Protokół Nr XXVI/05

...
PROTOKÓŁ NR XI/03

PROTOKÓŁ NR XXVI/05

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 28 czerwca 2005 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady. Protokołowała Pani Agnieszka Treska - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz otwierając obrady XXVI Sesji Rady Gminy, przywitała radnych Rady Gminy, sołtysów, gości zaproszonych między innymi Panią Wiesławę Ćwiklińską - Wizytator Kuratorium Oświaty, Pana Jerzego Rzeplińskiego - Zastępcę Nadleśniczego Nadleśnictwa Supraśl, nauczycieli oraz wszystkich przybyłych na posiedzenie Rady.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż w związku ze śmiercią Radnej Adeli Czaban zostały przeprowadzone wybory uzupełniające do Rady Gminy Gródek. Poprosiła Panią Lilię Waraksa - Przewodniczącą Gminnej Komisji Wyborczej o przedstawienie informacji o przebiegu wyborów uzupełniających do Rady Gminy Gródek.

Pani Lilia Waraksa - Przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej przedstawiła informację o przebiegu wyborów uzupełniających do Rady Gminy Gródek. Poinformowała, że nową Radną została Pani Ewa Danuta Tołcz. (informacja stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady Gminy poinformowała, iż zgodnie z art. 23a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie, które odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty radny powstaje i wypowiada słowo „ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.

Następnie odczytała treść roty: „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej ślubuje uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

Radna Ewa Danuta Tołcz złożyła ślubowanie, wypowiadając słowo „ślubuję”.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady stwierdziła na podstawie listy obecności, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 13, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

(w trakcie stwierdzania quorum nieobecni byli Radni: Eugeniusz Nowicki, Tomasz Gutowski).

(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż projekt porządku obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (projekt stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu).

Zwróciła się z zapytaniem, czy są uwagi i wnioski do przesłanego porządku obrad.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy zwrócił się z wnioskiem o przesunięcie na następną sesję dwóch punktów:

  • informacja dotycząca programu pod nazwą „Bezpieczna Gmina”;

  • ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Gródek.

Z uwagi na to, iż okres sprawozdawczy przypada na koniec czerwca, kierownik Posterunku Policji w Gródku zwrócił się z prośbą o umożliwienie mu przedłożenia informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy. W związku z tym, iż informacja dotycząca realizacji programu „Bezpieczna Gmina” jest tematem integralnym problematyk w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, Pan Wójt zaproponował, aby obie informacje przesunąć na kolejną Sesję.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne wniosek o przeniesienie punktu 12 i 13 na następną sesję. Głosowało 13 radnych.

Za przeniesieniem - 13 przeciw - 0 wstrzymało się - 0

Na podstawie wyniku głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż punkt 12 i 13 porządku obrad XXVI Sesji Rady Gminy zostały przesunięte na następną sesję.

Pan Jerzy Rzepliński - Z-ca Nadleśniczego Nadleśnictwa Supraśl zwrócił się z prośbą o przesunięcie w punkcie 9, podpunktu „f” - podjecie uchwał w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wniosku o uznanie lasów za ochronne, do podpunktu „a”.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne wniosek o przeniesienie w punkcie 9 - podjęcie uchwał, podpunktu „f” na podpunkt „a”.. Głosowało 13 radnych.

Za przeniesieniem - 13 przeciw - 0 wstrzymało się - 0

Na podstawie wyniku głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż podpunkt „f” punktu 9, został przesunięty do podpunkt „a” punktu 9, projektu porządku obrad XXVI Sesji Rady Gminy.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady w związku z przybyciem na sesję Pani Wiesławy Ćwiklińskiej - Wizytator Kuratorium Oświaty w Białymstoku zaproponowała przesunięcie punktu w sprawie oceny sytuacji w szkolnictwie na terenie Gminy w świetle obowiązujących przepisów prawnych z punktu 11 na punkt 7 projektu porządku obrad.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne wniosek o przeniesienie z punktu 11 na punkt 7. Głosowało 13 radnych.

Za przeniesieniem - 13 przeciw - 0 wstrzymało się - 0

Na podstawie wyniku głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż punkt 11został przesunięty na punkt 7 projektu porządku obrad XXVI Sesji Rady Gminy.

Więcej zmian do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.

W związku z powyższym, Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady - przedstawiła porządek obrad, z uwzględnieniem przegłosowanych zmian.

W głosowaniu jawnym radni jednogłośnie przyjęli porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy Gródek.

