Protokół Nr XXXIX/06

.
PROTOKÓŁ NR XI/03

PROTOKÓŁ NR XXXIX/06

Sesji Rady Gminy Gródek

z dnia 29 września 2006 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady. Protokółowała Pani Dorota Bójko - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady otwierając obrady XXXIX Sesji Rady Gminy, przywitała radnych Rady Gminy, sołtysów, zaproszonych gości oraz wszystkich przybyłych na posiedzenie Rady.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 11, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

(w trakcie stwierdzania quorum nieobecni byli Radni: Grażyna Danesh, Eugeniusz Nowicki, Bronisław Kazberuk i Jacek Janiel). W trakcie obrad na Sesję Rady dotarli Radni: Grażyna Danesh, Bronisław Kazberuk i Jacek Janiel.

(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż porządek obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (porządek obrad stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Zwróciła się z zapytaniem, czy są uwagi i wnioski do przesłanego porządku obrad.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy zwrócił się z wnioskiem o wprowadzenie do porządku obrad 3 punktów dotyczących:

  1. podjęcia uchwały w sprawie nabycia prawa wieczystego użytkowania wraz z budynkiem byłej świetlicy Zakładów Przemysłu Dziewiarskiego „KARO” S.A. w upadłości za zaległości podatkowe.

„W ostatnim czasie zgłosiła się do mnie osoba zainteresowana otworzeniem zakładu odzieżowego w danym budynku - mówił Wójt. Osoba ta chciała w tym celu kupić nieruchomość, jednak aby to uczynić konieczne byłoby podjęcie procedury przetargowej, która jest bardzo długotrwała. Syndyk zaproponował, aby Gmina przejęła świetlicę za długi, co umożliwi nam następnie wydzierżawienie tej nieruchomości zainteresowanym inwestorom”.

  1. podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Wspólnie w obronie przyrody - międzynarodowe warsztaty ekologiczne”.

„Zdecydowaliśmy się wystąpić z wnioskiem do Programu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina INTERREG IIIA/TACIS CBC o dofinansowanie projektu, który jest kontynuacją prowadzonej przez ostatnie lata wymiany młodzieży polskiej i białoruskiej. Aby móc wystąpić ponownie na to samo zadanie konieczne jest zaplanowanie zadań innowacyjnych i w tym roku zaplanowaliśmy spotkania, na których głównym tematem będzie ochrona przyrody i środowiska. Projekt jest bardzo ciekawy. Jednym z wymogów programu jest zabezpieczenie środków Projektu i w tym celu niezbędne jest podjęcie uchwały intencyjnej”.

  1. podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Prezentacja dorobku kultury pogranicza - międzynarodowe spotkanie z folklorem i sztuką”.

„Podjęcie tej uchwały wiąże się również z koniecznością zabezpieczenia środków na realizację Projektu, na który chcemy wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie. Projekt zakłada zorganizowanie imprezy - „Święta Gródka”, podczas której szeroko zaprezentowana zostanie kultura i dorobek gminy Gródek i sąsiedniego terenu Białorusi” - wyjaśnił Wójt.

Więcej żadnych wniosków do porządku obrad nie zgłoszono.

Na obrady Sesji Rady dotarła Radna Grażyna Danesh. Stan Radnych uczestniczących w Sesji Rady Gminy Gródek - 12.

Przewodnicząca Rady zapytała: „Kto z Radnych jest za wprowadzeniem zgłoszonych propozycji do porządku obrad?”

Głosowało 12 radnych.

Za wprowadzeniem - 12 przeciw - 0 wstrzymało się - 0

Więcej zmian i propozycji do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.

W związku z powyższym, Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przedstawiła porządek obrad, z uwzględnieniem zgłoszonej zmiany, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych

Za przyjęciem - 12, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż projekt porządku obrad XXXIX Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad:

  1. Podsumowanie Gminnego konkursu „Estetyczna posesja -Ogródki 2006”

  2. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  3. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

  4. Sprawy różne.

  5. Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gródek za I półrocze 2006 r.

  6. Sprawozdanie Komunalnego Zakładu Budżetowego z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r.

  7. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) zmian w budżecie gminy na 2006 r.;

b) ustanowienia zabezpieczenia kredytu długoterminowego w wysokości 346.244 zł przeznaczonego na spłatę rat kapitałowych kredytów i pożyczek;

c) zwolnienia z obowiązku przekazania w drodze przetargu nieruchomości gruntowej przeznaczonej na infrastrukturę techniczną związaną z budownictwem mieszkaniowym;

d) ustanowienia służebności na nieruchomości gruntowej;

e) przyjęcia Polityki Oświatowej Gminy Gródek na lata 2006-2010;

f) nabycia prawa wieczystego użytkowania wraz z budynkiem byłej świetlicy Zakładów Przemysłu Dziewiarskiego „KARO” S.A. w upadłości za zaległości podatkowe;

g) przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Wspólnie w obronie przyrody - międzynarodowe warsztaty ekologiczne”;

h) przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Prezentacja dorobku kultury pogranicza - międzynarodowe spotkanie z folklorem i sztuką”;

  1. Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Gródek;

  2. informacja dotycząca programu pod nazwą „Bezpieczna Gmina”;

  3. Informacja w sprawie oświadczeń majątkowych składanych, stosownie do art. 24h ustawy o samorządzie gminnym, Przewodniczącemu Rady Gminy i Wójtowi Gminy;

  4. Przyjęcie protokołu obrad XXXVIII Sesji Rady Gminy.

  5. Zamknięcie obrad.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół XXXVIII Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż po wniesieniu ewentualnych uwag lub też w przypadku nie zgłoszenia uwag, zostanie on podpisany w niezmienionej formie.

