Protokół Nr XXXII/05

.
PROTOKÓŁ NR XXXII/05

PROTOKÓŁ NR XXXII/05

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 29 grudnia 2005 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczył Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady Gminy Gródek. Protokołowała Pani Dorota Bójko - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady otwierając obrady XXXII Sesji Rady Gminy, przywitał radnych Rady Gminy, kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy, sołtysów oraz zaproszonych gości.

Następnie, na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 12, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. (w trakcie stwierdzania quorum nieobecni byli: Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady (nieobecność usprawiedliwiona - zwolnienie lekarskie) oraz Radni: Irena Wysocka i Janusz Michał Cimochowicz (zapowiedzieli spóźnienie).

(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 1, Nr 2 i Nr 3 do niniejszego protokołu).

Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski poinformował, iż projekt porządku obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (projekt stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu).

Zwrócił się z zapytaniem, czy są jakieś uwagi i wnioski do przesłanego porządku obrad.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek zwrócił się z wnioskiem o wprowadzeniu do porządku obrad zagadnienia mającego na celu zapoznanie Radnych z apelem wystosowanym przez Zarząd Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego dotyczącym protestu przeciwko aktualnemu systemowi prawnemu obowiązującemu przy procedurach przygotowujących inwestycje drogowe w Polsce.

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż apel ten zostanie bliżej przedstawiony w sprawach różnych.

Więcej zmian do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.

W związku z powyższym, Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady poddał projekt porządku obrad pod głosowanie jawne. (Na obrady Sesji dotarła Radna Irena Wysocka - stan radnych uczestniczących w obradach 13)

Głosowało 13 Radnych.

Za przyjęciem - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Porządek obrad XXXII Sesji Rady Gminy Gródek został podjęty jednogłośnie.

Porządek obrad:

1. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

2. Sprawy różne.

3. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

4. Omówienie raportu z badań monitoringowych jakości wód gruntowych i powierzchniowych, dopływających do rzeki Supraśl na terenie Gminy Gródek.

5. Ocena działań podjętych przez Urząd Gminy Gródek w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, przeprowadzonych w okresie lipiec-październik 2005 r.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. zmian w budżecie Gminy na 2005 r.;

  2. zmian w uchwale w sprawie gromadzenia dochodów własnych przez Szkołę Podstawową w Gródku na rachunku dochodów własnych;

c) zmian w uchwale w sprawie gromadzenia dochodów własnych przez Przedszkole Samorządowe w Gródku na rachunku dochodów własnych.

7. Budżet Gminy Gródek na rok 2006:

a) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu gminy Gródek na rok 2006,

b) opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy Gródek,

c) podjęcie uchwały w sprawie budżetu Gminy Gródek na rok 2006.

8. Przyjęcie protokołu obrad XXXI Sesji Rady Gminy.

9. Zamknięcie obrad.

Ad. 1.

Radna Grażyna Danesh poruszyła problem dotyczący odśnieżania dróg w gminie. „Z tego co obserwujemy to w miarę na czas są wysyłane pługi. Jednak często to kierowca sam decyduje czy odśnieżyć całą drogę, czy tylko jej część . Ostatnio, z powodu nie odśnieżenia całej drogi we wsi Podzałuki, karetka nie mogła dojechać do chorego mieszkańca tej miejscowości” - mówiła. Prosiła o odśnieżenie i posypanie drogi Sofipol-Załuki-Gródek, gdyż drogą tą jeździ autobus. Apelowała także o usuwanie z dróg błota pośniegowego.

Wójt Gminy zapewnił, iż wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie.

(Na obrady Sesji dotarł Radny Janusz Michał Cimochowicz - stan radnych uczestniczących w obradach 14)

Radny Włodzimierz Grycuk poinformował, iż 18 grudnia 2005 r. miał miejsce pożar budynku Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum w Białowieży. Zapytał czy Wójt Gminy nie planuje pomóc Gminie Białowieża przekazując środki z rezerwy budżetowej Wójta Gminy na odbudowę tej szkoły.

