Protokół Nr XXIV/05

.
PROTOKÓŁ NR XXII/05

PROTOKÓŁ NR XXIV/05

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 30 marca 2005 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady Gminy. Protokołowała Pani Dorota Bójko - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz obrady XXIV Sesji Rady Gminy rozpoczęła od przywitania radnych Rady Gminy, sołtysów, zaproszonych gości oraz wszystkich przybyłych na dzisiejszą Sesję. Przypomniała, iż w związku ze śmiercią Radnej Adeli Czaban dzisiejsze obrady odbędą się w pomniejszonym składzie. Poprosiła wszystkich obecnych o powstanie i uczczenie pamięci Radnej Adeli Czaban minutą ciszy.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 14 radnych, w obradach uczestniczy 13, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

(w trakcie stwierdzania quorum nieobecna była Radna Grażyna Danesh, która zapowiedziała swoje spóźnienie).

(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała, iż projekt porządku obrad został przesłany wszystkim Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (porządek obrad stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Prosiła o ewentualne wnioski i uwagi do przesłanego porządku obrad.

Wójt Gminy Gródek - Pan Wiesław Kulesza wnioskował o wprowadzenie do przedstawionego porządku obrad punktów:

  • Podjęcie uchwały w sprawie nabycia prawa wieczystego użytkowania nieruchomości wraz z budynkiem mieszkalnym,

  • Podjęcie uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego.

Konieczność wprowadzenia drugiej uchwały uzasadnił: „W budżecie na 2005 r. zaplanowaliśmy zaciągnąć kredyt w wysokości 220.000 zł z przeznaczeniem na budowę ul. Piaskowej i modernizacje ul. Północnej w Gródku. W związku z tym, iż jest mało prawdopodobne, aby wykonać tę inwestycję w 2005 r., nawet przy zaangażowaniu ewentualnie otrzymanych środków unijnych, zasadnym jest przeznaczenie zaplanowanego kredytu na inny cel. Obecnie jesteśmy po przetargu wyłaniającym wykonawcę budynku socjalnego wraz z ogrodzeniem i trybunami przy boisku nad zbiornikiem wodnym w Zarzeczanach. Jest duża szansa, iż cześć środków na tę inwestycję otrzymamy z MENIS-u. Aby jednak tak się stało musimy wykazać, iż sami dysponujemy wystarczającą ilością środków. W związku z powyższym proponuję, aby zmienić przeznaczenie wcześniej planowanego kredytu i przeznaczyć go na realizacje inwestycji polegającej na budowie budynku socjalnego wraz z ogrodzeniem i trybunami przy boisku nad zbiornikiem wodnym w Zarzeczanach” - uzasadniał.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż przed Sesją członkowie Klubu Radnych „AKCES” zgłosili wniosek o rozwiązanie Klubu. „Zgodnie z §111 pkt.3 Statutu Gminy Gródek, Klub Radnych podlega rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba jego członków spadnie poniżej 4. Obecnie mamy taką sytuację (po śmierci Radnej Adeli Czaban liczba członków Klubu „AKCES” spadła do 3). W związku z powyższym niezbędne jest podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Klubu” - mówiła.

Innych wniosków i propozycji nie zgłoszono. Przewodnicząca Rady, zwracając się do radnych, zapytała kto jest za wprowadzeniem zaproponowanych punktów do porządku obrad.

Głosowało 13 Radnych

Za wprowadzeniem - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Następnie odczytała porządek obrad wraz z naniesionymi punktami i poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 Radnych

Za przyjęciem - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż projekt porządku obrad XXIV Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad:

1. Przyjęcie protokołu XXIII Sesji Rady Gminy.

2. Zapytania i wnioski radnych.

3. Sprawy różne.

4. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5. Sprawozdanie Komisji Oświaty Kultury i Sportu z działalności w 2004 r.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Rady Gminy Gródek;

  2. uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek;

  3. zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego;

  4. zmian w budżecie Gminy Gródek na 2005 r.;

  5. ujęcia w planie inwestycyjnym Gminy na 2006 r. przebudowy ul. Lisiej w miejscowości Waliły-Stacja;

  6. uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Gródek;

  7. wystąpienia o zmianę urzędowej nazwy osady „Waliły” na „Waliły PGR”;

  8. nabycia prawa wieczystego użytkowania nieruchomości wraz z budynkiem mieszkalnym;

  9. rozwiązania Klubu Radnych „AKCES”.

