Protokół Nr XX/04

PROTOKÓŁ NR XI/03

PROTOKÓŁ NR XX/04

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 24 listopada 2004 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady. Protokołowała Pani Agnieszka Treska - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz otwierając obrady XX Sesji Rady Gminy, przywitała radnych Rady Gminy, sołtysów, gości zaproszonych oraz wszystkich przybyłych na posiedzenie Rady.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 15, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.(Radna Irena Wysocka, Radny Janusz Michał Cimochowicz i Radny Wiktor Klebus dotarli na obrady Sesji z kilku minutowym spóźnieniem).

(listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż projekt porządku obrad został przesłany Radnym wraz z materiałami na dzisiejsze obrady. (projekt stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Zwróciła się z zapytaniem, czy są uwagi i wnioski do przesłanego porządku obrad.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek zwrócił się z wnioskiem o uzupełnienie przedstawionego porządku obrad i dodanie do punktu dotyczącego podjęcia uchwał punktów:

  1. dotyczącego podjęcia uchwały sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu przebudowy drogi Królowy Most - Kołodno;

  2. w sprawie podjęcia uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego z przeznaczeniem na budowę boiska sportowego przy zbiorniku retencyjnym w miejscowości Zarzeczany.

Radny Jacek Janiel - Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Gminy Gródek wnioskował, w imieniu Komisji, aby w pkt. 7 porządku obrad umieścić punkt dotyczący wypracowania stanowiska Rady w sprawie sposobu powołania Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku.

Radna Adela Czaban - poprosiła o wyjaśnienie, jakie stanowisko ma dziś wypracować Rada, jeżeli na poprzedniej sesji dokonano zmian w statucie i znalazł się zapis, iż kadencja może być przedłużona bez ogłaszania konkursu.

Pani Krystyna Klimkiewicz -Przewodnicząca Rady wyjaśniła, iż na dzisiejszej Sesji Rada nie może podjąć uchwały w sprawie przedłużenia kadencji Dyrektora GOK. Uchwała w sprawie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Kultury nie jest jeszcze prawomocna, gdyż od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego nie upłynął termin 14 dni.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek zauważył, że podjęcie stanowiska w sprawie sposobu powołania Dyrektora GOK musi nastąpić na dzisiejszej sesji, bowiem w przypadku, gdy Rada zadecyduje, iż kandydat na to stanowisko będzie wyłoniony w drodze konkursu, to procedury konkursowe wymagają czasu, a kadencja obecnego Dyrektora upływa z dniem 31.12.2004 r.

Radna Grażyna Danesh - zgodziła się ze zdaniem Radnej Adeli Czaban, uważając iż dodanie punktu w sprawie sposobu powołania Dyrektora GOK wprowadza zbędne zamieszanie. Poprosiła również o zajęcie stanowiska przez Radcę Prawnego.

Radca Prawny - wyjaśnił, iż wypracowanie stanowiska w powyższej sprawie oznacza, iż Radni zadecydują o sposobie powołania Dyrektora, tzn. czy w drodze konkursu, czy też poprzez przedłużenie kadencji obecnemu dyrektorowi. W przypadku, gdy Rada podejmie decyzję o przedłużeniu kadencji, zawarty w projekcie porządku obrad punkt dotyczący uchwały w sprawie ogłoszenia konkursu stanie się zbędny.

Więcej zmian do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.

W związku z powyższym, Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady - poddała porządek obrad, z uwzględnieniem zaproponowanych zmian, pod głosowanie jawne.

Głosowało 15 Radnych.

Za przyjęciem - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że porządek obrad XX Sesji Rady Gminy Gródek został przyjęty.

