Protokół Nr XXXVII/06
PROTOKÓŁ NR XXXVII/06
Sesji Rady Gminy Gródek
z dnia 29 czerwca 2006 r.
Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w sali Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady. Protokołowała Pani Dorota Bójko - pracownik Urzędu Gminy Gródek.
Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady otwierając obrady XXXVII Sesji Rady Gminy, przywitała radnych Rady Gminy, sołtysów oraz gości zaproszonych.
Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 12, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
(w trakcie stwierdzania quorum nieobecni byli Radni: Eugeniusz Nowicki, Jacek Janiel i Grażyna Danesh). W trakcie Sesji, na obrady dotarli Radni: Grażyna Danesh i Jacek Janiel).
(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).
Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż porządek obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (projekt stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).
Zwróciła się z zapytaniem, czy są uwagi i wnioski do przesłanego porządku obrad.
Przewodnicząca Rady zgłosiła prośbę o przeniesienie punktu 9 porządku obrad, dotyczącego sytuacji szkolnictwa i przedstawienie go zaraz po „sprawach różnych”, jako punkt 6. Prośbę swą motywowała tym, iż w Szkole Podstawowej odbywają się obecnie kolonie i obecność Pani Wiery Tarasewicz - Dyrektor Szkoły Podstawowej jest tam niezbędna.
Przewodnicząca Rady poinformowała, iż przy okazji omawiania tego punktu przedstawiona zostanie prezentacja multimedialna na temat Projektu „Szkoła Marzeń”.
Następnie usprawiedliwiła nieobecność Pani Anny Grycuk - Dyrektor Publicznego Gimnazjum w Gródku, która w dniu dzisiejszym musiała wyjechać na Sesję Rady Powiatu.
Radny Jerzy Karpiuk wnioskował o wprowadzenie do porząd
ku obrad punktu dotyczącego odstąpienia od sprzedaży byłej bazy GS „Samopomoc Chłopska” w Gródku.
Przewodnicząca Rady zaproponowała aby kwestię tą omówić w sprawach różnych.
Na obrady Sesji dotarła Radna Grażyna Danesh.
Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza poinformował, iż jest zainteresowanie zakupem części działki, na której znajduje się były Zakład „Karo”. „Przed dokonaniem transakcji sprzedaży, chciałbym znać stanowisko Rady w tym względzie” - mówił.
Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz - „W związku z tym, iż mamy przyjąć stanowisko w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż części nieruchomości przylegającej do „Karo”, połączymy ten punkt z wnioskiem Radnego Jerzego Karpiuka i wypracujemy stanowisko w sprawie sposobu zagospodarowania nieruchomości po byłych magazynach „GS”.
Punkt ten będzie wprowadzony do porządku obrad jako punkt 11.
Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek.
Głosowało 13 radnych.
Za wprowadzeniem - 13 przeciw - 0 wstrzymało się - 0
Więcej zmian i propozycji do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.
W związku z powyższym, Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przedstawiła porządek obrad, z uwzględnieniem zgłoszonej zmiany, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 Radnych
Za przyjęciem - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż projekt porządku obrad XXXVII Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie.
Porządek obrad:
Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.
Sprawy różne.
Ocena sytuacji szkolnictwa na terenie Gminy w świetle obowiązujących przepisów prawnych.
Podjęcie uchwał:
a) w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2006 r.
b) w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Gródek do wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie Projektu: „Podniesienie atrakcyjności i poprawa dostępności obszarów pogranicza poprzez modernizację drogi gminnej Waliły-Stacja - Waliły PGR” NEB/PL/PDL/1.1/05/435 w ramach Programu Sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina INTERREG III A/TACIS CBC 2004-2006
c) zmieniająca uchwałę Nr XXXVI/208/02 Rady Gminy Gródek z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie utworzenia okręgów wyborczych na terenie gminy Gródek
d) zmieniająca uchwałę Nr XXVIII/145/97 Rady Gminy w Gródku z dnia 22 lipca 1997 r. w sprawie utworzenia granic i numerów obwodów głosowania oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych
e) w sprawie przyjęcia Aneksu do Gminnej Strategii Integracji i Polityki Społecznej Gminy Gródek na lata 2005-2015;
f) w sprawie przyjęcia Programu Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną na terenie Gminy Gródek na lata 2006-2015;
Informacja dotycząca działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku.
Informacja w sprawie realizacji uchwał Rady Gminy Gródek podjętych w II półroczu 2005 r.
Stanowisko w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż części nieruchomości przylegającej do „Karo” oraz stanowisko w sprawie sposobu zagospodarowania nieruchomości po byłych magazynach „GS”.
