Protokół Nr XXXVI/06

PROTOKÓŁ NR XI/03

PROTOKÓŁ NR XXXVI/06

Sesji Rady Gminy Gródek

z dnia 26 kwietnia 2006 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w sali Remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady. Protokołowała Pani Dorota Bójko - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady otwierając obrady XXXVI Sesji Rady Gminy, przywitała radnych Rady Gminy, sołtysów oraz gości zaproszonych.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 10, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

(w trakcie stwierdzania quorum nieobecni byli Radni: Eugeniusz Nowicki, Jacek Janiel, Jan Grycuk, Wiktor Klebus, Irena Wysocka. W trakcie Sesji, na obrady dotarli Radni: Irena Wysocka, Wiktor Klebus).

(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż projekt porządku obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (projekt stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Zwróciła się z zapytaniem, czy są uwagi i wnioski do przesłanego porządku obrad.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy zwrócił się z wnioskiem o dodanie do porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia pomocy finansowej planowanej do udzielenia przez Gminę Gródek w 2006 r. „W związku z tym, iż po przetargu na budowę drogi do Kołodna okazało się, iż najtańsza oferta opiewa na kwotę o 275.000 zł wyższą niż kosztorys, Powiat Białostocki będzie zmuszony, w przypadku nie znalezienia dodatkowych środków do rezygnacji z tej inwestycji. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie, gdyż kto rezygnuje z darmowych środków z Unii Europejskiej? - pytał - tym bardziej, że na realizację tej inwestycji UE przyznała dofinansowanie w wysokości 720.000 zł. Aby móc zrealizować tą inwestycję zaproponowałem, aby przesunąć środki zaplanowane w budżecie na budowę drogi Sofipol-Załuki-Nowosiółki, gdyż już dzisiaj wiadomo, że inwestycja ta nie dostała dofinansowania z UE. W związku z tym, iż uchwała ta musi być dostarczona do Powiatu Białostockiego do godziny 12:00, proszę o wprowadzenie punktu dotyczącego podjęcia tej uchwały przed punktem: „Informacji o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym”.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek.

Głosowało 10 radnych.

Za wprowadzeniem - 10 przeciw - 0 wstrzymało się - 0

Więcej zmian i propozycji do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.

W związku z powyższym, Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przedstawiła porządek obrad, z uwzględnieniem zgłoszonej zmiany, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 10 Radnych

Za przyjęciem - 10, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż projekt porządku obrad XXXVI Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad:

  1. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

  2. Sprawy różne.

  3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia pomocy finansowej planowanej do udzielenia przez Gminę Gródek w 2006 r.

  4. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  5. Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gródek za 2005 r.

a) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku;

b) wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek;

c) dyskusja;

d) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

  1. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Gródek;

b) zatwierdzenia „Planu Rozwoju Miejscowości Załuki”;

c) zmian w Statucie Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl;

d) powołania Komisji Doraźnej do spraw Polityki Oświatowej Gminy Gródek;

  1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku za 2005 r.;

  2. Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku za 2005 r.;

  3. Informacja o stanie opieki zdrowotnej na terenie Gminy Gródek;

  4. Rozpatrzenie skargi dotyczącej działalności Wójta Gminy Gródek w sprawie rozwiązania problemu ulicy Lisiej w Wałiłach-Stacji.

a) podjęcie uchwały w sprawie skargi Pana Anatola Porębskiego, zam. Waliły-Stacja ul. Lisia 5 na działalność Wójta Gminy Gródek.

  1. Przyjęcie protokołu obrad XXXV Sesji Rady Gminy.

  2. Zamknięcie obrad.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół XXXV Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż po wniesieniu ewentualnych uwag zostanie on przez nią podpisany.

Ad.1.