Porządek obrad:

  1. Przyjęcie protokołu obrad XIX Sesji Rady Gminy.

  2. Zapytania i wnioski radnych.

  3. Sprawy różne.

  4. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

  5. Wypracowanie stanowiska Rady w sprawie powołania Dyrektora GOK

  6. Podjęcie uchwał w sprawie:

  1. zaciągniecie kredytu długoterminowego z przeznaczeniem na budowę boiska sportowego przy zbiorniku retencyjnym w miejscowości Zarzeczany;

  2. zmian w budżecie gminy na 2004 r.;

  3. przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami;

  4. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki Nr ew. 165/1, położonej na gruntach wsi Zarzeczany, gmina Gródek, woj. podlaskie;

  5. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2005 r.;

  6. określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2005 r.;

  7. określenia wysokości stawek od posiadania psów;

  8. ustalenia stawek opłaty targowej, zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności;

  9. ustalenia opłaty administracyjnej, terminu płatności oraz sposobu jej poboru;

  10. przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu przebudowy drogi Królowy Most - Kołodno.

  1. Zamknięcie obrad.

Ad. 1.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała radnych, że protokół XIX Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż po wniesieniu ewentualnych uwag zostanie on przez nią podpisany.

Ad.2

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przedstawiła pismo które wpłynęło do Rady Gminy Gródek, od rodziny zmarłego mieszkańca Walił Stacji - dłużnika Gminy, dotyczące umorzenia kosztów wykonania przyłącza kanalizacyjnego.(kserokopia pisma stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu)

Pan Wiesław Kulesza -Wójt Gminy wyjaśnił, iż jako organ podatkowy jest uprawniony do umorzeń w sprawach zaległości podatkowych. Zadłużenie z tytułu kosztów wykonania przyłącza kanalizacyjnego nie należy do tej kategorii spraw i umorzenia tego typu wierzytelności nie są stosowane. Na gruncie obowiązujących przepisów musimy wyjaśnić, czy śmierć dłużnika stanowi przesłankę do umorzenia zadłużenia.

Radca Prawny - poinformował, iż przedstawiona sprawa wymaga wyjaśnienia w oparciu o zasady określone w Kodeksie Cywilnym. Świadczenie to nie jest regulowane w trybie administracyjnym, bowiem wynika z umowy zawartej pomiędzy Gminą a określoną osobą. Wnioskuję o przekazanie tej sprawy do bezpośredniego załatwienia przez Wójta.

Pani Krystyna Klimkiewicz -Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do Rady Gminy Gródek wpłynęło pismo, od Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w sprawie informacji, o dopełnieniu czynności złożenia oświadczeń majątkowych przez wszystkie osoby do tego zobowiązane oraz o stwierdzonych nieprawidłowościach w niektórych oświadczeniach. - Przewodnicząca poinformowała również, iż stwierdzone nieprawidłowości, dotyczące braków formalnych zostały już wyjaśnione. (pismo stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu)

Radny Jerzy Karpiuk - zapytał, czy służby gminne są przygotowane do okresu zimowego.

Pan Wiesław Kulesza -Wójt Gminy - odpowiedział, że służby gminne są zaopatrzone w piasek i sól oraz dysponują odpowiednim sprzętem, tak więc są przygotowane do okresu zimowego. Poinformował jednak, że jest zaniepokojony sytuacją, iż do tej pory Starostwo Powiatowe nie przedłożyło umowy w sprawie zimowego utrzymania dróg powiatowych.

Radny Wieczysław Gościk - poprosił o wyjaśnienie, dlaczego w informacji o stanie mienia komunalnego wartość budynku świetlicy w miejscowości Straszewo, określono w wysokości 9 tys.zł, podczas gdy budynek ten jest w opłakanym stanie i stwarza zagrożenie dla mieszkającej obok rodziny. Zwrócił się z prośbą o zainteresowanie się rozbiórką tego budynku.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy - wyjaśnił, iż wartość budynku wykazana w informacji jest to wartość pierwotna, w której nie brana jest pod uwagę wartość dotychczasowego umorzenia z tytułu amortyzacji. Dodał, iż w GOK został zainstalowany piec ekologiczny. A zatem drewno pozyskane z rozbiórki tego budynku będzie mogło posłużyć jako materiał opałowy.

