Protokół Nr XXV/05

...
PROTOKÓŁ NR XXV/05

PROTOKÓŁ NR XXV/05

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 27 kwietnia 2005 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady Gminy. Protokołowała Pani Dorota Bójko - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz obrady XXV Sesji Rady Gminy rozpoczęła od przywitania radnych Rady Gminy, sołtysów, zaproszonych gości oraz wszystkich przybyłych na dzisiejszą Sesję.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 14 radnych, w obradach uczestniczy 11, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

(w trakcie stwierdzania quorum nieobecni byli Radni: Grażyna Danesh, Janusz Michał Cimochowicz oraz Wiktor Klebus. Wszyscy oni dotarli na obrady Sesji z niewielkim spóźnieniem).

(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała, iż projekt porządku obrad został przesłany wszystkim Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (porządek obrad stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Prosiła o ewentualne wnioski i uwagi do przesłanego porządku obrad.

Wójt Gminy Gródek - Pan Wiesław Kulesza wnioskował o wprowadzenie do przedstawionego porządku obrad, punktu:

  • Podjęcie uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego.

Konieczność wprowadzenia tej uchwały uzasadnił: „Zaplanowaliśmy na 2005 r. zaciągnąć kredyt w wysokości 200.000 zł z przeznaczeniem na budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości Zarzeczany. Po przeprowadzonym przetargu okazało się, iż inwestycja ta zostanie zrealizowana po niższym koszcie niż planowano. W związku z powyższym, na jej zabezpieczenie i opłacenie wystarczy zaciągnąć kredyt w wysokości 80.000 zł. Resztę, tj. 120.000 zł, proponuję przeznaczyć na budowę kanalizacji deszczowej na ul. Błotnej w Gródku.

Realizacja tej inwestycji byłaby spełnieniem wniosków mieszkańców w tej sprawie, jak też spełnieniem warunków wynikających z Uchwały Nr XVI/98/04 Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie przeznaczenia umorzonej pożyczki. W uchwale tej zadeklarowaliśmy przeznaczyć umorzoną przez WFOŚiGW w Białymstoku pożyczkę na realizację budowy kanalizacji sanitarnej w Zarzeczanach lub budowę kanalizacji deszczowej na ul. Błotnej w Gródku. Dodatkowo, za realizacją tej inwestycji przemawia fakt, iż Starostwo Powiatowo zadeklarowało chęć partycypowania w kosztach tej inwestycji.”

(Na obrady Sesji dotarli Radny Wiktor Klebus i Radny Janusz Michał Cimochowicz).

Przewodnicząca Rady poddała propozycję wprowadzenia tego punktu do porządku obrad pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych. (w trakcie głosowania nieobecna była Radna Grażyna Danesh).

Za wprowadzeniem -13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

Na podstawie wyników głosowania, Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż punkt ten został wprowadzony do porządku obrad XXV Sesji Rady Gminy Gródek, jako punkt 7e).

Przewodnicząca Rady zgłosiła wniosek o wprowadzenie do porządku obrad punktu:

  • Stanowisko Rady Gminy Gródek w sprawie realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku produkcyjno-magazynowego, budynku produkcyjnego, rozbudowie hali produkcyjnej, budowie rampy, silosu na trociny, kotłowni, suszarni, ostrzarni, warsztatu i magazynu technicznego na terenie zakładu produkcyjnego „RA-KOM” w Waliłach-Stacji.

„Z prośbą o udzielenie opinii w tej sprawie zwrócił się do nas Wojewódzki Konserwator Przyrody” - mówiła.

Wójt Gminy dodał, iż konieczność wyrażenia opinii w tym temacie związana jest z faktem, iż gmina nasza leży w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Puszcza Knyszyńska”, co nakłada na nas obowiązek opiniowania wszelkich podejmowanych na tym terenie zamierzeń inwestycyjnych.