7. Stanowisko w sprawie zmiany statusu drogi lokalnej na drogę gminną.

8. Zamknięcie obrad.

Ad. 1.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała radnych, iż protokół XXIII Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż zostanie on przez nią podpisany po wniesieniu ewentualnych uwag. W przypadku braku zastrzeżeń - zostanie podpisany w niezmienionej formie.

Ad. 2.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz mówiła: „Będąc ostatnio w przedszkolu, zauważyłam, iż jest tam bardzo ciasno, nie ma odpowiedniej sali do zabaw i ćwiczeń. Czy nie można byłoby zaadaptować na ten cel dwóch pomieszczeń znajdujących się na dole budynku?”

Pani Alicja Wysocka - Dyrektor Przedszkola Samorządowego w Gródku powiedziała, iż aby móc wejść do pomieszczenia na dole należy wyjść z budynku i wejść do niego od zewnątrz (od podwórka). Nie jest to zbyt komfortowa sytuacja dla dzieci, zwłaszcza zimą.

Wójt Gminy dodał, iż przedstawiony problem jest mu znany. Na razie jednak nie ma żadnej możliwości, aby wygospodarować większą salę. „W budynku znajduje się jedno większe pomieszczenie, które nadawałoby się na salę do ćwiczeń, jednak wejście do niego prowadzi obok kuchni. A na takie rozwiązanie nie zezwalają przepisy BHP” - mówił.

Następnie przekazał przygotowaną na piśmie odpowiedź na interpelację zgłoszoną na poprzedniej Sesji Rady Gminy przez Radnego Jerzego Karpiuka, dotyczącą oczyszczalni ścieków w Gródku. (odpowiedź stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu).

Radny Włodzimierz Grycuk apelował o przestrzeganie zakazu wypalania traw i pozostałości pozimowych. Przekazał odpowiednie informacje Sołtysom Gminy Gródek.

Do apelu dołączył się także Wójt Gminy, informując iż z podobną prośbą zwrócił się do niego Nadleśniczy Nadleśnictwa Waliły - Pan Krzysztof Bozik.

Radna Irena Wysocka zapytała, czy jest możliwość nieobciążania lekarzy kosztami remontu gabinetu zabiegowego w Gródku.

Wójt Gminy odpowiedział, iż zasady finansowania tego remontu zostały już omówione z dr Agatą Hołły, która zapowiedziała, iż na ich koszt zostanie zakupiona terakota. Jej ułożeniem zajmie się zaś Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku.

Radny Wieczysław Gościk interweniował, w imieniu mieszkańców ul. Spółdzielczej w Gródku, o rozwiązanie, przy okazji planowanej modernizacji ul. Północnej, problemu zalewania posesji na ul. Spółdzielczej.

Wójt Gminy poinformował, iż w projekcie inwestorskim na modernizacje ul. Północnej została zaplanowana budowa studni chłonnej, która rozwiąże problem mieszkańców.

Radny Janusz Michał Cimochowicz wnioskował o:

  • wycięcie drzew wzdłuż trasy autobusu szkolnego do Zubek, Świsłoczan i Zubrów;

  • naprawę drogi do wsi Świsłoczany;

  • naprawę nawierzchni ul. Zamkowej w Gródku, która została uszkodzona przy okazji wykonania kanalizacji sanitarnej.

Wójt Gminy ustosunkowując się do powyższych wniosków zapowiedział, iż naprawa drogi i ulicy zostanie wykonana w drodze robót publicznych. Kwestia wycięcia drzew także zostanie załatwiona pozytywnie. „Ostatnio zgłosił się do mnie Pan, który jest skłonny za darmo wyciąć nam drzewa rosnące wzdłuż dróg gminnych. Jeżeli chodzi o drzewa rosnące wzdłuż dróg powiatowych, niezbędne jest skontaktowanie się ze Starostwem Powiatowym.”