Radny Tomasz Gutowski - ponowił, zgłaszany na wcześniejszych obradach Sesji Rady Gminy, wniosek dotyczący ustawienia przestanku PKS we wsi Wierobie. Wnioskował o ustawienie lamp ulicznych przy blokach w Bobrownikach oraz o interwencję w sprawie naprawy drogi powiatowej Łużany - droga krajowa E-65

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy ustosunkowując się do pierwszego wniosku poinformował, iż materiały na wykonanie przystanku zostały już zakupione, jednak z uwagi na konieczność zakończenia rozpoczętych prac remontowych przez służby komunalne, realizacja tego zadania została przesunięta w czasie. W sprawie oświetlenia wyjaśnił, iż kwestia ta wymaga procedury wnioskowo-decyzyjnej. Wniosek dotyczący Bobrownik został już złożony.

W sprawie naprawy drogi Wójt zapewnił, że postara się zainterweniować w Starostwie Powiatowym, gdyż droga Łużany - droga krajowa E-65, jest drogą powiatową. Zapewnił również, że osobiście skontaktuje się z właścicielami firmy cementowej w Krynkach, która przyczynia się do jej niszczenia, aby pociągnąć ją do obowiązku partycypacji w kosztach naprawy.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przypomniała również o oświetleniu na ulicy Tartacznej w Waliłach Stacji.

Radny Janusz Michał Cimochowicz - zapytał, czy gmina poczyniła starania w sprawie pozyskania samochodu do przewozu dzieci oraz poruszył problem przystanków ustawionych w Zubkach i Zubrach, które miały być zabetonowane. Ostatnie wichury pokazały, iż jest to konieczność, gdyż bez odpowiedniego umocowania nie są to budynki stabilne.

Pan Wiesław Kulesza -Wójt Gminy - poinformował, iż co roku występuje z wnioskiem do Ministerstwa Edukacji o samochód do przewozu dzieci. W odpowiedzi jesteśmy informowani, że jeszcze ok. 15 gmin nie otrzymało żadnego samochodu. Nie ma jednak zasady, że ta gmina która już dostała samochód, więcej już nie otrzyma. Tak więc staramy się dalej. Ponadto poinformował, że otrzymaliśmy dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na zakup samochodu dla OSP w Gródku, który będzie mógł być także wykorzystywany do przewozu dzieci.

Ad. 3.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady przekazała w imieniu Pana Edwarda Wołoszyna - Przewodniczącego ZERiI prośbę do sołtysów i wszystkich obecnych osób o poinformowanie wszystkich osób zrzeszonych w Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, że we wtorki od godz. 8.30-11.00 odbywa się w GOK-u wydawanie paczek żywnościowych. W związku z tym, że nie wszystkie osoby mogą dojechać, paczki mogą być odbierane przez osoby z rodziny bądź sąsiadów.

Radny Włodzimierz Grycuk - w imieniu Nadleśniczego Nadleśnictwa Waliły na ręce Przewodniczącej przekazał Regionalny Program Operacyjny Polityki Leśnej nadleśnictw funkcjonujących w naszej gminie, czyli Nadleśnictwa Żednia i Nadleśnictwa Waliły, z prośbą do Radnych o ewentualne zapoznanie się z tym dokumentem.

Pani Krystyna Sawicka - Kierownik GOPS zwróciła się z prośbą do sołtysów i wszystkich zgromadzonych osób o zwracanie szczególnej uwagi na osoby samotne i bezdomne. Prosiła także o przekazywanie informacji o osobach samotnych, które nie mają opału na zimę, oraz o innych potrzebach mieszkańców, którzy nie są w stanie sami sobie poradzić, zwłaszcza w okresie zimowym.

Pani Anna Grycuk - Dyrektor Publicznego Gimnazjum w Gródku poinformowała, iż w związku z wymianą stolarki okiennej w Szkole Podstawowej i Publicznym Gimnazjum, chętni mogą nabyć stare okna za symboliczną złotówkę. Prosiła o przekazanie tej informacji mieszkańcom.

Sołtys wsi Nowosiółki - zgłosiła, że we wsi nie pali się w nocy światło.