Przewodnicząca Rady poddała propozycję wprowadzenia tego punktu do porządku obrad pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych. (w trakcie głosowania nieobecna była Radna Grażyna Danesh).

Za wprowadzeniem -13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

Na podstawie wyników głosowania, Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż punkt ten został wprowadzony do porządku obrad XXV Sesji Rady Gminy Gródek, jako punkt 11.

Innych wniosków i propozycji nie zgłoszono. Przewodnicząca Rady odczytała porządek obrad wraz z naniesionymi punktami i poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 Radnych

Za przyjęciem - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż projekt porządku obrad XXV Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad:

1. Otwarcie obrad.

2. Ustalenie porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu XXIV Sesji Rady Gminy.

4. Zapytania i wnioski radnych.

5. Sprawy różne.

6. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

7. Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gródek za 2004 r.

  1. opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku;

  2. wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek;

  3. dyskusja;

8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego.

9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2005 r.

10. Sprawozdanie z wykonania budżetu Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku za 2004 r.

11. Informacja o stanie opieki zdrowotnej na terenie Gminy.

12. Zamknięcie obrad.

W związku z przybyciem na dzisiejsze obrady Sesji Rady Gminy Gródek pracownika Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Białymstoku, Przewodnicząca Rady udzieliła mu głosu.

Pan Krzysztof Kozioł - pracownik KRUS w Białymstoku przekazał pokrótce informacje na temat zasad bezpiecznej pracy w gospodarstwach rolnych, omówił wypadki przy pracy i choroby zawodowe (np. odkleszczowe), oraz przedstawił najnowsze zmiany w obowiązkowym ubezpieczeniu społecznym i przysługujących świadczeniach.

Wszystkim zainteresowanym rozdał ulotki na temat BHP w gospodarstwach rolnych.

Ad. 3.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała radnych, iż protokół XXIV Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż zostanie on przez nią podpisany po wniesieniu ewentualnych uwag. W przypadku braku zastrzeżeń - zostanie podpisany w niezmienionej formie.

Ad. 4.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz wnioskowała o ułożenie trylinki na pętli autobusowej we wsi Waliły. „Problem ten już kilkakrotnie był poruszany na Sesjach Rady Gminy” - przypomniała.

Wójt Gminy zapewnił iż wiosek ten zostanie zrealizowany na dniach.

Radny Jan Grycuk - „Brakuje nam Radnej Adeli Czaban, która zajmowała się tym tematem. Z uwagi jednak na to, iż pochodzę z tamtych terenów, zapytam: czy coś się robi w sprawie przystanków PKS, usuniętych w trakcie modernizacji drogi krajowej E-65?”

Zapytał, czy samochód, który przewozi kontenery, został mocno uszkodzony w trakcie wypadku, w jakim ostatnio uczestniczył?

„Dwa, trzy razy w roku kumulują się opłaty za wodę, ścieki, czynsz i prąd. Proponuję, aby pobierać przedpłaty za ścieki, podobnie jak to ma miejsce w przypadku opłat za wodę. Odciąży się wówczas budżet mieszkańców.” - mówił.

Odpowiedzi na pierwsze pytanie udzielił Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza, mówiąc, iż ponownie przypomni się z tym problemem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W przypadku negatywnej odpowiedzi GDDKiA, złożymy wniosek o pozwolenie na ustawienie przystanków, według własnego projektu, na własny koszt.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku poinformował, iż w samochodzie została zbita jedynie lampa. „Jeżeli zaś chodzi o pobieranie przedpłat za ścieki, uważam, iż jest to czynność zbędna. Wiązałoby się to z opłacaniem wyższych prowizji w banku, przez co nasze zyski byłyby dużo niższe. Do tej pory nikt nie zgłaszał żadnych skarg. Osoby zainteresowane w każdej chwili mogą przyjść do KZB i poprosić o przedłużenie terminu wpłaty za wodę czy ścieki. Na pewno nie będzie z tym problemu” - zapewniał.