Radny Włodzimierz Grycuk przypomniał, iż w marcu 2004 r. otrzymaliśmy projekt uchwały w sprawie zwolnień dla przedsiębiorców, którzy tworzyliby na naszym terenie nowe miejsca pracy. „Co w chwili obecnej dzieje się z tym projektem?” - pytał.

„Dnia 24 kwietnia 2003 r. zgłosiłem wniosek o wykonanie zastawki betonowej na rowie melioracyjnym we wsi Straszewo, niezbędnej do ciągłego doprowadzania wody do zalewu w Zarzeczanach. Do dnia dzisiejszego inwestycja ta nie została wykonana”.

Wójt Gminy poinformował, iż przedmiotowy projekt uchwały został przesłany do Prezesa Ochrony Konsumenta i Konkurencji w Warszawie, celem zaopiniowania. W międzyczasie otrzymaliśmy odpowiedź, iż opiniowanie tego projektu, po zmianie przepisów, nie leży w gestii Prezesa Ochrony Konsumenta i Konkurencji, co spowodowało, iż sprawa ta została zawieszona.

„Jeżeli chodzi o zastawkę, to swego czasu Pan Karpiuk zgłaszał inicjatywę wykonania tej inwestycji. W chwili obecnej możemy zrobić to w ramach robót publicznych. Należy jednak ten temat jeszcze raz przedyskutować, gdyż wielu Radnych i innych osób twierdzi, iż jest to inwestycja zbędna”.

Radny Jan Grycuk ponowił wcześniej zgłaszany wniosek dotyczący ułożenia na ul. Fabrycznej i ul. Południowej w Gródku spowalniaczy.

Wójt Gminy poinformował, iż planował wykonać to zadanie w ubiegłym roku. Jednak w związku z brakiem środków na ten cel (należy zabezpieczyć kilkanaście tysięcy zł.), przełożyliśmy ułożenie spowalniaczy na rok bieżący.

Radny Jerzy Karpiuk dopytywał się o sprawy dotyczące Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku, GS „Samopomoc Chłopska” oraz ZPDZ „Karo”.

Wójt Gminy poinformował, :

- jeżeli chodzi o GOK, to 20 kwietnia 2005 r. będzie miała miejsce kolejna rozprawa sądowa.

- jeżeli chodzi o GS „Samopomoc Chłopska”, to została podpisana przedwstępna umowa z likwidatorem. Temat zostanie zamknięty za kilka dni.

- jeżeli chodzi o „Karo”, to temat jest cały czas otwarty. Syndyk non stop ogłasza przetargi na sprzedaż Zakładu. Niestety zainteresowanie jest niewielkie. Dzisiaj zaproponowałem, aby wprowadzić punkt umożliwiający przejęcie bloku należącego do Zakładu, za bieżące zadłużenia wobec Gminy.

Ad. 3.

Sołtys wsi Bobrowniki zgłosił wnioski dotyczące naprawy drogi Łużany-Bobrowniki, modernizacji prawej strony drogi w Bobrownikach oraz wycięcia krzaków przy drodze. Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza ustosunkowując się do pierwszego wniosku, poinformował, iż budowa drogi Łużany-Bobrowniki, z uwagi na fakt, iż jest to droga powiatowa, była nadzorowana i odbierana przez Powiat Białostocki. „Skoro została odebrana, to musiała zostać wykonana należycie.Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku niejednokrotnie, w miarę możliwości i potrzeb jeździ i ją naprawia. Do jej naprawy zobowiązał się również Wójt Gminy Krynki, gdyż drogą tą wozi cement przedsiębiorca z Gminy Krynki” - mówił.

Jeżeli chodzi o remont prawej strony drogi w Bobrownikach - kontynuowała Wójt - to inwestycję tą możemy wykonać jedynie ze środków gminnych. „Uważam jednak, iż powinniśmy się cieszyć, iż nadarzyła się okazja i wykonaliśmy jedną stronę. Z drugą możemy jeszcze poczekać.”

