Protokół Nr XXXIII/06

z dnia 31 stycznia 2006 r.
PROTOKÓŁ NR XI/03

PROTOKÓŁ NR XXXIII/06

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2006 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Remizie Ochotniczej Straży Pożarnej w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady. Protokołowała Pani Dorota Bójko - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady otwierając obrady XXXIII Sesji Rady Gminy, przywitała radnych Rady Gminy, sołtysów, gości zaproszonych między innymi inspektora Jacka Warchoła - Komendanta Miejskiego Policji, Pana Kowalko Adama - komendanta Komisariatu Policji w Zabłudowie oraz Pana Jarosława Giegiela - Kierownika Posterunku Policji w Gródku oraz wszystkich przybyłych na posiedzenie Rady.

Następnie poprosiła wszystkich o powstanie i uczczenie ofiar tragedii w Chorzowie minutą ciszy.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 12, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

(w trakcie stwierdzania quorum nieobecni byli Radni: Eugeniusz Nowicki, Jacek Janiel i Ewa Danuta Tołcz).

(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż projekt porządku obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (projekt stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Zwróciła się z zapytaniem, czy są uwagi i wnioski do przesłanego porządku obrad.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy zwrócił się, w związku z przybyciem na obrady Sesji Rady Gminy pracownika z Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Białymstoku, z wnioskiem o wprowadzenie i omówienie przed punktem dotyczącym podjęcia uchwał, informacji o programach rolno-środowiskowych.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek.

Głosowało 12 radnych.

Za wprowadzeniem - 12 przeciw - 0 wstrzymało się - 0

Więcej zmian i propozycji do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.

W związku z powyższym, Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przedstawiła porządek obrad, z uwzględnieniem zgłoszonej zmiany, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych

Za przyjęciem - 12, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż projekt porządku obrad XXXIII Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad:

  1. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

  2. Sprawy różne.

  3. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  4. Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Gródek.

  5. Informacja o programach rolno-środowiskowych.

  6. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) przyjęcia planu pracy Rady Gminy na 2006 r.;

b) przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy na 2006 r.;

c) ustalenia diety Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy Gródek;

d) uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2006;

e) przyjęcia Programu Współpracy Gminy Gródek z Organizacjami Pozarządowymi na rok 2006;

f) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków;

g) przyznania pierwszeństwa nabycia nieruchomości zabudowanej;

h) upoważnienia do zaciągania zobowiązań w 2006 r.;

i) określenia zakresu i formy informacji za I półrocze roku budżetowego o przebiegu wykonania budżetu gminy oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego przez samorządowe instytucje kultury i inne samorządowe osoby prawne, utworzone na podstawie ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, działające na terenie Gminy Gródek, z wyłączeniem przedsiębiorstw i spółek prawa handlowego.

  1. Przyjęcie protokołu obrad XXXII Sesji Rady Gminy.

  2. Zamknięcie obrad.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół XXXII Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż po wniesieniu ewentualnych uwag zostanie on podpisany przez Wiceprzewodniczącego Rady - Pana Tomasza Gutowskiego.

Ad.1.

Radny Wiaczysław Gościk wnioskował o podjęcie działań zmierzających do modernizacji kotłowni na opalanie biomasą. „Inwestycję tą można zrealizować przy udziale funduszy unijnych. Należałoby zastanowić się nad rozszerzeniem magistrali cieplnej i podłączeniem wówczas np. Remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Gródku, Urządu Gminy i Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku. Wielu mieszkańców również byłoby zainteresowanych podłączeniem”.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przypomniał, iż inwestycja ta, zgodnie z zapisami w Planie Rozwoju Lokalnego Gminy Gródek, została zaplanowana na 2007 r. „W roku bieżącym nie możemy wystąpić z wnioskiem o dofinansowaniem, gdyż nie mamy na ten cel zaplanowanych środków w budżecie. Koszt całej inwestycji waha się w granicach 5,7 mln zł, z czego my byśmy musieli wyłożyć ok. 1 mln zł., a analizując bieżący budżet możemy stwierdzić, że nie jest to możliwe.” - mówił.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał jaka jest obecnie sytuacja prawna magazynów po Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”, czy Gmina szuka inwestorów chętnych zainwestować w ten obiekt.