Radna Ewa Danuta Tołcz wnioskowała o wyrównanie drogi Kołodno-Przechody-Downiewo- Pieszczaniki.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku wyjaśnił, iż to że ostatnio drogi w gminie nie były wyrównane nie wynikało ze złej woli, a jedynie z zepsucia się równiarki. „Najpierw zepsuł się wałek rozrządu. Po sprowadzeniu tej części z Białorusi i zamontowaniu w równiarce, kilka dni później zepsuł się tłok.- mówił - w tej sytuacji możemy mówić o pechu i niestety czekać.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy uzupełniając wypowiedź, dodał, iż drogi powiatowe powinny być równane przez Zarząd Dróg Powiatowych. Niestety, mimo ich zapewnień o równaniu tych dróg, efektów nie widać.

Radny Bronisław Kazberuk kontynuując temat dróg, wnioskował o wyrównanie drogi Podozierany - Jałówka.

Radny Jerzy Karpiuk zapytał, kto z pracowników Urzędu Gminy Gródek nadzoruje budowę ulicy Piaskowej i modernizację ulicy Północnej w Gródku. Zauważył, iż obecnie trwa remont Remizy OSP. Zapytał jaki jest koszt tego remontu oraz kiedy zostanie przedstawione radnym sprawozdanie z działalności OSP w Gródku.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odpowiedział, iż nadzór inwestorski nad budową ulic został zlecony uprawnionej osobie. Z Urzędu Gminy nadzór sprawuje podinspektor Stanisław Szemiot. Poinformował, iż koszt remontu Remizy OSP będzie wahał się w granicach 20.000 zł. „Jeżeli chodzi o sprawozdanie z działalności OSP, to trudno je otrzymać, gdyż w chwili obecnej nasza jednostka nie ma Komendanta. Pan Szatałowicz pełni jedynie funkcję Komendanta Społecznego. W niedługim czasie zmuszeni będziemy ogłosić konkurs na Komendanta. Decyzję tę jednak, ze względów oszczędnościowych, odciągam w czasie.”

Na obrady Sesji dotarła Radna Irena Wysocka. Stan Radnych uczestniczących w obradach - 11.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz zgłosiła w imieniu dzieci i młodzieży z Walił-Stacji prośbę o otwarcie świetlicy wiejskiej w soboty.

Pan Jerzy Ostapczuk - Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku zapewnił, iż zajęcia w świetlicy rozpoczną się w drugiej połowie maja 2006 r.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz zwracając się do redaktora „WG-HN” prosiła o umieszczenie tej informacji w gazecie.

Następnie odczytała pisma:

- z Powiatu Białostockiego w sprawie mającej miejsce dnia 12 maja 2006 r. III Powiatowej Spartakiadzie Samorządowej, w której jak co roku udział wezmą Radni i Samorządowcy.

- zaproszenie do wzięcia udziału w akcie „Sadzenia Dębu Papieskiego” - uroczystości organizowanej przez Nadleśnictwo Waliły i Parafię Rzymskokatolicką w Gródku.

Radny Włodzimierz Grycuk apelował o informowaniu o wypalaniu traw. Przypomniał, iż miesiąc temu Rada Gminy Gródek podjęła uchwałę o sprzedaży budynku byłego przedszkola w Gródku. „Co obecnie dzieje się w tym temacie?” - pytał.

Zapytał także czy dzieje się coś w sprawie sprzedaży Zakładu „Karo”. „Niedawno w gazecie regionalnej ukazała się informacja o chęci sprzedaży tej nieruchomości. Czy zgłosili się jacyś potencjalni inwestorzy?” - pytał.

Wójt Gminy Gródek odpowiadając na pierwsze zapytanie, poinformował, iż wystosował do kierownictwa Firmy GEEST pismo z informacją o podjęciu uchwały, która umożliwia sprzedaż budynku. „W najbliższym czasie zamierzam spotkać się z zainteresowanymi i zapytać jakie jest ich stanowisko w tej sprawie. Przypominam jednak, iż podjęcie uchwały nie jest równoznaczne ze sprzedażą danej nieruchomości i do niczego nie zobowiązuje Firmy GESST.” - mówił.

„Jeżeli zaś chodzi o Zakład „Karo” to podobno - mówił - jest osoba zainteresowana kupnem, jednak nie chcę się wypowiadać, gdyż nie znam szczegółów”

Radny Wieczysłw Gościk -„Zauważyłem, iż pracownicy zatrudnieni w Komunalnym Zakładzie Budżetowym w Gródku sprzątają chodniki obok prywatnych posesji. Uważam, iż takie sytuacje nie powinny mieć miejsca. Teren przed prywatną posesją powinien być sprzątany przez jej właściciela.”- mówił.