Na obrady Sesji Rady Gminy dotarli Radny Jacek Janiel i Bronisław Kazberuk.. Stan Radnych uczestniczących w Sesji Rady Gminy Gródek - 14.

Ad.1.

Do tego punktu obrad wprowadziła Pani Eugenia Matys. Przypomniała, iż w dniu 29 marca 2006 r., na Sesji Rady Gminy Gródek, zaprosiła Radnych i Sołtysów do działań na rzecz środowiska i uczestnictwa w konkursie „Estetyczna Posesja -Ogródki 2006”. Poinformowała, iż do bieżącej edycji konkursu zgłosiły się 21 osoby oraz 9 wsi. Podziękowała Wójtowi Gminy Gródek za ufundowanie nagród, Komisji Konkursowej, Sołtysom za zgłaszanie wsi do konkursu, Pani Agnieszce Tarasewicz za wykonanie dyplomów, Pani Marii Mieleszko za wypisanie dedykacji na książkach oraz Pani Dorocie Bójko za zgłoszenie jej do Projektu „Pejzaż kobietą malowany”. Następnie odczytała protokół Komisji Konkursowej i zaprosiła Wójta Gminy i Panią Przewodniczącą Rady Gminy do wręczenia nagród laureatom konkursu. (protokół stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu)

Wójt Gminy pogratulował wszystkim laureatom. „Cieszę się, że co roku są nowe gospodarstwa, które biorą udział w konkursie. Ich sukces z pewnością zachęci sąsiadów do uczestnictwa w kolejnych edycjach konkursu”. - mówił.

Ten punkt porządku obrad Pani Eugenia Matys podsumowała śpiewająco, wykorzystując słowa wiersza, który zwyciężył w konkursie poetyckim ogłoszonym podczas imprezy „Siabrouskaja Biasieda”.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz podziękowała Pani Eugenii Matys, mówiąc, iż ta Sesja na długo pozostanie w pamięci.

Pani Anna Petelska - Sołtys sołectwa PGR Waliły podziękowała za dyplom. „Nie ważna jest nagroda, ważny jest dyplom, gdyż przez ten dyplom mieszkańcy zostali zauważeni i docenieni i uważam, iż to jest największą dla nas nagroda.”

Następnie Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przekazała nagrody sołectwom: Gródek II i PGR Waliły za wykonanie wieńców dożynkowych i zaprezentowanie ich podczas „Dożynek Gminnych 2006”. „Laureaci I, II i III miejsca zostali nagrodzeni podczas uroczystości dożynkowej, dzisiaj nagradzamy sołectwa, których wieńce zostały wyróżnione:” - mówiła.

Ad.2.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.

Do przedstawionej informacji żadnych uwag i wniosków nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja z pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym została przyjęta. (informacja stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu)

Ad.3.

Radna Grażyna Danesh podziękowała Wójtowi Gminy za:

  • interwencję w sprawie wykonania chodnika we wsi Załuki;

  • naprawienie drogi Sofipol-Załuki;

  • zorganizowanie dożynek gminnych w Załukach;

  • organizację obiadów dla dzieci w szkole w Załukach;

  • wykonanie remontu w szkole.

Poinformowała, iż na środku chodnika we wsi Załuki stoi słup elektryczny, który stwarza niebezpieczeństwo przechodniom. „Proszę o interwencję w tej sprawie”.

Przypomniała, iż Pani Danuta Olszewska - Sołtys wsi Radunin złożyła do Wójta Gminy Gródek pismo o ujęcie w planie inwestycyjnym modernizację drogi do Radunina. Jaka jest decyzja Wójta w tej sprawie?

Zapytała również na jakim etapie rozpatrywania jest wniosek o dofinansowanie remontu świetlicy wiejskiej w Załukach?

Wójt Gminy Gródek - „Jeżeli chodzi o dofinansowanie remontu świetlicy wiejskiej, to być może już dzisiaj będzie posiedzenie zarządu Województwa w tej sprawie. Trudno mi jednak stwierdzić jaka będzie decyzja.”

„Droga w Raduninie - planujemy poprawić ją jeszcze w tym roku, zaś naprawa powierzchni brukowej będzie wykonana w przyszłym roku” - mówił.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady Gminy Gródek prosiła o przeniesienie słupa elektrycznego, który stoi na środku chodnika na ul. Sosnowej w Waliłach0-Stacji.

Wójt Gminy Gródek - poinformował, iż w naszej gminie dużo jest takich słupów, a przeniesienie jednego może kosztować Gminę nawet 5.000 zł.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady Gminy Gródek - „Miesiąc temu na Sesji Rady Gminy, Pani Giegiel zgłaszała potrzebę naprawienia światła na ul. Zarzeczańskiej.