Głosowało 13 Radnych.

Za przyjęciem - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Porządek obrad:

  1. Przyjęcie protokołu obrad XXV Sesji Rady Gminy.

  2. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

  3. Ocena sytuacji w szkolnictwie na terenie Gminy w świetle obowiązujących przepisów prawnych.

  4. Sprawy różne

  5. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  6. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. wyrażenie opinii dotyczącej wniosku o uznanie lasów za ochronne ;

  2. zmiany kwoty planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego lub

pożyczki długoterminowej;

  1. zmian w budżecie gminy na 2005 r.;

  2. przeznaczenia umorzonej pożyczki;

  3. zaliczenia drogi lokalnej do dróg gminnych;

  4. częściowego zniesienia współwłasności w nieruchomościach gruntowych.

  1. Informacja dotycząca działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku.

  2. Zamknięcie obrad.

( Na obrady Sesji dotarł Radny Tomasz Gutowski - stan radnych uczestniczących w obradach 14).

Ad. 1.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformował radnych, że protokół XXV Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż po wniesieniu ewentualnych uwag zostanie on przez nią podpisany.

Ad.2

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przypomniała o problemie braku zabezpieczenia na odcinku drogi powiatowej, przebiegającym w bezpośrednim sąsiedztwie stawów w miejscowości Waliły PGR. Prosiła Wójta o ponowną interwencję w Powiatowym Zarządzie Dróg w Białymstoku w sprawie ustawienia barierek ochronnych w celu uniknięcia niebezpieczeństwa.

Pan Wiesław Kulesza -Wójt Gminy wyjaśnił, że jest to problem, który ciągnie się już od dłuższego czasu, ponieważ władze powiatowe tłumaczą, że na ten cel nie mają zabezpieczonych środków finansowych. Ostatnio dano nam do zrozumienia, iż gmina mogłaby partycypować w kosztach ustawienia barierek. „Myślę, że można zgodzić się na takie rozwiązanie problemu”- powiedział.

Radna Ewa Danuta Tołcz - zgłosiła problem dotyczący braku oznakowania ograniczającego prędkość w miejscowości Królowy Most, na drodze krajowej E-65. Zauważyła, że jest to odcinek bardzo niebezpieczny na którym może dojść do nieszczęśliwego wypadku.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, iż zgłosił ten problem oraz po raz kolejny sprawę ustawienia przystanków PKS na drodze krajowej E-65 Białystok - Bobrowniki do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i obecnie czeka na odpowiedź z ich strony.

Radny Jan Grycuk ponowił zgłaszany wcześniej postulat ułożenia spowalniaczy ruchu na ul. Południowej i ul. Fabrycznej w Gródku.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy zapewnił, iż w najbliższym czasie zostanie to wykonane.

Radny Janusz Cimochowicz prosił o skierowanie kilku pracowników, zatrudnionych w ramach robót publicznych, do odkrzaczania poboczy dróg biegnących przez Świsłoczany, Zubki i Zubry. Poinformował również o programie rolno-środowiskowym i wynikających z niego dopłatach w rolnictwie na chów tradycyjnych ras zwierząt, uprawę ginących gatunków zbóż i roślin oraz ochronę naturalnych łąk. „Rolnikom łatwiej byłoby występować o te fundusze, gdyby ich obszary gospodarowania zaliczono do priorytetowych” - powiedział Radny.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy wyjaśnił, że prace odkrzaczające trwają na terenie całej Gminy i przyjdzie kolej na pewno na Świsłoczany, Zubki i Zubry. W sprawie dopłat w rolnictwie odpowiedział, iż w Urzędzie Gminy działa punkt informacyjny dla rolników, ale takich wniosków jeszcze nie było. - Przedstawicielka Ośrodka Doradztwa Rolniczego, która co tydzień pełni dyżury w Urzędzie Gminy , udzieli wszystkich potrzebnych informacji w tej sprawie.

Radna Irena Wysocka zgłosiła interwencję w imieniu mieszkanki ul. Białostockiej 72 w Gródku, postulującej wybudowanie na ulicy kanalizacji deszczowej z uwagi na zalewanie ogrodu i niszczenie płotu w wyników opadów deszczu.

Pani Krystyna Klimkiewicz Przewodnicząca Rady odczytała dwa pisma, które mieszkanka wystosowała w tej sprawie do gminy oraz odpowiedź Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku, który poinformował, iż w odpowiedzi na interwencję zostały oczyszczone studzienki chłonne, na ulicy Białostockiej.