Zgłosił również wniosek o naprawienie chodnika przy ul. Chodkiewiczów, który w wyniku odśnieżania ciężkim sprzętem uległ zniszczeniu.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek zapewnił, iż chodnik zostanie naprawiony w ramach robót publicznych. „Jeżeli zaś chodzi o sprzątanie obok prywatnych posesji, to wniosek taki zgłasza Pan rokrocznie. Trudno jest zmusić mieszkańców do sprzątania. Mentalność wielu mieszkańców nie pozwala na to, aby posprzątać chodniki na wysokości swoich posesji. W okresie wiosennym staramy się ocenić w jakim stopniu zostały wykonane porządki i wtedy, jeżeli jest taka potrzeba staramy się posprzątać, żeby na ulicach nie było tzw. szachownicy. Kwestia sprzątania terenu przed posesją została uregulowana w „Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Gródek”, który będzie skłaniał do lepszego niż dotąd utrzymywania czystości i porządku.”

Na obrady Sesji dotarł Radny Wiktor Klebus. Stan Radnych uczestniczących w obradach - 12.

Radny Janusz Michał Cimochowicz prosił o przybliżenie szczegółów dotyczących zaplanowanej inwestycji polegającej na modernizacji oświetlenia w gminie oraz o wygospodarowanie środków na poprawę drogi we wsi Świsłoczny.

Prosił o interwencję w sprawie oczyszczania pobocza drogi krajowej, gdyż jest ono bardzo zaśmiecone.

Wójt Gminy Gródek poinformował, iż 19 kwietnia 2006 r. miało miejsce otwarcie ofert na realizacje zamówienia publicznego polegającego na modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy Gródek, Wpłynęło 6 ofert. Najniższa cena wynosi 665.692,49 zł, najwyższa - 1.118.288,44 zł. Obecnie trwają prace nad oceną ofert przez Komisję Przetargową.

„Jeżeli chodzi o oczyszczanie pobocza drogi krajowej to przetarg na to zadanie wygrało Przedsiębiorstwo MPO w Białymstoku. Umowę w sprawie sprzątania z daną Firmą zawierała GDDKiA i to ona może żądać od Wykonawcy właściwego wykonania zapisów umowy” -mówił.

Droga we wsi Świsłoczany - „Droga ta jest w złym stanie. Jednak mimo, iż jest to droga powiatowa, z pewnością nie zostanie ona naprawiona przez Powiat. Będziemy musieli wykonać tą inwestycję z własnych środków budżetowych”.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz prosiła o interwencję w firmie „Orlen”, aby posprzątali teren po ich byłej stacji w Wałiłach-Stacji, aby zabezpieczyli występujące tam studzienki kanalizacyjne. Pokrywy ze studzienek zostały skradzione, co może doprowadzić do nieszczęścia”.

Radny Tomasz Gutowski zobowiązał się do załatwienia tej sprawy osobiście.

Więcej żadnych pytań i wniosków w tym punkcie obrad nie wniesiono.

Ad. 2.

Pan Sergiusz Lewkowski - Sołtys wsi Mostowlany prosił o wyrównanie terenu obok cmentarza, gdyż obecnie znajduje się tam dół, do którego wrzucane są pozostałości po pomnikach.

Pan Jerzy Grycuk - Sołtys wsi Kołodno wnioskował o usprzątanie gałęzi pościnanych z drzew rosnących wzdłuż drogi do Kołodna.

Wójt Gminy poinformował, iż oczyszczenie drogi i pobocza z gałęzi będzie należało do firmy, która wygrała przetarg na budowę tej drogi.

Pan Jarosław Tarasewicz - Sołtys wsi Dzierniakowo zgłosił potrzebę naprawy przepustu na drodze obok mleczarni oraz wnioskował o ustawienie we wsi Dzierniakowo znaku zakazu jazdy samochodami ciężarowymi. „W tej sprawie poszło pismo do Powiatu, jednak do tej pory nie ma odpowiedzi”.