Wnioskował także o opracowanie zmian w Statucie Rady Gminy Gródek, które regulowałyby kwestie wynagrodzenia osób prowadzących obrady Sesji w zastępstwie Przewodniczącego Rady, który jest np. na zwolnieniu lekarskim. „Obecnie Przewodnicząca jest chora, drugą Sesję z kolei prowadzi Wiceprzewodniczący. Uważam, iż należy się mu dodatkowe wynagrodzenie” - mówił.

Wójt Gminy ustosunkowując się do wniosku dotyczącego pomocy finansowej dla szkoły w Białowieży, poinformował, że jeżeli Rada Gminy stanie na stanowisku przekazania środków, to on nie będzie robił żadnych problemów.

„Jeżeli zaś chodzi o zmianę w Statucie, to uważam, iż nie ma potrzeby na razie go zmieniać, gdyż został już niecały rok kadencji Rady. Poza tym Wiceprzewodniczący ma w przypisanych mu czynnościach prowadzenie Sesji Rady w przypadku nieobecności Przewodniczącej. Jeżeli jednak jest taki wniosek i potrzeba, to zmiany regulujące te kwestie można ustanowić” - mówił.

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady odnosząc się do wniosku Radnego Włodzimierza Grycuka, poinformował, iż nie chce żadnych gratyfikacji z tytułu prowadzenia obrad Sesji. „Uważam jednak, iż pomysł zmian w Statucie dotyczących kwestii wynagrodzenia jest dobry. Dokonując zmian teraz, sprawimy iż nowa Rada Gminy rozpoczynając kadencję, będzie miała tą kwestię uregulowaną i zawartą w Statucie”.

Radny Jerzy Karpiuk wnioskował, aby wystosować apel do mieszkańców gminy, który zawierałby prośbę o nie wyrzucanie śniegu z chodników na ulice, zaraz po przejechaniu spychacza.

Zaproponował również, aby na jedną z kolejnych Sesji zaprosić Komendanta Ochotniczej Straży Pożarnej w Gródku, który przedstawiłby raport pracy OSP.

Wójt Gminy poinformował, iż taki apel można zamieścić w „Wiadomościach Gródeckich”. „Każdy jednak, kto zauważy taką sytuację powinien interweniować” - dodał.

Ustosunkował się pozytywnie do zaproszenia komendanta OSP w Gródku. Poinformował, iż w styczniu planuje ogłosić konkurs na to stanowisko. (obecnie komendant OSP w Gródku pełni tę funkcję społecznie).

Radny Bronisław Kazberuk prosił o przybliżenie tematu przydomowych oczyszczalni ścieków. „Czy w naszej gminie inwestycje takie są realizowane?” - pytał.

Zwracając się do Pani Krystyny Sawickiej - Kierownika GOPS w Gródku zapytał dlaczego GOPS nie pomaga dla Pani Bajko z Podozieran? „Ona naprawdę potrzebuje pomocy”- mówił.

Pani Krystyny Sawickiej - Kierownika GOPS w Gródku poinformowała, iż pracownice GOPS-u nie raz były u tej Pani, jednak ona nie chce żadnej pomocy. „Mówi, że co drugi dzień przychodzi do niej Pan Bajko i jej pomaga”.

Wójt Gminy poinformował, iż w gminie są chętni do zakładania przydomowych oczyszczalni ścieków, m.in. mieszkańcy wsi Waliły i Załuki. Niedawno taką oczyszczalnię założył Sołtys wsi Kołodno. „Mamy więc przykład, możemy pojechać i zobaczyć jak urządzenie to funkcjonuje i czy sprawdza się w praktyce” - mówił.

Radna Grażyna Danesh poinformowała, iż nowopowstałe Stowarzyszenie „Załuki nad Supraślą” przynosi już wymierne efekty. „Ostatnio dostaliśmy grant z Fundacji Wspomagania Wsi. Pisanie wniosków jest dobrą alternatywą dla takich małych organizacji jak nasza i jednocześnie odciąża budżet gminy. ” - mówiła.

Radny Janusz Michał Cimochowicz zwracając się do Pani Krystyny Sawickiej - Kierownika GOPS w Gródku, zapytał co się zmieni w polityce społecznej od nowego roku? Zauważył, iż Gmina płaci dla Zakładu Energetycznego ogromne pieniądze za konserwację ulicznego oświetlenia. „Ostatnio w Zubkach przez kilka dni non stop paliły się latarnie, a ze strony Zakładu nie było żadnej reakcji” - mówił.