Przyjęcie protokołu obrad XXXVI Sesji Rady Gminy.
Zamknięcie obrad.
Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół XXXVI Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż po wniesieniu ewentualnych uwag zostanie on przez nią podpisany.
Na obrady Sesji dotarł Radny Jacek Janiel.
Ad.1.
Wójt Gminy Gródek przedstawił informację o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.
Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz - odniosła się do przytoczonej przez Wójta Gminy wzmianki o ulicy Tartacznej i ulicy Lisiej w Waliłach-Stacji. Zapytała co i w jakim terminie zostanie zrobione na ulicy Tartacznej ?
Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odpowiedział, iż temat ulicy Tartacznej szczegółowo został omówiony na spotkaniu z mieszkańcami Walił-Stacji. Wyjaśnił, iż przed rozpoczęciem prac związanych z wykonaniem nawierzchni drogi niezbędne jest przeniesienie słupów elektrycznych i kabli telefonicznych. Koszty z tym związane są znaczne. „W tym roku ewentualnie ułożymy krawężniki i wjazdy” - powiedział.
Więcej żadnych uwag i zapytań do przedstawionej informacji nie zgłoszono.
(informacja stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu).
Ad. 2.
Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady przypomniał, iż mieszkańcy wsi Bobrowniki złożyli do Wójta Gminy pismo w sprawie zorganizowania w Bobrownikach kąpieliska. Na jakim obecnie etapie jest ta sprawa? - pytał.
Wnioskował o naprawienie drogi do Łużan, po której, mimo interwencji non stop jeżdżą ciężarówki.
Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza odnosząc się do wniosku mieszkańców o utworzenie kąpieliska w Bobrownikach, poinformował, iż wystosował szereg pism do poszczególnych instytucji o uzyskanie niezbędnych opinii zezwalających na zorganizowanie kąpieliska w tej wsi. Opinia Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej w tej kwestii była jednak negatywna, co automatycznie zatrzymało dalsze nasze działania.
Odnośnie jazdy ciężarówek drogą do Łużan, Wójt Gminy poinformował, iż właściciel firmy, do której należą ciężarówki, luźno traktuje wszelkie pisma i uwagi dotyczące zakazu jazdy tą drogą sprzętem ciężkim.
Radna Ewa Danuta Tołcz poruszyła temat dzikich wysypisk śmieci we wsiach Przechody i Downiewo. Wnioskowała o ich właściwe zagospodarowanie.
Wójt Gminy poinformował, iż zaplanowane zostało oznakowanie i ogrodzenie wysypiska śmieci w Downiewie. Wystosowaliśmy także pismo do pana Ziółkowskiego o zaniechanie wywożenia śmieci do Przechodów.
Radny Jan Grycuk zapytał:
1. Czy na skwerku przy blokach na ul. Południowej planowane jest wykonanie parkingu?
2. Czy za blokiem na ul. Południowej planowane jest wykonanie drogi?
3. Kiedy rozpoczną się prace na drodze krajowej w Waliłach-Stacji?
Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza odpowiedział na powyższe pytania:
Ad. 1. We wskazanym przez Pana miejscu jest planowany do wykonania parking. Inwestorem będzie Spółdzielnia Mieszkaniowa, gdyż jest to plac spółdzielczy.
Ad. 2. Konieczność wykonanie drogi za blokiem na ul. Południowej wynika z faktu, iż Pani Tarasewicz, często po zastawieniu placu przed ul. Krzywą samochodami, nie ma możliwości dojazdu do swojej posesji. Zrobienie tej drogi umożliwi jej dogodny dojazd.
Ad. 3. Jeżeli chodzi o kontynuację prac na drodze krajowej, to w tym roku planowany jest jedynie przetarg i ewentualnie rozpoczną się podstawowe prace przygotowawcze.
Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała, iż wczoraj około godz. 18:00 na zakręcie obok kościoła wydarzył się wypadek. „Nie jest to pierwszy wypadek w tym miejscu. Nie raz zgłaszałam wniosek aby ustawić tam radar. Proszę o potraktowanie sprawy poważnie i wystosowanie odpowiedniego pisma w tej sprawie”
Wójt Gminy dodał, iż dzisiaj do Urzędu Gminy wpłynęło w tej sprawie również pismo od mieszkańców ul. Białostockiej w Gródku.
Wójt Gminy zapewnił, iż wystosuje pismo do Wojewódzkiego Komendanta Policji o ustawienie w danym miejscu fotoradaru.