(pisma w tej sprawie stanowią załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu).

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy powiedział, że oczyszczenie studzienek poprawiło trochę sytuację, ale jedyne rozwiązanie problemu może przynieść budowa kanalizacji deszczowej wzdłuż całej ul. Białostockiej. Jest to jednak kosztowna inwestycja i dotycząca drogi powiatowej, która prędzej czy później będzie musiała zostać wykonana - podsumował.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady odczytała też pismo, wystosowane przez zarząd Pracowniczego Ogrodu Działkowego „Boryk”, w którym działkowicze skarżą się na zalewanie ich poletek przez wodę z nieczystościami spływającymi z pobliskiego osiedla.

(pismo stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu).

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, iż mimo oczyszczenia rowu odprowadzającego wodę, problem nadal pozostał. Najlepszym rozwiązaniem byłoby skierowanie deszczówki na łąkę, do rzeki, ale nie wszyscy właściciele gruntów wyrażają na to zgodę. Problem być może załagodzi dalsze pogłębienie rowu, co zostanie wykonane wraz z budową ulic Zwycięstwa i Kalinowskiego.

Radny Wieczysław Gościk w imieniu mieszkańców ul. Wschodniej prosił, o przedłużenie chodnika na ul. Chodkiewiczów do przystanku PKS. Zapytał, kiedy rozpocznie się zmiana nawierzchni drogi do Bielewicz oraz interesowało go również czy nie można byłoby produkować kostki brukowej we własnym zakresie, co pozwoliłoby stworzyć kilka nowych miejsc pracy dla bezrobotnych.

Pan Wiesław Kulesza -Wójt Gminy poinformował, że w 2005 roku zostało zaplanowane oraz wykonane będzie 250 m chodnika na ul. Chodkiewiczów zgodnie z wnioskowanym wcześniej zakresie. Naprawiony został również chodnik na tej ulicy, na odcinku ok. 200m. Jest to droga powiatowa i proponowana przez Radnego inwestycja wymaga spełnienia określonych procedur. Odnośnie pytania w sprawie zmiany nawierzchni drogi do Bielewicz - poinformował, że przetarg już się odbył. Inwestorem jest Starostwo Powiatowe w Białymstoku, które zadecyduje o terminie realizacji modernizacji tej drogi. Gmina Gródek zgodnie z porozumieniem będzie partycypowała w kosztach tej inwestycji w wysokości ok. 150.000 zł. W sprawie propozycji produkcji kostki brukowej Wójt poinformował, że przymierzaliśmy się do tego już nie raz. Wymaga to jednak spełnienia szeregu wymogów. Nie mamy też w naszym rejonie wszystkich potrzebnych materiałów, przede wszystkim odpowiedniego kruszywa. Aby uruchomić produkcję niezbędne jest również zdobycie odpowiedniej licencji. Wstępne obliczenia wykazały, że produkcja kostki w naszych warunkach byłaby o wiele droższa aniżeli koszt jej zakupu na zewnątrz.

W kwestii miejsc pracy Wójt poinformował: „Do robót publicznych brakuje chętnych. Mamy teraz dwa wakaty. Brakuje też pracowników do prac przy budowie inwestycji w naszej gminie, np. przy realizowanych obecnie obiektach na terenach wokół zbiornika wodnego w Zarzeczanach”.

Radny Janusz Cimochowicz - w imieniu mieszkańców wsi Zubki i Zubry podziękował Wójtowi za naprawienie drogi.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przypomniała o potrzebie - jak każdego lata - wydłużenia działania oświetlenia ulicznego (przede wszystkim w piątki i soboty, kiedy młodzieżźno wraca do domu z dyskotek).

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy zapewnił, że tak jak rok i dwa lata temu, lampy będą na wakacjach świeciły dłużej. Przypomniał jednocześnie, że wydatki z tego tytułu pokrywa już tylko gmina, na drogach wszystkich kategorii. Opłaty na ten cel z gminnego budżetu wzrosły znacznie - „W tym roku planujemy wykonać modernizację oświetlenia ulicznego, lampy energooszczędne pozwolą łatwiej i po niższych kosztach nim sterować, wydłużając kiedy trzeba ich świecenie” - poinformował.