Sołtys wsi Radunin - zgłosiła, iż we wsi Radunin brakuje kilku żarówek na słupach.

Ad. 4.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informację o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. (informacja stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu)

W odniesieniu do przedstawionej informacji Radni zgłosili następujące zapytania:

Radny Jerzy Karpiuk - zapytał czy doszło do spotkania Pana Wójta z Panem Dubrowskim - likwidatorem Gminnej Spółdzielni „SCh”, w sprawie przejęcia budynków po byłych magazynach GS.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy odpowiedział, iż w tej sprawie kontaktował się z Panem Matejczukiem, który obiecał, że doprowadzi do spotkania z Panem Dubrowskim w najbliższym czasie. Wójt wyraził przekonanie, że na następnej sesji będzie mógł przekazać Radnym informację o wynikach negocjacji w sprawie przejęcia budynków po byłych magazynach GS.

Radny Włodzimierz Grycuk - zainteresowany był, kto został wykonawcą budowy drogi rolniczej w Podozieranach oraz za jaką kwotę została sprzedana szkoła w Mostowlanach.

Pan Wiesław Kulesza -Wójt Gminy poinformował, iż wykonawcą budowy drogi rolniczej, wyłonionym w drodze przetargu został Komunalny Zakład Budżetowy. Odpowiadając zaś na drugie pytanie wyjaśnił, iż pierwotna cena szkoły w Mostowlanach z przed dwóch lat wynosiła 32.000 zł., później długi czas nie było chętnych do jej zakupu. W efekcie procedury negocjacyjnej cena wywoławcza w przetargu wynosiła 14.000 zł., a nieruchomość sprzedana została sprzedana za 27.000 zł.

Więcej żadnych pytań do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja z pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym została przyjęta.

Ad. 5.

Radny Jacek Janiel - Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Gminy Gródek przedstawił wniosek komisji w sprawie przedłużenia kadencji Pana Jerzego Ostapczuka na stanowisku Dyrektora GOK. Uzasadniając stwierdził: „Pan Jerzy Ostapczuk przez okres kadencji wykazał się umiejętnościami w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej. Znajduje to odzwierciedlenie w realizowanym corocznie kalendarzu imprez kulturalnych. Wskazał również, iż wymiernym wskaźnikiem działalności Gminnego Ośrodka Kultury jest ilość funkcjonujących amatorskich zespołów artystycznych, których działalność odgrywa dużą rolę w życiu kulturalnym oraz promocji Gminy na szerokim forum”. (Wniosek Komisji stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu)

Radna Adela Czaban - zapytała: „co było przyczyną wprowadzenia dodatkowego zapisu w statucie i dlaczego zapis ten nie został dokonany wówczas, gdy opracowywaliśmy statut - w 2003 r.”? Zwróciła uwagę, że zgodnie z opinią ludności, punkt został dopisany tylko ze względu na osobę Dyrektora, którym jest Jerzy Ostapczuk. Wyrażając swoje zdanie powiedziała, „iż najlepszym sposobem wyboru kandydata na stanowisko Dyrektora jest konkurs i będąc na miejscu obecnego Dyrektora wolałaby, aby to ludzie zadecydowali, że to on ma zostać Dyrektorem Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku”.

Pani Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy Gródek wyjaśniła, iż zmiany w statucie GOK-u należało wprowadzić, aby nie było sprzeczności w zapisach w statucie z obowiązującą ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Dokonane zmiany nie ograniczają sposobów wyłonienia kandydata na stanowisko Dyrektora GOK , a o wyborze procedury, zgodnie ze znowelizowanym statutem zadecyduje Rada Gminy.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek także podkreślił, iż statut został zmieniony po to, by dopasować go do obowiązujących przepisów. Przyznał, że nie widzi potrzeby szukania nowego Dyrektora GOK-u, gdyż o pracy obecnego - Jerzego Ostapczuka - zarzutów i negatywnych opinii nie było, a wręcz odwrotnie poznaliśmy jego możliwości i umiejętności organizacyjne. Wójt zwrócił się jednak z zapytaniem do radych „czy widzą lepszego kandydata na to stanowisko?”