Wójt Gminy zapewnił, iż przepust zostanie wkrótce naprawiony.

Pan Jerzy Ostapczuk - Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku zaprosił wszystkich obecnych na występ zespołu z Grecji, który będzie miał miejsce 30 kwietnia 2006 r. o godz. 18:00 w GOK w Gródku.

Ad. 3.

Wójt Gminy Gródek odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia pomocy finansowej planowanej do udzielenia przez Gminę Gródek w 2006 r.

Radny Jerzy Karpiuk zapytał, jakie kroki Wójt Gminy zamierza podjąć aby droga Sofipol-Załuki jednak powstała?

Wójt Gminy Gródek zapewnił, iż będzie podejmował wszystkie możliwe kroki w tej sprawie. „Istnieje możliwość, że Powiat Białostocki przeznaczy na modernizację tej drogi środki z rezerwy budżetowej. W przypadku pojawienia się możliwości, będziemy aplikować o środki do funduszy strukturalnych Unii Europejskiej”

Radna Grażyna Danesh - „Dla nas jest to bardzo przykra sprawa, iż nie dofinansowano tej drogi. Jednak zbliżają się wybory samorządowe i ostatnio wyraźnie da się zauważyć, że finansuje się inwestycje, które znajdują się na terenach, na których mieszkają marszałkowie z naszego województwa. Miejmy nadzieję, iż sytuacja się zmieni po wyborach” - podsumowała.

Więcej żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie jawne projekt uchwały.

Głosowało 12 radnych.

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie zmiany przeznaczenia pomocy finansowej planowanej do udzielenia przez Gminę Gródek w 2006 r. podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXVI/221/06 stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu.

Ad.4

Wójt Gminy Gródek przedstawił informację o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym. Do przedstawionej informacji uwag nie zgłoszono.

(informacja stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu).

Pani Eugenia Matys - mieszkanka Gródka przedstawiła Regulamin Gminnego Konkursu „Estetyczna Posesja - Ogródki 2006”

(Regulamin stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu).

Następnie Pani Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek omówiła zasady ubiegania się rolników o dopłaty do paliwa. Poinformowała, iż zasady te wynikają z ustawy z dnia 10 maca 2006r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz.U. z 2006 r. Nr 52, poz. 379). „Wnioski o zwrot podatku wraz z fakturami w 2006 r. należy składać do Urzędu Gminy w terminie od dnia 1 września do dnia 30 września (w przyszłych latach w dwóch terminach: od dnia 1 marca do dnia 31 marca i od dnia 1 września do dnia 30 września). Kwotę zwrotu podatku przyznaje Wójt w drodze decyzji administracyjnej zgodnie z zasadami określonymi ustawą.. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przywiduje, iż w 2006 r. limit zwrotu podatku akcyzowego na 1 ha użytków rolnych będzie wynosić 38,70 zł, zaś stawka zwrotu na 1 litr oleju napędowego będzie wynosić 0,45 zł”.

Przewodnicząca Rady podziękowała za wyczerpującą wypowiedź.

Obrady Sesji Rady Gminy opuścił Radny Tomasz Gutowski. Stan Radnych uczestniczących w obradach Sesji - 11.

Ad. 5

Wójt Gminy Gródek przedstawił informację na temat wykonania budżetu Gminy Gródek za 2005 r. Do przedstawionej informacji uwag nie zgłoszono.

(informacja o wykonaniu budżetu za 2005 r. stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu).

Ad 5a. i 5b.

Radny Janusz Michał Cimochowicz - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek poinformował, iż Komisja Rewizyjna Rady Gminy Gródek, na posiedzeniu w dniu 23 marca 2006 r. pozytywnie zaopiniowała przedstawione przez Wójta Gminy sprawozdanie z wykonania budżetu za 2005 r. i wnioskowała o udzielenie mu z tego tytułu absolutorium. Odczytał przygotowaną opinię Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek. (opinia Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu).