Radny Bronisław Kazberuk prosił o podsypkę żwirem drogi Wiejki - Podozierany i wyrównanie drogi przy jeziorze Wiejki oraz o zlikwidowanie dzikiego wysypiska śmieci za wsią Podozierany w kierunku Michałowa. Postulował też o wycinkę drzew i krzaków przy drodze do Zielonej i ułożenie przepustów na drodze gminnej w pobliżu Wiejek.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy „Co roku planujemy budowę kilku dróg gminnych. W tym roku również. Ułożenie przepustów nie jest aż tak kosztowne i postaramy się to wykonać. Natomiast wszelkie prace ziemne na drogach powiatowych wymagają uzyskania stosownych pozwoleń”.

Radna Grażyna Danesh prosiła o podsypkę żwirem na drodze do wsi Borki oraz podziękowała Wójtowi za pomoc w organizacji imprezy „Kupalnoczka” w Załukach. Zapytała także, czy jest coś nowego w przymiarkach do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, m.in. czy jest już ustalony termin wyjazdu w celu obejrzenia funkcjonujących oczyszczalni tego typu w innych gminach.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, że droga do Borek została już podsypana. W sprawie przydomowych oczyszczalni zapewnił, że niebawem zorganizowany zostanie wyjazd zainteresowanych osób do gminy Sokoły, gdzie takie oczyszczalnie już funkcjonują. Prosił o ustalenie grupy osób ze wsi Załuki i Waliły zainteresowanych wyjazdem.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady w nawiązaniu do imprezy „Kupalnoczka” zwróciła uwagę, że część radnych na tę imprezę nie otrzymała zaproszenia.

Pan Jerzy Ostapczuk - Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury - Przeprosił za zaistniałą sytuację i zapewnił, że więcej się ona nie powtórzy.

Radny Włodzimierz Grycuk ponowił wniosek w sprawie rekultywacji dzikiego wysypiska śmieci i postulował o ułożenie chodnika na zakręcie ul. Polnej, którędy mieszkańcy chodzą na cmentarz. Wyraził też zaniepokojenie wstrzymaniem przekładania płyt chodnikowych na ul. Michałowskiej.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy zapewnił, że dzikie wysypisko zostanie zlikwidowane. Naprawa chodnika na ul. Michałowskiej została wykonana w zaplanowanym zakresie. Natomiast dodatkowe prace wykonamy, gdy z Powiatowego Urzędu Pracy otrzymamy dodatkowe środki w ramach robót publicznych. Złożyliśmy wniosek i czekamy na odpowiedź.

Ad.3.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady odczytała dwa pisma z Publicznego Gimnazjum w Gródku, które wpłynęły do Rady Gminy Gródek w sprawie utworzenia w roku szkolnym 2005/2006 trzech klas pierwszych.

(pisma stanowią załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu)

Pani Alla Kardasz - Pracownik Urzędu Gminy przedstawiła informację o sytuacji w szkolnictwie na terenie Gminy, odnosząc się jednocześnie w świetle obowiązujących przepisów do zawartych w powyższych pismach wniosków.

(informacja stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu)

Pani Wiesława Ćwiklińska - Wizytator Kuratorium Oświaty w Białymstoku przedstawiła sytuację w szkolnictwie Gminy Gródek od strony metodyki nauczania.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, że wniosek o utworzenie trzech klas pierwszych wpłynął zbyt późno, gdyż budżet na ten rok został już dawno uchwalony. W Szkole Podstawowej w Gródku w minionym roku szkolnym istniały dwa oddziały klas szóstych, do których uczęszczało 55 uczniów. Tyle samo klas pierwszych zaplanowano od września w gimnazjum. W Szkole Podstawowej w Załukach do szóstej klasy uczęszczało jedynie dwóch uczniów. Wiadomo jednak, że nie wszyscy absolwenci obu tych placówek będą uczęszczać do Publicznego Gimnazjum w Gródku, ponieważ niektórzy kontynuują naukę w Białymstoku. Do końca czerwca do gimnazjum w Gródku zapisało się 54 uczniów.

Wykazując zrozumienie tematu Wójt zaproponował rozważyć utworzenie trzeciej klasy od drugiego półrocza. Dodatkowe wydatki - oszacowane na ok. 16 tys. zł - ujęto by ewentualnie w przyszłorocznym budżecie.

Nauczyciele Publicznego Gimnazjum w Gródku w swych wystąpieniach przekonywali Radnych do swych racji wymienionych w powyższych pismach, podkreślając iż nie kierują się własnym interesem, ale dobrem dziecka.