„Do wtorku światło nie było jeszcze naprawione” - mówiła.

Wójt Gminy Gródek - „Wnioski w sprawie naprawy trzeba zgłaszać do właściwych osób. Dzisiaj na pewno światło już jest naprawione.”

Przewodnicząca Rady zgłosiła problem z niepalącym się światłem w Bobrownikach.

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady - „Podobny problem jest w Łężanach”.

Wójt Gminy Gródek wyjaśnił, iż problem ten jest związany z koniecznością uzyskania dodatkowego zasilania. „Wszędzie tam, gdzie wstawiono nowe słupy niezbędne było wystąpienie z wnioskiem o zasilanie. W tym tygodniu problem ten zostanie rozwiązany” - zapewniał.

Przewodnicząca Rady zgłosiła prośbę mieszkańców wsi Waliły o dodatkową drogę (za Sołtysem).

Wójt Gminy - „Niech Rada Gminy zorganizuje 12.000 zł, to będzie droga - mówił - Na wszystko przecież trzeba środków, a potrzeby są duże.”

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady prosił o interwencję w sprawie przerobienie drogi do przejścia granicznego i o ustanowienie ruchu we wsi. „Tam podobno miały być światła. Obecnie jest jeden pas i ominięcie kolejki tirów jest prawie niemożliwe” - mówił.

Wójt Gminy - „Jest to sprawa trudna do rozwiązania, ale będziemy interweniować. Jeżeli chodzi o sprawę świateł, to jeżeli byłyby one zaprojektowane, to musiałyby zostać wykonane. Kierownik budowy musi pilnować, aby inwestycja była realizowana zgodnie z projektem.”

Radny Jan Grycuk prosił o utwardzenie pobocza drogi w Królowym Moście. „Zbliża się zima, nieutwardzone pobocze stwarza niebezpieczeństwo dla dojeżdżających do szkół dzieci. Poza tym Pani sołtys złożyła wniosek o zorganizowanie dzieciom dojazdu do szkoły. Wniosek do dnia dzisiejszego pozostał bez odpowiedzi.”

Wójt Gminy odpowiedział, iż jest możliwość zorganizowania dowozu dla dzieci. Dowozem można byłoby objąć dzieci ze wsi Królowy Most, Sofipol i Pieszczaniki.

Radny Włodzimierz Grycuk podziękował, w imieniu Nadleśniczego Nadleśnictwa Waliły za udział w akcji „Sprzątanie świata”. Następnie zwracając się do Wójta Gminy zapytał:

  • czy została sfinalizowana sprzedaż budynku byłego Przedszkola?

  • 29.08.2006 r. trwały negocjacje w związku ze sprzedażą budynku „Karo”. czy negocjacje te zakończyły się pozytywnie?

  • czy został rozstrzygnięty konkurs na rozbiórkę byłych magazynów GS-u?

  • jaka jest wartość majątku „Karo”, a szczegółowiej świetlicy, którą mamy przejąć za długi, oraz jaka jest wysokość zadłużenia?

Wójt Gminy odpowiedział kolejno:

  • sprawa sprzedaży byłego budynku Przedszkola nie została sfinalizowana. Nie wiem na co liczy Firma GEEST.

  • sprawa „Karo” - Firma BRUX jest cały czas zainteresowana zakupem nieruchomości. Syndyk jednak non stop odwleka decyzję o jej sprzedaży. dnia 10.10.2006 r. spraw ma zostać rozstrzygnięta.

  • w ogłoszonym konkursie na rozbiórkę magazynów nie zgłosił się żaden Wykonawca.

  • dokładne dana dotyczące wartości świetlicy i zadłużenia przekażę po przerwie. „Szacunkowa wartość to ok.40.000 zł, zaś zadłużenia 36.000 zł”

Więcej żadnych pytań w tym punkcie obrad nie zgłoszono.

Ad. 4.

Pani Krystyna Trochimczuk- Sołtys Gródka II - prosiła w imieniu mieszkańców ul. Białostockiej o ustawienie fotoradaru, odstraszającego piratów drogowych.

Przewodnicząca Rady - „W związku z tym, iż na dzisiejsze obrady przybyli: Kierownik Posterunku Policji w Gródku oraz Komendant Komisariatu Policji w Zabłudowie, odpowiedź na tą prośbę zostanie udzielona przez nich dzisiaj, przy okazji omawiania przez nich punktu dotyczącego bezpieczeństwa i porządku w gminie.

Pan Henryk Gorodowienko - Sołtys wsi Bielewicze podziękował za wycięcie krzaków obok świetlicy w Bielewiczach.

Pan Mikołaj Chalecki - Sołtys wsi Zarzeczany prosił o umorzenie raty podatku dla właściciela domu, który uległ w ostatnim czasie spaleniu.

Wójt Gminy - „Niech Pan ten złoży do Urzędu Gminy wniosek o umorzenie. Dopiero wówczas będziemy mogli zająć się tą sprawą”.

Pani Anna Petelska - Sołtys wsi PGR Waliły wnioskowała o wycięcie topoli: między blokiem a drogą do Dzierniakowa oraz obok boiska piłkarskiego.