Pani Krystyny Sawickiej - Kierownika GOPS w Gródku poinformowała, iż od nowego roku wchodzi ustawa o zatrudnieniu socjalnym, która mówi m.in., że teraz osoby pobierające zasiłki z Gminy będą musiały odpracować 10 godzin miesięcznie (6 zł za godz.), aby takie zasiłki otrzymać.

Wójt Gminy przyznał, iż obecnie wielokrotnie światło pali się albo non stop, albo zapala się zbyt późno. „Cały czas interweniujemy w tej sprawie, często jednak, jak widać, bez pożądanego skutku. Sytuację taką może poprawić jedynie modernizacja oświetlenia” - mówił. Zaapelował do Sołtysów aby w razie problemów interweniowali osobiście do Zakładu Energetycznego albo zgłaszali się do inspektora Urzędu Gminy - Pana Borysa Grycuka.

Radny Włodzimierz Grycuk nawiązując do wcześniej zgłoszonego wniosku mówił: W związku z akceptacją Wójta Gminy na przekazanie środków z rezerwy celowej, apeluję w imieniu Komisji Rolnictwa o przekazanie środków z tej rezerwy na pomoc w odbudowie spalonej szkoły w Białowieży”.

Radny zobowiązał się także do opracowania zmian w Statucie Rady Gminy Gródek.

Ad.2.

Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski odczytał wniosek mieszkańców ulicy Lisiej z dnia 23 grudnia 2005 r., w sprawie naliczenia i zapłacenia za przejęte fragmenty posesji prywatnych na rzecz nowobudowanej ulicy.

(pismo stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu).

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy ustosunkowując się do powyższego wniosku, poinformował, iż podkłady geodezyjne pozwalają na stwierdzenie, że granica drogi nie biegnie po prywatnych posesjach. „Aby nie wprowadzić jednak nikogo błąd, w najbliższych dniach wyjaśnimy to dokładnie” - mówił.

Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski odczytał pismo Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego z dnia 15 grudnia 2005 r. zawierające apel o podjęcie wspólnego protestu przeciwko aktualnemu systemowi prawnemu obowiązującemu przy procedurach przygotowujących inwestycje drogowe w Polsce.

(pismo stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu).

Wójt Gminy ustosunkowując się do powyższego pisma poinformował, iż należałoby poprzeć wystosowany przez Związek Gmin Wiejskich protest. „Obecnie, obowiązujące przepisy, głównie z zakresu ochrony środowiska, uniemożliwiają i blokują wiele inwestycji. Aby otrzymać pozwolenie na budowę danej drogi należy uzyskać wiele pozwoleń i opinii, m.in. od Wojewody, Sanepidu, nieraz należy opracowywać Raport oddziaływania na Środowisko. Procedury te są bardzo długotrwałe i kosztowne. Nie raz, opinie wydane przez Wojewodę są uchylane przez organ rządowy. Wówczas całą procedurę należy powtarzać od nowa. Przykładem są ostatnie wydarzenia związane z planowaną budową obwodnic Augustowa i Wasilkowa. Aby móc szybko i sprawnie budować drogi, należy złagodzić istniejące przepisy. Chciałbym aby Rada Gminy poparła ten protest”.

Wiceprzewodniczący Rady - „Sądzę, iż stanowisko Rady Gminy w tym zakresie będzie pozytywne, proponuję jednak przegłosować”. Zapytał: „Kto jest za przystąpieniem do apelu odnośnie zmiany przepisów dotyczących inwestycji drogowych?”

Głosowało 14 Radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, iż Rada Gminy Gródek stanęła na stanowisku poparcia apelu wystosowanego przez Zarząd Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.

Kolejnym pismem, odczytanym przez Przewodniczącego obrad, było podanie Rady Sołeckiej w Chomontowcach z dnia 29 grudnia 2005 r. zawierające prośbę o dokończenie utwardzenia drogi Bobrowniki-Chomontowce.

(pismo stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu).