Radny Włodzimierz Grycuk - poparł wniosek nauczycieli w sprawie rozszerzenia liczby klas pierwszych w Gimnazjum w roku szkolnym 2005/2006.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy podsumowując dyskusję stwierdził, iż przy obecnej konstrukcji budżetu Gminy utworzenie trzech pierwszych klas w Gimnazjum od września jest niemożliwe. Zaproponował wrócić do dyskusji przy tworzeniu nowego budżetu na rok 2006. Stwierdził, że władzom Gminy również zależy na dobru dziecka, o czym świadczą m.in. realizowane w ostatnich latach inwestycje w szkołach na terenie Gminy oraz istniejąca siatka szkół.

Ad. 4.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, że Pani Renata Szerszunowicz - Skarbnik Gminy zmieniła stan cywilny i teraz nazywa się Wysocka. Z tej okazji były kwiaty i życzenia na nowej drodze życia. Odśpiewano tradycyjne „Sto lat” i wręczono prezent.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, że został opracowany projekt zmiany oświetlenia w gminie na energooszczędne wraz z kosztorysem. - „Na następnej sesji potrzebne będzie podjęcie stosownych uchwał w sprawie zapewnienia środków i podjęcia inwestycji” - zapowiedział.

Poprosił Pana Waldemara Dembowskiego o dokładniejsze omówienie projektu energooszczędnego oświetlenia Gródka i miejscowości w naszej gminie.

Pan Waldemar Dembowski poinformował, że: „zużycie energii w chwili obecnej wynosi 182 W na punkt oświetleniowy, a po modernizacji wyniesie 83 W, czyli przyniesie to oszczędność do 53,5 %. Przewidywany koszt inwestycji wyniesie ok. 753 tys. zł. W tej chwili z budżetu gminy płaci się ok. 183 tys. zł za energię plus 61 tys. zł na konserwację. Po wykonaniu modernizacji w roku przyszłym będzie się wydawać 57 tys. zł plus 24 tys. zł na konserwację. Poinformował, że Bank Ochrony Środowiska uruchomił niskoprocentowy kredyt na tego typu inwestycje. Podjęcie decyzji o modernizacji oświetlenia pozwoli uzyskać 153 tys. zł oszczędności, które w 100 % pokryją koszty zaciągniętego na pięć lat preferencyjnego kredytu”.

Radny Wieczysław Gościk zapytał, czy w projekcie przewidziane jest oświetlenie zalewu Zarzeczany?

Pan Wiesław Kulesza -Wójt Gminy wyjaśnił, że to zadanie będzie realizowane w ramach odrębnego, już wdrażanego projektu.

Radny Włodzimierz Grycuk - zapytał, czy Pan omawiający projekt modernizacji oświetlenia będzie startował w przetargu na jego wykonanie?

Pan Wiesław Kulesza -Wójt Gminy poinformował, że Pan Waldemar Dembowski zgodnie z umową będzie sprawował tylko nadzór na inwestycją.

Pani Anna Petelska - Sołtys wsi Waliły PGR podziękowała Wójtowi i Kierownikowi Komunalnego Zakładu Budżetowego za wyremontowanie przystanku i podsypanie drogi.

Pani Danuta Olszewska - Sołtys wsi Radunin zwróciła się z zapytaniem czy nie można byłoby wstrzymać ruchu samochodów ciężarowych przewożących drzewo przez wieś Radunin? Poprosiła o zajęcie stanowiska w tej sprawie radnego Włodzimierza Grycuka - przedstawiciela Nadleśnictwa Waliły.

Radny Włodzimierz Grycuk poinformował, iż Nadleśnictwo nie zajmuje się odbiorem drewna, wykonują to firmy prywatne, które wygrywają przetarg.

Nadleśniczy Nadleśnictwa Supraśl będący na obradach Sesji wyjaśnił, że Lasy Państwowe nie zajmują się sprawami dróg publicznych. Stwierdził jednak, że drogi publiczne są dla wszystkich i nie można zabronić ich użytkowania.

Pani Halina Popławska - Sołtys wsi Słuczanka podziękowała Wójtowi za naprawienie światła i wstawienie okien w świetlicy w Słuczance.

Pan Eugeniusz Żukowski - Kierownik Spółdzielni Usług Rolniczych zapytał czy w tym roku będzie wykonana ulica Północna ?

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, że modernizacja ul. Północnej w Gródku jest przedmiotem wniosku o dofinansowanie w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Temat ten zostanie szerzej przedstawiony w informacji o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.

Pani Wiera Tarasewicz - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gródku podziękowała Radnym za przekazane dzieciom z okazji Dnia Dziecka słodycze.

Radny Janusz Cimochowicz poinformował, że nasza gmina ładnie wypadła podczas prezentacji w Warszawie. Zasygnalizował również problem niszczenia upraw przez dzikie zwierzęta (dziki, sarny, jelenie i łosie).”Koła łowieckie nie mają pieniędzy na odszkodowania i przez to cierpią rolnicy, a szczególnie ludzie starsi”- powiedział

Obecny na sesji przedstawiciel Lasów Państwowych poinformował, iż wnioski w sprawie niszczenia upraw należy składać do kół łowieckich funkcjonujących na danym terenie.

Pani Alicja Wysocka - Dyrektor Przedszkola Samorządowego w Gródku podziękowała Wójtowi za umożliwienie przedszkolakom udziału w programie „Bezpieczna gmina”, który pozwolił dzieciom w ciekawy sposób zapoznać się z przepisami ruchu drogowego. Ogromną frajdą dla dzieci był udział w konkursie i otrzymane upominki.

Ad. 5.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. (informacja stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu)

Radny Jerzy Karpiuk nawiązując do przedstawionej informacji zapytał, co będzie w byłym punkcie skupu żywca.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy wyjaśnił, że budynek ten sprzedano w drodze rokowań po dwóch nieskutecznych przetargach za ok. 37 tys. zł i ma być tam firma związana z zielarstwem. W tym samym trybie został sprzedany też budynek po byłej restauracji GS za ok. 55 tys. złotych.

Więcej żadnych pytań do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja z pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym została przyjęta.

Ad.6a.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała o wniosku jaki wpłynął z Nadleśnictwa Supraśl o uznanie lasów ochronnych. Poprosiła Nadleśniczego Nadleśnictwa Supraśl, który przybył na obrady o bliższe omówienie sprawy.

Pan Jerzy Rzepliński - Nadleśniczy Nadleśnictwa Supraśl poinformował, że: „na terenie Gminy Gródek jest około 120 ha lasów, które można uznać za ochronne, są to okolice miejscowości Borki i Kondycja w dorzeczu rzeki Słoi i Sokołdy. Lasy te są ostoją zwierzyny (orlik krzykliwy) i bazą nasienną (sosna rodzima). Są to lasy państwowe stanowiące bazę badawczą dla uczelni.”

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały, a następnie poddała go pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wniosku o uznanie lasów za ochronne została przyjęta.

Uchwała Nr XXVI/165/05 - stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad.6b.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady o omówienie projektu uchwały w sprawie zmiany kwoty planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego lub pożyczki długoterminowej poprosiła Pana Wójta Gminy.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, iż zaplanowana kwota do zaciągnięcia długoterminowego kredytu na 2005 r. uległa obniżeniu w wyniku przeprowadzonego przetargu na budowę kanalizacji deszczowej na ulicy Błotnej oraz uzyskanej na ten cel dotacji ze Starostwa Powiatowego w wysokości 43 000 zł.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały i poddała pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zmiany kwoty planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego lub pożyczki długoterminowej została podjęta.

Uchwała Nr XXVI/166/05 - Stanowi załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu

Ad. 6c.

Pani Renata Wysocka - Skarbnik Gminy przedstawiła zmiany w budżecie gminy na 2005 r., wynikające z konieczności uregulowania planu dochodów i wydatków w stosunku do istniejących potrzeb, m.in. związanych z:

- ujęcia z dotacji z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczonej na budowę kanalizacji sanitarnej w Zarzeczanach;

- przekazania dotacji w kwocie 20.000 zł z Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na modernizację drogi rolniczej w Bielewiczach;

- dotacją celową przeznaczoną na sfinansowanie wyprawki szkolnej dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych;

- umową grantową w sprawie projektu „Bumerang Przyjaźni”;

- umową grantową w sprawie projektu „Milowy krok ku integracji mniejszości narodowych”;

- umową grantową w sprawie projektu „Zagospodarowanie turystyczne terenów rekreacyjno-sportowych wokół zbiornika wodnego w Zarzeczanach”;

- rozstrzygniętej procedury przetargowej na budowę kanalizacji deszczowej w ulicy Błotnej w Gródku;

- zaktualizowania wartości inwestycji w wyniku rozstrzygnięcia przetargu na modernizację ulicy Zwycięstwa.

Podsumowując, poinformowała, iż dokonane zmiany spowodują, że budżet będzie wynosił:

Dochody - 10.175.751 zł,

Wydatki - 10.547.754 zł.

Pani Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, a następnie Przewodnicząca poddała go pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2005 r. została podjęta.