Radny Jerzy Karpiuk był zainteresowany losem świetlicy wiejskiej w Straszenie. Zapytał również czy w bieżącym roku planuje się otwarcie świetlicy w Waliłach Stacji?

Wójt Gminy poinformował, iż świetlica we wsi Straszewo zostanie rozebrana przez osoby zatrudnione w ramach robót publicznych.

„Jeżeli chodzi o świetlicę w Waliłach Stacji, to biegły rok pokazał, iż zainteresowanie dzieci i młodzieży jest duże. W związku z powyższym należy umożliwić korzystanie ze świetlicy także w tym roku. Planujemy otworzyć ją na wakacjach.”

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż rodzice i dzieci proszą, aby świetlica rozpoczęła swoją działalność już w czerwcu (w weekendy), a od wakacji była otwarta codziennie.

Radny Janusz Michał Cimochowicz zgłosił wniosek mieszkańców wsi Świsłoczny o wprowadzenie dodatkowego kursu autobusu PKS w niedziele.

Wójt Gminy - „Dyrekcja PKS twierdzi, iż nie ma zbytniego natężenia na tej trasie”.

Sołtys wsi Świsłoczany - Pani Katarzyna Mojsiej dodała, iż kurs ten jest bardzo potrzebny - „Rodzina, która przyjeżdża w piątek w odwiedziny nie może wrócić w niedziele do domu, gdyż nie ma autobusu. Musi czekać do poniedziałku.” - mówiła.

Wójt Gminy zapewnił, że zajmie się tą sprawą.

Przewodnicząca Rady prosiła o ustawienie przystanku autobusowego przy drodze do Słuczanki i Królowego Stojła (na skrzyżowaniu) oraz przy szkole w Załukach.

Radny Janusz Michał Cimochowicz poinformował także, iż nie został jeszcze zrealizowany jego wniosek w sprawie wycięcia zakrzewienia wzdłuż trasy autobusu szkolnego do Zubrów.

Zapytał, jak przedstawia się sprawa Panów Grześ i Gaweł dotycząca zamiany kategorii drogi lokalnej na gminną (sprawa poruszana na poprzedniej Sesji Rady Gminy Gródek).

Wójt Gminy poinformował, iż Starostwo Powiatowe ogłosiło przetarg na wycinkę krzewów wzdłuż dróg powiatowych, więc na dniach możemy spodziewać się uporządkowania tych zadrzewień.

„Jeżeli chodzi o zmianę kategorii dróg, to zgodnie z postanowieniami z poprzedniej Sesji Rady Gminy wystosowaliśmy pisma do Zarządu Powiatu Białostockiego i Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Białymstoku z prośbą o opinie w tej sprawie. Niedawno otrzymaliśmy odpowiedzi w tej sprawie. Zarząd Powiatu Białostockiego zaopiniował pozytywnie nasz wniosek, zaś GDDKiA nakazała wstrzymać się z jakimikolwiek decyzjami do czasu rozstrzygnięcia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (pisma stanowią załączniki Nr 5 i 6 do niniejszego protokołu).

„Powyższe opinie nie są dla nas wiążące - kontynuował. Rada Gminy może podjąć decyzję według swego uznania. Proponuję, aby dobrze się nad tym zastanowić i podjąć decyzję na najbliższej Sesji, tym bardziej, że od daty otrzymania pism nie upłynęło jeszcze 7 dni.

Pan Czesław Gaweł - „Uważam, iż GDDKiA odwleka tą sprawę w nieskończoność. O zmianie kategorii drogi decyduje jedynie Rada Gminy. Obecnie trwają już prace na drodze krajowej E-65. Przesunięcie podjęcia decyzji o zmianie kategorii drogi za miesiąc, może spowodować, iż będzie już za późno na jakiekolwiek działania.