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poinformowała, iż o możliwości przedłużenia kadencji Dyrektora GOK dowiedziała się od Pani Barbary Pacholskiej - Dyrektora Ośrodka Animacji i Kultury w Białymstoku.

Więcej uwag nie wniesiono. Pani Krystyna Klimkiewicz zarządzając głosowanie jawne zapytała: „kto z radnych jest za sposobem powołania Dyrektora GOK, poprzez przedłużenie kadencji.?”

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymujących się - 3

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że radni są za sposobem powołania dyrektora GOK, poprzez przedłużenie kadencji.

Ad.6a.

Uzasadnienie w sprawie podjęcia uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego z przeznaczeniem na budowę boiska sportowego przy zbiorniku retencyjnym w miejscowości Zarzeczany, przedstawił Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy stwierdzając, iż potrzeba zaciągnięcia kredytu jest związana z nie uzyskaniem dofinansowania na realizację budowy boiska w ramach ZPORR. Część środków na budowę otrzymaliśmy w ramach Kontraktu Wojewódzkiego.

Pani Renata Szerszunowicz - Skarbnik Gminy przeczytała projekt uchwały, a następnie Pani Przewodnicząca poddała go pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radych (radna Grażyna Danesh nieobecna podczas głosowania).

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego z przeznaczeniem na budowę boiska sportowego przy zbiorniku retencyjnym w miejscowości Zarzeczany została przyjęta.

Uchwała Nr XX/122/04 - stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad.6b.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady o omówienie zmian w budżecie na 2004 r. poprosił Panią Skarbnik Gminy.

Pani Renata Szerszunowicz - Skarbnik Gminy stwierdziła, że jeżeli chodzi o dochody to zmiany zostały dokonane głównie na podstawie zawiadomień z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego zwiększających dotację celową o kwotę 106.000 zł na realizację świadczeń rodzinnych (rozdział 85212). Dostaliśmy także 20.000 zł (rozdział 900) od Agencji Nieruchomości Rolnych stanowiących pokrycie części poniesionych przez Gminę wydatków na oczyszczalnię ścieków w miejscowości Waliły. Plan dochodów (rozdział 92195 § 2020) został także zwiększony o kwotę 1.000 zł na mocy zawartego porozumienia z Ministerstwem Kultury, na zakup wydawnictw przez bibliotekę publiczną.

Te same zmiany, jak w przypadku przychodów mają odzwierciedlenie po stronie wydatków. Pozostałe zmiany wynikają z bieżących potrzeb poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Poinformowała, iż w związku z powyższym należy dokonać:

  1. Zwiększenia planów dochodów o kwotę - 197.796 zł.

  2. Zmniejszenia planów dochodów o kwotę - 140 zł.

  3. Zwiększenia planów wydatków o kwotę - 357.906 zł.

  4. Zmniejszenia planów wydatków o kwotę - 100.250 zł.

Budżet po dokonanych zmianach wynosi:

Dochody - 8.791.524 zł.

Wydatki - 8.258.428 zł.

Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r., który następnie poddała pod głosowanie jawne. Głosowało 15 radnych.

Za - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zmian w budżecie na 2004 r. została podjęta.

Uchwała Nr XX/123/04 - Stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu

Ad. 6c.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poprosiła o omówienia projektu uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Panią Sekretarz Gminy.