Wójt Gminy ustosunkowując się do powyższego pisma, poinformował, iż jest to droga powiatowa i jej budowa leży w gestii Powiatu Białostockiego. „Wszystko jednak ma swoją kolej. Wiemy jakie inwestycje drogowe zostały zaplanowane na lata 2004-2007. Możemy, stosownie uzasadniając, wnioskować o ujęcie tej drogi w planie na lata 2008-2011. Również, jeżeli znajdziemy środki w budżecie gminy na utwardzenie tej drogi, to możemy wystosować prośbę do Powiatu o wykonanie jedynie dokumentacji technicznej na tę inwestycję. Myślę, że utwardzenie tej drogi, to jedynie kwestia czasu” - mówił.

Wiceprzewodniczący Rady dodał, iż drogi na tzw. „ścianie wschodniej” są tragiczne. „Drogi do Świsłoczan i Mostowlan są w opłakanym stanie” - mówił.

Pani Anna Grycuk - Radna Powiatowa zachęcała do składania wniosków o ujęcie tej drogi w planie inwestycyjnym na lata 2008 -2011. „W planie na lata 2004-2007 niczego już się nie da dodać, niedługo jednak będzie opracowywany plan na kolejne 4 lata. W Powiacie Białostockim jest 15 gmin. W każdej z gmin jest kilkanaście dróg, które wymagają naprawy. Musimy więc przekonać Radę Powiatu, iż nasza droga jest priorytetowa” - mówiła.

Wiceprzewodniczący Rady - Pan Tomasz Gutowski - „Możemy to argumentować tym, iż jest to droga leżąca na ścianie wschodniej, w obszarze przygranicznym. Jej naprawa poprawi funkcjonowanie Straży Granicznej”.

Ostatnim pismem, odczytanym przez Wiceprzewodniczącego Rady, były pismo zawierające podziękowania Sołtysa i mieszkańców wsi Zubry, skierowane do Wójta Gminy Gródek, Kierownika i pracowników KZB w Gródku, za prace wykonane na rzecz wsi Zubry.

(pismo stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu).

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gródku - Pani Wiera Tarasewicz przedstawiła informacje na temat realizacji projektu „Szkoła Marzeń”.

(informacja stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu).

Pani Bożena Adamczyk - Sołtys wsi Waliły prosiła o posypanie drogi Waliły Stacja - Waliły PGR.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy zapewnił, iż prośba zostanie zrealizowana.

Wiceprzewodniczący Rady zaproponował, aby wszelkie sprawy dotyczące odśnieżania kierować do Kierownika KZB w Gródku.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku kategorycznie zaprotestował.

Wójt Gminy poinformował, iż środki na odśnieżanie są zaplanowane w budżecie gminy. Trzeba nimi tak dysponować, aby starczyło na całą zimę. Zaproponował, aby w dni powszednie wnioski o odśnieżanie kierować do podinspektora Urzędu Gminy - Pana Stanisława Szemiota.

Więcej żadnych spraw nie poruszano.

Ad. 3.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. (informacja stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu)

Żadnych pytań do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

W związku z powyższym Wiceprzewodniczący Rady poinformował, iż informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym została przyjęta.

Ad.4.

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady poprosił Pana Henryka Jaźwińskiego o omówienie raportu z badań monitoringowych jakości wód gruntowych i powierzchniowych, dopływających do rzeki Supraśl na terenie Gminy Gródek.

Pan Henryk Jadźwiński - Prezes Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Białymstoku poinformował, iż raport ten został opracowany przez Okręgową Stację Chemiczno-Rolniczą przy współudziale Politechniki Białostockiej i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Celem raportu było odpowiedzenie na pytanie, w jakim stopniu rolnicy z Gminy Gródek zanieczyszczają wody powierzchniowe i gruntowe. Przeprowadzone zostały obserwacje w 7 gospodarstwach rolnych. Na wodach gruntowych, na terenie od wsi Mościska do wsi Waliły wyznaczono 32 punkty, z których co miesiąc pobierano i badano wodę. Przeprowadzone badania udowodniły, iż występujące w przebadanych gospodarstwach rolnych azotany i fosforany nie przekraczają dopuszczalnych norm. Badania pozwoliły wysunąć wniosek, iż prowadzona na terenie Gminy Gródek działalność rolnicza nie ma bezpośredniego wpływu na zanieczyszczenie rzeki Supraśl