Wójt Gminy poinformował, iż wycinka tych drzew będzie możliwa przy okazji karczowania budowanej drogi Waliły-Stacja - Waliły PGR.

Radny Wieczysław Gościk wniosko0wał o wycięcie topoli rosnących naprzeciwko poczty w Gródku.

Więcej żadnych spraw w tym punkcie porządku obrad nie poruszano.

Z uwagi na pilne obowiązki służbowe przybyłych na dzisiejsze obrady Sesji Rady Gminy Komendantów Policji, Wójt Gminy zwrócił się z prośbą aby dokonać zmiany w porządku obrad i omówić teraz punkt dotyczący oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Gródek oraz punkt dotyczący programu pod nazwą „Bezpieczna Gmina”, który to bezpośrednio łączy się z punktem wcześniejszym.

Radni jednogłośnie zgodzili się na zaproponowaną zmianę.

Ad. 8.

Pan Jarosław Giegiel - Kierownik Posterunku Policji w Gródku przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania Posterunku Policji w Gródku za okres od 01.01.2006 r. do 31.08.2006 r.

Po przedstawionej informacji Kierownik Posterunku zgłosił wniosek o doposażenie finansowe Posterunku. „Posterunek w Gródku jest jedynym w powiecie, który nie był remontowany od lat” - mówił.

Wójt Gminy poinformował, iż interweniował nie raz u kierownika kadr w Wojewódzkiej Komendzie Policji w Białymstoku. „Zainicjowałem chęć przekazania materiałów na remont. Do dnia dzisiejszego nie otrzymałem żadnej odpowiedzi w tej sprawie. Wszelkie wnioski proszę zgłaszać przed uchwaleniem budżetu.”

Sekretarz Gminy - poinformowała, iż wniosek w tej sprawie został już złożony.

Następnie głos zabrał Pan Jerzy Doroszkiewicz - Komendant Komisariatu Policji w Zabłudowie, który zapewnił, iż od czasu do czasu będzie wysyłał na ul. Białostocką w Gródku patrol z radarem, celem ograniczenia szybkości jazdy w tym miejscu. „Proponuję aby ustawić tam również słupki do fotoradaru, które nawet puste będą skłaniać do zdjęcia nogi z gazu” - mówił.

Wójt Gminy poinformował, iż podjął już działania w tym względzie - „Wystąpiłem z wnioskiem o umożliwienie ustawienia takiej skrzynki. W następnym roku będzie można zaplanować w budżecie gminy to przedsięwzięcie.” - mówił.

Przewodnicząca Rady Gminy dodała, iż częste patrole policji z pewnością szybko się zwrócą.

Radny Włodzimierz Grycuk - poinformował, iż nadajniki policyjne są tak silne, że zakłócają program telewizyjny i dokładnie słyszy się rozmowy policjantów. „Proszę przedstawić problem swoim zwierzchnikom i zastanowić się nad jego rozwiązaniem.” - apelował.

Więcej żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady Gminy - Pani Krystyna Klimkiewicz podziękowała za przedstawioną informację. (informacja stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu).

Ad.9.

Pani Wiera Tarasewicz - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gródku przedstawiła informację na temat Programu „Bezpieczna Gmina”.

Do przedstawionej informacji żadnych uwag i pytań nie zgłoszono. (informacja stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu).

Ad. 5.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz zwróciła się z prośba do Pani Renaty Wysockiej - Skarbnik Gminy Gródek o omówienie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Gródek za I półrocze 2006 r.

Skarbnik Gminy - Pani Renata Wysocka szczegółowo przedstawiła wykonanie budżetu gminy za I półrocze 2006 r. Poinformowała, iż budżet cały czas jest realizowany równomiernie. W I i II kwartale 2006 r. zarówno w dochodach, jak i w wydatkach nie doszło do odstępstw w planie. Na dzień 30 czerwca 2006 r. budżet kształtował się następująco:

1. Dochody -12.163.658 zł,

2. Wydatki - 12.917.658 zł,

W pierwszym półroczu 2006 r. spłaty rat pożyczek i kredytów w kwocie 143.646 zł dokonane zostały z dochodów własnych gminy.

Dochody budżetowe zostały zrealizowane w kwocie 5 656 862 zł, co stanowi 47% planu, zaś wydatki w kwocie 4 914 255 zł, co stanowi 38% planu.

Na dzień 30 czerwca 2006 r. budżet zamknął się nadwyżką 742.607 zł. Wykonane dochody budżetu gminy składają się z:

- podatków i opłat lokalnych, mienia komunalnego, środków pozyskanych z innych źródeł i pozostałych dochodów własnych - 2.467.109 zł, co stanowi 44% wykonanych dochodów ogółem,

- dotacji celowych na zadania zlecone, powierzone i własne - 1.093.721 zł, co stanowi 19% wykonanych dochodów ogółem,

- subwencji - 2.096.032 zł, co stanowi 37% wykonanych dochodów ogółem.