Radny Wieczysław Gościk zapytał kto zezwolił na ustawienie kiosku nad zalewem wodnym w Zarzeczanach, który stoi naprzeciwko sceny. Uważam, iż nie jest to odpowiednia lokalizacja.
Zauważył, iż 7 słupów elektrycznych na ul. Piaskowej w Gródku stoi na środku planowanego chodnika. Czy jest możliwość ich przesunięcia?
Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza zapewnił, iż zainteresuje się sprawą budowanego kiosku nad zalewem. „Jeżeli chodzi o słupy na ul. Piaskowej to jest problem z ich przesunięciem. Wystosujemy jednak pismo do Zakładu Elektrycznego o częściowe ich przeniesienie”.
Radny Janusz Michał Cimochowicz wnioskował o:
- podsypanie żwirem i odkrzaczenie drogi we wsi Skrobaki,
- zasypanie dzikiego wysypiska śmieci obok cmentarza w Mostowlanach,
- telefonizację wsi Wierobie, gdzie 9 gospodarstw domowych nie ma telefonu,
- właściwe zagospodarowanie zalewu w Zarzeczanach, który coraz bardziej porasta trzciną, - umożliwianie wykonania prac osobom korzystającym z pomocy GOPS w Gródku, w ich miejscu zamieszkania.
Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza ustosunkowując się do powyższych wniosków, poinformował, iż:
- często zdarza się, iż osoba odpracowująca sama nie chce pracować we własnej wsi. Jeżeli jednak będzie wniosek wsi, iż należy coś w niej wykonać - zostanie skierowana osoba w niej zamieszkująca.
- zbiornik wodny w Zarzeczanach - ekolodzy oraz sympatycy przyrody uważają, iż jeszcze takie zarośnięcie zalewu nie stanowi zagrożenia,
- odnośnie telefonizacji wsi Wierobie to nieraz interweniowałem w tej sprawie u Dyrektora Telekomunikacji. Założenie telefonów może odbyć się jedynie na wniosek i koszt beneficjenta,
- dzikie wysypiska śmieci obok cmentarza w Mostowlanach zostanie zasypane,
- drogi we wsi Skrobaki zostanie wyrównana i odkrzaczona.
Radna Grażyna Danesh zapytała czy podjęte zostały działania zmierzające do wykonania we wsi Załuki chodnika.
Wójt Gminy Gródek poinformował, iż wykonanie tego chodnika planowane jest do wykonania wspólnie z Powiatowym Zarządem Dróg w Białymstoku. Obecnie trwają rozmowy w tej kwestii.
Radny Włodzimierz Grycuk zapytał, czy doszło do podpisania umowy w sprawie sprzedaży Przedszkola dla firmy GEEST? Wnioskował o wystosowanie pisma do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku o odmulenie i wykoszenie rzeki Supraśl.
Przypomniał, iż na ostatnim posiedzeniu Komisji Rolnictwa, wnioskowano o remont dróg prowadzących do pól i łąk rolników. Czy dokonano tych remontów?
Wójt Gminy Gródek poinformował, iż niejednokrotnie uczestniczył w rozmowach na temat rzeki Supraśl i pozyskiwaniu środków na poprawę jej jakości. Prezes WFOŚiGW zapewnił, iż posiada środki na oczyszczenie rzeki.
„Jeżeli chodzi o sprzedaż nieruchomości firmie GEEST, to jeszcze nie doszło do podpisania umowy. W najbliższym czasie planuję spotkanie z Prezesem firmy i ostateczne załatwienie tej sprawy”.
„Drogi rolnicze do pól i łąk rolników są równane na bieżąco” - mówił.
Ad.3.
Pani Bożena Adamczyk - sołtys wsi Walił podziękowała za zmodernizowanie drogi we wsi Waliły. Prosiła, aby w ramach modernizacji oświetlenia, przesunąć słup elektryczny stojący na środku drogi obok Sołtysa.
Wójt Gminy poinformował, iż w gminie jest wiele miejsc, w których słupy stoją niewłaściwie. Być może ich przenoszenie będzie się odbywać w ramach robót uzupełniających, które nie mogą przekroczyć 20% wartości inwestycji.
Pani Iwona Przezdemska - sołtys wsi Królowego Mostu poinformowała, iż w ostatnim czasie miała miejsce wycinka drzew we wsi Downiewo. „Kto będzie sprzątał pościnane gałęzie?” - pytała.
Wójt Gminy poinformował, iż topole zostały wycięte na wniosek mieszkańców wsi. „Gałęzie zostaną usprzątane w najbliższym czasie.” - dodał.
Pani Anna Petelska - sołtys wsi Waliły PGR podziękowała za utworzenie w Waliłach PGR boiska sportowego oraz za przychylność i starania w pozyskiwaniu środków na drogę gminną do wsi Waliły PGR.
Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady zapytała kiedy planowane jest otwarcie świetlicy wiejskiej w Waliłach-Stacji?
Pan Jerzy Ostapczuk - Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku poinformował, iż wystąpił z wnioskiem do powiatowego Urzędu Pracy Białymstoku o zatrudnienie stażysty, który odbywałby staż w świetlicy. „Do tej pory nie mamy jeszcze żadnej odpowiedzi w tej sprawie. Ale jeżeli jest taka potrzeba, to w sobotę możemy oddelegować pracownika GOK do opieki nad dziećmi przebywającymi w świetlicy.”
Pani Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek przypomniała, iż zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, na dwa miesiące przed końcem kadencji Rady Gminy Gródek, Radni zobowiązani są do złożenia oświadczenia majątkowego. „W związku z tym zapraszam wszystkich Radnych do dnia 27 sierpnia 2006 r. do Urzędu Gminy, celem złożenia oświadczenia” - mówiła.
Pan Jerzy Ostapczuk - Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku zwrócił się z prośbą do sołtysów, aby każda wioska wykonała „wianek i wytypowała delegację, która reprezentowałaby wieś na gminnych dożynkach w Załukach, „Skoro są to gminne dożynki, to dobrze byłoby aby wzięli w nich udział przedstawiciele wszystkich wsi.”
Więcej żadnych spraw w tym punkcie obrad nie poruszano. Przewodnicząca Rady ogłosiła 15 minutową przerwę, po której zaprosiła wszystkich na salę kinową, gdzie miała miejsce prezentacja Projektu „Szkoła Marzeń”.
Przewodnicząca Rady opuściła obrady Sesji Rady Gminy. Stan Radnych uczestniczących w obradach Sesji - 13
Ad. 4.
Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady, który po opuszczeniu przez Przewodniczącą Rady, z powodów służbowych, obrad Sesji Rady Gminy zaprosił wszystkich do obejrzenia prezentacji z Projektu. „Szkoła Marzeń”.
Prezentacji z dotychczasowej realizacji Projektu dokonali Pani Wiesława Gryko - Pedagog i koordynator projektu oraz Pan Eugeniusz Sawicki - nauczyciel i trener drużyny unihokeja.
Do przedstawionej prezentacji żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.
Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Pani Ali Kardasz - podinspektora Urzędu Gminy o omówienie sytuacji szkolnictwa na terenie Gminy Gródek w świetle obowiązujących przepisów prawnych.
Pani Alla Kardasz poinformowała, iż sprawy oświatowe regulują przepisy ustawy o oświacie, Karta Nauczyciela oraz liczne rozporządzenia. Następnie przytoczyła dane na temat szkół gminnych:
1. Wydatki poniesione w 2005 r. na placówki oświatowe - 3.247.952 zł, z czego:
- na Publiczne Gimnazjum - 1.072.323 zł,
- na Szkołę Podstawowa w Gródku - 1.574.006 zł,
- na Szkołę Podstawowa w Załukach - 328.428 zł,
- na świetlice szkolne - 273.195 zł.
2. Liczba uczniów - 502, z czego:
- w Publicznym Gimnazjum - 198
- w Szkole Podstawowej w Gródku - 261
- w Szkole Podstawowej w Załukach - 43
3. Liczba oddziałów - 25, z czego:
- w Publicznym Gimnazjum - 8
- w Szkole Podstawowej w Gródku - 13
- w Szkole Podstawowej w Załukach - 4
4. Miesięczny koszt kształcenia 1 ucznia - 539 zł, z czego:
- w Publicznym Gimnazjum - 451 zł,
- w Szkole Podstawowej w Gródku - 503 zł,
- w Szkole Podstawowej w Załukach - 636 zł.
5. Liczba uczniów od 01.09.2006 r. - 467, z czego:
- w Publicznym Gimnazjum - 175
- w Szkole Podstawowej w Gródku - 252
- w Szkole Podstawowej w Załukach - 40
„W 2005 r. otrzymano subwencję oświatową w kwocie 2.282.724 zł, co miesięcznie na 1 ucznia wynosi - 379 zł. W ubiegłym roku Gmina dołożyła do utrzymania szkół 1.226.065 zł, z czego 260.837 zł na dowożenie uczniów. w 2006 r. otrzymaliśmy subwencję oświatową w kwocie 2.800.495 zł, miesięcznie na 1 ucznia -499 zł.” - kontynuowała Pani Alla Kardasz.