Pani Lilia Waraksa - Sekretarz Gminy poinformowała, iż MSWiA przystąpiło do aktualizacji wykazu nazw urzędowych miejscowości w Polsce. W związku z tym zobowiązało również poszczególne samorządy do przeanalizowania nazw miejscowości, które są używane w gminie, z wykazem aktualnie obowiązującym. Po przeanalizowaniu nazw miejscowości stosowanych w naszej gminie stwierdzone zostały rozbieżności w stosunku do dwóch miejscowości. Pierwsza z nich dotyczy miejscowości „Waliły”, gdzie w aktualnym wykazie nazw urzędowych miejscowości figuruje ona jako „osada Waliły” , a stosowaną nazwą tej miejscowości od wielu lat jest nazwa „Waliły PGR”. Druga rozbieżność dotyczy miejscowości „Gródek - Kolonia”, która jest od lat powszechnie stosowana, natomiast w wykazie nazw urzędowych miejscowości figuruje jako nazwa rodzajowa „Gródek” kolonia. W związku z powyższym w celu uporządkowania nazewnictwa, zgodnie z ustawa o samorządzie gminnym należy przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami miejscowości, których zmiany te dotyczą. Mieszkańcy muszą wyrazić zgodę, aby zmiany zostały uwzględnione. Po przeprowadzeniu konsultacji Rada Gminy, na podstawie wyników konsultacji występuje z wnioskiem do MSWiA o zatwierdzenie zmian nazw urzędowych miejscowości.

Po wyjaśnieniu procedury dotyczącej zmian nazw miejscowości Pani Sekretarz Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji.

Pani Przewodnicząca poddała następnie projekt uchwały pod głosowanie jawne. Głosowało 15 radnych.

Za - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że

uchwała w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami została podjęta.

Uchwała Nr XX/124/04 - Stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu

Ad. 6d.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady poprosiła Pana Wójta Gminy o omówienie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki Nr ew. 165/1, położonej na gruntach wsi Zarzeczany, gmina Gródek, woj. podlaskie.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek poinformował, iż w związku z zainteresowaniem inwestorów nieruchomościami pod budownictwo mieszkaniowe, planujemy przystąpić do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tej działki. Działka Nr 165/1, położona we wsi Zarzeczany zostanie podzielona na ok. 15 działek pod budownictwo domków jednorodzinnych. Działki te zaopatrzone w sieć infrastruktury technicznej po sporządzeniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, będą mogły być oferowane na sprzedaż w drodze przetargu.

Pan Wiesław Kulesza odczytał projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki Nr ew. 165/1, położonej na gruntach wsi Zarzeczany, gmina Gródek, woj. podlaskie.

Przewodnicząca Rady poddała projekt uchwały pod głosowanie jawne. Głosowało 15 radnych.

Za - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że

uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki Nr ew. 165/1, położonej na gruntach wsi Zarzeczany, gmina Gródek, woj. podlaskie, została podjęta.

Uchwała Nr XX/125/04 - Stanowi załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu.

Ad. 6e.

Pani Renata Szerszunowicz - Skarbnik Gminy poinformowała, iż wysokość podatków, jak i zwolnienia w tym zakresie, mają odzwierciedlenie w faktycznym wpływie dochodów, co w rezultacie wpływa na ilość otrzymanej subwencji, stanowiącej dochód gminy. Przedstawione w projekcie uchwały wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2005 r. zostały wypracowane na wspólnym posiedzeniu Komisji stałych Rady Gminy. Propozycje stawek określonych w projekcie uchwały zostały oddzielnie poddane pod głosowanie jawne. Najpierw zostały przegłosowane stawki dotyczące mienia komunalnego, a następnie pozostałe.

Stawki dotyczące mienia komunalnego:

1a). od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych lub ich części, stanowiących własność lub współwłasność gminy i będących w posiadaniu, współposiadaniu lub w trwałym zarządzie innych jednostek, w zakresie mienia komunalnego - stawka zaproponowana - 0,02 zł

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zaproponowana stawka została przyjęta.

1b). od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych pod prowadzenie działalności gospodarczej, służących do utrzymania mienia komunalnego stanowiących własność lub współwłasność gminy i będących w posiadaniu, współposiadaniu lub w trwałym zarządzie innych jednostek - stawka zaproponowana - 0,02 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zaproponowana stawka została przyjęta.

1g). od 1 m2 powierzchni użytkowej pozostałych budynków lub ich części, stanowiących własność lub współwłasność gminy i będących w posiadaniu, współposiadaniu lub w trwałym zarządzie innych jednostek, w zakresie mienia komunalnego - stawka proponowana - 0,02 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 14

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zaproponowana stawka została przyjęta.

