w dni nauki szkolnej, tj. od poniedziałku do piątku.

Radny Grzegorz Borkowski poinformował Kierownika Komunalnego Zakładu Budżetowego o powtarzającym się problemie z brudną wodą w blokach w Bobrownikach i zauważył, że należy zastanowić się nad zakupem agregatów prądotwórczych, które zasilałyby hydrofornie w przypadku przerw w dostawach prądu.

Mirosław Gryko - Kierownik Komunalnego Zakładu Budżetowego stwierdził, że większość wodociągów ma ponad 50 lat i w rurach znajduje się wiele osadu, który może czasami powodować zabrudzenia wody. Takie przypadki należy jak najszybciej zgłaszać do Zakładu a nie czekać z tym na posiedzenie Sesji, aby konserwator mógł ustalić przyczynę zanieczyszczeń, które często są wynikiem nieszczelnych prywatnych instalacji a nie sieci wodociągowej - dodał.

Poinformował, że na zasilenie 1 hydroforni koszt zakupu agregatu to wydatek rzędu 25 - 30 tysięcy zł i dodatkowo koszty związane z zagospodarowaniem miejsca do jego montażu i koszty późniejszej konserwacji.

Radny Andrzej Konończuk wnioskował o umożliwienie dokonywania opłat skarbowych bezpośrednio w Urzędzie Stanu Cywilnego za pomocą komputera z dostępem do Internetu. Zwrócił też uwagę na konieczność dokonywania regularnych przeglądów kominowych.

Radna Alina Gościk poruszyła kwestie naboru na wolne stanowisko w Gminnym Centrum Kultury, w sprawie którego ogłoszenie pojawiło się tylko w gazecie, zakupu strojów dla zespołów dziecięcych i młodzieżowych działających przy GCK oraz prosiła o wyjaśnienie jak zakończyła się sprawa z powieszeniem billboardu na ścianie budynku.

Jerzy Chmielewski - Dyrektor Gminnego Centrum Kultury odpowiedział, że zakup strojów dla zespołu BRAVO uwzględniono na 2015 r. i będzie można je kupić. W sprawie naboru na wolne stanowisko wyjaśnił, że nabór zostanie wydłużony a ogłoszenie dodatkowo zostanie zamieszczone na stronie internetowej, natomiast sprawa z bilbordem zakończona została pozytywnie i zgodnie z postanowieniem Nadzoru Budowlanego firma reklamowa została zobowiązana do naprawienia elewacji.

Więcej żadnych spraw w tym punkcie nie poruszono.

Ad.9.

Radny Bronisław Kazberuk poinformował, że ktoś wypuścił 14 koni polskich, które „wędrują” po Podozieranach i okolicznych wsiach. Sprawa zgłaszana była Policji, która jednak nie jest w stanie ustalić kto jest właścicielem.

Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odpowiedział, że postara się ustalić kto jest ich właścicielem, ponieważ takie konie otrzymują rolnicy korzystający z programów dofinansowanych z ARiMR.

Radny Bronisław Kazberuk dodał, że jeżeli są to konie otrzymane w ramach dofinansowania to powinny mieć chipy.

Halina Lisowska - sołtys sołectwa Borki wnioskowała o wyżwirowanie drogi do Borek.

Radna Wiera Tarasewicz poruszyła problem z parkowaniem autobusów wzdłuż ul. Chodkiewiczów w Gródku.

Danuta Garkowska - Zastępca Dyrektora Zespołu Szkół wnioskowała o ujęcie w planach inwestycyjnych na kolejne lata przebudowy mostu na ul. Błotnej w Gródku tak aby był on przejezdny samochodem.

Radna Małgorzata Popławska dodała, że most jest bardzo ważny, łączy 2 miejscowości i wiele osób idzie tą drogą w kierunku zalewu w Zarzeczanach.

Więcej żadnych spraw w tym punkcie nie poruszono.

Ad.10.

Przewodniczący Rady poinformował, iż Radni nie zgłosili żadnych uwag do udostępnionego na stole protokolarna protokołu I Sesji Rady Gminy.

W związku z powyższym poddano pod głosowanie przyjęcie protokołu.

„Kto jest „za” przyjęciem protokołu Nr I/14 Sesji Rady Gminy z dnia 1 grudnia 2014 r.”

Głosowało 15 Radnych

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół I Sesji Rady Gminy został przyjęty, a następnie zostanie podpisany.

Ad.11.

Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad II Sesji Rady Gminy został wyczerpany.

Wobec wyczerpania porządku obrad podziękował Radnym oraz wszystkim uczestnikom Sesji a następnie zamknął obrady stwierdzając „Zamykam obrady II Sesji Rady Gminy Gródek”.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 117) wymienione poniżej:

  1. projekt porządku obrad (kart 2);

  2. lista obecności radnych (kart 1);

  3. lista obecności sołtysów (kart 2);

  4. lista obecności zaproszonych gości (kart 1);

  5. informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart 5);

  6. uchwała Nr II/13/14 w sprawie ustalenia wysokości diety Przewodniczącemu Rady Gminy Gródek (kart 1);

  7. uchwałą Nr II/14/14 w sprawie ustalenia wysokości diety Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy Gródek (kart 1);

  8. uchwała Nr II/15/14 w sprawie ustalenia wysokości diet radnym Rady Gminy Gródek (kart 1);

  9. uchwała Nr II/16/14 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Gródek (kart 1);

  10. uchwała Nr II/17/14 w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Gminy Gródek (kart 1);

  11. uchwała Nr II/18/14 w sprawie planu pracy Rady Gminy Gródek na 2015 r. (kart 3);

  12. poprawki do Programu Ochrony Środowiska (kart 3);

  13. uchwała Nr II/19/14 w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Gródek na lata 2015/2018 z perspektywą na lata 2019-2022 (kart 39);

  14. uchwała Nr II/20/14 w sprawie Programu Współpracy Gminy Gródek z Organizacjami Pozarządowymi na rok 2015 (kart 3);

  15. uchwała Nr II/21/14 w sprawie członkostwa Gminy Gródek w Lokalnej Grupie Działania - Puszcza Knyszyńska (kart 1);

  16. uchwała Ne II/22/14 w sprawie przyjęcia od Powiatu Białostockiego prowadzenia zadania polegającego na zarządzaniu drogami powiatowymi na ternie Gminy Gródek w zakresie zimowego ich utrzymania w 2015 r. (kart 1);

  17. uchwała Nr II/23/14 w sprawie zmiany uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2014-2031 (kart 8);

  18. uchwała Nr II/24/14 w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2014 r. (kart 8);

  19. opinia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa w sprawie budżetu Gminy Gródek na 2015 r. (kart 1);

  20. uchwała Nr II/25/14 w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Gródek na lata 2015-2032 (kart 12);

  21. uchwała Nr II/26/14 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Gródek na 2015 r. (kart 22).

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Przewodniczący Rady Protokołowała

Wieczysław Gościk Monika Gościk

19

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Piotr Supronik

Wprowadzający: Piotr Supronik

Data modyfikacji: 2015-12-03

Opublikował: Piotr Supronik

Data publikacji: 2015-02-25