Dr. Aleksander Kiryluk - pracownik Politechniki Białostockiej i koordynator badań dodał, iż na zanieczyszczenie rzeki Supraśl wpływ ma nieobkaszanie rowów i łąk, gdyż wówczas uwalniają się biogeny odpowiedzialne za zanieczyszczenia rzek. Apelował do rolników aby sprawdzali swoje szamba i nie podłączali ich „na lewo”.

Ad.5.

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Pana Piotra Sokołowskiego o omówienie raportu z oceny działań podjętych przez Urząd Gminy Gródek w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, przeprowadzonych w okresie lipiec-październik 2005 r.

Pan Piotr Sokołowski - Dyrektor Firmy Bio-Rynek poinformował, iż jego firma, na prośbę Wójta Gminy Gródek, opracowała raport dotyczący skażenia wody ściekami zrzutowymi. Przebadano 150 gospodarstw domowych mających szamba, szczelne zbiorniki nieczystości, lub odprowadzające ścieki do sieci kanalizacyjnej. Badania wykazały, że w gminie istnieje problem zanieczyszczenia, a wynika on m.in. z tego, iż wiele szamb nie spełnia wymogów określonych przepisami. Gmina musi znaleźć rozwiązanie, np. stworzyć program, który regulowałby problem odprowadzania ścieków, może budować też przydomowe oczyszczalnie ścieków. Musi zachęcić mieszkańców do przestrzegania przepisów ochrony środowiska, gdyż w innym wypadku może to skutkować karami, czy też blokadą środków unijnych.

Do przedstawionej informacji żadnych pytań nie było.

Wójt Gminy podziękował za omówienie przeprowadzonych działań. Poinformował, iż jednym z głównych zadań Gminy jest utrzymanie w niej czystości. Działania Gminy zmierzają do tego, aby rozpoznać problem, a następnie go rozwiązywać, dlatego też zlecił opracowanie powyższego raportu.

Przypomniał, iż na poprzednich Sesjach Rady Gminy niejednokrotnie padało pytanie, kto jest władny kontrolować stan rowów na naszym terenie. W związku z powyższym poinformował, iż na dzisiejsze obrady zaprosił Pana Stefana Sołomianko - Pracownika Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

Pan Stefan Sołomianko - starszy inspektor Wydziału Ochrony Środowiska Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku poinformował, iż na terenie Gminy Gródek obiekty melioracyjne zajmują ponad 5000 ha. Zgodnie z ustawą Prawo Wodne, obiekty te powinny być utrzymywane przez właścicieli gruntów, na których leżą obiekty melioracyjne lub też przez spółki wodne. Nadzór nad spółkami wodnymi sprawuje Starosta, który jest władny do wydawania decyzji o konieczności konserwacji rowów. Są duże środki unijne do wykorzystania na poprawę stanu wód, między innymi rzeki Supraśl.

Poinformował, iż każdy rolnik starający się o dotacje z Unii Europejskiej musi utrzymywać grunty rolne w dobrej kulturze rolnej. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może zablokować te dotacje rolnikom, których działki są zakrzaczone i nie są wykaszane.

Radny Włodzimierz Grycuk - „Dużo Pan mówi o dopłatach, jednak jak dobrze wiemy, tereny zmeliorowane (rowy) są wyłączone z dopłat. Do tej pory jednak nie dał Pan konkretnej odpowiedzi kto jest odpowiedzialny za konserwację i oczyszczanie rzeki Supraśl i Dzierniakówka oraz rowów tartacznych?”.

Pan Stefan Sołomianko - „Urządzenia podstawowe, tj. rzeki i szerokie rowy ma obowiązek konserwować Państwo, zaś urządzenia szczegółowe, tj. wąskie rowy - zgodnie z Ustawą Prawo Wodne - rolnik, przez którego działkę przebiega ów rów. Konserwacja obiektów melioracyjnych (oprócz rowów) leży w gestii Wojewódzkiego Zarządu Melioracji Urządzeń Wodnych, który otrzymuje na ten cel środki z budżetu Województwa.