Radna Grażyna Danesh zwracając się do strony zainteresowanej mówiła: „Na poprzedniej Sesji prawie wszyscy radni opowiedzieli się za okazaniem Panu pomocy, mimo iż na dzień dzisiejszy zmiana kategorii drogi nie przyniesie nam żadnych korzyści. Wnioskuję, aby przełożyć podjęcie decyzji w sprawie zmiany kategorii drogi na najbliższą Sesję, a wcześniej ustalić, ile ewentualnie kosztowałaby Gminę zmiana kategoryzacji drogi”.

Radny Wiktor Klebus - „Nie pomagając inwestorowi, rezygnujemy ze środków z tytułu podatku od prowadzonej działalności” - mówił.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz zauważyła: „Ma Pan tą ziemię od ponad 6 lat i jak do tej pory nic nie zostało tam zrobione”.

Pan Czesław Gaweł - „Co można zrobić na działce bez wjazdu?”

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza - „Wykonanie zjazdów, lewo- i prawoskrętów zależy od GDDKiA. Gdybyście podjęli jakieś działania, opracowali projekt swojej działalności, itp. To być może szybciej przekonali odpowiednie Władze do podjęcia stosownych czynności.

Na następnej Sesji będę wnioskował, aby wprowadzić do porządku obrad punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie zmiany kategorii drogi lokalnej na drogę gminną.”

Za propozycją Wójta Gminy głosowało 13 radnych (na stan 13 radnych).

Radny Włodzimierz Grycuk ponowił wcześniej zgłaszany wniosek o posprzątanie dzikiego wysypiska śmieci w Dzierniakowie (przy szosie do Michałowa).

Wnioskował o ustawienie w okresie świątecznym kontenery przy cmentarzach w Mostowlanach, Bobrownikach i Chomontowcach oraz o naprawienie ogrodzenia cmentarza żydowskiego w Gródku.

jt Gminy poinformował, iż ogrodzenie zostanie naprawione przez osoby zatrudnione przez Gminę w ramach robót publicznych. Jeżeli chodzi o ustawienie kontenerów przy cmentarzach, to wniosek ten zostanie zrealizowany pozytywnie. Na przyszłość jednak, z takim wnioskiem powinien wystąpić Batiuszka, czy też zainteresowane społeczeństwo

Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB odniósł się do wysypiska śmieci w Pieńkach. Mówił: „Od kiedy zarządziliśmy pobieranie opłat za wywóz śmieci na gminne wysypisko, wszystkie firmy wywozowe zaczęły wywozić śmieci na to dzikie wysypisko w Pieńkach. Aby zrobić z tym porządek, należałoby wyłapywać podmioty wywożące tam śmieci i wystawiać im faktury”.

Radna Grażyna Danesh poinformowała, iż mieszkańcy wsi Załuki powołali Stowarzyszenie „Załuki nad Supraślą”. Wystąpiliśmy już z wnioskami o granty na cele statutowe. Zaprosiła wszystkich chętnych do członkostwa w Stowarzyszeniu. Prosiła również o przekazanie używanego sprzętu komputerowego oraz zbędnego sprzętu sportowego.

Wójt Gminy - „Na pewno, jeżeli Stowarzyszenie będzie funkcjonowało sprawnie, to będziemy pomagać. Stowarzyszenie będzie mogło przystępować do corocznego konkursu ogłaszanego przez Gminę Gródek i ubiegać się o środki na realizację zadań zlecanych przez Gminę.

Radny Wieczysław Gościk apelował, aby osoby zatrudnione w ramach robót publicznych nie sprzątały chodników naprzeciwko posesji mieszkańców. „Rozumiem, iż mogą pomóc osobom niepełnosprawnym. Każdy mieszkaniec ma jednak obowiązek samodzielnego sprzątania obok swojej posesji”. Należy powtórzyć akcję chodzenia po posesjach Policjantów i pracowników Urzędu Gminy.