„Zgłosimy wniosek do Starostwa Powiatowego o wycięcie krzaków” - zapowiedział Wójt.

Ad. 4.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informacje o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.

Radny Jerzy Karpiuk prosił o przybliżenie szczegółów dotyczących wymiany istniejącego oświetlenia na oświetlenie energooszczędne.

Wójt Gminy poinformował, iż mając zgodę Rady Gminy podjął działania zmierzające do wprowadzenia tej inwestycji w naszej gminie. „Dotychczas wyłoniliśmy wykonawcę, który wykona projekt inwestycyjny. W późniejszym okresie będziemy się zastanawiać, czy robimy tę inwestycję ze środków z Banku Ochrony Środowiska, który oferuje na ten cel korzystny, 3% kredyt, czy też oddajemy realizację i finansowanie stronie trzeciej, która następnie będzie czerpać zyski z powstałych oszczędności”.

Więcej żadnych pytań do przedstawionej informacji nie wniesiono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja z pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym została przyjęta. (informacja stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu)

Ad.5.

Radny Jacek Janiel - Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Gminy Gródek przedstawił roczne sprawozdanie z pracy komisji za 2004 r.

Do przedstawionej informacji żadnych uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady poddała przedstawione sprawozdanie pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 Radnych

Za przyjęciem - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż sprawozdanie z pracy Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Gminy Gródek za 2004 r. zostało przyjęte jednogłośnie. (sprawozdanie Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Gminy Gródek za 2004 r. stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu).

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała, iż w Urzędzie Gminy działa punkt doradczy, służący pomocą rolnikom przy wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie. Prosiła o umieszczenie tej informacji w gazecie lokalnej.

Ad. 6a)

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż zgodnie z art. 190 ust. 1 pkt 5 Ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159 poz. 1547 ze zm.), w przypadku śmierci Radnego konieczne jest podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu Radnego. „W naszym przypadku podjęcie tej uchwały związane jest ze śmiercią Radnej Adeli Czaban” - mówiła.

Odczytała projekt uchwały, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych. (na obrady dotarła Radna Grażyna Danesh)

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Gminy Gródek, została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/153/05 - Stanowi załącznik Nr 8 do protokołu.

Ad. 6b)

Przewodnicząca Rady prosiła o zgłaszanie kandydatów na członka Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek (konieczność uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej zostało spowodowane śmiercią Radnej Adeli Czaban - dotychczasowego członka Komisji).

Radny Jerzy Karpiuk zgłosił kandydaturę Radnego Eugeniusza Nowickiego.

Po usłyszeniu zgody zgłoszonego kandydata i w związku z brakiem innych propozycji, Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 1 (Radny Eugeniusz Nowicki)

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek, została podjęta większością głosów.

Uchwała Nr XXIV/154/05 - Stanowi załącznik Nr 9 do protokołu.

Ad. 6c)

jt Gminy - Pan Wiesław Kulesza przypomniał, iż uzasadnienie dotyczące konieczności podjęcia tej uchwały przedstawił na początku obrad dzisiejszej Sesji Rady Gminy. „Tak jak mówiłem na początku obrad, w związku z wynikłymi okolicznościami, zaplanowany kredyt na budowę ul. Piaskowej i modernizację ul. Północnej w Gródku, przeznaczylibyśmy na inwestycję polegającą na budowie budynku zaplecza socjalnego wraz z ogrodzeniem i trybunami przy boisku nad zbiornikiem wodnym w Zarzeczanach.” - mówił.

Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego, który Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego, została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/155/05 - Stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

Ad. 6d)

Skarbnik Gminy - Pani Renata Szerszunowicz przedstawiła zmiany w budżecie gminy na 2005 r. Poinformowała, iż zmiany te wynikają z bieżącej działalności i są to głównie przesunięcia pomiędzy paragrafami. „W związku z przeniesieniem realizacji inwestycji polegającej na budowie ul. Piaskowej i ul. Północnej w Gródku na 2006 r., zmniejszeniu uległ jedynie rozdział 60016, przy jednoczesnym zwiększeniu o tę samą kwotę (264.347 zł) wydatków w rozdziale 92601, gdzie mieszczą się wydatki na inwestycję polegającą na budowie budynku zaplecza socjalnego wraz z ogrodzeniem i trybunami przy boisku sportowym w Zarzeczanach. W związku ze zmianą przeznaczenia kredytu (poprzednia uchwała) zmianie uległ załącznik Nr 2 i 3 uchwały - zadania inwestycyjne i prognoza kwoty długu. Więcej żadnych większych zmian nie zastosowano.” - mówiła.

Podsumowując, poinformowała, iż dokonane zmiany spowodują, że budżet będzie wynosił:

Dochody - 9.324.144 zł,

Wydatki - 9.698.147 zł.

Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 r., została podjęta.

Uchwała Nr XXIV/156/05 - Stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.

Ad. 6e)

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza przypomniał, iż niniejszy punkt obrad wynika z woli Rady, która na ostatniej Sesji Rady Gminy opowiedziała się za jego wprowadzeniem. Poinformował, iż w celu rozpoczęcia procedury wywłaszczeniowej i złożenia odpowiedniego wniosku do Starostwa Powiatowego, niezbędne jest podjęcie uchwały w sprawie ujęcia w planie inwestycyjnym Gminy na 2006 r. przebudowy ulicy Lisiej w Waliłach Stacji. Przypomniał, iż procedura wywłaszczenia ciągnie za sobą ogromne koszta, m.in. sporządzenia dokumentacji i konieczności wykupienia gruntów od Lasów Państwowych i prywatnych osób.

Radny Jan Grycuk zapytał jaki jest koszt dokumentacji.

Wójt Gminy odpowiedział, iż jest to koszt ok. 6-7 tys. zł.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał: „Czy w przypadku ujęcia przebudowy tej ulicy w planie inwestycyjnym na 2006 r. będziemy w stanie ją wykonać. Czy będziemy musieli zrezygnować np. z ulicy Tartacznej?”

Wójt Gminy wyjaśnił, iż procedura wywłaszczeniowa jest bardzo długa. Aby móc ją jednak rozpocząć niezbędne jest podjęcie tej uchwały. „Dzisiaj trudno jest powiedzieć z czego będziemy musieli zrezygnować. Będziemy się nad tym zastanawiać później, planując budżet na 2006 r.” - mówił.

Wójt Gminy odczytał projekt uchwały, który następnie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych. (w trakcie głosowania nieobecny był Radny Wiktor Klebus)

Za - 6, przeciw - 3, wstrzymujących się - 4

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała w sprawie ujęcia w planie inwestycyjnym Gminy na 2006 r. przebudowy ul. Lisiej w miejscowości Waliły-Stacja, została podjęta.

Uchwała Nr XXIV/157/05 - Stanowi załącznik Nr 12 do protokołu.

Ad.6f)

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa poinformowała, iż obowiązek uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Gródek, wynika z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 ze zm.) Przedstawiła podstawowe założenia ustawy i przygotowanego regulaminu. Następnie odczytała projekt uchwały, który Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 radnych. (w trakcie głosowania nieobecni byli Radny Jan Grycuk i Radny Eugeniusz Nowicki)

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Gródek, została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/158/05 - Stanowi załącznik Nr 13 do protokołu.

Ad.6g)

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa przypomniała, iż w związku ze stwierdzeniem rozbieżności pomiędzy funkcjonującą nazwą osady - „Waliły PGR” a nazwą „Waliły”, figurującą w „Wykazie urzędowych nazw miejscowości w Polsce”, zostały podjęte czynności w celu uporządkowania tej kwestii. Poinformowała, iż odbyły się dwukrotnie konsultacje z mieszkańcami miejscowości Waliły-PGR. W obu tych przypadkach, mieszkańcy uczestniczący w konsultacjach opowiedzieli się za zmianą urzędowej nazwy osady „Waliły” na „Waliły PGR”. „W związku z powyższym przygotowaliśmy projekt uchwały w tej sprawie” - mówiła.