Uchwała Nr XXVI/167/05 - Stanowi załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu

Ad. 6d

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, iż potrzeba podjęcia uchwały w sprawie przeznaczenia umorzonej pożyczki wynika z tego, że złożony przez nas wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku o umorzenie części zaciągniętej pożyczki na zakup pieca energooszczędnego do Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku - został rozpatrzony pozytywnie. „Umorzona pożyczka w kwocie 3.500 zł przeznaczona zostanie zgodnie z warunkami WFOŚiGW na przedsięwzięcie z zakresu ochrony środowiska tj. na budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości Zarzeczany oraz kanalizacji deszczowej na ulicy Błotnej w Gródku w 2005 r.”- powiedział.

Wójt odczytał projekt uchwały, a następnie Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że

uchwała w sprawie przeznaczenia umorzonej pożyczki, została podjęta.

Uchwała Nr XXVI/168/05 - Stanowi załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu.

Ad. 6e.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady odczytała pismo, które wpłynęło do Rady Gminy od Pana Eugeniusza Grześ i Pana Czesława Gaweł, w sprawie zaliczenia drogi lokalnej do dróg gminnych.

(pismo stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu)

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy poinformował, że: „zgodnie z decyzją Rady podjętej na jednej z poprzednich Sesji, wystąpiliśmy do Starostwa Powiatowego w Białymstoku z wnioskiem o wyrażenie opinii w sprawie zmiany kategorii drogi lokalnej. Starostwo wyraziło pozytywną opinię, co upoważnia Radę Gminy do podjęcia uchwały w tej sprawie. Wystąpiliśmy również z prośbą do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zajęcie stanowiska w/w sprawie. W odpowiedzi poinformowano nas, że sprawa organizacji wjazdu na te działki z drogi krajowej jest przedmiotem rozpatrywania przez Naczelny Sąd Administracyjny”. W związku powyższym, biorąc pod uwagę dotychczas zebrane opinie poprosił Radę o podjecie stosownej decyzji w tej sprawie.

Pan Stanisław Szemiot - Pracownik Urzędu Gminy odczytał projekt umowy przedłożony przez właścicieli działki, dotyczący utrzymania drogi. Zaznaczył przy tym, że projekt umowy wymaga naniesienia odpowiednich zmian w porozumieniu z radcą prawnym, ze względu na proponowane zapisy nakładające na Gminę nieuzasadnione obowiązki, m.in. w zakresie zapewnienia organizacji prawo i lewoskrętów na drodze krajowej.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał, czy gmina będzie musiała partycypować w kosztach wykonania tego wjazdu?

Pan Czesław Gaweł -właściciel działki powiedział, że „gdyby trzy miesiące temu podjęto uchwałę, to byłoby już po sprawie, teraz trudno powiedzieć, jak to się skończy”.

Radna Grażyna Danesh zauważyła, że sprawa toczy się już długo, ale na pewno nie z winy Rady Gminy i zapytała dlaczego właściciel działki nie starał się wcześniej, na etapie sporządzania projektu przebudowy drogi krajowej, o prawo- i lewoskręty? Stwierdziła, iż od początku gra się nieuczciwie. Kiedyś chodziło tylko o szerokość wjazdu.

Pan Wiesław Kulesza -Wójt Gminy stwierdził, iż w sposobie przedstawienia sprawy przez wnioskujących Panów: Gawła i Grzesia, jest kilka kwestii ze sobą sprzecznych i nieprawdą jest, że proces zaliczenia drogi lokalnej do dróg gminnych trwa trzy miesiące i decyduje o zakończeniu sprawy w zakresie organizacji wjazdów na działki wymienionych Panów. Spór z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w tej sprawie trwa już znacznie dłużej i oparł się o Najwyższy Sąd Administracyjny. Dotychczas Gmina podjęła wszystkie, leżące w jej kompetencji działania.

Pan Edward Wołoszyn zabierając głos stwierdził, że sprawa ciągnie się za długo, należy ją załatwić pozytywnie, gdyż Gminie powinno zależeć na pozyskiwaniu nowych inwestorów w oraz tworzeniu nowych miejsc pracy dla bezrobotnych. Jest zgoda powiatu na takie załatwienie. Ponadto dodatkowe zastrzeżenia odnośnie utrzymania drogi można zawrzeć w stosownej umowie z właścicielami działki.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi lokalnej do dróg gminnych.

Głosowało 14 radnych.

Za - 9, przeciw - 4, wstrzymujących się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XXVI/169/05 - Stanowi załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu

Ad. 6f.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił propozycję firmy ZPP „KEMOS” Spółka jawna, która zaproponowała wykupienie udziałów Gminy w wysokości 291523/936930 w 6 działkach w Łużanach o łącznej powierzchni 87,36 ha. Poinformował, iż w tym celu powołany został rzeczoznawca, który wycenił udział gminy w tych działkach na ponad 64.000 zł. W związku z tym, aby móc sprzedać swoje udziały należy podjąć uchwałę zezwalającą na częściowe zniesienie współwłasności.

Radny Włodzimierz Grycuk po wyliczeniu własnym ceny 1 ha ziemi stwierdził, że cena rzeczoznawcy jest zaniżona i wnioskował o ponowne przeszacowanie gruntów. - „Cała powierzchnia ponad 80 ha, nasze udziały to około 27 ha, powinniśmy za nie otrzymać ponad 100 tys. złotych” - powiedział.

Pan Wiesław Kulesza -Wójt Gminy odnosząc się do wypowiedzi Radnego Włodzimierza Grycuka stwierdził, iż wycena została sporządzona przez uprawnionego rzeczoznawcę. Błędne jest odnoszenie ceny 1 ha ziemi w przypadku jej własności do ceny przyjętej do oszacowania wartości udziału w danej nieruchomości.

Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddało go pod głosowanie jawne projekt uchwały w sprawie częściowego zniesienia współwłasności w nieruchomościach gruntowych. Głosowało 13 radnych ( radny Cimochowicz nieobecny podczas głosowania)

Za - 9, przeciw - 2, wstrzymujących się - 2

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XXVI/170/05 - Stanowi załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu

Ad. 7.

Pan Jerzy Ostapczuk - Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku przedstawił informację dotyczącą działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku.

(informacja stanowi załącznik Nr 18 do niniejszego protokołu)

Ad. 8.

Przewodnicząca obrad Pani Krystyna Klimkiewicz stwierdziła, że porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękowała Radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1530.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart -57 ), wymienione powyżej:

Nr 1 - informacja Gminnej Komisji Wyborczej o przebiegu wyborów uzupełniających do Rady

Gminy Gródek (kart -2),

Nr 2 - lista obecności radnych (kart -1),

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 5 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 6 - pisma Pani Tamary Maciejewskiej z dnia 19 maja 2005 r. i z dnia 20 czerwca 2005r.,

pismo Urzędu Gminy Gródek z dnia 23 maja 2005 r., pismo Powiatowego Zarządu Dróg

w Białymstoku z dnia 13 czerwca 2005 r. (kart - 4),

Nr 7 - pismo Pracowniczego Ogrodu Działkowego „Boryk” z dnia 25 maja 2005 r. (kart -1),

Nr 8 - pisma Publicznego Gimnazjum w Gródku z dnia 23 maja 2005 r. i z dnia 7 czerwca

2005 r. (kart - 4),

Nr 9 - informacja o sytuacji w szkolnictwie na terenie Gminy w świetle obowiązujących

przepisów prawnych (kart - 4),

Nr 10 - informacja o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym (kart - 5),

Nr 11 - uchwała Nr XXVI/165/05 Rady Gminy Gródek w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej

wniosku o uznanie lasów za ochronne (kart - 6),

Nr 12 - uchwała Nr XXVI/166/05 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany kwoty planowanego

do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego lub pożyczki długoterminowej

(kart - 1),

Nr 13 - uchwała Nr XXVI/167/05 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy

Gródek na 2005 r. (kart - 15),

Nr 14 - uchwała Nr XXVI/168/05 Rady Gminy Gródek w sprawie przeznaczenia umorzonej

pożyczki (kart - 1),

Nr 15 - pismo Pana Eugeniusza Grześ i Pana Czesława Gaweł w sprawie zaliczenia drogi

lokalnej do dróg gminnych (kart - 3),

Nr 16 - uchwała Nr XXVI/169/05 Rady Gminy Gródek w sprawie zaliczenia drogi lokalnej do

dróg gminnych (kart - 2),

Nr 17 - uchwała Nr XXVI/170/05 Rady Gminy Gródek w sprawie częściowego zniesienia

współwłasności w nieruchomościach gruntowych (kart -1),

Nr 18 - informacja dotycząca działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku (kart - 4).

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Przewodnicząca Rady

Agnieszka Treska mgr Krystyna Klimkiewicz

1

2

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2005-08-08

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2005-08-08