Wójt Gminy poinformował, iż taka akcja było przeprowadzona w ostatnim tygodniu. „Do tej pory nie odnotowałem żadnych zgłoszeń, że sprząta się chodniki naprzeciwko posesji prywatnych”.

Radna Irena Wysocka wnioskowała o naprawienie drogi do Józefowa i wycięcie wzdłuż tej drogi krzewów. Apelowała również o odnowienie przystanku PKS na kolonii Gródek i zlikwidowanie dzikiego wysypiska śmieci w PGR Waliłąch..

Wójt Gminy poinformował, iż naprawa drogi została już zlecona Komunalnemu Zakładowi Budżetowemu w Gródku. „Na dniach będziemy odnawiać wszystkie przystanki z terenu gminy”.- mówił.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady wnioskowała o wyrównanie ul. Tartacznej i ulic do niej przyległych.

Pan Mirosław Gryko - poinformował, iż obecnie nie ma sensu wyrównywanie dróg, gdyż jest bardzo sucho i traci się jedynie pieniądze.

Radna Grażyna Danesh zwróciła uwagę na zły stan drogi z Załuk do Gródka (na wysokości wsi Waliły). „Nawierzchnia na tej drodze nie nadaje się już do naprawy, a jedynie do ponownej wymiany. Należy uczulać mieszkańców, aby zwracali uwagę tym, którzy niszczą tę drogę jeżdżąc ciężkim sprzętem”.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza - „Droga ta była robiona oszczędną metodą. Dzisiaj Powiat wie, że był to błąd i teraz stara się już nie stosować takiej metody”.

Więcej żadnych spraw w tym punkcie obrad nie poruszano. Radny Włodzimierz Grycuk zwolnił się z uczestnictwa w dalszej części obrad Sesji Rady Gminy.

Ad. 5.

Pani Monika Koronkiewicz - pracownik Publicznego Gimnazjum w Gródku zaprosiła wszystkich zebranych do uczestnictwa w organizowanych przez Publiczne Gimnazjum, Urząd Gminy Gródek, Komunalny Zakład Budżetowy i Gminny Ośrodek Kultury w Gródku „Dniach Kariery”. Festyn ten będzie miał miejsce dnia 7 maja 2005 r. nad zalewem wodnym w Zarzeczanach.

Pan Anatol Timofiejuk - Komendant Granicznego Punktu Kontrolnego w Bobrownikach przedstawił Pana Ireneusza Nazarko, który z dniem 1 kwietnia 2005 r. zastąpił na stanowisku ds. współpracy z samorządem Panią Magdalenę Perkowską.

Poinformował, że maszty z kamerami w Gobiatach i Chomontowcach, służące do ochrony granicy nie emitują żadnego szkodliwego promieniowania. Zapowiedział spotkanie z mieszkańcami Chomontowiec w tej sprawie.

Poinformowała, iż w Dzienniku Urzędowym Nr 68 Województwa Podlaskiego ukazały się przepisy dotyczące przebywania w określonych odcinkach granicy państwowej. „Należy się z nimi zapoznać, aby uniknąć karnych mandatów. Jest to konieczne do zapewnienia porządku publicznego” - mówił.

Komendant sygnalizował, że będzie się zwracał do Wójta o darowiznę rzeczową - zakup paliwa. Życzył obchodzącym Święta Wielkanocne obrządku prawosławnego - wesołych świąt i smacznego jajka.

Wójt Gminy zapewnił komendanta o gotowości do współpracy i być może przyznaniu pomocy paliwowej.

Sołtys wsi Królowy Most apelowała o ustawienie w Królowym Moście znaku ograniczającego prędkość.

Wójt Gminy zapewnił, iż będzie interweniował w tej sprawie.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż dnia 6 maja 2005 r. odbędzie się w Michałowie II Spartakiada Samorządowa. „W zeszłym roku zajęliśmy 3 miejsce (na 13 drużyn startujących).” - przypomniała. Poinformowała także, iż salę, gdzie ma miejsce dzisiejsza Sesja Rady Gminy, zdobią obrazy wykonane przez Panią Marię Mieleszko, Panią Barbarę Wakulewską oraz uczniów gródeckich szkół. Prace te były wystawione na Targach w Białymstoku, gdzie wzbudziły ogromne zainteresowanie.