Zwracając się do Pani Krystyny Sawickiej - Kierownika GOPS w Gródku, zapytał czy na naszym terenie nie było ofiar mrozów oraz w jaki sposób Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gródku pomagał podopiecznym przetrwać mroźne dni.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował: „Jak tylko uzyskaliśmy prawo do magazynów, natychmiast poczyniliśmy starania mające na celu poszukiwania inwestorów. Była jedna osoba, która chciała kupić magazyny celem zrobienia w nich tartaku. Jednak ze względu na położenie magazynów (w centrum Gródka) i rodzaj działalności odstąpiliśmy od negocjacji. Niedawno zgłosiła się inna osoba chętna zagospodarować teren po byłym GS-ie. W chwili obecnej trwają rozmowy. Wcześniej planowałem ogłosić przetarg na rozebranie tych magazynów, gdyż , jak da się zauważyć, są one w złym stanie i jedynie szpecą miejscowość. Jednak z uwagi na to, iż musielibyśmy zapłacić za ich rozebranie, zrezygnowałem z tego pomysłu”.

Pani Krystyna Sawicka - Kierownik Gminnego Ośrodka pomocy Społecznej w Gródku odpowiadając na pytanie Radnego, poinformowała, iż na naszym terenie nie było żadnych ofiar z powodu mrozów. „Do wszystkich podopiecznych staraliśmy się dotrzeć i służyć pomocą, kupując np. opał. W tym miejscu chciałabym podziękować Policji, dzięki której mogliśmy dotrzeć do każdego miejsca i podopiecznego.”

Ad. 2.

Pan Anatol Kondrusik - mieszkaniec Gródka poinformował, iż dwa dni temu w „Kurierze Porannym” ukazało się ogłoszenie Firmy Produkcyjnej „Cezar”, która chciałaby wynająć halę produkcyjną o powierzchni 1000-1500 m2. Ksero ogłoszenia przekazał Wójtowi Gminy Gródek i Przewodniczącej Rady Gminy, która zapoznała wszystkich obecnych z jego treścią. (ksero ogłoszenia stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu).

Pan Anatol Kondrusik apelował, aby zainteresować się tą sprawą i odpowiedzieć na ogłoszenie, proponując wynajęcie budynku po byłym Zakładzie Przemysłu Dziewiarskiego „Karo”. Apelował również, aby jak najszybciej oddać komuś, nawet za darmo, budynki po byłym GS-ie, gdyż tam podobnie, jak to miało miejsce w Katowicach, może dojść do tragedii.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy ustosunkowując się do apelu dotyczącego budynków po byłym GS „Samopomoc Chłopska” przypomniał, iż do tej pory nie mogliśmy podejmować żadnych działań, gdyż nie mieliśmy prawa własności. Dopiero od niedawna sytuacja się zmieniła

„Jeżeli zaś chodzi o ogłoszenie, to jasno z niego wynika, iż Firma „Cezar” nie jest zainteresowana kupnem, a jedynie wynajęciem hali. Nie sądzę aby była zainteresowana wynajęciem „Karo”, gdyż hala ta nie spełnia żadnych warunków sanitarnych i technicznych. Firma ta, z pewnością, chciałaby wynająć jakaś halę i od razu rozpocząć w niej działalność, a nie dokonywać najpierw kompleksowych remontów.”

Pani Anna Petelska - Sołtys PGR Waliły przypomniała, iż już od ponad pół roku interweniuje w sprawie utworzenia we wsi PGR Waliły boiska sportowego. „Pan Dzitkowski zgodził się przekazać kawałek swojej działki z przeznaczeniem na boisko, jednak, jeżeli nie podejmie się szybko stosownych działań, w każdej chwili może się z tego wycofać. Agencja Nieruchomości Rolnych zapewniła nas, iż z ich strony nie będzie żadnego problemu, aby utworzyć boisko. Wszystko teraz zależy jedynie od Gminy.”

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, iż w tym celu należy podjąć uchwałę w sprawie nieodpłatnego przejęcia gruntów. Zapewnił, iż punkt dotyczący podjęcia takiej uchwały znajdzie się w porządku obrad kolejnej Sesji Rady Gminy Gródek. „Na wiosnę dzieci zagrają już z pewnością w piłkę” - mówił.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady dodała, iż utworzenie boiska w PGR Waliły jest zasadne, z uwagi na fakt, iż we wsi tej jest bardzo dużo dzieci.

Radny Włodzimierz Grycuk zachęcił do uczestnictwa w szkoleniach dotyczących zalesienia gruntów rolnych. Poinformował, iż szkolenia takie odbędą się w Nadleśnictwie Waliły, a prowadzić je będzie Pan Kalinowski. Na obrady Sesji Rady Gminy dotarła Radna Ewa Danuta Tołcz (stan Radnych uczestniczących w Sesji - 13)

Ad. 3.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. (informacja stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu)

Do przedstawionej informacji żadnych uwag i wniosków nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja z pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym została przyjęta.

Wójt Gminy Gródek zaapelował do sołtysów o usuwanie śniegu z dachów śniegu.

Ad.4.

Pan Jarosław Giegiel - Kierownik Posterunku Policji w Gródku przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Gródek w 2005 r.

(informacja stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu)

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady zapytała, czy fakt, iż w Gródku nie mamy Komisariatu Policji a jedynie Posterunek Policji, wpływa na to, że liczba przestępstw w naszej gminie jest znaczna. „Jestem za tym aby w Gródku był Komisariat Policji, choćby z uwagi na to, iż mieszkamy na terenie przygranicznym”.

Pan Jarosław Giegiel - Kierownik Posterunku Policji w Gródku - przypomniał: „Ogólnie nastąpił spadek przestępczości w naszej gminie.”

inspektor Jacek Warchoł - Komendant Miejski Policji w Białymstoku podziękował za współpracę Rady Gminy i Wójta Gminy z Policją oraz za wspieranie jej finansowo.

„Wracając do kwestii Komisariatu - mówił - podział nastąpił odgórnie jesienią 2002 r. My nie mieliśmy na to żadnego wpływu. Wiadomo, że każdy, na swoim terenie chce mieć Komisariat, lecz niestety. Jednak, mimo iż w Gródku nie ma Komisariatu, a jedynie Posterunek, da się zauważyć, że stan bezpieczeństwa w gminie uległ poprawie. Również poczucie bezpieczeństwa wśród mieszkańców jest większe. Zauważył, iż obecnie w Policji jest duża biurokracja. Gdyby nie to, Policjanci częściej byliby do dyspozycji mieszkańców. Mimo to jednak, na każdą prośbę, wspomagamy personalnie Waszych Policjantów w czasie imprez gminnych, jak też w kierowaniu ruchem na drodze krajowej oraz w prowadzeniu akcji prewencyjnych.

Pan Adam Kowalko - Komendant Komisariatu w Zabłudowie również podziękował Władzom Gminy za współpracę. Poinformował, iż za bezpieczeństwo w gminie odpowiada Kierownik Posterunku, który w każdej chwili, gdy tylko wymaga tego sytuacja, powinien wnioskować o wsparcie. „Na każdy sygnał o pomoc reagujemy natychmiastowo wysyłając dodatkowe patrole.” - mówił.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady zgłosiła w imieniu swoim i mieszkańców wniosek o ustawienie radaru przy kościele oraz na ulicy Szkolnej w Gródku.

Zgłosiła także, w imieniu Sołtysa wsi Zarzeczany wniosek o wydłużenie czasu palenia się światła do godz. 22:00 (obecnie pali się do godz. 20:00).

Radna Irena Wysocka prosiła aby podobnie wydłużyć czas palenia się latarni we wsi Słuczanka.

Wójt Gminy Gródek poinformował, iż w umowie z Zakładem Energetycznym jest zawarte, iż latarnie uliczne muszą się palić do minimum 21:00 godziny, a w miejscowościach położonych przy szosie E-65 nawet dłużej. „Dlatego jestem bardzo zbulwersowany tym, iż gasną już o godzinie 20:00. Zauważyłem jednak, iż od czasu kiedy podjęliśmy decyzję, że chcemy modernizować oświetlenie i zmienić je na energooszczędne, współpraca z Zakładem Energetycznym zaczęła się źle układać”.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady dodała, iż Kierownik Zakładu Energetycznego jest zapraszany na każde obrady Sesji Rady Gminy Gródek. Jednak od dłuższego czasu się na nie stawia. „Być może boi się spotkania z mieszkańcami” - mówiła.

Ad. 5.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady zwróciła się z prośbą do Pana Aleksandra Sanik - Głównego specjalisty ds. ochrony środowiska i ekologii Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Białymstoku o przybliżenie tematu programów rolno-środowiskowych.

Pan Aleksander Sanik - przedstawił informacje o dostępnych na Podlasiu programach rolno-środowiskowych. poinformował, iż ogółem jest 7 programów, jednak rolnicy z naszego regionu mogą skorzystać jedynie z 4. Dodał, iż rok 2006 jest ostatnim rokiem, w którym można złożyć wniosek. Poinformował, iż od 1 marca 2006 r. rolnik nie będzie musiał płacić za opracowanie planu rolno-środowiskowego - załącznika niezbędnego do ubiegania się o środki. Pokrótce omówił procedury i warunki ubiegania się o środki w ramach programów rolno-środowiskowych. W przypadku zainteresowania rolników którymkolwiek z programów, zadeklarował chęć pomocy przy wypełnianiu wniosku.

Wójt Gminy Gródek podziękował serdecznie za przekazane informacje.

Do podziękowań dołączyła się Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady, dodając: „Mówię do zobaczenia, bo z pewnością się jeszcze spotkamy.”

(informacja o programach rolno-środowiskowych na Podlasiu stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu)

Ad. 6a.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz zapytała czy Radni mają jakieś propozycje i wnioski do przesłanego wraz z materiałami na Sesję, planu pracy Rady Gminy Gródek na 2006 r.

W związku z brakiem uwag i wniosków Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2006 r., a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2006 r., podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIII/205/06 stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 6b.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz zwróciła się z prośba do Przewodniczących poszczególnych komisji o przedstawienie planów pracy komisji stałych Rady Gminy Gródek na 2006 r.

Radny Janusz Michał Cimochowicz przedstawił plan pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek na 2006 r.

Do przedstawionego planu pracy żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała przedstawiony plan pracy pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że plan pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek na 2006 r. został przyjęty jednogłośnie.

Radna Grażyna Danesh - przedstawiła plan pracy Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy Gródek na 2006 r.

Do przedstawionego planu pracy żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała przedstawiony plan pracy pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że plan pracy Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy Gródek na 2006 r. został przyjęty jednogłośnie.

Radny Włodzimierz Grycuk przedstawił plan pracy Komisji Rolnictwa Rady Gminy Gródek na 2006 r.

Do przedstawionego planu pracy żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała przedstawiony plan pracy pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że plan pracy Komisji Rolnictwa Rady Gminy Gródek na 2006 r. został przyjęty jednogłośnie.

Radny Jerzy Karpiuk, w zastępstwie Przewodniczącego Komisji - Radnego Jacka Janiela, przedstawił plan pracy Komisji Oświaty Kultury i Sporu Rady Gminy Gródek na 2006 r.

Do przedstawionego planu pracy żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała przedstawiony plan pracy pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że plan pracy Komisji Oświaty Kultury i Sporu Rady Gminy Gródek na 2006 r. został przyjęty jednogłośnie.

Radna Dorota Bożena Antonowicz - przedstawiła plan pracy Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej, Zatrudnienia i Porządku Publicznego Rady Gminy Gródek na 2006 r.

Do przedstawionego planu pracy żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała przedstawiony plan pracy pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że plan pracy Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej, Zatrudnienia i Porządku Publicznego Rady Gminy Gródek na 2006 r. został przyjęty jednogłośnie.

Przewodnicząca Rady Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy na 2006 r., a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy na 2006 r., podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIII/206/06 stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu.

Ad.6c.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady odczytała wniosek Komisji Rolnictwa Rady Gminy Gródek w sprawie ustalenia diety Wiceprzewodniczącemu Rady - Panu Tomaszowi Gutowskiemu. (wniosek Komisji Rolnictwa stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu)

„Wiceprzewodniczący aktywnie uczestniczy w reprezentowaniu naszej gminy i poświęca na swoją pracę dużo czasu, dlatego też cieszę się, że padł taki wniosek. Osobiście jednak wnioskuję o ustalenie mu diety w wysokości 450 zł. (propozycja Komisji Rolnictwa - 325 zł). On na to naprawdę zasługuje.” - mówiła. Zapytała czy są inne propozycje?

Wójt Gminy Gródek prosił, aby na przyszłość wszystkie wnioski związane z finansami, składać przed ustaleniem budżetu Gminy.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady - „Uważam, iż ustalenie wyższej diety dla Wiceprzewodniczącego nie wpłynie ujemnie na budżet gminy. Na obradach Sesji nie zawsze są wszyscy Radni, dlatego też zostają środki np. z tytułu nieodebranej diety.” - mówiła.

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa zauważyła jednak, iż w ubiegłym roku konieczne było zwołanie większej liczby obrad Sesji, niż zakładał to plan. Podobnie może być również w tym roku.

Radny Włodzimierz Grycuk - „Biorąc pod uwagę fakt, iż budżet jest już uchwalony, pozostaję przy zaproponowanej przez Komisję Rolnictwa kwocie i proszę o ustalenie diety dla Wiceprzewodniczącego Rady w wysokości 325 zł.”

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady zapytała kto z Radnych jest za uchwaleniem diety dla Wiceprzewodniczącego Rady w wysokości 325 zł? Głosowało 13 radnych.

Za - 11, przeciw - 1, wstrzymujących się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, iż Rada Gminy postanowiła ustalić dietę Wiceprzewodniczącemu Rady w wysokości 325 zł. Odczytała projekt uchwały. Do projektu uchwały żadnych uwag nie zgłoszono. Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie ustalenia diety Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy Gródek została podjęta.

Uchwała Nr XXXIII/207/06 - Stanowi załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu

Radny Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady podziękował serdecznie za docenienie jego pracy i ustalenie mu diety, a następnie złożył wniosek o podwyższenie diety Radnemu Rady Gminy Gródek do wysokości 170 zł.

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa ustosunkowując się do powyższego wniosku, poinformowała, iż Władze Gminy nie są przeciwne podwyższeniu diety, prosiła jednak o wskazanie źródła pokrycia ewentualnej podwyżki. „Proszę mi powiedzieć skąd mamy wziąć na to środki, z czego w budżecie mamy zrezygnować?” - pytała.

Radny Jerzy Karpiuk - „Dobrze, że Wiceprzewodniczący docenia Radnych. Ja jednak decydując się na Radnego nie liczyłem na jakiekolwiek gratyfikacje z tego tytuły. Pieniądze to ja zarabiam w pracy, a funkcje Radnego traktuję jako społeczną. Aby nie wdawać się w zbędne dyskusje, proponuję przegłosować powyższy wniosek”

Podobnego zdania był Radny Wieczysław Gościk - „Nie należy robić kabaretu - mówił - pomyślcie jaki będzie, w przypadku podwyższenia nam diety, odbiór społeczny.”

Przewodnicząca Rady -poparła wniosek Wiceprzewodniczącego Rady o podwyższeniu diety Radnym. „Na koniec kadencji nie wypada podwyższyć, na początek także. Więc kiedy? Uważam, iż obecna dieta w wysokości 114 zł jest stanowczo za niska.” - mówiła.

Radny Bronisław Kazberuk - „Mimo iż dieta jest niska, ale uważam, iż nam jej wystarczy i nie ma potrzeby podwyższania”.

Radny Tomasz Gutowski - „Pieniądze zawsze były drażliwym tematem. Jednak trzeba o nich rozmawiać. Wnioskuję o przeniesienie tego tematu na kolejną Sesję, a w międzyczasie przeanalizować budżet i zastanowić się skąd wziąć środki na podwyżki.”

Radny Włodzimierz Grycuk poinformował, iż czuje się sprawca zamieszania związanego z podwyższaniem diet. „Przy okazji wysuwania wniosku o ustalenie diety dla Wiceprzewodniczącego Rady, analizowałem tegoroczny budżet, jak i budżety z lat ubiegłych. Dało się zauważyć, iż żadnego roku nie wykorzystywane były do końca środki przeznaczone na Radę Gminy. Brałem to pod uwagę ustalając wniosek o ustalenie diety dla Wiceprzewodniczącego Tomasza Gutowskiego. Osobiście jestem przeciw podwyższaniu nam diet.” - mówił.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz kończąc temat, poinformowała, iż wniosek Wiceprzewodniczącego Rady dotyczący podwyższenia diet Radnym Rady Gminy Gródek zostanie rozpatrzony na kolejnej Sesji Rady Gminy.

Ad. 6d.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz zwróciła się z prośbą do Sekretarz Gminy Gródek o przedstawienie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2006.

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa poinformowała, iż Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2006 zasadniczo nie różni się od Programu z roku ubiegłego - jest kontynuacją zadań i działań określonych w Programie na 2005 r. „Został jedynie wzbogacony w człon „Przeciwdziałania Narkomanii”. Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485) Rada Gmina zobligowana jest do uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii. W związku z powyższym, iż zadania dla obu tych Programów są zbieżne, postanowiliśmy ująć je w jednym dokumencie.” - wyjaśniła.

Następnie przedstawiła informację na temat działań podjętych w 2005 r., wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005. (informacja stanowi załącznik Nr 13 do protokołu)

Do przedstawionej informacji żadnych uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2006, podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIII/208/06 stanowi załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu.

Ad. 6e.

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa poinformowała, iż do corocznego uchwalania Programu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi obliguje nas Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z poźn. zm.) „Program współpracy na rok 2006 opracowaliśmy na bazie doświadczeń i spotkań z organizacjami pozarządowymi z naszej gminy. Wszystkie zadania i formy współpracy określone w Programie, są kontynuacją z 2005 r.” - mówiła.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały, a następnie poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie Programu Współpracy Gminy Gródek z Organizacjami Pozarządowymi na rok 2006, podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIII/209/06 stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu.

Ad. 6f.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku poinformował, iż Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku wystąpił, jak co roku, do Wójta Gminy Gródek z wnioskiem o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Poinformował, że zaproponowane taryfy opracowano zgodnie z przepisami ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy. Ceny i stawki opłat zawarte w taryfach określono na podstawie niezbędnych przychodów dla prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Gródek.

(wniosek KZB w Gródku stanowi załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu).

„Na 2005 r. wnioskujemy o ustalenie stawek na poziomie z roku poprzedniego - mówił - doprowadzenie wody - 1,93 zł, odprowadzenie ścieków - 2,44 zł. Stawki te wejdą w życie 1 marca 2005 r.”

Pan Mirosław Gryko przedstawił koszty związane z utrzymaniem oczyszczalni ścieków i wodociągów.

Radny Jan Grycuk zauważył, iż w zestawieniu „Koszty bezpośrednie oczyszczania i odprowadzania ścieków” wartość wynagrodzenia w 2005 r. jest prawie dwukrotnie większa niż w roku 2004. Zapytał co miało wpływ na taki wzrost?

Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku poinformował, iż dzisiaj nie jest w stanie dokładnie tego wyjaśnić. „Myślę jednak, iż wzrost ten wiąże się to z dodatkowymi obowiązkami związanymi z przejęciem oczyszczalni, mieszczą się tu także odprawki na pracowników odchodzących na emeryturę. Szczegółowo wyjaśnię to jednak na najbliższej Sesji”.

Wójt Gminy Gródek zapewnił, iż jeżeli tylko pozwolą możliwości, to dotacja dla KZB w Gródku zostanie zwiększona.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku przypomniał, iż w niedługim czasie niezbędne będzie modernizowanie studni w Waliłach, gdyż jest ona w stanie tragicznym. Koszt tej inwestycji to ok. 80.000 - 90.000 zł.

Radny Jerzy Karpiuk zapytał jaki jest czas kopania studni oraz czy ta obecna nie podlega gwarancji.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku poinformował, iż już dawno skończyła się na nią gwarancja, gdyż studnia ta była kopana w 1994 r., a okres gwarancji obejmował 3 lata. Czas kopania studni to ok. 2 miesiące. - odpowiedział.

Radny Włodzimierz Grycuk poinformował, iż w latach 70-80 miała miejsce budowa studni głębinowej w Załukach. Czy nie można byłoby jej odrestaurować i podłączyć do niej mieszkańców? - pytał.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek wyjaśnił, iż woda z tej studni z pewnością nie będzie się już nadawać do picia. Poza tym studnia ta znajduje się obecnie na terenach prywatnych.

Więcej żadnych pytań i uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIII/210/05 stanowi załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu.

Ad.6 g.

Do tematu wprowadził Wójt Gminy Gródek przypominając, że swego czasu Firma GEEST zwróciła się z prośbą o wydzierżawienie budynku po byłym Przedszkolu w Gródku. Podjęliśmy wówczas decyzje o wydzierżawienie im tego budynku na okres 10 lat. Płacili nam czynsz w wysokości 3.000 zł. Obecnie Firma ta jest zainteresowana zakupem budynku.

W związku z powyższym zleciliśmy dokonanie wyceny przez rzeczoznawcę. Wycena wykazała, iż wartość budynku wynosi 346.900 zł (45.700 zł - działka, 301.200 zł - budynek). Firma poniosła nakłady w wysokości 27,8% wartości.

„Przy sprzedaży danej nieruchomości, proponujemy pierwszeństwo zakupu Firmie GEEST, gdyż posiadają oni umowę najmu” - mówił.

Radny Tomasz Gutowski - zapytał, dlaczego Radni nie otrzymali danych sporządzonych przez rzeczoznawcę wraz z materiałami na Sesję. „Moglibyśmy wówczas się z nimi zapoznać, a teraz ciężko podjąć decyzję, gdy nie zna się szczegółów. Nie jestem przeciwny sprzedaży. Chodzi mi jedynie o to, żeby przed podjęciem decyzji zapoznać się z tymi cyframi.”

Wójt Gminy - Ale to są przecież jedynie 2 liczby - cena budynku oraz wartość poniesionych nakładów.

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa dodała, iż nigdy do wysyłanych materiałów na Sesję nie dołączaliśmy jakichkolwiek uzasadnień. Radni otrzymują materiały na tyle wcześniej, że w razie jakichkolwiek wątpliwości zawsze mogą przyjść do Urzędu Gminy i zapoznać się ze wszystkimi dokumentami.

Nastała ożywiona dyskusja na ten temat.

Radny Włodzimierz Grycuk: „W związku z niemożliwością podjęcia dzisiaj jakichkolwiek ustaleń, proponuję, aby ten punkt przedyskutować na posiedzeniu wspólnym stałych komisji Rady Gminy Gródek. Proszę o równoczesne zaproszenie zainteresowanej Firmy”.

Przewodnicząca Rady zapytała: „Kto jest za zdjęciem z porządku obrad tego punktu i rozpatrzeniem go na posiedzeniu wspólnym komisji stałych Rady Gminy Gródek, a następnie na obradach lutowej Sesji Rady Gminy.

Głosowało 13 Radnych.

Za zdjęciem punktu z porządku obrad - 10, przeciw - 3, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, iż punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa nabycia nieruchomości zabudowanej został zdjęty z porządku obrad XXXIII Sesji Rady Gminy.

Ad. 6h.

Pani Renata Wysocka - Skarbnik Gminy poinformowała, iż potrzeba podjęcia uchwały w sprawie upoważnienia do zaciągania zobowiązań w 2006 r. wynika ze zmiany przepisów ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z jej zapisami należy upoważnić Wójt Gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy, a termin zapłaty upływa w roku następnym. „Dotyczy to np. dostarczania energii, która jest dostarczona w grudniu 2006 r., a zapłata za nią następuje w styczniu 2007 r.” - wyjaśniła.

Pani Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, a następnie Przewodnicząca obrad poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie upoważnienia do zaciągania zobowiązań w 2006 r. została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIII/211/06 - Stanowi załącznik Nr 18 do niniejszego protokołu

Ad. 6d

Pani Renata Wysocka - Skarbnik Gminy poinformowała, iż zgodnie z art. 198 ust. 2 ustawy o finansach publicznych niezbędne jest podjęcie uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji za I półrocze roku budżetowego o przebiegu wykonania budżetu gminy oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego przez samorządowe instytucje kultury i inne samorządowe osoby prawne, utworzone na podstawie ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, działające na terenie Gminy Gródek, z wyłączeniem przedsiębiorstw i spółek prawa handlowego.