Możliwość wykonania wydatków jest ścisle uzależniona od wielkości zrealizowanych dochodów, zaś forma ich realizacji jest uzależniona od rodzaju zadań ujętych w planie finansowym budżetu gminy. Zadania te wynikają z ustawy o samorządzie gminnym i są realizowane przez jednostki budżetowe, między innymi poprzez Urząd Gminy, a także podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych realizaujące zadania samorządu.

Struktura wydatków kształtowała się następująco:

- wydatki bieżące - 4.724.126 zł,

- wydatki majątkowe - 190.129 zł (w tym dotacja w wysokości 15.000 zł przekazana przez Gminę Gródek na inwestycje i zakupy inwestycyjne rezlizowane na podstawie porozumienia).

Następnie Skarbnik Gminy omówiła poszczególne działy i rozdziały budżetu.

DOCHODY:

Skarbnik Gminy poinformowała, iż największy udział w ogólnych dochodach stanowią wpływy z podatków od osób prawnych, podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. Następnie omówiła poszczególne działy budżetowe.

Rolnictwo i Łowiectwo - dochody wykonane w 76% w stosunku do zaplanowanych. Mieszczą się tu głównie wpływy za przyłącza do kanalizacji sanitarnej w Waliłach-Stacji, Zarzeczanach oraz Gródku na ul. Błotnej i ul. Zamkowej.

Leśnictwo - środki przekazywane z Nadleśnictwa i poszczególnych kół łowieckich na utrzymanie tych kół oraz środki z dzierżawy terenów łowieckich. Znajdują się tu także środki przekazywane przez Starostwo Powiatowe. Wykonanie 38%.

Gospodarka Mieszkaniowa - wpływy z opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości, dochody z najmu i dzierżawy, wpływy ze sprzedaży składników majątkowych. Plan 939 457 zł, wykonanie - 405 960 zł, co stanowi 43%.

Administracja Publiczna - wpływy z opłaty administracyjnej na czynności urzędowe, za sporządzane testamenty, wpływy za znaki skarbowe, za dowody osobiste, SIWZ i inne. Wykonanie 80% w stosunku do planu.

Dochody od osób prawnych, fizycznych i od jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem - dochody wykonane w 49% w stosunku do planu. Plan - 4 166 491 zł, wykonanie 2 029 204 zł.

Rozliczenia różne - mieszczą się tutaj wpływy z odsetek od lokat oraz odsetki od nieterminowych wpłat. Plan 800 zł, wykonanie 2 662 zł.

Oświata i Wychowanie - plan 9 706 zł, wykonanie 8 431 zł, co stanowi 87%.

Pomoc Społeczna - m.in. dochody uzyskane za usługi opiekuńcze i specjalistyczne świadczone mieszkańcom. Wykonanie w 84%.

Edukacyjna opieka wychowawcza - wykonanie 100% planu.

Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska - plan - 7 434 zł, wykonanie - 5 588 zł, co stanowi 75% planu.

DOTACJE I SUBWENCJE:

Mieszczą się tu dochody, na które nie mamy wpływu. Środki są przekazywane z instytucji nadrzędnych. Wykonanie - 45%.

WYDATKI:

Wydatki zostały zrealizowane w 38%.

Rolnictwo i Łowiectwo - W dziale tym mieszczą się głównie wydatki inwestycyjne związane z budową 14 szt. przyłączy kanalizacyjnych, kanalizacji sanitarnej i linii wodociągowej w Zarzeczanch. Wykonanie wynosi 33% w stosunku do planu.

Transport i Łączność - Plan - 2 855 304, wykonanie 176 219 zł, co stanowi 6% planu.

Gospodarka Mieszkaniowa -Wykonanie - 16% w stosunku do planu.

Działalność Usługowa - mieszczą się tutaj wydatki związane z wykonywaniem wyrysów geodezyjnych, planów, pracami geodezyjnymi. Wykonanie stanowi 53%.

Administracja Publiczna - wydatki wynikające z tego działu stanowią 55% ogólnych wydatków w budżecie. Mieszczą się tu wydatki na utrzymanie Urzędu Stanu Cywilnego w Gródku, Urzędu Gminy, Rady Gminy (diety, materiały, szkolenia), oraz pozostała działalność (opłaty i składki z tytułu przynależności do Euroregionu Niemen, Związku Gmin Wiejskich i Związek Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl.).

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej - wydatki na przygotowanie listy wyborów Środki na ten cel zostały przekazane z zewnątrz i zostały wydatkowane w 49%.

Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Przeciwpożarowa - Plan 241 619 zł, wykonanie 137 312 zł, co stanowi 57%.

Pobór podatków, opłat i nieopodatkowanych należności budżetowych - mieszczą się tu m.in. prowizje Sołtysów za zainkasowane podatki. Plan - 64 380 zł, wykonanie -31 909 zł, co stanowi 50% planu.

Obsługa długu publicznego - mieszczą się tu odsetki od kredytów i pożyczek. Na zaplanowane 64 317 zł, wydatkowane było 14 776 zł, co stanowi 23% planu.

Oświata i Wychowanie - Plan 3 880689 zł, wykonanie 2 041 828 zł, co stanowi 53% planu. Największe koszty wiążą się z wynagrodzeniami i pochodnymi od wynagrodzeń i tzw. „trzynastki”. Pozostałe koszty to energia elektryczna i cieplna, pomoce naukowe, abonamenty telefoniczne, odpis na fundusz nauczycieli (8% od planowanego wynagrodzenia) oraz koszty związane z dowozem dzieci do szkół.