(wykonanie budżetu placówek oświatowych Gminy Gródek za 2005 r. stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu)
Radny Jarzy Karpiuk zapytał ilu średnio uczniów jest w klasie?
Pani Alla Kardasz - „21-23 uczniów” - odpowiedziała.
Pani Wiera Tarasewicz - dyrektor Szkoły Podstawowej podzieliła się dobrą wiadomością, a mianowicie - iż od nowego roku szkolnego szkoła będzie miała nową pracownię komputerową.
Ad 5a.
Pani Renaty Wysockiej - Skarbnik Gminy omówiła zmiany w budżecie gminy na 2006 r. Poinformowała, iż zwiększenia planu dochodów dokonano w związku z:
- zawiadomieniem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku o zwiększeniu dotacji celowej na 2006 r. na realizację własnych zadań bieżących gminy o kwotę 6.000 zł i na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej o kwotę 1.000 zł z przeznaczeniem na wypłatę zasiłków stałych oraz na dofinansowanie wypłat zasiłków okresowych w części gwarantowanej z budżetu państwa, o zwiększeniu dotacji celowej o kwotę 1.589 zł na sfinansowanie wyprawki szkolnej, obejmującej podręczniki szkolne o wartości do 100 zł - dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych w roku szkolnym 2006/2007, o zwiększeniu dotacji celowej na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych własnych gminy na 2006 r. o kwotę 159.600 zł z przeznaczeniem na współfinansowanie Projektu w ramach ZPORR: Priorytet 3 - Rozwój lokalny, Działanie 3.2. Obszary podlegające restrukturyzacji, Projekt Nr Z/2.20/III/3.2/68/05 „Budowa ulicy Piaskowej i modernizacja ulicy Północnej w miejscowości Gródek”,
- pismem Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie przyznania kwoty 2.200 zł na zapewnienie gotowości bojowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Bobrownikach oraz przyznania dotacji w wysokości 21.000 zł na zapewnienie gotowości bojowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Gródku,
- końcowym rozliczeniem projektów realizowanych w 2005 r.: Bumerang Przyjaźni i Siabrouskaja Biasieda,
- zrealizowaniem nadwyżki środków obrotowych za 2005 r. w kwocie 17.128,22 zł przez Komunalny Zakład Budżetowy, która podlega przekazaniu na rachunek budżetu gminy.
Następnie Skarbnik Gminy omówiła zmiany w wydatkach:
- zwiększenie planu wydatków w § 4210 w rozdziale 01010 dotyczy zabezpieczenia wydatków na zakup kręgów i materiałów do przedłużenia sieci wodociągowej przy ul. Piaskowej,
- zwiększenie planu wydatków w dziale 600 dotyczy ujęcia w planie wydatków inwestycyjnych wybudowania chodnika w ciągu ul. Zwycięstwa - 15.000 zł, oraz w ramach pomocy dla Starostwa Powiatowego w Białymstoku chodnika w ciągu ul. Chodkiewiczów w Gródku - 10.000 zł, a także ujęcia w planie wydatków na realizację projektu polegającego na budowie ul. Piaskowej i modernizacji ul. Północnej dotacji z budżetu państwa - 159.600 zł i wydatków związanych m.in. z przebudową sieci teletechnicznej - 13.000 zl,
- zwiększenie planu wydatków w rozdziale 75412 o kwotę 23.200 zł dotyczy dotacji celowej na zapewnienie gotowości bojowej jednostek OSP Bobrowniki i OSP Gródek oraz o kwotę 2.400 zł na opłaty związane z eksploatacją samochodów,
- zwiększenie planu wydatków w § 3260 w rozdziale 80101 o kwotę 1.589 zł dokonane zostało na podstawie zawiadomienia z PUW w Białymstoku z przeznaczeniem na sfinansowanie wyprawek szkolnych dla uczniów podejmujących naukę w klasach pierwszych,
- zwiększenie planu wydatków w § 3110 w rozdziale 85214 wynika ze zwiększenia dotacji celowej z budżetu państwa,
- zmniejszenie planu wydatków w rozdziale 85415 o kwotę 24.038 zł zabezpieczoną w uchwale budżetowej z dochodów własnych gminy, z uwagi na otrzymanie dotacji celowej z budżetu państwa na realizację programu pomocy materialnej dla uczniów,
- zwiększenie planu wydatków w rozdziale 90003 dotyczy wydatków na zakup koszy na śmieci oraz umów cywilnoprawnych na sprzątanie ulic i placów w Gródku,
- pozostałe zmiany dotyczą zabezpieczenia w planie wydatków potrzeb wynikających z bieżącej realizacji zadań przez jednostki gminy.