(informacja o urządzeniach melioracyjnych stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu).

Ad.6a).

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady poprosił Panią Skarbnik Gminy o omówienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2005 r.

Pani Renata Wysocka - Skarbnik Gminy Gródek poinformowała, iż wszystkie zmiany w budżecie wynikają z konieczności uregulowania planu dochodów i wydatków w stosunku do istniejących potrzeb.

Zmiany po stronie dochodów i wydatków związane są m.in. z:

- przekazaniem pomocy finansowej w kwocie 10.000 zł z Agencji Nieruchomości Rolnych na modernizację dróg przejętych od Agencji;

- zwiększeniem części oświatowej subwencji ogólnej o 40.000 zł, z przeznaczeniem na dofinansowanie wyposażenia nowowybudowanych obiektów szkół i placówek oświatowych oraz nowych pomieszczeń do nauki pozyskanych w wyniku modernizacji lub adaptacji, w sprzęt szkolny i pomoce naukowe;

- umową Gimnazjum Publicznego w Gródku z Polską Fundacją Dzieci i Młodzieży w ramach prowadzonego programu „Równać Szanse”;

- koniecznością zwiększenia wydatków płacowych i osobowych.

Podsumowując, poinformowała, iż dokonane zmiany spowodują:

Zwiększenie planu dochodów o 247.973 zł,

Zmniejszenie planu dochodów o 87.502 zł,

Zwiększenie planu wydatków o 626.066 zł,

Zmniejszenie planu wydatków o 1.011.111 zł.

Budżet po dokonanych zmianach będzie wynosił:

Dochody - 10.773.907 zł,

Wydatki - 11.084.394 zł.

Pani Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2005 r. została podjęta.

Uchwała Nr XXXII/201/05 - Stanowi załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu

Ad. 6b).

Skarbnik Gminy - Pani Renata Wysocka poinformowała, iż podjęcie tej uchwały wiąże się z koniecznością wprowadzenia zmian w Uchwale Nr XXII/140/05 Rady Gminy Gródek z dnia 31 stycznia 2005 r. Zmiany te polegają na rozszerzeniu dochodów własnych o opłaty stałe, jako udział rodziców, które przeznaczone będą na uzupełnienie wyposażenia i sprzętu niezbędnego do prawidłowego zabezpieczenia opieki nad uczniami.

Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała wprowadzająca zmiany w uchwale w sprawie gromadzenia dochodów własnych przez Szkołę Podstawową w Gródku na rachunku dochodów własnych została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXII/202/05 - Stanowi załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu

Ad. 6c).

Skarbnik Gminy - Pani Renata Wysocka wyjaśniła, iż konieczność podjęcia tej uchwały podyktowane jest takimi samymi względami jak podjęcie uchwały omawianej wyżej.

Odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała wprowadzająca zmiany w uchwale w sprawie gromadzenia dochodów własnych przez Przedszkole Samorzadowe w Gródku na rachunku dochodów własnych została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXII/203/05 - Stanowi załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu

Ad.7a).

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady odczytał Uchwałę Nr II-0131-6-11/05 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 28.11.2005 r. w sprawie wydania opinii o projekcie uchwały budżetowej na 2006 r. Gminy Gródek. (uchwała stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu).

Ad. 7b).

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady zwrócił się z prośbą do Radnej Grażyny Danesh o przedstawienie opinii Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy w sprawie projektu budżetu na 2006 rok

Radna Grażyna Danesh - Przewodnicząca Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy odczytała pozytywną opinię Komisji w sprawie projektu budżetu na 2006 rok.

(opinia stanowi załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu).

Ad.7c).

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady zauważył, iż projekt budżetu Gminy Gródek był już omawiany wielokrotnie, w związku z powyższym zwrócił się do Pani Skarbnik z prośbą o odczytanie projektu uchwały.

Skarbnik Gminy - Pani Renata Wysocka dodała jedynie, iż obecna wersja projektu budżetu różni się od wersji projektu z listopada. Omówiła pokrótce zaistniałe zmiany. Poinformowała, iż zmieniona została nieznacznie treść Zał. Nr 13 zawierającego wykaz wydatków na programy i projekty realizowane w 2006 r. ze środków pochodzących z budżetu UE. Dołączony został również Zał. Nr 14 zawierający wykaz dotacji i pomocy finansowej Gminy Gródek dla innych jednostek samorządu terytorialnego w 2006 r.

Budżet na 2006 r. wynosi:

Dochody - 11 356 967 zł

Wydatki 12 110 967 zł.

Wójt Gminy przedstawił zaplanowane do realizacji w 2006 r. zadania inwestycyjne (zał. Nr 5 do Uchwały). Zaplanowano 14 zadań, których łączna wartości wynosi 5 486 145 zł, z czego planuje się pozyskać ze źródeł zewnętrznych 2 177 390 zł.

Do przedstawionych informacji żadnych pytań nie było.

Skarbnik odczytała projekt uchwały, a następnie Wiceprzewodniczący Rady poddał go pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała w sprawie budżetu Gminy Gródek na rok 2006 została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXII/204/05 - Stanowi załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu.

Ad. 8.

Pan Tomasz Gutowski - Wiceprzewodniczący Rady poinformował radnych, że protokół XXXI Sesji Rady Gminy Gródek jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęcił do zapoznania się z jego treścią. Poinformował, iż po wniesieniu ewentualnych uwag zostanie on przez niego podpisany.

Ad. 9.

Przewodniczący obrad Pan Tomasz Gutowski stwierdził, porządek obrad XXXII Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękował Radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział, a następnie zaprosił uczestników na tradycyjne spotkanie opłatkowe, w którym uczestniczyli proboszczowie o. Mikołaj Ostapczuk i ks. Stanisław Kochanowski..

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1500.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 84), wymienione powyżej:

Nr 1 - lista obecności radnych (kart -1),

Nr 2 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 3 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 4 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 5 - wniosek mieszkańców ulicy Lisiej z dnia 23 grudnia 2005 r. w sprawie naliczenia i zapłacenia za przejęte fragmenty posesji prywatnych na rzecz nowobudowanej ulicy (kart - 1),

Nr 6 - Apel Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego z dnia 15 grudnia 2005 r. o podjęcie wspólnego protestu przeciwko aktualnemu systemowi prawnemu obowiązującemu przy procedurach przygotowujących inwestycje drogowe w Polsce (kart -1),

Nr 7 - podanie Rady Sołeckiej w Chomontowcach z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie utwardzenia drogi Bobrowniki - Chomontowce (kart - 1),

Nr 8 - podziękowania Sołtysa i mieszkańców wsi Zubry za prace wykonane na rzecz ich wsi (kart - 1)

Nr 9 - informacja na temat projektu „Szkoła Marzeń” (kart - 4)

Nr 10 - informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart - 3),

Nr 11 - informacja o urządzeniach melioracyjnych (kart - 1),

Nr 12 - uchwała Nr XXXII/201/05 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy gródek na 2005 r. (kart - 25),

Nr 13 - uchwała Nr XXXII/202/05 Rady Gminy Gródek wprowadzająca zmiany w uchwale w sprawie gromadzenia dochodów własnych przez Szkołę Podstawową w Gródku na rachunku dochodów własnych (kart - 1),

Nr 14 - uchwała Nr XXXII/203/05 Rady Gminy Gródek wprowadzająca zmiany w uchwale w sprawie gromadzenia dochodów własnych przez Przedszkole Samorządowe w Gródku na rachunku dochodów własnych (kart -1 ),

Nr 15 - Uchwała NrII-0131-6-11/05 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 28.11.2005 r. w sprawie wydania opinii o projekcie uchwały budżetowej na 2006 r. (kart -1 ),

Nr 16 - opinii Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy w sprawie projektu budżetu na 2006 rok (kart -1 ),

Nr 17 - Uchwała Nr XXXII/204/05 Rady Gminy Gródek w sprawie budżetu Gminy Gródek na rok 2006 (kart - 39).

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Wiceprzewodniczący Rady

mgr Dorota Bójko Tomasz Gutowski

1

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2006-02-17

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2006-02-17