2. od budowli w zakresie mienia komunalnego związanych z procesem poboru i uzdatniania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków, stanowiących własność lub współwłasność gminy i przekazanych w użytkowanie innym jednostkom - 0,03 % ich wartości określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zaproponowane 0,03 % zostało przyjęte.

3a). od 1 m2 powierzchni gruntów, stanowiących własność lub współwłasność gminy i będących w posiadaniu, współposiadaniu lub w trwałym zarządzie innych jednostek, w zakresie mienia komunalnego oraz związanych z jego utrzymaniem - stawka proponowana - 0,02 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zaproponowana stawka została przyjęta.

3b). od 1 ha powierzchni gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych, stanowiących własność lub współwłasność gminy i będących w posiadaniu, współposiadaniu lub w trwałym zarządzie innych jednostek, w zakresie mienia komunalnego oraz związanych z jego utrzymaniem - stawka proponowana - 0,50 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zaproponowana stawka została przyjęta.

3e). od 1 m2 powierzchni pozostałych gruntów, stanowiących własność lub współwłasność gminy i będących w posiadaniu, współposiadaniu lub w trwałym zarządzie innych jednostek, w zakresie mienia komunalnego - stawka proponowana - 0,03 zł

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zaproponowana stawka została przyjęta

Pozostałe stawki:.

1a). Od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych lub ich części - stawka proponowana - 0,2 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zaproponowana stawka została przyjęta.

1b). Od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - stawka proponowana - 16,70 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 13

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zaproponowana stawka została przyjęta.

1c). Od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - stawka proponowana - 8,36 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że zaproponowana stawka została przyjęta.

1d). od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części, zajetych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych - stawka proponowana - 3,60 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że proponowana stawka została przyjęta.

1e). Od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części, wybudowanych na terenach przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo rekreacyjne - proponowana stawka - 6,00 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że proponowana stawka została podjęta.

1f). Od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części, zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - proponowana stawka - 3,10 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że proponowana stawka została przyjęta.

1g). Od 1 m2 powierzchni użytkowej pozostałych budynków lub ich części - proponowana stawka - 3,10 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że proponowana stawka została przyjęta.

2. od budowli 2% ich wartości określonej w art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust 3-7 ustawy o podatkach i

opłatach lokalnych

Głosowało 15 radnych.

Za - 14

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że proponowana stawka została przyjęta.

3a). Od 1 m2 powierzchni gruntów, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - proponowana stawka - 0,65 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że proponowana stawka została przyjęta.

3b). Od 1 ha powierzchni gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - proponowana stawka - 3,51 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że proponowana stawka została przyjęta.

3c). Od 1 m2 powierzchni gruntów znajdujących się pod budynkami wybudowanymi na terenach przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo rekreacyjne - proponowana stawka - 0,32 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że proponowana stawka została przyjęta.

3d). Od 1 m2 powierzchni gruntów, zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - proponowana stawka -

0,18 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że proponowana stawka została przyjęta.

3e). Od 1 m2 powierzchni pozostałych gruntów - proponowana stawka - 0,18 zł.

Głosowało 15 radnych.

Za - 13

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że proponowana stawka została przyjęta.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2005 r.

Głosowało 15 radnych.

Za - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XX/126/04 - Stanowi załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu

Radny Włodzimierz Grycuk - przedstawił wyliczenia w zakresie wzrostu podatku od nieruchomości, stwierdzając, iż w niektórych przypadkach podwyżka przekracza stopień inflacji.

Pani Krystyna Klimkiewicz- Przewodnicząca Rady podkreśliła, iż stawki podatku i ich wpływ były omawiane na wspólnym posiedzeniu Komisji, w którym uczestniczył Radny Włodzimierz Grycuk. W związku z tym, iż uchwała w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2005 r. została podjęta, uważa dyskusje za bezprzedmiotową.

Ad. 6f.