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż wniosek Komisji Rewizyjnej wraz z opinią został przesłany Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku, która zaopiniowała powyższy wniosek pozytywnie. Następnie odczytała uchwałę Nr II.0131-2-31/06 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 07.04.2006 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Gródek wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2005 r. (uchwała stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu)

Ad. 5c.

Przewodnicząca Rady zaprosiła do dyskusji na temat przedstawionego sprawozdania z wykonania przez Wójta budżetu za 2005 r.

Żadnych pytań i uwag do przedmiotowego tematu nie zgłoszono.

Ad. 5d.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

Uwag do przytoczonej treści nie wniesiono.

Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie jawne projekt uchwały.

Głosowało 11 radnych.

Za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXVI/222/06 stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu.

Wójt Gminy podziękował za udzielenie absolutorium.

Ad. 6a.

Do tematu wprowadził Wójt Gminy Gródek, informując, iż konieczność opracowania „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek” wynikała z zapisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008). Przypomniał, iż treść regulaminu była dokładnie omawiana na poprzedniej Sesji Rady Gminy. Pozytywne opinie na temat jego zapisów wyraziły Wojewódzki i Powiatowy Inspektorat Ochrony Środowiska. Wójt prosił o ewentualne pytania.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz nawiązała do pkt 2 §3.1 Rozdziału III Regulaminu, pytając czy zgodnie z tym zapisem wieloosobowa rodzina będzie zmuszona do ustawiania na swojej posesji kilku kontenerów?

Wójt Gminy Gródek odpowiedział, iż na początku nikt nie będzie restrykcyjnie egzekwował tego zapisu. „Każdy z mieszkańców z czasem sam oceni ile kontenerów będzie mu potrzebnych”.

Radny Janusz Michał Cimochowicz - apelował o likwidację dzikich wysypisk śmieci, które obecnie mieszczą się prawie w każdej wsi. Zastanawiał się czy przechowywanie śmieci w workach zda egzamin.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna poinformowała, iż w zeszłej kadencji na ul. Sosnowej i ul. Tartacznej nie było kontenerów, a jedynie rozdawane były mieszkańcom worki na śmieci i rozwiązanie takie zdało egzamin. - mówiła.

Radny Janusz Michał Cimochowicz - apelował o likwidację dzikich wysypisk śmieci, które obecnie mieszczą się prawie w każdej wsi.

Radny Włodzimierz Grycuk wnioskował o zakupienie kilku sanitariatów ekologicznych i ustawienie ich w miejscach publicznych, m.in. obok przystanku PKS.

Wójt Gminy poparł powyższy wniosek.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 11 radnych.

Za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXVI/223/06 stanowi załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu.

Ad. 6b.

Przewodnicząca Rady o omówienie tego punktu obrad poprosiła Wójta Gminy Gródek.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza poinformował, iż uchwała w sprawie zatwierdzenia „Planu Rozwoju Miejscowości Załuki” jest niezbędnym załącznikiem, bez którego niemożliwe byłoby ubieganie się o środki z Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”. W ramach tego programu chcemy złożyć wniosek o dofinansowanie zadania polegającego na remoncie świetlicy wiejskiej w Załukach. Dodał, iż opracowany przez pracowników Urzędu Gminy Gródek „Plan Rozwoju Miejscowości Załuki” został już przyjęty uchwałą przez mieszkańców wsi Załuki. Teraz jedynie niezbędne jest zatwierdzenie go przez Radę Gminy.

Do przedstawionego dokumentu żadnych uwag nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 10 radnych. (w trakcie głosowania nieobecny był Radny Janusz Michał Cimochowicz)

Za - 10, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Rozwoju Miejscowości Załuki” podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXVI/22406 stanowi załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu

Ad.6c.

Wójt Gminy Gródek - Pan Wiesław Kulesza wyjaśnił potrzebę podjęcia uchwały w sprawie zmian w Statucie Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl.

Poinformował, iż ostatnio z różnych przyczyn z członkowstwa w ZGPKDRzS zrezygnowały gminy: Michałowo, Szudziałowo, Wasilków i Czarna Białostocka. Pozostały gminy: Gródek, Supraśl, Krynki i Dobrzyniewo Durze. „Proponuję, aby nadal kontynuować członkowstwo w Związku Jak wiadomo łatwo jest podjąć decyzję o wystąpieniu, jednak trudno później do niego wrócić”. Wójt Gminy szczegółowo omówił zmiany w Statucie, wynikające głównie ze zmiany liczby członków.

Radny Wieczysław Gościk zapytał ile wynosi składka członkowska oraz jaki korzyści gminy uzyskała z członkostwa w Związku?

Wójt Gminy Gródek poinformował, iż roczna składka członkowska wynosi 2.943 zł, co w przeliczeniu na mieszkańca wynosi ok. 0,50 zł.

„Jeżeli chodzi o korzyści, to związane są one głównie z turystyką i promocją naszej gminy. Wspólnie z innymi gminami należącymi do Związku zrealizowaliśmy przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej projekt obejmujący wytyczenie nowych szlaków turystycznych i wydaliśmy materiały promocyjne.” - wyjaśnił.

Więcej żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 11 radnych.

Za - 8, przeciw - 0, wstrzymało się - 3

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie zmian w Statucie Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl podjęto.

Uchwała Nr XXXVI/22506 stanowi załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu

Ad. 6d.

Do tematu wprowadziła Pani Wiera Tarasewicz - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gródku przedstawiając informację na temat polityki oświatowej samorządu terytorialnego oraz potrzebie opracowania raportu o stanie oświaty w gminie i dokumentu dotyczącego polityki oświatowej. (informacja stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu)

Pani Wiera Tarasewicz poinformowała, iż wniosek o powołanie Doraźnej Komisji do Spraw Polityki Oświatowej w Gminie Gródek wynika z realizowanego projektu „Szkoła Marzeń" i jest powiązany ze strategią i planami rozwoju regionalnego i lokalnego. „Propagowanie idei Małej Ojczyzny, Święto Szkoły, Święto Gródka i inne podobne uroczystości wymagają koordynacji i fachowości - mówiła - Należy opracować wieloletni plan lokalnej polityki oświatowej realizowany przez placówki oświatowe naszej gminy. Trzeba ustalić priorytety oświatowo-wychowawcze, aby zatrzymać młodych wykształconych ludzi w naszym środowisku, mając na uwadze proces starzenia się naszych wsi. W programie przewiduje się między innymi:

- zorganizowanie forum edukacyjno-samorządowego z udziałem przedstawicieli szkół i władz samorządowych,

- pracowanie diagnozy stanu oświaty w gminie,

- wypracowanie strategii oświatowej gminy.

Pierwszym krokiem będzie powołanie zespołu prowadzącego projekt. Następną fazą- wypracowanie diagnozy sytuacji oświatowej w gminie. Później zbieranie opinii o gminnym systemie oświatowym. Kolejnym krokiem - faza dyskusji społecznej, uzgodnień i decyzji o kierunkach rozwoju gminnej oświaty. Określenie założeń gminnej polityki oświatowej oraz podstawowych zadań lokalnej oświaty na podstawie raportu o stanie oświaty w gminie. Ostatnia faza to opracowanie programów konkretnych działań i przygotowanie dokumentu w formie uchwały „Polityka oświatowa Gminy Gródek na lata 2006 - 2010".

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Doraźnej do spraw Polityki Oświatowej Gminy Gródek, który następnie poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 11 radnych.

Za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie powołania Komisji Doraźnej do spraw Polityki Oświatowej Gminy Gródek podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXVI/226/06 stanowi załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu.

Ad. 7

Pani Anna Markiewicz - Główna Księgowa w KZB w Gródku przedstawiła sprawozdanie z wykonanie budżetu Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku za 2005 r.

Do przedstawionej informacji żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż sprawozdanie z wykonania budżetu KZB w Gródku za 2005 r. zostało przyjęte. (sprawozdanie stanowi załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu)

Radny Jerzy Karpiuk zapytał jaka jest średnia płaca pracowników KZB w Gródku?

Pani Anna Markiewicz odpowiedziała, iż jest to kwota rzędu 800-1300 zł.