Ochrona Zdrowia - mieszczą się tu wydatki na działania ujęte w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz dotacja dla laboratorium w Gródku i zakup lasera terapeutycznego.

Ogólnie na dział „Ochrona Zdrowia” zaplanowana została kwota w wysokości 95 883 zł, z której wydatkowano 34.702 zł, co stanowi 36% planu.

Pomoc Społeczna - znaczna część dochodów na działalność społeczną pochodzi z dotacji z budżetu państwa. Plan został wykonany w 47%. Mieszczą się tu wydatki na świadczenia rodzinne, składki na ubezpieczenia zdrowotne osób pobierających zasiłki z opieki społecznej, świadczenia społeczne, dodatki mieszkaniowe, utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej, usługi opiekuńcze i specjalistyczne, dożywianie dzieci oraz utrzymanie działającej przy GOPS świetlicy socjoterapeutycznej.

Edukacyjna Opieka Wychowawcza -Wykonanie - 51% planu.

Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska - Plan 1 272 237 zł, wykonanie 341 273 zł, co stanowi 27% planu. W dziale tym mieszczą się wydatki związane z oczyszczaniem miast i wsi, utrzymaniem zieleni (sprzątanie parku i uroczyska Boryk), ochroną powietrza atmosferycznego i klimatu (składki i opłaty ekologiczne), oświetleniem ulic, placów i dróg, wydatki poniesione przy okazji zatrudnienia osób w ramach robót publicznych i interwencyjnych.

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - mieszczą się tu: dotacja dla Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku i dla biblioteki oraz wydatki związane z promocją Gminy. Plan 374 769 zł, wykonanie 183 851 zł. Wykonanie 49% planu.

Kultura Fizyczna i Sport - Plan 129 443 zł, wykonanie 54 758 zł. Wykonanie 42%. Mieszczą się tu dotacje dla stowarzyszeń działających w Gminie Gródek oraz wydatki osobowe dozorcy kompleksu sportowego nad zalewem w Zarzeczanach oraz usługi pozostałe (np. zakup trawy, kosiarki, itp.).

Skarbnik Gminy poinformowała, iż nadwyżka budżetowa wyniosła 742 607 zł, zaś zadłużenie wyniosło 3,64 %.

Do przedstawionej informacji żadnych uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady stwierdziała, iż sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r. zostało przyjęte.

(Zarzadzenie Nr 232/06 Wójta Gminy Gródek z dnia 25 sierpnia 2006 r. w sprawie przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Gródek za pierwsze półrocze 2006 r. stanowi załacznik Nr 9 do niniejszego protokołu)

Obrad Sesji Rady Gminy opuścił Radny Jerzy Karpiuk - stan Radnych uczestniczących w obradach - 13.

Ad. 6.

Pani Anna Markiewicz - Główna Księgowa Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku przedstawiła sprawozdanie Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r.

Do przedstawionej informacji żadnych uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady stwierdziała, iż sprawozdanie z wykonania budżetu w I półroczu 2006 r. przez Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku zostało przyjęte.

(sprawozdanie KZB z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r. stanowi załacznik Nr 10 do niniejszego protokołu)

Obrad Sesji Rady Gminy opuściła Przewodnicząca Rady Gminy - Pani Krystyna Klimkiewicz - stan Radnych uczestniczących w obradach - 12.

Ad.6a.

Skarbnik Gminy - Pani Renata Wysocka przedstawiła zmiany w budżecie Gminy Gródek. Poinformowała, iż dokonanie zmian wynika głównie z potrzeby zabezpieczenia w budżecie środków na inwestycje.

Zmiany będą polegały na:

  • Zwiększeniu planu dochodów o kwotę - 1.001.731 zł,

  • Zmniejszeniu planu dochodów o kwotę - 2.150 zł,

  • Zwiększeniu planu wydatków o kwotę - 1.065.958

  • Zmniejszeniu planu wydatków o kwotę - 66.377

Dokonane zmiany spowodują, iż budżet będzie wynosić:

Dochody - 13.177.173 zł,

Wydatki - 13.931.173 zł

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał czym podyktowany jest wydatek w rozdziale 4010, odprawą czy przegranym procesem?

Skarbnik Gminy odpowiedziała, iż z odprawą. Pracownik nie podniósł swoich kwalifikacji i został zwolniony.

Więcej żadnych uwag i pytań nie zgłoszono.

Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, który następnie Wiceprzewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 radnych

Za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 1 (Radny Włodzimierz Grycuk)

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek za 2006 r., podjęto.

Uchwała Nr XXXIX/239/06 stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad. 6b.

Skarbnik Gminy - Pani Renata Wysocka poinformowała, iż podjęcie tej uchwały wynika z konieczności zabezpieczenia wziętego przez Gminę Gródek kredytu w wysokości 346.244 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie deficytu budżetu związanego ze spłatą przypadających na 2006 r. rat kredytów i pożyczek.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał jaki bank wygrał przetarg, jakie jest oprocentowanie kredytu oraz jakie będzie zadłużenie Gminy po zaciągnięcie tego kredytu.

