Protokół XXX/05

PROTOKÓŁ NR XI/03

PROTOKÓŁ NR XXX/05

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 24 października 2005 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady. Protokołowała Pani Agnieszka Treska - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz otwierając obrady XXX Sesji Rady Gminy, przywitała radnych Rady Gminy, sołtysów, oraz zaproszonych gości.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady stwierdziła na podstawie listy obecności, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 15, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 1, Nr 2 i Nr 3 do niniejszego protokołu).

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż projekt porządku obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (projekt stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu).

Zwróciła się z zapytaniem, czy są uwagi i wnioski do przesłanego porządku obrad.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady wnioskowała o dodanie do projektu porządku obrad punktu 7 - informacja w sprawie świetlicy w Waliłach-Stacji.

Więcej zmian do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie jawne zaproponowaną zmianę.

Głosowało 15 Radnych.

Za przyjęciem - 15 przeciw - 0 wstrzymujących się - 0

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady odczytała projekt porządku obrad:

  1. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

  2. Sprawy różne.

  3. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2005 r.

  5. Informacja w sprawie świetlicy w Waliłach-Stacji.

5. Przyjęcie protokołu obrad XXIX Sesji Rady Gminy.

6. Zamknięcie obrad.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady odczytany projekt porządku obrad poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych.

Za przyjęciem - 15 przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Porządek obrad XXX Sesji Rady Gminy Gródek został podjęty jednogłośnie.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół XXIX Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż po wniesieniu ewentualnych uwag w punkcie 8 porządku obrad nastąpi przyjęcie protokołu.

Ad.1.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady odczytała pismo ze Szkoły Podstawowej w Gródku, które wpłynęło do Rady Gminy w sprawie ujęcia w planie wydatków finansowych Gminy środków na remont elewacji budynków szkolnych oraz naprawę instalacji odgromowej i oddzielenie instalacji grzewczej od budynku byłego Domu Nauczyciela.

(pismo stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu)

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, iż sprawa oddzielenia instalacji grzewczej budynku byłego Domu Nauczyciela od budynku szkoły zostanie przez niego omówiona na spotkaniu z mieszkańcami zainteresowanymi tą sprawą, które planowane jest w najbliższym okresie. Następnie w zależności od ustaleń jakie zapadną na spotkaniu, podjęte zostaną odpowiednie kroki w kierunku rozwiązania problemu. Środki na elewację budynku i naprawę instalacji odgromowej zostały już zaplanowane w projekcie budżetu na przyszły rok.

Radny Jan Grycuk zapytał Wójta o list Pani Niny Cywoniuk zamieszczony w poprzednim numerze Wiadomości Gródeckich, dotyczący Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku oraz Pana Konstantego Kozłowskiego

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy wyjaśnił, że Pani Nina Cywoniuk ma prawo wyrażać swoje opinie w różnych sprawach, jednakże w wielu z nich on sam nie może się z nią zgodzić. Zauważył, że sprawa Pana Konstantego Kozłowskiego często powraca, jednakże on sam nie podjął żadnych kroków, aby wyjaśnić ją w sposób właściwy.

Radny Włodzimierz Grycuk poinformował zebranych o bezpłatnym szkoleniu organizowanym przez Nadleśnictwo Waliły, w zakresie zakładania i pielęgnacji lasów na gruntach rolnych, które odbędzie się w terminie 9-10 listopada br. Zapytał jeszcze Wójta, czy rolnikom modernizującym swoje gospodarstwa przysługują zwolnienia z podatku rolnego oraz jak Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przygotowany jest do niesienia pomocy bezdomnym w zbliżającym się okresie jesienno-zimowym.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy wyjaśnił, że ulgi inwestycyjne dla rolników modernizujących gospodarstwa uregulowane są w ustawie o podatku rolnym. Rolnicy w tej sytuacji powinni złożyć do Urzędu Gminy odpowiednie wnioski wraz dokumentacją dotyczącą inwestycji, a następnie Wójt w toku postępowania wydaje stosowną decyzję.