Radny Wieczysław Gościk prosił o zwrócenie uwagi kierowcom wywożącym kontenery, aby dokładniej je opróżniali, gdyż niejednokrotnie zdarzało się, iż kontener wracał z wysypiska częściowo zapełniony.

Ad.8

Pani Krystyna Sawicka - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku przedstawiła sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku za 2005 r.

Do przedstawionej informacji żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż sprawozdanie z działalności GOPS w Gródku za 2005 r. zostało przyjęte. (sprawozdanie stanowi załącznik Nr 18 do niniejszego protokołu)

Ad.9

Radna Dorota Bożena Antonowicz - Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej, Zatrudnienia i Porządku Publicznego przedstawiła sprawozdanie na temat stanu opieki zdrowotnej na terenie Gminy Gródek, zawierające informacje zebrane od stomatologa, rehabilitantki, laborantki oraz lekarzy zatrudnionych w Ośrodku Zdrowia w Gródku.

Do przedstawionej informacji żadnych uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja na temat stanu opieki zdrowotnej na terenie Gminy Gródek została przyjęta. (informacja stanowi załącznik Nr 19 do niniejszego protokołu)

Ad. 10.

Przewodnicząca Rady o omówienie tego punktu obrad poprosiła Sekretarz Gminy Gródek - Panią Lilię Waraksa.

Sekretarz Gminy poinformowała, iż 24 marca 2006 r. do Starostwa Powiatowego w Białymstoku wpłynęła skarga Pana Anatola Porębskiego za. Waliły-Stacja ul. Lisia 5 dotycząca opieszałości postępowania Wójta Gminy Gródek w sprawie rozwiązania problemu ul. Lisiej w Waliłach-Stacji. „Zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Wójta Gminy jest Rada Gminy, dlatego też powyższa skarga została przekazana przez Starostwo Powiatowe w dnia 31 marca 2006 r. Radzie Gminy celem rozpatrzenia według właściwości. Przed rozpatrzeniem skargi przez Radę Gminy, zarzuty, zgodnie iż zapisami Statutu Gminy Gródek, bada właściwa Komisja Rady Gminy. W tym przypadku skargę rozpatrywała Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Gminy Gródek, która uznała ją za bezzasadną.”

Przewodnicząca Rady odczytała skargę Pana Anatola Porębskiego za. Waliły-Stacja ul. Lisia 5.

(pismo w sprawie skargi stanowi załącznik Nr 20 do niniejszego protokołu)

Radna Grażyna Danesh - Przewodnicząca Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Gminy Gródek poinformowała, iż Komisja na posiedzeniu w dniu 12 kwietnia 2006 r., po rozpatrzeniu zarzutów i po przeanalizowaniu całości akt zgromadzonych w sprawie dotyczących prowadzenia prac zmierzających do przebudowy ul. Lisiej o szerokości 10 m, nie stwierdziła potwierdzenia zasadności zarzutów podniesionych w skardze, gdyż czynności w tej sprawie były podejmowane przez Radę Gminy i Wójta Gminy płynnie i zgodnie z obowiązującymi procedurami. Następnie odczytała protokół z badania zarzutów podniesionych w skardze Pana Anatola Porębskiego zam. Waliły-Stacja ul. Lisia 5 na opieszałość postępowania Wójta Gminy Gródek w sprawie rozwiązania problemu ul. Lisiej w Waliłach-Stacji. (protokół komisji stanowi załącznik Nr 21 do niniejszego protokołu).

Wójt Gminy dodał, iż zdziwiony jest tą skargą i nie wie co ona ma na celu. „Wszystkie czynności możliwe do podjęcia zostały podjęte, żadne nie zostały zaniechane. Na Sesji w dniu 28 lutego 2006 r. zainteresowani mieszkańcy zostali poinformowani o decyzji Radnych, zgodnej z wnioskiem mieszkańców, o przebudowie ul. Lisiej o szerokości 10 m. Obecnie w tym celu przygotowywana jest dokumentacja projektowa.”

Przewodnicząca Rady, zwracając się do Radnych zapytała, „kto jest za odrzucenie skargi Pana Anatola Porębskiego?”