Projekt uchwały w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportu na 2005 r. przedstawiła Pani Renata Szerszunowicz - Skarbnik Gminy. Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Przewodnicząca obrad zarządziła przeprowadzenie głosowania jawnego. Głosowało 15 radnych.

Za - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XX/127/04 - Stanowi załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu

Ad. 6g.

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od posiadania psów przedstawiła Skarbnik Gminy

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono. Przewodnicząca obrad zarządziła przeprowadzenie głosowania jawnego. Głosowało 15 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XX/128/04 - Stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu

Ad. 6h.

Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej, zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności przedstawiła Skarbnik Gminy.

Uwag do powyższego projektu uchwały nie wniesiono. Przewodnicząca obrad zarządziła głosowanie jawne. Głosowało 15 radnych.

Za - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XX/129/04 - Stanowi załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu

Ad. 6i.

Pani Renata Szerszunowicz - Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej, terminu płatności oraz sposobu jej poboru.

Żadnych uwag nie wniesiono. Przewodnicząca obrad poddała projekt pod głosowanie jawne. Głosowało 15 radnych.

Za - 15 przeciw - 0 wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XX/130/04 - Stanowi załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu

Ad. 6j.

Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady porosiła Pana Wójta Gminy o omówienie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu przebudowy drogi Królowy Most - Kołodno.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek poinformował, iż uchwała ta jest podstawą zawarcia porozumienia w sprawie częściowego sfinansowania projektu przebudowy drogi Królowy Most - Kołodno, w ramach Funduszu Projektów Infrastruktury Okołobiznesowej Narodowego Programu dla Polski Phare 2003, który zostanie złożony przez Starostwo Powiatowe. Chęć partycypacji w kosztach tego projektu zgłosił właściciel Firmy z Kołodna. Nasz wkład wynosi natomiast: 60.000 zł w roku 2005 i 90.000 zł w roku 2006.

Pani Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie częściowego sfinansowania projektu przebudowy drogi Królowy Most - Kołodno.

Radny Włodzimierz Grycuk - zapytał: „jaki jest wkładu Biznesmena w realizację projektu?”

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy Gródek wyjaśnił, iż wkład gminy i biznesmena wynoszą po 50%, czyli po150.000 zł.

Więcej uwag nie wniesiono. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie jawne. Głosowało 15 radnych.

Za - 15, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XX/131/04 - Stanowi załącznik Nr 18 do niniejszego protokołu.

Następnie Pan Wójt Gminy poinformował wszystkich sołtysów i prosił o przekazanie mieszkańcom, że w dniu 29 listopada 2004 r. o godz. 10.00 w sali konferencyjnej Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku, odbędzie się szkolenie na temat: „Uprawy roślin energetycznych szansą na aktywizację terenów wiejskich województwa podlaskiego”. Szkolenie prowadzone będzie przez Podlaską Agencję Zarządzania Energią.

Ad. 7.

Przewodnicząca obrad Pani Krystyna Klimkiewicz stwierdziła, że porządek obrad XX Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękowała radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1400.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 43), wymienione poniżej:

Nr 1 - porządek obrad (kart - 1);

Nr 2 - lista obecności radnych (kart - 1);

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart -1);

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1);

Nr 5 - kserokopia pisma dotyczącego umorzenia kosztów wykonania przyłącza

kanalizacyjnego (kart - 1);

Nr 6 - pismo z II Urzędu Skarbowego, dotyczące oświadczeń majątkowych (kart - 2);

Nr 7 - informacja o pracy Wójta Gminy Gródek w okresie międzysesyjnym (kart - 3);

Nr 8 - wniosek Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Gminy Gródek w sprawie przedłużenia

kadencji Dyrektora GOK (kart - 2);

Nr 9 - Uchwała Nr XX/122/04 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego z przezna-

czeniem na budowę boiska sportowego przy zbiorniku retencyjnym w miejscowości

Zarzeczany (kart - 1);

Nr 10 - Uchwała Nr XX/123/04 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r. (kart - 12);

Nr 11 - Uchwała Nr XX/124/04 w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami

(kart - 5);

Nr 12 - