Protokół Nr XXXV/06

.
PROTOKÓŁ NR XI/03

PROTOKÓŁ NR XXXV/06

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 29 marca 2006 r.

zwołanej w trybie nadzwyczajnym.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady. Protokołowała Pani Dorota Bójko - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady otwierając obrady XXXV nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy, przywitała radnych Rady Gminy, sołtysów oraz gości zaproszonych.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 13, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

(w trakcie stwierdzania quorum nieobecni byli Radni: Eugeniusz Nowicki, i Grażyna Danesh, która zapowiedziała spóźnienie).

(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż projekt porządku obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (projekt stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Zwróciła się z zapytaniem, czy są uwagi i wnioski do przesłanego porządku obrad.

Jednocześnie wyjaśniła, iż punkt 6b dotyczący podjęcia uchwały w sprawie odstąpienia od przetargu nieruchomości Nr 2093/2 o pow. 0,7184, położonej w Gródku, przy ul. Fabrycznej 6, będzie miała inną nazwę. Związane jest to z tym, iż porządek obrad został wysłany zanim treść tej uchwały skonsultowano z pracownikami Wydziału Nadzoru Prawnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku. Zmianie ulegnie tylko nazwa uchwały, jej treść pozostanie w niezmienionej formie.”

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy zwrócił się z wnioskiem o dodanie do porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Współpraca Białostocczyzny i Grodzieńszczyzny - rozwój sieci partnerów w rozwoju kultury i turystyki”. „Podjęcie tej uchwały - mówił - wynika z chęci złożenia przez Stowarzyszenie „Uroczysko” w Supraślu wniosku do Programu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina INTERREG IIIA/TACIS CBS, celem dofinansowania w 2007 r. zaplanowanych działań, m.in. Imprezy „Siabrouskaja Biasieda”. Podobny wniosek był złożony w bieżącym roku, jednak z powodu błędów formalnych został odrzucony. Dlatego też nic nie stoi na przeszkodzie aby spróbować złożyć go ponownie, po uzupełnieniu braków, zwłaszcza, że sam pomysł zyskał wysokie oceny”.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek.

Głosowało 13 radnych.

Za wprowadzeniem - 13 przeciw - 0 wstrzymało się - 0

Więcej zmian i propozycji do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.

W związku z powyższym, Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przedstawiła porządek obrad, z uwzględnieniem zgłoszonej zmiany, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 Radnych

Za przyjęciem - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż projekt porządku obrad XXXV Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad:

  1. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

  2. Sprawy różne.

  3. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  4. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) zmian w budżecie Gminy na 2006 r.;

b) odstąpienia od przetargu nieruchomości Nr 2093/2 o pow. 0,7184, położonej w Gródku, przy ul. Fabrycznej 6.;

c) przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Współpraca Białostocczyzny i Grodzieńszczyzny - rozwój sieci partnerów w rozwoju kultury i turystyki”;

  1. Omówienie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2005 r.;

  2. Zapoznanie z projektem „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek”;

  3. Przyjęcie protokołu obrad XXXIV Sesji Rady Gminy.

  4. Zamknięcie obrad.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół XXXIV Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż po wniesieniu ewentualnych uwag zostanie on przez nią podpisany.

Ad.1.

Radny Jerzy Karpiuk zapytał, czy zostały już podjęte jakieś działania związane ze sprzedażą budynków magazynowych po byłym GS w Gródku? „Należy jak najszybciej zagospodarować ten plac, gdyż idzie wiosna” - mówił.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przypomniał, iż przekazanie tych obiektów Gminie nastąpiło jakiś czas temu. Podjęliśmy działania w kierunku ich sprzedaży. Zleciliśmy wykonanie wyceny, przygotowaliśmy stosowne dokumenty. Wszystko to jednak wymaga czasu, czynności tych nie sposób wykonać z dnia na dzień. Liczę na to, że w niedługim czasie budynki będą zburzone, a plac odpowiednio zagospodarowany.