Skarbnik Gminy odpowiedziała, iż przetarg wygrał Bank Ochrony Środowiska S.A w Białymstoku. Zadłużenie po zaciągnięciu tego kredytu wyniesie 789.000 zł. Oprocentowanie wynosi 03%+WIBOR 3 miesięczny, tj. ok. 4,4%-4,5%.

Więcej żądnych uwag i pytań nie zgłoszono.

Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, który następnie Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 radnych

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie ustanowienia zabezpieczenia kredytu długoterminowego w wysokości 346.244 zł przeznaczonego na spłatę rat kapitałowych kredytów i pożyczek, podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIX/240/06 stanowi załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu.

Ad.6c.

Pani Mirosława Gościk - inspektor Urzędu Gminy Gródek poinformowała, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa w Michałowie wystąpiła z wnioskiem do Wójta Gminy Gródek o przekazanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej leżącej przy ul. Południowej w Gródku (za kioskiem Ruch). „Wartość nieruchomości zostanie określona przez rzeczoznawcę. W związku z tym, iż podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie działalności mieszkaniowej mogą przyjąć nieruchomość gruntową bez przeprowadzania przetargu, procedura przetargowa nie będzie przeprowadzana.” - wyjaśniła.

Radny Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 radnych

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie zwolnienia z obowiązku przekazania w drodze przetargu nieruchomości gruntowej przeznaczonej na infrastrukturę techniczną związaną z budownictwem mieszkaniowym, podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIX/241/06 stanowi załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu.

Ad.6d.

Pani Mirosława Gościk - inspektor Urzędu Gminy Gródek poinformowała, iż podjęcie tej uchwały związane jest z wyrażeniem zgody na obciążenie nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy gródek służebnością przejazdu na rzecz nieruchomości sąsiedniej. Poinformowała, iż osoba fizyczna zgłosiła się do Wójta Gminy Gródek z prośbą o ustanowienie służebności przejazdu, gdyż po podziale jego działki na dwie mniejsze, do jednej z nich nie będzie dojazdu. „Temat był szeroko omawiany na ostatniej Sesji Rady Gminy i wówczas Rada Gminy stanęła na stanowisku wyrażenia zgody na ustanowienie służebności.” - przypomniała.

Radny Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 radnych

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymało się - 1 (Radny Wiktor Klebus)

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie ustanowienia służebności na nieruchomości gruntowej, podjęto.

Uchwała Nr XXXIX/242/06 stanowi załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu.

Ad.6e.

Do tematu wprowadziła Pani Wiera Tarasewicz - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gródku, informując, iż Polityka Oświatowa Gminy Gródek na lata 2006-2010 powstała w związku z uczestnictwem szkoły w Programie „Szkoła Marzeń”. Poinformowała, iż dokument ten jest podsumowaniem tego Programu. Zawiera informację co zostało już zrobione w systemie oświaty w Gminie, co jeszcze należy zrobić i co dodatkowo ulepszyć. Podziękowała wszystkim, którzy brali czynny udział w jego tworzeniu.

Do przedstawionego tematu żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Radny Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 radnych

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymało się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie przyjęcia Polityki Oświatowej Gminy Gródek na lata 2006-2010, podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIX/243/06 stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu

Ad.6f.

Wójt Gminy Gródek poinformował, iż jest wielu zainteresowanych zakupem świetlicy wraz z portiernią czy też samej świetlicy w budynku byłego Zakładu Przemysłu Dziewiarskiego „KARO” S.A. w upadłości. „Podjęcie tej uchwały daje nam możliwość sprzedaży tych pomieszczeń. W tym celu wystąpiliśmy z wnioskiem do Syndyka o umożliwienie przejęcia tej nieruchomości za zaległości podatkowe. Bieżące zadłużenie z tytułu podatku wynosi 35.747 zł + 2.382 zł odsetki. Wartość świetlicy 41.000 zł - 42.000 zł. Zaproponowałem przejęcie świetlicy za kwotę 26.000 zł” - wyjaśnił Wójt.

Radny Włodzimierz Grycuk nie krył zdziwienia: „To my im mamy zapłacić 26.000 zł?”

Pani Mirosława Iwona Gościk wyjaśniła, iż Gmina nic nie będzie płacić. Oni przekażą nam nieruchomość za zaległości podatkowe. Po przekazaniu zmniejszy się ich zaległość podatkowa o 26.000 zł.

Radny Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 radnych

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymało się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie nabycia prawa wieczystego użytkowania wraz z budynkiem byłej świetlicy Zakładów Przemysłu Dziewiarskiego „KARO” S.A. w upadłości za zaległości podatkowe, podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIX/244/06 stanowi załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu.

Ad.6g.

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa wyjaśniła, iż uchwała ta jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie projektu „Wspólnie w obronie przyrody - międzynarodowe warsztaty ekologiczne”, który zamierzamy złożyć do Programu Polska-Białoruś-Ukraina INTERREG IIIA/TACIS CBC. Projekt jest kontynuacją prowadzonej co roku wymiany dzieci ze szkół w Polsce i na Białorusi. Projekt ukierunkowany jest tematycznie - działania zaplanowane we wniosku są bardzo ciekawe, obejmują m.in. wycieczki i spotkania z ekspertami w zakresie ochrony środowiska. Podsumowaniem będzie impreza ekologiczna nad zalewem wodnym w Zarzeczanach.

Radny Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały, który następnie poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 11 radnych. (nieobecna była Radna Irena Wysocka)

Za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Wspólnie w obronie przyrody - międzynarodowe warsztaty ekologiczne”, podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIX/245/06 stanowi załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu

Ad. 6h..

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa wyjaśniła, iż uchwała ta, podobnie jak poprzednia, jest niezbędna do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu „Prezentacja dorobku kultury pogranicza - międzynarodowe spotkanie z folklorem i sztuką”, który zamierzamy złożyć do Programu Polska-Białoruś-Ukraina INTERREG IIIA/TACIS CBC. „Projekt ten dotyczy imprezy „Święto Gródka”, na której dodatkowo zostanie ukazana twórczość artystów z terenu Białorusi”.

Głosowało 11 radnych. (nieobecna była Radna Irena Wysocka)

Za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwałę w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania „Prezentacja dorobku kultury pogranicza - międzynarodowe spotkanie z folklorem i sztuką”, podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIX/246/06 stanowi załącznik Nr 18 do niniejszego protokołu

Ad.10.

Pani Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek przedstawiła informację w sprawie oświadczeń majątkowych składanych, stosownie do art. 24h ustawy o samorządzie gminnym, Przewodniczącemu Rady Gminy i Wójtowi Gminy.

(informacja stanowi załącznik Nr 19 do niniejszego protokołu obrad)

Ad. 11.

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że Radni nie zgłosili żadnych uwag i wniosków do udostępnionego na stole protokólanta protokołu XXXVIII Sesji Rady Gminy.

W związku z powyższym można stwierdzić, iż protokół XXXVIII Sesji Rady Gminy z dnia 29 sierpnia 2006 r. został przyjęty i może zostać podpisany przez Przewodniczącą Rady - Panią Krystynę Klimkiewicz.

Ad. 12.

Przewodniczący obrad Pan Tomasz Gutowski stwierdził, że porządek obrad XXXIX Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękował Radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział. Obrady XXXIX Sesji Rady Gminy zostały zakończone o godzinie 15:00.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 149), wymienione powyżej:

Nr 1 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 2 - lista obecności radnych (kart -1),

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 5 - protokół dot. Konkursu Gminnego „Estetyczna Posesja -Ogródki 2006” (kart - 4),

Nr 6 - informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart - 10),

Nr 7 - informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania Posterunku Policji w Gródku za okres od 01.01.2006 r. do 31.08.2006 r. (kart - 5),

Nr 8 - informacja dotycząca programu „Bezpieczna Gmina” (kart - 1),

Nr 9 - Zarządzenie Nr 232/06 Wójta Gminy Gródek z dnia 25 sierpnia 2006 r. w sprawie przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze 2006 r. (kart - 47),

Nr 10 - Sprawozdanie Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r.6 (kart - 1),

Nr 11 - Uchwała Nr XXXIX/239/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 września 2006 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2006 r. (kart - 12),

Nr 12 - Uchwała Nr XXXIX/240/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 września 2006 r. w sprawie ustanowienia zabezpieczenia kredytu długoterminowego w wysokości 346.244 zł przeznaczonego na spłatę rat kapitałowych kredytów i pożyczek (kart - 1),

Nr 13 - Uchwała Nr XXXIX/241/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 września 2006 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku przekazania w drodze przetargu nieruchomości gruntowej przeznaczonej na infrastrukturę techniczną związaną z budownictwem mieszkaniowym (kart - 1),

Nr 14 - Uchwała Nr XXXIX/242/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 września 2006 r. w sprawie ustanowienia służebności na nieruchomości gruntowej (kart - 1),

Nr 15 - Uchwała Nr XXXIX/243/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 września 2006 r. w sprawie przyjęcia Polityki Oświatowej Gminy Gródek na lata 2006-2010 (kart - 56),

Nr 16 - Uchwała Nr XXXIX/244/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 września 2006 r. w sprawie nabycia prawa wieczystego użytkowania wraz z budynkiem byłej świetlicy Zakładów Przemysłu Dziewiarskiego „KARO” S.A. w upadłości za zaległości podatkowe (kart - 1),

Nr 17 - Uchwała Nr XXXIX/245/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 września 2006 r. w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Wspólnie w obronie przyrody - międzynarodowe warsztaty ekologiczne” (kart - 1),

Nr 18 - Uchwała Nr XXXIX/246/06 Rady Gminy Gródek z dnia 29 września 2006 r. w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu „Prezentacja dorobku kultury pogranicza - międzynarodowe spotkanie z folklorem i sztuką” (kart - 1),

Nr 19 - informacja w sprawie oświadczeń majątkowych złożonych w 2006 r. stosownie do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (kart - 3),

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Wiceprzewodniczący Rady

mgr Dorota Bójko Tomasz Gutowski

1

5

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2007-08-31

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2007-08-31