Głosowało 11 radnych.

Za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że przedmiotowa skarga jest niezasadna.

Uchwałę w sprawie skargi Pana Anatola Porębskiego za. Waliły-Stacja ul. Lisia 5 na działalność Wójta Gminy Gródek podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXVI/227/06 stanowi załącznik Nr 22 do niniejszego protokołu

Ad. 11.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, że Radni nie zgłosili żadnych uwag i wniosków do udostępnionego na stole protokólanta protokołu XXXV Sesji Rady Gminy. „W związku z powyższym stwierdzam, iż protokół XXXV Sesji Rady Gminy został przyjęty i może zostać przeze mnie podpisany”.

Ad. 12.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady stwierdziła, że porządek obrad XXXVI Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękowała Radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1400.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - ), wymienione powyżej:

Nr 1 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 2 - lista obecności radnych (kart -1),

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 5 - uchwała Nr XXXVI/221/06 Rady Gminy Gródek z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie zmiany przeznaczenia pomocy finansowej planowanej do udzielenia przez Gminę Gródek w 2006 r. (kart - 1),

Nr 6 - informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart - 8),

Nr 7 - Regulamin Gminnego Konkursu „Estetyczna Posesja - Ogródki 2006” (kart - 6),

Nr 8 - informację na temat wykonania budżetu Gminy Gródek za 2005 r. (kart - 4)

Nr 9 - opinia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek w sprawie wykonania budżetu za 2005 r. i wniosek o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium z tego tytułu (kart - 3)

Nr 10 - uchwała Nr II.0131-2-31/06 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 07.04.2006 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Gródek wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2005 r. (kart -1)

Nr 11 - uchwała Nr XXXVI/222/06 Rady Gminy Gródek z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Gródek (kart - 1),

Nr 12 - uchwała Nr XXXVI/223/06 Rady Gminy Gródek z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek (kart - 17),

Nr 13 - uchwała Nr XXXVI/224/06 Rady Gminy Gródek z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie zatwierdzenia „Planu Rozwoju Miejscowości Załuki”(kart - 28),

Nr 14 - uchwała Nr XXXVI/225/06 Rady Gminy Gródek z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie zmian w Statucie Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl (kart - 2),

Nr 15 - informacja na temat polityki oświatowej samorządu terytorialnego oraz potrzebie opracowania raportu o stanie oświaty w gminie i dokumentu dotyczącego polityki oświatowej (kart - 2),

Nr 16 - uchwała Nr XXXVI/226/06 Rady Gminy Gródek z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie powołania Komisji Doraźnej do spraw Polityki Oświatowej Gminy Gródek (kart - 1),

Nr 17 - sprawozdanie z wykonanie budżetu Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku za 2005 r.(kart - 6),

Nr 18- sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka pomocy Społecznej w Gródku w 2005 r.

(kart - 3),

Nr 19- informacja o stanie opieki zdrowotnej na terenie gminy za I kwartał 2006 r.

(kart - 1),

Nr 20 - skarga Pana Anatola Porębskiego zam. Waliły-Stacja, ul. Lisia 5 na opieszałość postępowania Wójta Gminy Gródek w sprawie rozwiązania problemu ul. Lisiej w Wałiłach-Stacji. (kart - 2).

Nr 21- protokół Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy Gródek z dnia 12 kwietnia 2006 r. w sprawie badania zarzutów podniesionych w skardze Pana Anatola Porębskiego zam. Waliły-Stacja ul. Lisia 5 na opieszałość postępowania Wójta Gminy Gródek w sprawie rozwiązania problemu ul. Lisiej w Waliłach-Stacji. (kart - 3),

Nr 22- uchwała Nr XXXVI/227/06 Rady Gminy Gródek z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie

skargi Pana Anatola Porębskiego za. Waliły-Stacja ul. Lisia 5 na działalność Wójta Gminy Gródek (kart - 3),

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Przewodnicząca Rady

mgr Dorota Bójko mgr Krystyna Klimkiewicz

1

16

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2007-08-31

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2007-08-31