Radny Włodzimierz Grycuk wnioskował, aby za pośrednictwem Urzędu Gminy wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg z wnioskiem o zniwelowanie garbu na drodze z Gródka do Wiejek powstałego wskutek uniesienia się przepustu.

Zgłosił także trzy zapytania:

  1. Jaki jest stan przygotowania Gminy do pomocy rolnikom w wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie do gruntów?

  2. Czy rolnikom zakupującym grunty użytków ornych i zielonych nie należą się z tego tytułu bonifikaty i upusty w podatku rolnym z tytułu powiększania gospodarstw, jak to miało kiedyś miejsce?

  3. Jak wygląda zakup woluminów i książek do Publicznej Biblioteki w Gródku, kiedy ostatnio dokonano zakupów?

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy ustosunkowując się do pierwszego wniosku, poinformował, iż sprawa „garbu” na drodze Gródek -Wiejki jest znana Starostwu Powiatowemu w Białymstoku. „Nierówności te próbowano już frezować, nic to jednak nie dało. Problem ten non stop jest poruszany w rozmowach z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Z uwagi na fakt, że droga ta jest drogą powiatową, my sami nie mamy prawa jej naprawiać”. Odpowiadając na zapytania wyjaśnił:

- jeżeli chodzi o pomoc w wypełnianiu wniosków, to wzorem lat ubiegłych w Urzędzie Gminy Gródek codziennie będą do dyspozycji rolników specjaliści lub przeszkolone osoby, służąc pomocą w wypełnianiu wniosków o dopłaty. Mamy zapewnienie, że także zostanie do nas skierowany pracownik Ośrodka Doradztwa Rolniczego - poinformował. Dodatkowo w tym celu zatrudniliśmy jedną osobę w ramach stażu, ewentualnie trzecia osoba, będąca na etacie w Urzędzie Gminy, która pomagała już wypełniać wnioski w roku ubiegłym będzie także do dyspozycji zainteresowanych rolników w tym roku.

- wyjaśnił, że przy zakupie gruntów rolnik może złożyć wniosek o ulgę inwestycyjną, która wynika z ustawy.

- odnośnie zakupu książek do Publicznej Biblioteki w Gródku, poinformował, iż w ubiegłym roku wydano na ten cel 3.500 zł z budżetu gminy oraz ok. 4.500 zł przyznanych z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Radny Włodzimierz Grycuk zwrócił się także z prośbą aby przygotować informację z określeniem miejsca i terminu pomocy rolnikom przy wypełnianiu wniosków o dopłaty.

Radna Irena Wysocka zapytała, czy jest możliwość doprowadzenia wodociągu do wsi Dzierniakowo?

Wójt Gminy poinformował, iż mimo, że wieś ma zabudowę dość rozproszoną, istnieje możliwość doprowadzenia do niej wody. Pierwszym krokiem ku temu powinien być jednak wniosek od mieszkańców, określający chęć uczestniczenia w tym przedsięwzięciu, złożony w Urzędzie Gminy, a dopiero później można uwzględnić to przedsięwzięcie w planie inwestycyjnym Gminy.

Przewodnicząca Rady Krystyna Klimkiewicz poinformowała, że wczoraj dowiedziała się od syna, iż wznowiła pracę gródecka piekarnia. „Chciałabym się dowiedzieć, czy ta informacja jest prawdziwa, czy nasza piekarnia już funkcjonuje?”

Wójt Gminy Gródek - „Rzeczywiście, znalazł się nabywca piekarni i bardzo szybko uruchomił produkcję. Chleb z tej piekarni można już kupić w „Delikatesach” w Białymstoku. Okazuje się jednak, że aby chleb był dobry, piec musi się palić co najmniej miesiąc. W tej chwili pracuje tam pięć osób na jedną zmianę. Docelowo piekarnia zamierza pracować na trzy zmiany, co wiąże się ze zwiększeniem zatrudnienia. Jednak w Gródku problem jest brak wykwalifikowanych piekarzy. Fachowca, by przeszkolił załogę, właściciel ściągnął aż z Augustowa” - mówił.

Przewodnicząca Rady dodała, iż dzieciom ze szkoły bułki bardzo smakowały.