Mówiła: „Opracowując tą uchwałę opierałam się na dotychczas składanych sprawozdaniach. W uchwale tej zawarte są więc takie same informacje jakie dotychczas zawarte były w Zarządzeniu Wójta w sprawie sprawozdania za np. I półrocze, czy IV kwartał.”

Radny Włodzimierz Grycuk - „Zgodnie z §5 uchwały, informacje o przebiegu wykonania planu finansowego za pierwsze półrocze składa się do 31 lipca roku budżetowego. Do kiedy zaś składa się informację za drugie półrocze?” - pytał.

Pani Renata Wysocka - Skarbnik Gminy odpowiedziała, że nic w tej kwestii się nie zmieniło i informacje o przebiegu wykonania planu finansowego za drugie półrocze składa się do dnia 31 marca roku następnego.

Więcej żadnych pytań nie było.

Pani Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, a następnie Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie określenia zakresu i formy informacji za I półrocze roku budżetowego o przebiegu wykonania budżetu gminy oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego przez samorządowe instytucje kultury i inne samorządowe osoby prawne, utworzone na podstawie ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, działające na terenie Gminy Gródek, z wyłączeniem przedsiębiorstw i spółek prawa handlowego, została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIII/212/06 - Stanowi załącznik Nr 19 do niniejszego protokołu

Ad. 7.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, że Radni nie zgłosili żadnych uwag i wniosków do udostępnionego protokołu XXXII Sesji Rady Gminy. W związku z powyższym można stwierdzić, iż protokół XXXII Sesji Rady Gminy z dnia 29 grudnia 2005 r. został przyjęty i może zostać podpisany przez Wiceprzewodniczącego Rady - Pana Tomasza Gutowskiego.

Ad. 8.

Przewodnicząca obrad Pani Krystyna Klimkiewicz stwierdziła, że porządek obrad XXXIII Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękowała Radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Przypomniała Radnym o konieczności składania oświadczeń majątkowych.

Pani Anna Grycuk - Dyrektor Publicznego Gimnazjum w Gródku wręczyła zaproszenia na Bal charytatywny na rzecz Gimnazjum.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1500.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 57), wymienione powyżej:

Nr 1 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 2 - lista obecności radnych (kart -1),

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 5 - ogłoszenie Firmy „Cezar” (kart -1),

Nr 6 - informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart - 3),

Nr 7 - informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Gródek w 2005 r. (kart - 2),

Nr 8 - informacja o programach rolno-środowiskowych w województwie podlaskim (kart - 6),

Nr 9 - uchwała Nr XXXIII/205/06 Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Gródek na 2006 r. (kart - 3),

Nr 10 - uchwała Nr XXXIII/206/06 Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy na 2006 r. (kart - 7),

Nr 11 - wniosek Komisji Rolnictwa Rady Gminy Gródek w sprawie ustalenia diety Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy Gródek (kart - 1),

Nr 12 - uchwała Nr XXXIII/207/06 Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie ustalenia diety Wiceprzewodniczącemu Rady Gminy Gródek (kart - 1),

Nr 13 - informacja o realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2005 r. ( (kart - 5),

Nr 14 - uchwała Nr XXXIII/208/06 Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie Uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2006 (kart - 6),

Nr 15 - uchwała Nr XXXIII/209/06 Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie przyjęcia Programu Współpracy Gminy Gródek z Organizacjami Pozarządowymi na rok 2006 (kart - 6),

Nr 16 - wniosek KZB w Gródku o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (kart - 8),

Nr 17 - uchwała Nr XXXIII/210/05 Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (kart - 1),

Nr 18 - uchwała Nr XXXIII/211/06 Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie upoważnienia do zaciągania zobowiązań w 2006 r. (kart - 1),

Nr 19 - uchwała Nr XXXIII/211/06 Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie określenia zakresu i formy informacji za I półrocze roku budżetowego o przebiegu wykonania budżetu gminy oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego przez samorządowe instytucje kultury i inne samorządowe osoby prawne, utworzone na podstawie ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, działające na terenie Gminy Gródek, z wyłączeniem przedsiębiorstw i spółek prawa handlowego (kart - 2).

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Przewodnicząca Rady

mgr Dorota Bójko mgr Krystyna Klimkiewicz

1

17

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2007-08-31

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2007-08-31