Pani Krystyna Sawicka - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku poinformowała, iż podejmowane są stosowne działania w kierunku dotarcia do każdej osoby samotnej na terenie naszej gminy, która może potrzebować pomocy w okresie jesienno-zimowym. Pomoc udzielana jest w formie zakupu opału na zimę oraz przyznawania środków pieniężnych na ten cel. Wyjaśniła, iż Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gródku jest w stałym kontakcie z noclegowniami w Białymstoku, które są w stanie przyjąć każdego bezdomnego. Prosiła przy tym sołtysów o informowanie ośrodka o zauważonych osobach, które potrzebują pomocy w przetrwaniu okresu zimowego.

Radny Janusz Michał Cimochowicz zapytał czy pomoc ta dotyczy także osób, które mogły przygotować opał na zimę, ale tego nie zrobiły? Poinformował o niebezpieczeństwie jakie może grozić w związku z nie zabezpieczonym mieniem kolejowym na stacji Zubki Białostockie (głębokie studnie, budynki o słabej konstrukcji dachowej) oraz zainteresowany był terminem wykonana modernizacja oświetlenia w Gminie Gródek.

Pani Krystyna Sawicka - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku wyjaśniła, że pomoc zostanie udzielona wszystkim bardzo potrzebującym, aby nie wystąpiły przypadki zamarznięcia lub śmierci z głodu.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy w sprawie modernizacji oświetlenia poinformował, że termin jej realizacji zostanie przesunięty w czasie z uwagi na wniesiony przez jednego z oferentów sprzeciw do Prezesa Zamówień Publicznych. Przetarg został uchylony i teraz od nowa należy rozpocząć procedurę przetargową. Odnośnie budynków kolejowych prosił o złożenie stosownego wniosku w tej sprawie do Wójta, a następnie on wystosuje odpowiednie pismo do Polskich Kolei Państwowych.

Radna Ewa Danuta Tołcz zwróciła uwagę na dużą ilość zbitych i powykręcanych żarówek w lampach ulicznych, a zarazem postulowała o wydłużenie czasu palenia się lamp z uwagi na bezpieczeństwo dzieci wracających ze szkoły. Prosiła również o wyrównanie dróg we wsi Pieszczaniki, Downiewo i Sofipol.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, że w najbliższych dniach drogi zostaną wyrównane, gdyż rozpoczęły się już prace z tym związane, natomiast w sprawie uszkodzonych i brakujących żarówek w lampach ulicznych należy zgłosić to do Zakładu Energetycznego, który jest odpowiedzialny za konserwację oświetlenia, za którą gmina dokonuje comiesięcznych opłat.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady w imieniu mieszkańców wsi Waliły przedstawiła problem długiego oczekiwania na wywóz szamba. Zwracając się do Pana Mirosława Gryko - Kierownika Komunalnego Zakładu Budżetowego o wyjaśnienie problemu, prosiła jeszcze o odpowiedź, czy na usługę wywozu nieczystości potrzebne jest zawieranie umowy, gdyż o potrzebie zawierania umów poinformował mieszkańców jeden z pracowników Komunalnego Zakładu Budżetowego.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik Komunalnego Zakładu Budżetowego poinformował, że do tej pory żadne umowy na wywóz nieczystości nie były zwierane, a czas oczekiwania na wywóz szamba to nie więcej niż 3 dni. Prosił jednak o zrozumienie mieszkańców, że nasza oczyszczalnia wbrew pozorów ma ograniczone możliwości przerobu dowożonych nieczystości. Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady prosiła o jednoznaczne wypowiedzenie się w sprawie podpisywania umów na wywóz nieczystości i zamieszczenie tego w lokalnej gazecie.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik Komunalnego Zakładu Budżetowego wyjaśnił, że mieszkańcy nie muszą podpisywać żadnych umów na wywóz nieczystości, a za zaistniałe nieporozumienia przeprosił w imieniu własnym i pracowników.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy zauważył jednakże, że w niedalekiej przyszłości takie umowy trzeba będzie prawdopodobnie zawierać w związku z nowymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady zainteresowana była terminem szczepienia psów przeciw wściekliźnie w Waliłach-Stacji. Prosiła sołtysa wsi Waliły-Stacja o poinformowanie mieszkańców, gdy taka informacja do niego dotrze.

Radny Bronisław Kazberuk zwrócił się z prośbą do Pani Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o udzielenie pomocy Pani Bajko ze wsi Podozierany. Prosił Wójta o remont świetlicy w Podozieranach, oczyszczenie drogi do Zielonej oraz remont drogi do Podozieran i poinformowanie co się dzieje w sprawie „Karo”.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, że droga do Podozieran jest drogą powiatową, Gmina może jedynie wystosować wniosek do Starostwa Powiatowego o częściowe dofinansowanie remontu drogi. W sprawie remontu świetlicy wyjaśnił, że częściowy remont został już wykonany w tym roku, a mieszkańcy mogliby wyjść z inicjatywą samodzielnego wykonania prac, przy czym gmina zwróci koszty materiałów zużytych do remontu. Odnośnie „Karo” powiedział, że nadal jest ono w zainteresowaniu nabywców.

Ad. 3.

Pani Bożena Adamczyk - Sołtys wsi Waliły wnioskowała o przedłużenie czasu palenia się oświetlenia ulicznego, które pali się tylko do 2100 i utrudnia życie mieszkańcom. Pytała jeszcze na który rok zaplanowane jest utwardzenie drogi PGR Waliły - droga krajowa.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy w sprawie drogi poinformował, że złożony został wniosek na dofinansowanie jej realizacji do programu INTERREG. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku dofinansowanie wyniesie 75% kosztów inwestycji. W sprawie oświetlenia wyjaśnił, że jeżeli istnieje taka potrzeba należy wystąpić z wnioskiem o przedłużenie czasu palenia się lamp ulicznych do godziny 2200.

Pani Anna Petelska - Sołtys wsi PGR Waliły zapytała co w przypadku, gdy nie otrzymamy dofinansowania na realizację tej inwestycji, czy nie zostanie ona wykonana w następnym roku?

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy wyjaśnił, iż nie jest powiedziane, że jeżeli nie otrzymamy dofinansowania to inwestycja nie będzie realizowana. Zależeć to będzie od rady, czy inwestycja zaplanowana zostanie w budżecie na 2006 r.

Pan Leszek Małaszewski - sołtys wsi Bobrowniki zgłosił potrzebę ocieplenia i remontu remizy w Bobrownikach, informując zarazem, że jeżeli remiza nie zostanie ocieplona trzeba będzie wycofać samochód strażacki z użytkowania.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy wyjaśnił, że zakres robót w remizie strażackiej w Bobrownikach był wcześniej ustalony. Jeżeli naprawy nie zostały wykonane jak trzeba, należy to zgłosić do wykonawcy.

Radny Tomasz Gutowski potwierdził, że remont nie został wykonany dobrze i nikt z pracowników Urzędu Gminy go nie odebrał.

Pani Iwona Przezdemska - Sołtys wsi Królowy Most zainteresowana była, czy jest już rozstrzygnięcie wniosku jaki składali rodzice dzieci z Królowego Mostu w sprawie zorganizowania dowożenia dzieci oraz czy wiadomo już, kiedy zostaną postawione przestanki na drodze krajowej Białystok-Bobrowniki.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy w sprawie wniosku o zorganizowanie dowożenia dzieci z Królowego Mostu powiedział, że w okresie zimowym nie będzie to możliwe, z uwagi na to, że jak co roku w tym okresie muszą zostać zorganizowane dodatkowe kursy na dotychczasowych trasach. Wniosek ten jeszcze raz zostanie przeanalizowany na wiosnę. Odnośnie przestanków na drodze krajowej Białystok-Bobrowniki poinformował, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku zapewnia, że zostaną one postawione jeszcze do końca roku.

Pani Aniela Borczyńska - Sołtys wsi Zielona zapytała kiedy będzie oświetlenie we wsi Zielona?

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy wyjaśnił, że dobudowa oświetlenia we wsi Zielona ujęta została w inwestycji - modernizacja oświetlenia ulicznego w Gminie Gródek. W związku z unieważnieniem przetargu, inwestycja będzie realizowana dopiero wiosną.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, że zdołała się skontaktować z Panem Walentym Citko - Weterynarzem, który powiedział, że szczepienia psów przeciw wściekliźnie już się rozpoczęły i sukcesywnie będą one wykonywane w każdej wsi. Zapewnił, że o terminie szczepień będzie on wcześniej informował sołtysów.

Pani Alla Kardasz - pracownik Urzędu Gminy poinformowała wszystkich o możliwości skorzystania z bezpłatnego badania płuc. Wyjaśniła, że Starostwo Powiatowe podjęło uchwałę w sprawie realizacji programu profilaktyki gruźlicy płuc i nowotworów układu oddechowego i przydzieliło dla Gminy Gródek 120 bezpłatnych badań, natomiast Wójt zobowiązał się nieodpłatnie dowieść osoby, które zechcą skorzystać z tego badania. Apelowała do sołtysów, aby poinformowali o tym swoich mieszkańców.

Ad. 4.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. (informacja stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu)

Żadnych pytań do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym została przyjęta.

Ad.5.

Pani Renata Wysocka - Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany w budżecie gminy na 2005 r., wynikające z konieczności uregulowania planu dochodów i wydatków w stosunku do istniejących potrzeb, m.in. związanych z:

- otrzymaniem dotacji celowej z przeznaczeniem na wypłatę zryczałtowanych diet dla osób wchodzących w skład obwodowych komisji wyborczych w ponownym głosowaniu w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

- z podpisaniem umowy dotyczącej przystąpienie Gminy Gródek i Szkoły Podstawowej w Gródku do realizacji projektu „Szkoła Marzeń” w ramach funduszu strukturalnego SPO RZL;

- zrealizowanymi dochodami z tytułu opłat stałych przez Świetlicę Szkolną przy Szkole Podstawowej w Gródku;

- zabezpieczeniem w planie wydatków zakupu paliwa i części zamiennych do samochodów będących na stanie ochotniczych straży pożarnych, a także samochodów służących do dowożenia dzieci;

- dotacją celową Gminy Gródek dla powiatu z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej w Gminie;

- zakupem niezbędnych materiałów służących do wykonania napraw i remontu pomieszczenia kuchni oraz nabycia wyposażenia stołówki szkolnej;

- kosztami postępowania Urzędu Zamówień Publicznych.

Podsumowując, poinformowała, iż dokonane zmiany spowodują, że budżet będzie wynosił:

Dochody - 10.583.124 zł,

Wydatki - 11.439.127 zł.

Następnie Pani Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek wyjaśnił, że dotacja Gminy Gródek dla powiatu z przeznaczeniem na poprawę bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej związana jest z możliwością otrzymania samochodu strażackiego dla Gminy.

Przewodnicząca projekt uchwały poddała pod głosowanie jawne. Głosowało 15 radnych.

Za - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że

uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2005 r. została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXX/187/05 - Stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu.

Ad. 6.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, że świetlica w Waliłach- Stacji powołana została do życia jeszcze w poprzedniej kadencji. Aby świetlica mogła normalnie funkcjonować należy uregulować jej status prawny. Wyjaśniła, że Gminny Ośrodek Kultury w Gródku zgodnie ze Statutem może tworzyć oddziały (filie) nie posiadające osobowości prawnej. Świetlica w Waliłach-Stacji może stanowić więc taki oddział - stwierdziła.

Prosiła Wójta, aby Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury ujął w swoim regulaminie tą świetlicę i zaplanował w budżecie na 2006 środki potrzebne na jej funkcjonowanie.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek poinformował, że w poprzedniej kadencji podjęto decyzję aby budynku byłej szkoły nie sprzedawać, a pozostawić dla potrzeb społeczności lokalnej. Wyjaśnił, że aby uregulować status świetlicy wiejskiej trzeba aby mieszkańcy zaproponowali zakres jej funkcjonowania, a następnie na bazie zapisów w Statucie Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku ująć odpowiednio w Regulaminie jego funkcjonowania.

Ad.7.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady zapytała czy są uwagi do sporządzonego protokołu obrad XXIX Sesji Rady Gminy.

Żadnych uwag nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodnicząca Rady stwierdziła, że

Protokół obrad XXIX Sesji Rady Gminy został przyjęty.

Ad. 10.

Przewodnicząca obrad Pani Krystyna Klimkiewicz stwierdziła, że porządek obrad XXX Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękowała Radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1200.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 18), wymienione powyżej:

Nr 1 - lista obecności radnych (kart -1),

Nr 2 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 3 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 4 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 5 - pismo ze Szkoły Podstawowej w Gródku (kart - 1),

Nr 6 - informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart - 7),

Nr 7- uchwała Nr XXX/187/05 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2005 r. (kart - 6)

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Przewodnicząca Rady

Agnieszka Treska mgr Krystyna Klimkiewicz

9

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2006-02-17

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2006-02-17