Ad. 2.

Przewodnicząca Rady zaprosiła wszystkie osoby obecne na sali do zabierania głosu.

Sołtys wsi Nowosiółki - Pani Halina Tarasewicz zapytała, czy zostały podjęte już prace mające na celu „wyciszenie” drogi przez wieś Nowosiółki?

Wójt Gminy Gródek odpowiedział, że zostało zlecone wykonanie projektu. „Prace w tym zakresie planujemy wykonać w tym roku”.

Sołtys wsi Bobrowniki - Pan Leszek Małaszewski skarżył się na niszczenie drogi Bobrowniki -Jaryłowka przez firmę z Krynek, wożącą cement z Białorusi. „Kto to naprawi? - pytał. To są naprawdę ogromne koszty. Droga jest niszczona niemiłosiernie, codziennie przejeżdża nią 25 samochodów z cementem. Idą roztopy, przez co autobus szkolny tam na pewno już nie przejedzie”.

Zapytał również czy planuje się wykonać oświetlenie przy blokach w Bobrownikach.

Wójt Gminy odpowiedział, iż oświetlenie zostanie wykonane w bieżącym roku.

Odnośnie wniosku dotyczącego niszczenia drogi, poinformował, że ruch samochodów ciężarowych na tym szlaku jest zakazany. „Będziemy w dalszym ciągu interweniować. Policja ma zadanie zatrzymywania i karania kierowców, którzy naruszają przepisy drogowe.

Sołtys wsi Waliły - Pani Bożena Adamczyk przypomniała, że już w ubiegłym roku miał być we wsi, obok Pana Zajkowskiego wymieniony przepust. „Do tej pory jednak nic w tym względzie nie zostało zrobione” - mówiła.

Wójt Gminy zapewnił, iż zajmie się tą sprawą i przepust w niedługim czasie zostanie wymieniony przez pracowników Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku.

Sołtys wsi Zarzeczany - Pan Mikołaj Chalecki skarżył się złe warunki na drodze we wsi. „U mnie wioska się topi. Czy nie można podsypać tam żwiru?” - pytał.

Wójt Gminy poinformował: „w dniu dzisiejszym zaplanowaliśmy wysypać na drogi w Zarzeczanach ok. 240 ton żwiru, co po wyrównaniu dróg powinno zniwelować problem. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że tam gdzie była wykonywana kanalizacja, a taka była zrealizowana w Zarzeczanach w ubiegłym roku - jest nieunikniona wyżej opisana sytuacja, najczęściej występująca przy roztopach” - podkreślił Wójt.

Radny Włodzimierz Grycuk - „Jak co roku o tej porze, już po raz czwarty, w imieniu Nadleśnictwa Waliły apeluję o niewypalanie łąk i pastwisk”. Następnie rozdał Sołtysom komunikaty, by powiesili je na tablicach ogłoszeń w swych miejscowościach.

Na obrady Sesji Rady Gminy Gródek dotarła Radna Grażyna Danesh.

Pani Krystyna Sawicka - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku zwróciła się z prośbą do Sołtysów aby poinformowali osoby pobierające zasiłki o przyśpieszonym terminie ich wypłaty. „W związku z licznymi prośbami osób zainteresowanych, zasiłki zostaną wypłacone jeszcze przed świętami, 13 kwietnia 2006 r.”

Pani Eugenia Matys - mieszkanka Gródka - w imieniu Komisji Integracji Społecznej Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Gródeckiej wygłosiła płomienne przemówienie. Na początku poinformowała, iż razem z paniami sołtysami z terenu gminy uczestniczy w szkoleniach, ucząc się, jak pracować w społeczności lokalnej. W związku z nadejściem wiosny zaapelowała o posprzątanie gminy. „Niech sołtysi i radni zrobią porządki u siebie, dając przykład innym. Uporządkujmy podwórka, przejrzyjmy szafy. Jeśli mamy coś zbędnego, przekażmy paniom z GOPS-u. Rozejrzyjmy się wokół, czy ktoś czasem nie potrzebuje pomocy” - mówiła.

Pani Eugenia Matys nawoływała do lokalnego patriotyzmu. Zapowiedziała, że wspólnie z innymi osobami z Towarzystwa i młodzieżą zapukają do każdych drzwi i z uśmiechem zapytają, czy komuś w czymś trzeba pomóc. Mówiła też, że warto byłoby zorganizować turnieje sołectw.

Swoją wypowiedź zakończyła słowami Matki Teresy z Kalkuty, a następnie rozdała sołtysom torebki z nasionami kwiatów. „Siejmy piękne rośliny, sadźmy iglaki, by wokół nas było pięknie!” - zakończyła swoją wypowiedź.

Wójt Gminy podziękował pani Matys za przedstawione inicjatywy. „Cieszę się, że są u nas tacy ludzie” - powiedział. Informuję jednocześnie, że w imieniu władz gminnych też będę apelował o przeprowadzenie wiosennych porządków, a formuła tegorocznego konkursu na najpiękniejszy ogródek zostanie ulepszona. W tym roku zasadzimy dużo kwiatów, które przygotowały dzieci ze świetlicy przy GOPS w Gródku, a także zasadzimy sporo drzewek ozdobnych.

Sołtys Walił-Stacji - Pan Eugeniusz Józefowicz Eugeniusz zapytał, kiedy planowana jest budowa kanalizacji oraz dwupasmowej drogi przebiegającej przez Waliły- Stację?

Wójt Gminy wyjaśnił, że w fazie projektowania budowy kanalizacji połączono to z planowaną modernizacją drogi krajowej, celem obniżenia kosztów. „Projekt modernizacji odcinka drogi we wsi jest już zrobiony. Z pewnością droga ta jednak nie będzie budowana w tym roku, a jeżeli już, to w niewielkim zakresie. To wprawdzie niedługi odcinek, ale jego koszty są ogromne. O ile 1 km tej drogi wynosił ok. 3.700.000 zł, to 1 km odcinka drogi w Waliłach-Stacji będzie opiewał na kwotę dziesięciokrotnie wyższą. Trasa zostanie wyprostowana, most też będzie w nowym miejscu. Procedura nieco się opóźniła ze względu na wymogi ochrony środowiska związane z tym, iż teren położony jest w strefie „Natura 2000”. Jest jednak nadzieja, że w tym roku zostaną przeprowadzone czynności przetargowe.” - mówił. „Planuję zorganizować spotkanie z mieszkańcami Walił -Stacji, na którym m.in. będzie poruszony ten temat”- dodał.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż jako pierwsza będzie wiedziała o terminie tego spotkania, o którym następnie poinformuje zainteresowanych. „W związku z tym, iż na spotkaniu będzie poruszany także temat związany z budową ul. Tartacznej niezbędne jest przeprowadzenie prac projektowych na tej ulicy. Dlatego też termin spotkania uzależniony jest od Projektanta” - wyjaśniła.

Poinformowała także, że dnia 31 maja 2006 r. na terenie naszej gminy, w okolicach wsi Chomontowce i Mostowlany, odbędzie się „Kwietny Bieg”. Bieg się rozpoczyna w Krakowie i biegnie przez przygraniczne miejscowości Polski.

Przewodnicząca Rady prosiła o wytypowanie osób chętnych do biegu.

Ad. 3.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, iż drużyna unihokeja działająca przy Publicznym Gimnazjum w Gródku po raz drugi zdobyła tytuł Mistrza Polski. zaś zespół „Kalinka” z Załuk III miejsce (Brązowy Mikrofon) w Międzynarodowym Festiwalu Piosenki „Złote Mikrofony Radia Jard”. Poinformował również, iż Urząd Gminy Gródek otrzymał certyfikat ukończenia Akcji „Przejrzysta Polska”, promującej uczciwość i skuteczność w działaniach samorządowych. Następnie przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. (informacja stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu)

Poinformował, iż Urząd Gminy Gródek uzyskał certyfikat „Przejrzysta Polska”

Radny Jerzy Karpiuk analizując przedstawioną przez Wójta informację, zapytał kto i w jakim miejscu rozpoczął działalność z zakresu wytwarzania energii elektrycznej?

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa odpowiedziała, iż działalność ta nie jest wykonywana na terenie naszej gminy. Została jedynie zgłoszona w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Urząd Gminy Gródek, gdyż osoba ją zgłaszająca jest zameldowana w Gródku.

Więcej żadnych pytań i uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja z pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym została przyjęta.

Ad.4a.

Skarbnik Gminy - Pani Renata Wysocka poinformowała, iż konieczność podjęcia uchwały w sprawie zmian w budżecie wiąże się z otrzymanym z Ministerstwa Finansów pismem określającym ostateczne kwoty subwencji ogólnej dla Gmin, w tym zwiększenia części oświatowej subwencji oraz zawiadomieniem z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego określającym ostateczne wartości dotacji. „Danych tych nie możemy wprowadzić Zarządzeniem, a konieczne jest podjęcie uchwały” - dodała.

Skarbnik Gminy szczegółowo omówiła dokonane zmiany (zwiększenia w wydatkach).

Transport i łączność - dokonano zwiększenia o 38 841 zł,

Gospodarka mieszkaniowa - dokonano zwiększenia o 56 420 zł,

Działalność usługowa - dokonano zwiększenia o 14 500 zł,

Administracja Publiczna - dokonano zmniejszenia o 15 720 zł i zwiększenia o 54 143 zł,

Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Przeciwpożarowa - dokonano zwiększenia o 31 020 zł,

Pobór podatków, opłat i niepodatkowych należności budżet. - dokonano zwiększenia o 2000 zł,

Oświata i Wychowanie - dokonano zwiększenia o 192 101 zł,

Pomoc społeczna - dokonano zmniejszenia o 10 500 zł,

Edukacyjna opieka wychowawcza - dokonano zwiększenia o 24 458 zł,

Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska - dokonano zwiększenia o 78 900 zł,

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - dokonano zmniejszenia o 500 zł i zwiększenia o 2 000 zł,

Kultura fizyczna i sport - dokonano zwiększenia o 8 500 zł,

Ostatecznie budżet, po dokonanych zmianach wygląda następująco:

Dochody - 11 846 708 zł,

Wydatki - 12 600 708 zł.

Radny Włodzimierz Grycuk zauważył, iż subwencja oświatowa została zwiększona o 461 773 zł. Czy całość tej sumy przekazano na wydatki związane z oświatą?

Skarbnik Gminy udzieliła odpowiedzi przeczącej. Poinformowała, iż wcześniej środki na oświatę były zabezpieczone ze środków własnych, w związku z tym obecnie pobrane różnice należy pokryć z przyznanej subwencji.

Wójt Gminy dodał, iż założenia do projektu budżetu w zakresie oświaty przedkładały dyrektorki szkół gminnych. Poinformował, że gmina dopłaca do szkół bardzo dużo - wydatki na szkoły się znaczne. Aby móc je pokryć niezbędne było przesuniecie środków z innych działów. Teraz należy wydatki z tych działów uzupełnić.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał dlaczego dokonano zmniejszenia dotacji dla Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Gródeckiej?

Wójt Gminy wyjaśnił, iż wcześniej było planowane, iż TPZG złoży wniosek i przystąpi do projektu związanego z dożywianiem mieszkańców gminy. W związku z tym, iż Stowarzyszenie nie złożyło przedmiotowego wniosku nie możliwe było przekazanie im zaplanowanych środków i stąd to zmniejszenie w planie wydatków - wyjaśnił.

Więcej żadnych uwag nie zgłoszono.

Obrady Sesji opuściła, z powodu obowiązków służbowych, Radna Ewa Danuta Tołcz.

Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2006 r. podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXV/218/06 stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu.

Ad. 4b.