Wójt Gminy dodał, iż ponowne wystąpienie z wnioskiem o zmianę urzędowej nazwy miejscowości wynika z podwójnej woli mieszkańców. „W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowano nas, iż dotychczas obowiązująca nazwa „Waliły PGR” musi zostać zmieniona, gdyż w nazwie nie może widnieć skrót PGR. Mimo to spróbujemy ponownie wystąpić z wnioskiem o jej pozostawienie. W przypadku negatywnego rozpatrzenia naszego wniosku, zmuszeni będziemy do zmiany nazwy na np. Waliły-Osada” - mówił.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały, który następnie poddała pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała w sprawie wystąpienia o zmianę urzędowej nazwy osady „Waliły” na „Waliły PGR”, została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/159/05 - Stanowi załącznik Nr 14 do protokołu.

Ad. 6h)

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza przypomniał, iż punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie przejęcia prawa wieczystego użytkowania nieruchomości wraz z budynkiem mieszkalnym został wycofany z poprzednich obrad Sesji Rady Gminy. „W marcu Syndyk zgodził się, abyśmy przejęli blok przy ul. Fabrycznej w Gródku za zadłużenie ZPDz. „Karo”. W związku z powyższym dzisiaj możemy podjąć uchwałę w tej sprawie”.

Następnie odczytał projekt uchwały, który Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała w sprawie nabycia prawa wieczystego użytkowania nieruchomości wraz z budynkiem mieszkalnym, została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/160/05 - Stanowi załącznik Nr 15 do protokołu.

Ad. 6i)

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewcz odczytała projekt uchwały w sprawie rozwiązania Klubu Radnych „AKCES”, a następnie poddała do pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała w sprawie rozwiązania Klubu Radnych „AKCES”, została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/161/05 - Stanowi załącznik Nr 16 do protokołu.

Ad. 7.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza poinformował, iż na wniosek Radnej Grażyny Danesh, złożony na poprzedniej Sesji Rady Gminy, została przygotowana, zaopiniowana przez Radcę Prawnego, odpowiedź na podanie Panów Czesława Gawła i Eugeniusz Grześ.

Poprosił Pana Stanisława Szemiota - podinspektora Urzędu Gminy Gródek o jej odczytanie. (notatka służbowa stanowi załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu).

Pan Czesław Gaweł przedstawił ponownie zgłaszaną na poprzednich obradach Sesji Rady Gminy prośbę o zmianę statusu drogi na gminną i poszerzenie wjazdu na zakupioną przez niego działkę nr 319 położoną w miejscowości Skrobaki. „Gmina sprzedając nam tą działkę gwarantowała, iż wszystko jest w porządku. Okazuje się, iż mamy drogę o szerokości jedynie 5 m. Jeżeli nie przebuduje się skrzyżowania i nie wykonana lewoskrętu, to automatycznie zablokuje się wjazd na sąsiednie działki. Gmina nie wyciąga do nas ręki. Jeżeli nam nie pomożecie, to oddamy sprawę do Sądu. Ja nie straszę, ale ostrzegam.” - mówił.

Wójt Gminy prosił o przedstawienie rozwiązania, które rozwiązałoby problem i nie nakładało na Gminę znacznych kosztów. „Podejmując decyzję o zorganizowaniu skrzyżowania musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 400-500 tys. zł. Jeżeli chodzi o zmianę kategorii drogi, to musimy uzasadnić celowość tej zmiany. Droga ta nie łączy żadnych miejscowości i wsi, w związku z czym trudno będzie uzasadnić konieczność zmiany jej kategorii. „Proponuję, aby wystąpić do Zarządu Powiatu Białostockiego o zaciągnięcie opinii na temat zmiany kategorii przedmiotowej drogi” - mówił.

Pan Czesław Gaweł - Może jest inne rozwiązanie. Nie upieram się aby zmieniać kategorię drogi. Ja chcę mieć jedynie odpowiedni wjazd.

Wójt Gminy zapowiedział, iż wystąpi z wnioskiem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o poszerzenie wjazdu.