Ad. 6.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek przedstawił informacje o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.

Sołtys wsi Mostowlany zaproponował, aby przejąć za zaległości podatkowe GS „Samopomoc Chłopska” wobec Gminy, sklep w Mostowlanach.

Wójt Gminy wyjaśnił, iż nie ma takiej możliwości, gdyż na budynku tym nałożona jest hipoteka.

Więcej żadnych pytań i uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja z pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym została przyjęta. (informacja stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu)

Ad.7.

Wójt Gminy przedstawił informację na temat wykonania budżetu Gminy Gródek za 2004 r.

Podsumowując stwierdził, iż bieżący rok był wyjątkowy - wraz z wejściem do UE otworzyły się przed nami nowe możliwości ubiegania się o zewnętrzne środki pomocowe. Sytuacja taka wymagała od nas dokonywania wielokrotnych zmian w budżecie, gdyż nieraz konieczne było zabezpieczenie środków na inwestycje, na które uzyskaliśmy środki z zewnątrz. Wykonaliśmy wiele inwestycji wcześniej nie planowanych, były jednak i takie, które zostały zaplanowane, a ich realizacja nie doszła w 2004 r. do skutku. Uważam jednak, iż realizacja budżetu była prawidłowa i ogólny bilans wyszedł dobrze.- mówił.

(informacja o wykonaniu budżetu za 2004 r. stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu).

Ad. 7a)

Skarbnik Gminy - Pani Renata Szerszunowicz odczytała uchwałę Nr II.0131-1-35/05 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 31.03.2005 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Gródek sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2004 r. (uchwała stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu)

Niniejsza uchwała zawierała pozytywną opinię.

Ad. 7b)

Radny Janusz Michał Cimochowicz - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek poinformował, iż Komisja Rewizyjna Rady Gminy Gródek, na posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 2005 r. pozytywnie zaopiniowała przedstawione przez Wójta Gminy sprawozdanie z wykonania budżetu za 2004 r. i wnioskowała o udzielenie mu z tego tytułu absolutorium. Odczytał przygotowaną opinię Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek. (opinia Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu).

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż wniosek Komisji Rewizyjnej wraz z opinią został przesłany Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku, która zaopiniowała powyższy wniosek pozytywnie. Następnie odczytała uchwałę Nr II.0131-2-33/05 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 11.04 2005 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Gródek wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2004 r. (uchwała stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu)

Ad. 7c)

Przewodnicząca Rady- Pani Krystyna Klimkiewicz zaprosiła do dyskusji na temat przedstawionego sprawozdania z wykonania przez Wójta budżetu za 2004 r.

Żadnych pytań i uwag do przedmiotowego tematu nie zgłoszono.

Ad. 7d)

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

Uwag do przytoczonej treści nie wniesiono.

Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie jawne projekt uchwały.

Głosowało 13 radnych. (w trakcie głosowania nieobecny był Radny Włodzimierz Grycuk)

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XXV/162/05 stanowi załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu.

Wójt Gminy podziękował za udzielenie absolutorium. Dodał, iż dobra realizacja budżetu była możliwa jedynie dzięki współpracy z Radą Gminy.

Ad. 8.

Wójt Gminy powtórzył: „Zaplanowaliśmy w budżecie na 2005 r. zaciągnąć kredyt w wysokości 200.000 zł z przeznaczeniem na budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości Zarzeczany. Wartość kosztorysowa tej inwestycji opiewała na kwotę 824.262,34 zł. (netto). Po przeprowadzonym przetargu okazało się, iż inwestycja ta zostanie zrealizowana o prawie 50% taniej. W związku z powyższym, na jej zabezpieczenie i opłacenie wystarczy zaciągnąć kredyt w wysokości 80.000 zł. Resztę, tj. 120.000 zł, proponuję przeznaczyć na budowę kanalizacji deszczowej na ul. Błotnej w Gródku, do której to inwestycji dołoży środki Powiat Białostocki”.