W związku z brakiem uwag i pytań do przedstawionych wyjaśnień Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2006 r., który następnie Wiceprzewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 radnych.
Za - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Wiceprzewodniczący obrad stwierdził, iż uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2006 r. została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVII/228/06 - Stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu
Ad. 5b.
Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza odczytał projekt uchwały w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Gródek do wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie Projektu: „Podniesienie atrakcyjności i poprawa dostępności obszarów pogranicza poprzez modernizację drogi gminnej Waliły-Stacja - Waliły PGR” NEB/PL/PDL/1.1/05/435 w ramach Programu Sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina INTERREG III A/TACIS CBC 2004-2006.
Poinformował, iż podjęcie tej uchwały jest jednym z warunków podpisania i właściwej realizacji umowy o dofinansowanie Projektu „Podniesienie atrakcyjności i poprawa dostępności obszarów pogranicza poprzez modernizację drogi gminnej Waliły-Stacja - Waliły PGR”
Żadnych uwag i pytań do przytoczonej treści projektu uchwały nie wniesiono.
Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne projekt uchwały.
Głosowało 13 radnych.
Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Gródek do wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie Projektu: „Podniesienie atrakcyjności i poprawa dostępności obszarów pogranicza poprzez modernizację drogi gminnej Waliły-Stacja - Waliły PGR” NEB/PL/PDL/1.1/05/435 w ramach Programu Sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina INTERREG III A/TACIS CBC 2004-2006, podjęto jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVII/229/06 stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu.
Ad. 5c.
Do tematu wprowadziła Pani Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek. Poinformowała, iż potrzeba dokonania zmian granic okręgów wyborczych wynika z ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborca do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. „Zgodnie z przelicznikiem określonym w Ordynacji, w przypadku nie dokonania zmian, liczba radnych w Gminie Gródek wyniosłaby 16, co przewyższałoby liczbę radnych wybieranych do Rady Gminy Gródek (15). W związku z powyższym niezbędne jest dokonanie zmian:
1) wyłączyć sołectwo Dzierniakowo z okręgu wyborczego Nr 6;
2) włączyć sołectwo Dzierniakowo do okręgu wyborczego Nr 1;
„Dodatkowo - kontynuowała Sekretarz Gminy - w uchwale dodano nieuwzględnione do tej pory w dotychczasowych granicach okręgów wyborczych miejscowości, obecnie niezamieszkałe, lecz figurujące w Wykazie urzędowych nazw miejscowości w Polsce, a także ulicę Wierzbową w Gródku. Szczegółowe wyjaśnienie konieczności dokonania zmian określa wniosek w sprawie zmiany granic okręgów wyborczych i obwodów głosowania na terenie Gminy Gródek, przekazany Radnym wraz z materiałami na Sesję Rady Gminy Gródek.”
(wniosek stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu)
Radny Jarzy Karpiuk - „Mieszkańcy wsi Skrobaki wnioskowali o to by głosować w Bobrownikach, czy nie można im tego zapewnić?
Pani Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy wyjaśniła, iż zmiany w okręgach wyborczych mogą być dokonywane jedynie w uzasadnionych przypadkach. „Nie możemy robić żadnych rewolucji” - mówiła.
Więcej żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.
Sekretarz Gminy odczytała projekt uchwały, który Wiceprzewodniczący obrad poddał pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 radnych.
Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę zmieniająca uchwałę Nr XXXVI/208/02 Rady Gminy Gródek z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie utworzenia okręgów wyborczych na terenie gminy Gródek podjęto jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVII/230/06 stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu.
Ad. 5d.
Pani Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek poinformowała, iż konieczność podjęcia tej uchwały wiąże się z wcześniejszą uchwałą, gdyż okręgi wyborcze muszą być zgodne z obwodami głosowania.
Odczytała projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXVIII/145/97 Rady Gminy w Gródku z dnia 22 lipca 1997 r. w sprawie utworzenia granic i numerów obwodów głosowania oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych.
Do przytoczonego projektu uwag nie zgłoszono.
W związku z powyższym Wiceprzewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 radnych.
Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę zmieniającej uchwałę Nr XXVIII/145/97 Rady Gminy w Gródku z dnia 22 lipca 1997 r. w sprawie utworzenia granic i numerów obwodów głosowania oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych, podjęto jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVII/231/06 stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu.
Ad. 5e.
Pani Krystyna Sawicka - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku poinformowała, iż podjęcie tej uchwały wiąże się z zaleceniami pokontrolnymi, które nakazują uzupełnienie „Gminnej Strategii Integracji i Polityki Społecznej gminy Gródek na lata 2005-2015” o harmonogram zaplanowanych działań.