Radca Prawny - Pan Aleksy Dmitruk, zwracając się do Pana Gawła, prosił o sprecyzowanie o jaki konkretnie pas ziemi, który miałby zostać poszerzony, chodzi - o ten wzdłuż drogi polnej, czy ten wzdłuż drogi krajowej.

Uzyskując odpowiedź, iż chodzi o pas wzdłuż drogi polnej odpowiedział, iż wnioskodawca sam może zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wykonać 15 m zjazd. „Panu jednak nie chodzi o zjazd, a o to abyśmy zrobili skrzyżowanie. Do tego jest potrzebna zmiana kategorii drogi z polnej na drogę gminną. Jest to jednak inwestycja, która przekracza nasze możliwości, zarówno prawne, jak i finansowe. Poza tym nikt nie zezwoli nam na przekształcenie tej drogi na drogę gminną, gdyż nie prowadzi ona do żadnych zabudowań.”

Wójt Gminy kończąc dyskusję zaproponował, aby w dniu dzisiejszym podjąć stanowisko, aby wystąpić do Zarządu Powiatu Białostockiego o wydanie opinii na temat zmiany kategorii drogi polnej na drogę gminną oraz złożyć wniosek do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Białymstoku poszerzenie zjazdu do 15 m.

Przewodnicząca Rady prosiła o przegłosowanie powyższej propozycji.

Głosowało 13 Radnych. ( w trakcie głosowania nieobecny był Radny Eugeniusz Nowicki).

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0.

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż Rada Gminy stanęła na stanowisku przedstawionym przez Wójta Gminy Gródek.

Ad. 8.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz stwierdziła, że porządek obrad XXIV Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękowała radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1300.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 43), wymienione poniżej:

Nr 1 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 2 - lista obecności radnych (kart - 1),

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 5 - odpowiedź na zapytanie Radnego Jerzego Karpiuk w sprawie oczyszczalni ścieków w Gródku - (kart - 2),

Nr 6 - informacja o pracy Wójta Gminy Gródek w okresie międzysesyjnym (kart - 3),

Nr 7 - roczne sprawozdanie z pracy Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Gminy Gródek za rok 2004 (kart - 1),

Nr 8 - uchwała Nr XXIV/153/05 Rady Gminy Gródek w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego (kart - 1),

Nr 9 - uchwała Nr XXIV/154/05 Rady Gminy Gródek w sprawie uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek (kart - 1),

Nr 10 - uchwała Nr XXIV/155/05 Rady Gminy Gródek w sprawie zmiany przeznaczenia planowanego do zaciągnięcia w 2005 r. kredytu długoterminowego (kart - 1),

Nr 11 - uchwała Nr XXIV/156/05 Rady Gminy Gródek w sprawie zmian w budżecie Gminy Gródek na 2005 r. (kart -9),

Nr 12 -uchwała Nr XXIV/157/05 Rady Gminy Gródek w sprawie ujęcia w planie inwestycyjnym Gminy na 2006 r. przebudowy ul. Lisiej w miejscowości Waliły-Stacja (kart -1),

Nr 13 - uchwała Nr XXIV/158/05 Rady Gminy Gródek w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Gródek (kart - 14),

Nr 14 - uchwała Nr XXIV/159/05 Rady Gminy Gródek w sprawie wystąpienia o zmianę urzędowej nazwy osady „Waliły” na „Waliły PGR” (kart - 1),

Nr 15 - uchwała Nr XXIV/160/05 Rady Gminy Gródek w sprawie nabycia prawa wieczystego użytkowania nieruchomości wraz z budynkiem mieszkalnym (kart - 1),

Nr 16 - uchwała Nr XXIV/161/05 Rady Gminy Gródek w sprawie rozwiązania Klubu Radnych „AKCES” (kart - 1),

Nr 17 - notatka służbowa w sprawie wniosku Panów Czesława Gaweł i Eugeniusza Grześ, dotyczącego zmiany statusu drogi polnej na drogę gminną (kart - 3).

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokółowała Przewodnicząca Rady

mgr Dorota Bójko mgr Krystyna Klimkiewicz

4

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2005-04-29

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2005-04-29