Wójt Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego.

Żadnych uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała projekt uchwały pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 9, przeciw - 0, wstrzymujących się - 4

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego, została podjęta większością głosów.

Uchwała Nr XXV/163/05 - Stanowi załącznik Nr 13 do protokołu.

Ad.9.

Skarbnik Gminy - Pani Renata Szerszunowicz przedstawiła zmiany w budżecie gminy na 2005 r. Poinformowała, iż zmiany te związane są głównie z podjęciem wcześniejszej uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego. Wpłynęło to na konieczność dokonania zmian w załączniku Nr 2, Nr 3 i Nr 5 niniejszej uchwały.

Poza tym Dyrektor Samorządowego Przedszkola w Gródku zwróciła się z prośbą o dokonanie przesunięcia w budżecie, dzięki czemu możliwe byłoby zakupienie ksera (4.000 zł).

Podsumowując, poinformowała, iż dokonane zmiany spowodują, że budżet będzie wynosił:

Dochody - 9.624.307 zł,

Wydatki - 9.998.310 zł.

Radny Jerzy Karpiuk miał wątpliwości odnośnie zakupu ksera do Przedszkola Samorządowego w Gródku. „Czym to jest podyktowane, czy nie jest to zbędny zakup?”- pytał.

Wójt Gminy wyjaśnił, iż ksero w Przedszkolu jest bardzo potrzebne. „Dzieciom przebywającym w zerówce trzeba non stop dostarczać jakieś materiały, na których mogłyby się uczyć pisać i czytać.”

Zakup ksera poparły także Pani Krystyna Sawicka - Kierownik GOPS w Gródku oraz Pani Wiera Tarasewicz - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gródku.

Więcej żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 11 radnych. (w trakcie głosowania nieobecny byli Radni Jan Grycuk i Eugeniusz Nowicki)

Za - 10, przeciw - 0, wstrzymujących się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 r., została podjęta.

Uchwała Nr XXV/164/05 - Stanowi załącznik Nr 14 do protokołu.

Ad. 10.

Pani Anna Markiewicz - Główna Księgowa w KZB w Gródku przedstawiła sprawozdanie z wykonanie budżetu Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku za 2004 r.

Poinformowała, iż przychody zostały zrealizowane w 98,35% (planowano - 2.010.704,11 zł, otrzymano - 1.977.583,48 zł), zaś rozchody w 100% (planowano i wydatkowano - 1.998.734,06 zł).

Żadnych pytań i ewentualnych uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono. Przewodnicząca Rady poinformowała, iż sprawozdanie z wykonania budżetu KZB w Gródku za 2004 r. zostało przyjęte. (sprawozdanie stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu)

Ad.11.

Radna Dorota Bożena Antonowicz - Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej, Zatrudnienia i Porządku Publicznego przedstawiła sprawozdanie na temat stanu opieki zdrowotnej na terenie Gminy Gródek, zawierajace informacje zebrane od stomatologa, rehabilitantki, laborantki oraz lekarzy zatrudnionych w Ośrodku Zdrowia w Gródku.

Do przedstawionej informacji żadnych uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja na temat stanu opieki zdrowotnej na terenie Gminy Gródek została przyjęta. (informacja stanowi załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu)

Ad.12.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż na jej ręce wpłynęło pismo z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku produkcyjno-magazynowego, budynku produkcyjnego, rozbudowie hali produkcyjnej, budowie rampy, silosu na trociny, kotłowni, suszarni, ostrzarni, warsztatu i magazynu technicznego na terenie zakładu produkcyjnego „RA-KOM” w Waliłach-Stacji. Konieczność opiniowania tej działalności związana jest z faktem, iż gmina nasza leży w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Puszcza Knyszyńska”.

Pan Borys Grycuk - inspektor Urzędu Gminy Gródek odczytał przygotowaną notatkę służbową dotyczącą powyższej inwestycji.

Żadnych uwag i pytań w tym temacie nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnych z prośbą o wyrażenie swojej opinii i podjęcie odpowiedniego stanowiska w tej sprawie.

Głosowało 13 radnych

Za pozytywną opinią - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0.

Na podstawie wyników głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, iż Rada Gminy pozytywnie opiniuje realizację inwestycji polegającej na budowie budynku produkcyjno-magazynowego, budynku produkcyjnego, rozbudowie hali produkcyjnej, budowie rampy, silosu na trociny, kotłowni, suszarni, ostrzarni, warsztatu i magazynu technicznego na terenie zakładu produkcyjnego „RA-KOM” w miejscowości Waliły-Stacja.

(pismo Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody, notatka służbowa oraz opinia Rady Gminy Gródek stanowią kolejno załączniki Nr 17,18,19 do protokołu)

Ad. 13.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz stwierdziła, że porządek obrad XXV Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękowała radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział, a następnie wszystkim wyznawcom Prawosławia życzyła Wesołych Świat.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1500.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 51), wymienione poniżej:

Nr 1 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 2 - lista obecności radnych (kart - 1),

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 5 - Postanowienie Nr 1675/2005 Zarządu Powiatu Białostockiego w sprawie pozytywnej opinii w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych drogi położonej w obrębie wsi Skroblaki - (kart - 1),

Nr 6 - pismo Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, w sprawie publicznych zjazdów i wjazdów z drogi krajowej E-65 (kart - 1),

Nr 7 - informacja o pracy Wójta Gminy Gródek w okresie międzysesyjnym (kart - 8),

Nr 8 - informacja Wójta Gminy Gródek o wykonaniu budżetu gminy za 2004 r. (kart - 2),

Nr 9 - uchwała Nr II.0131-1-35/05 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 31.03.2005 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Gródek sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2004 r. (kart - 1),

Nr 10 - opinia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek w sprawie wykonania przez Wójta Gminy Gródek budżetu gminy za 2004 r. oraz wniosek o udzielenie absolutorium z tego tytułu (kart - 3),

Nr 11 - uchwała Nr II.0131-2-33/05 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 11.04 2005 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Gródek wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2004 r. (kart - 1),

Nr 12 - uchwała Nr XXV/162/05 Rady Gminy Gródek w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Gródek (kart - 1),

Nr 13 - uchwała Nr XXV/1163/05 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego (kart - 1),

Nr 14 - uchwała Nr XXV/164/05 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2005 r. (kart - 10),

Nr 15 - sprawozdanie z wykonania budżetu Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku za 2004 r. (kart -12),

Nr 16 - informacja o stanie opieki zdrowotnej na terenie gminy za I kwartał 2005 r. (kart - 1),

Nr 17 - pismo Nr ŚR.II.663031/15/05 w sprawie wyrażenia opinii na temat realizacji inwestycji przez firmę „Ra-Kom” (kart - 3),

Nr 18 - notatka służbowa dotycząca powyższej inwestycji. (kart - 1),

Nr 19 - opinia Rady Gminy Gródek w sprawie realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku produkcyjno-magazynowego, budynku produkcyjnego, rozbudowie hali produkcyjnej, budowie rampy, silosu na trociny, kotłowni, suszarni, ostrzarni, warsztatu i magazynu technicznego na terenie zakładu produkcyjnego „RA-KOM” w miejscowości Waliły-Stacja. (kart - 1),

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokółowała Przewodnicząca Rady

mgr Dorota Bójko mgr Krystyna Klimkiewicz

10

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2005-08-08

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2005-08-08