Żadnych uwag nie zgłoszono.
W związku z powyższym Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, a następnie poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 radnych.
Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie przyjęcia Aneksu do Gminnej Strategii Integracji i Polityki Społecznej Gminy Gródek na lata 2005-2015 podjęto jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVII/23206 stanowi załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu
Ad.5f.
Pani Krystyna Sawicka - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku poinformowała, iż ustawa o pomocy społecznej nakazuje Ośrodkom Pomocy Społecznej opracowanie Programu Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną na terenie Gminy Gródek na lata 2006-2015. „Dokument ten jest strategią określającą główne cele i kierunki działań w przedmiotowym zakresie”.
Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, a następnie poddał go pod głosowanie jawne.
Głosowało 13 radnych.
Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0
W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie przyjęcia Programu Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną na terenie Gminy Gródek na lata 2006-2015, podjęto jednogłośnie.
Uchwała Nr XXXVII/23306 stanowi załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu
Ad. 6.
Pan Jerzy Ostapczuk - Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku przedstawił informację na temat działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 16 czerwca 2006 r. (informacja stanowi załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu)
Pani Anna Petelska - Sołtys wsi Waliły -PGR zapytała, ile obecnie zespołów działa przy GOK w Gródku?
Pan Jerzy Ostapczuk wymienił wszystkie zespoły działające przy Gminnym Ośrodku Kultury.
Pani Anna Petelska - „Należy bardziej zachęcać młodzież do uczestnictwa w zespołach”.
Wójt Gminy Gródek - poinformował, iż z inicjatywy Pani Eugenii Matys trwały przesłuchania do planowanego Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Gródeckiej. „Zainteresowanie było ogromne -do przesłuchania zgłosiło się ponad 70 osób. Gdy tylko znajdzie się dobry instruktor, który poprowadzi zespół, to taki zespół ma duże szansę powstać.”
Pan Jerzy Ostapczuk - Dyrektor GOK w Gródku - Jest to dobry pomysł, ale zastanówmy się skąd wziąć pieniądze. Musimy brać pod uwagę fakt, iż budżet GOK jest ograniczony. „Pojawiają się zespoły, pojawiają się i potrzeby, a budżet od 5 lat jest taki sam.”- mówił.
Radny Wieczysław Gościk - „Ale nie powiedziane, że ten zespól ma działać przy GOK w Gródku, być może będzie on działał przy Towarzystwie Przyjaciół Ziemi Gródeckiej”.
Wójt Gminy Gródek - Można ubiegać się o środki unijne, z przeznaczeniem na potrzeby zespołu.
Radny Włodzimierz Grycuk prosił o przybliżenie planowanej przez GOK działalności na wakacjach. Jakie atrakcje dla dzieci zostały zaplanowane? - pytał.
Pan Jerzy Ostapczuk - Dyrektor GOK w Gródku - „Przy GOK działa kilka kół zainteresowań oraz IKONKA, jednak na wakacjach zainteresowanie spada, gdyż dzieci wolą spędzać czas np. nad zalewem”
Radny Tomasz Gutowski zapytał, czy nie można byłoby w czasie trwania wakacji zorganizować jakąś imprezę nad zalewem?
Pan Jerzy Ostapczuk - „Wiąże się to z kosztami, poza tym zalew nie jest bezpiecznym miejscem na tego typu imprezy”.
Wójt Gminy Gródek zapewnił jednak, iż zastanowi się nad zorganizowaniem kilkugodzinnej imprezy.
Radna Grażyna Danesh ubolewała, iż zespół „Kalinka” z Załuk nie jest zabierany na żadne imprezy promocyjne Gminy, a to zniechęca do pracy. „Można byłoby wynagrodzić dziewczynom z zespołu ich ciężką pracę i np. wysłać na wczasy”
Ad. 7.
Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa przypomniała, iż informacja w sprawie realizacji uchwał Rady Gminy Gródek podjętych w II półroczu 2005 r., została dostarczona wszystkim Radnym wraz z materiałami na dzisiejszą Sesję, więc każdy mógł się z nią zapoznać. Dodała, iż wszystkie podjęte uchwały są realizowane na bieżąco. Prosiła o ewentualne pytania.
Żadnych pytań i uwag do informacji nie zgłoszono.
(informacja stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu)
Ad. 8.
Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady zachęcił do dyskusji i wystosowania stanowiska w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż części nieruchomości przylegającej do „Karo”.