Do tematu wprowadził Radca Prawny - Pan Aleksy Dmitruk przypominając, iż na poprzedniej Sesji podjęliśmy uchwałę Nr XXXIV/214/06 Rady Gminy Gródek z dnia 28 lutego 2006 r. w sprawie przyznania pierwszeństwa nabycia nieruchomości zabudowanej. „Konieczność podjęcia tej uchwały wiąże się z nakazem przedstawiciela nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku o „zawężeniu” zapisów uchwały. Zarzucono nam, iż za bardzo rozbudowaliśmy uchwałę. W związku z tym w podjętej uchwale ograniczyliśmy jej zapisy i podstawę prawną”.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał, czy nabywca zapłaci za nieruchomość jednorazowo, czy płatność zostanie mu rozłożona na raty?

Radca Prawny wyjaśnił, iż istnieje możliwość rozłożenia na raty.

Radny Włodzimierz Grycuk apelował, aby zapłata była dokonana gotówką jednorazowo.

Wójt Gminy Gródek zapewnił, iż tego dopilnuje.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymało się - 1 (Przewodnicząca Rady)

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie zwolnienia z obowiązku sprzedaży nieruchomości zabudowanej w trybie przetargu publicznego, podjęto..

Uchwała Nr XXXIII/219/06 stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu.

Ad. 4c.

Do tematu wprowadził Wójt Gminy Gródek, informując iż podjęcie tej uchwały wiąże się z przygotowaniem zaplecza finansowego na organizację imprez kulturalnych w przyszłym roku. Aby jednak móc wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie, już dzisiaj musimy zabezpieczyć nasz wkład. Wniosek zostanie opracowany i złożony przez Stowarzyszenie „Uroczysko” w Supraślu do Programu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina INTERREG IIIA/TACIS CBS, celem dofinansowania w 2007 r. zaplanowanych działań, m.in. imprezy „Siabrouskaja Biasieda”. Zgodnie z uchwałą nasz wkład wynosi 15.263,61 zł i stanowi 15% całkowitych kosztów projektu.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymało się - 1 (Radny Wiktor Klebus)

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Współpraca Białostocczyzny i Grodzieńszczyzny - rozwój sieci partnerów w rozwoju kultury i turystyki”, została podjęta.

Uchwała Nr XXXV/220/06 stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu.

Przewodnicząca Rady zaprosiła wszystkich na krótką przerwę. Obrady po przerwie prowadził Wiceprzewodniczący Rady - Radny Tomasz Gutowski.

Ad. 5.

Przed rozpoczęciem omawiania sprawozdania przez Panią Skarbnik, podsumowania wykonania budżetu gminy dokonał Wójt Gminy Gródek - Pan Wiesław Kulesza. Poinformował, iż otrzymaliśmy już opinię z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku przyjmującą sprawozdanie z wykonania budżetu oraz pozytywną opinię Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek. Poinformował, iż jest zadowolony z realizacji budżetu za 2005 r. „Na dzień dzisiejszy można stwierdzić, iż budżet był realizowany w sposób płynny. Wskaźnik wykonania budżetu, waha się w granicach 97-98% i jest bardzo dobrym wskaźnikiem”

Następnie Skarbnik Gminy - Pani Renata Wysocka poinformowała, iż sprawozdanie z wykonania budżetu jest sporządzane co roku, na podstawie ustawy o finansach publicznych. Jest przedkładane Radzie Gminy oraz stanowi podstawę do podjęcia przez Komisję Rewizyjną decyzji o udzieleniu, lub też nie, absolutorium dla Wójta Gminy Gródek.

Skarbnik Gminy omówiła kolejno wszystkie pozycje w budżecie. Podsumowując stwierdziła, iż dochody zostały zrealizowane w kwocie 10.447.683 zł, co stanowi 97% planu, zaś wydatki w kwocie 10.574.359 zł, co stanowi 95% planu. Na dzień 31 grudnia 2005 r. budżet zamknął się deficytem 126.676 zł. Poinformowała, iż na wykonane dochody budżetu gminy składają się:

- podatki i opłaty lokalne, mienie komunalne, środki pozyskane z innych źródeł i pozostałe dochody własne - 5.353.023 zł, co stanowi 51% wykonanych dochodów ogółem,

- dotacje celowe na zadania zlecone, powierzone i własne - 2.105.308 zł, co stanowi 20% wykonanych dochodów ogółem,

- subwencje - 2.989.352 zł, co stanowi 29% wykonanych dochodów ogółem.

Skarbnik Gminy dodała, iż odzwierciedlona w sprawozdaniu kwota dochodów nie jest zgodna z rzeczywistością. „W rzeczywistości zrealizowaliśmy wyższe dochody, niż wykazano w sprawozdaniu. Wynika to z tego, iż dochody, które nie przechodzą przez rachunek bankowy nie mają odzwierciedlenia w sprawozdaniu. Chodzi tu m.in. o dochody związane z przejęciem budynków po byłym GS i „Karo”)

„Jeżeli chodzi o wydatki - mówiła - to ich struktura kształtowała się następująco:

- wydatki bieżące - 8.509.342 zł

- wydatki majątkowe - 2.065.017 zł, co stanowi 98% zaplanowanych wydatków”.

Poinformowała, iż zadłużenie gminy na koniec 2005 r. w kwocie 586.987,00 zł w stosunku do zaplanowanej kwoty dochodów - 10.773.907,00 zł wynosi 5,45% i spełnia ograniczenia ustawowe, tj. 60%.

Do przedstawionej informacji żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski podziękował Pani Skarbnik za szczegółowe omówienie sprawozdania z wykonania budżetu za 2005 r.

(sprawozdanie stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu)

Ad.6.

Pan Stanisław Szemiot - Pracownik Urzędu Gminy Gródek przedstawił założenia opracowanego „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek”. Poinformował, iż konieczność opracowania powyższego dokumentu wynikała z zapisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008). (projekt „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek” stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu).

Pan Stanisław Szemiot przedstawił wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz poinformował o konieczności wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych. Dodał, iż zbiórką odpadów z naszej gminy zainteresowani są: Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku, Przedsiębiorstwo „Czyścioch” i MPO.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza poinformował, iż w kwietniu 2006 r. planuje się podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek. „Wraz z podjęciem uchwały pojawi się potrzeba wprowadzenia jej zapisów w życie. Dlatego też dzisiaj przedkładamy projekt Regulaminu, aby wszyscy się z nim mogli zapoznać i zgłosić ewentualne wnioski i uwagi przed podjęciem uchwały”.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku przedstawił Radnym informację o częstotliwości wywozu kontenerów z poszczególnych miejscowości w gminie Gródek. Poinformował, iż na 1 mieszkańca w gminie przypada 444 kg odpadów. Na koniec przedłożył zdjęcia obrazujące niewłaściwe użytkowanie kontenerów i sposób wrzucania do nich śmieci przez mieszkańców gminy. (informacja stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu).

Sołtys wsi Mieleszki - Pan Wiktor Łotysz apelował, aby ktoś z Urzędu Gminy zorganizował spotkania na wsiach i omówił na nich założenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku, celem poinformowania i uświadomienia społeczności lokalnej o potrzebie utrzymania porządku.

Wójt Gminy Gródek zapewnił, iż spotkania takie będą organizowane na przełomie kwietnia i maja 2006 r.

Sołtys wsi Słuczanka - Pani Halina Popławska zaproponowała, aby zorganizować w gminie skup makulatury. „Wrzucane do kontenerów papiery i kartony zajmują dużo miejsca, a skup z pewnością rozwiązałby problem” - mówiła.

Radny Janusz Michał Cimochowicz zauważył, iż w wielu wsiach klapy kontenerów nie są zamykane, co powoduje, że padający deszcz czy śnieg wnikając do nie zamkniętych kontenerów, wpływa na ich szybkie rdzawienie.

Pan Mirosław Gryko zgodził się z powyższym. „Jednak naszą największą zmorą jest wrzucanie do kontenerów gorącego popiołu” - dodał.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał jak będzie rozwiązana sprawa przyzakładowych myjni? Czy musi być utwardzona powierzchnia i studzienka? Czy planuje się zorganizowanie ogólnodostępnej myjni np. na placu KZB w Gródku? W jaki sposób rolnik chcący umyć na. swój ciągnik będzie mógł to zrobić?

Wójt Gminy Gródek odpowiedział, iż z pewnością trzeba będzie zorganizować daną myjnię, zaś mycie pojazdów samochodowych poza myjniami, zgodnie z §2.1, pkt. 18 Regulaminu, może odbywać się jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki nie zawierają substancji oleistych i toksycznych.

Sołtys wsi Mieleszki - Pan Wiktor Łotysz nawiązał do tematu eternitu. Zapytał w jaki sposób i gdzie go utylizować?

Pan Stanisław Szemiot poinformował, iż nikt nie ma prawa zdjąć samodzielnie eternitu. Może to zrobić jedynie specjalistyczna firma, która za zdjęcie i zutylizowanie 1 m2 eternitu inkasuje 12,00-15,00 zł.

Radny Janusz Michał Cimochowicz ustosunkowując się do powyższego powiedział, iż jest to nienormalna sytuacja. Czy na naszym terenie nie można byłoby zorganizować składowiska eternitu.

Wójt Gminy Gródek poinformował, iż utylizacja eternitu odbywa się przeważnie na Śląsku w dawnych kopalniach. Nie sądzę aby mieszkańcy naszej, czy sąsiednich gmin zgodzili się na to aby zorganizować składowisko na naszym terenie.

Radny Wieczysław Gościk nawiązując do przedłożonej przez Kierownika KZB w Gródku informacji o częstotliwości wywozu kontenerów z poszczególnych miejscowości w gminie Gródek, zapytał dlaczego stawka za 1 m3 śmieci wywożonych przez KZB w Gródku jest wyższa niż za 1 m3 śmieci wywożonych przez PUA „Astwa”? (KZB- 17 zł, „Astwa” - 13,50 zł).

Odpowiedzi udzielił Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku, informując, iż w 17 zł pobieranych przez KZB w Gródku mieści się koszt utrzymania konteneru i wywozu na wysypisko śmieci, zaś w 13,50 zł płaconych przez „Astwę” mieści się jedynie koszt wywozu odpadów na wysypisko. Opłata za korzystanie z kontenera jest naliczana oddzielnie przez tą firmę.

Więcej żadnych pytań i uwag w tym punkcie obrad nie zgłoszono.

Ad. 7.

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że Radni nie zgłosili żadnych uwag i wniosków do udostępnionego na stole protokólanta protokołu XXXIV Sesji Rady Gminy. „W związku z powyższym stwierdzam, iż protokół XXXIV Sesji Rady Gminy z dnia 28 lutego 2006 r. został przyjęty i może zostać podpisany przez Przewodniczącą Rady - Panią Krystynę Klimkiewicz.”

Ad. 8.

Wiceprzewodniczący obrad Pan Tomasz Gutowski stwierdził, że porządek obrad XXXV Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękował Radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1400.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 72), wymienione powyżej:

Nr 1 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 2 - lista obecności radnych (kart -1),

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 5 - informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart - 4),

Nr 6 - uchwała Nr XXXV/218/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 marca 2006 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2006 r. (kart - 12),

Nr 7 - uchwała Nr XXXV/219/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 marca 2006 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku sprzedaży nieruchomości zabudowanej w trybie przetargu publicznego (kart - 1),

Nr 8 - uchwała Nr XXXV/220/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 marca 2006 r. w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Współpraca Białostocczyzny i Grodzieńszczyzny - rozwój sieci partnerów w rozwoju kultury i turystyki” (kart - 2),

Nr 9 - Zarządzenie Nr 198/06 Wójta Gminy Gródek z dnia 14 marca 2006 r. w sprawie przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za 2005 r. (kart - 32),

Nr 10 - projekt „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gródek” (kart - 15),

Nr 11 - informację Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku o częstotliwości wywozu kontenerów z poszczególnych miejscowości w gminie Gródek (kart - 2).

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Przewodnicząca Rady

mgr Dorota Bójko mgr Krystyna Klimkiewicz

1

14

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2007-08-31

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2007-08-31