Radny Włodzimierzy Grycuk - „Jak wiadomo pod tym placem biegną rury ciepłownicze, kanalizacja, itp. media, czy nie wpadniemy w pułapkę, że osoba, która kupi ten plac będzie później żądać od nas opłat za korzystanie z tych mediów?
Pan Aleksy Dmitruk - Radca Prawny zapewnił, iż zawsze możemy zabezpieczyć prawo do bycia właścicielami tych urządzeń w akcie notarialnym, tzw. klauzulą - prawo służebności.
Z uwagi na brak pytań w przedmiotowym temacie Pan Tomasz Gutowski zwrócił się z prośbą do Radnych o wystosowanie stanowiska w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż części nieruchomości przylegającej do „Karo”.
Radni Rady Gminy Gródek wyrazili pozytywne stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady zachęcił do dyskusji i wystosowania stanowiska stanowisko w sprawie sposobu zagospodarowania nieruchomości po byłych magazynach „GS”.
Radny Jerzy Karpiuk poinformował, iż na spotkaniu z mieszkańcami Gródka zaproponowano, aby nie sprzedawać placu byłego GS, a przeznaczyć go na potrzeby gminy. „Można byłoby poszerzyć targowicę przenosząc ją na jedną stronę ulicy, co z pewnością poprawiło bezpieczeństwo ruchu na drodze.”
Wójt Gminy Gródek - wyburzenie i usprzątanie tego placu będzie wiązać się z dużymi kosztami.
Radna Grażyna Danesh zaproponowała, aby ogłosić przetarg na wyburzenie budynków znajdujących się na placu byłego GS, w zamian za rozebrane materiały.
Radni Rady Gminy Gródek zgodzili się z tą propozycją i przyjęli stanowisko, aby nie sprzedawać danego placu, a ogłosić przetarg na wyburzenie budynków znajdujących się na placu byłego GS, w zamian za rozebrane materiały.
Ad. 9.
Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że Radni nie zgłosili żadnych uwag i wniosków do udostępnionego na stole protokólanta protokołu XXXVI Sesji Rady Gminy. „W związku z powyższym stwierdzam, iż protokół XXXVI Sesji Rady Gminy został przyjęty i może zostać podpisany przez Przewodniczącą Rady ”.
Ad. 10.
Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad XXXVII Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękował Radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.
Obrady zostały zamknięte o godzinie 1400.
Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 71), wymienione powyżej:
Nr 1 - porządek obrad (kart - 1),
Nr 2 - lista obecności radnych (kart -1),
Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),
Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),
Nr 5 - informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart - 8),
Nr 6 - wykonanie budżetu placówek oświatowych Gminy Gródek za 2005 r. (kart - 1),
Nr 7 - uchwała Nr XXXVII/228/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2006 r. (kart - 8),
Nr 8 - uchwała Nr XXXVII/229/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Gródek do wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie Projektu: „Podniesienie atrakcyjności i poprawa dostępności obszarów pogranicza poprzez modernizację drogi gminnej Waliły-Stacja - Waliły PGR” NEB/PL/PDL/1.1/05/435 w ramach Programu Sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina INTERREG III A/TACIS CBC 2004-2006, (kart - 1),
Nr 9 - wniosek w sprawie zmiany granic okręgów wyborczych i obwodów głosowania na terenie Gminy Gródek, (kart - 8),
Nr 10 - uchwała Nr XXXVII/230/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 czerwca 2006 r. zmieniająca uchwałę Nr XXXVI/208/02 Rady Gminy Gródek z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie utworzenia okręgów wyborczych na terenie gminy Gródek (kart - 2),
Nr 11 - uchwała Nr XXXVII/231/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 czerwca 2006 r. zmieniająca uchwałę Nr XXVIII/145/97 Rady Gminy Gródek z dnia 22 lipca 1997 r. w sprawie utworzenia granic i numerów obwodów głosowania oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych (kart - 2),
Nr 12 - uchwała Nr XXXVII/232/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie przyjęcia Aneksu do Gminnej Strategii Integracji i Polityki Społecznej Gminy Gródek na lata 2005-2015 (kart - 9),
Nr 13 - uchwała Nr XXXVII/233/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie przyjęcia Programu Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną na terenie Gminy Gródek na lata 2006-2015 (kart - 19),
Nr 14 - informacja z działalności GOK w Gródku za okres od 01-01-2006 r. do 16-06-2006 r. (kart - 6),
Nr 16 - informacja w sprawie realizacji uchwał Rady Gminy Gródek podjętych w II półroczu 2005 r. (kart - 3),
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Protokołowała Wiceprzewodniczący Rady
mgr Dorota Bójko Tomasz Gutowski
1
17
Metryka strony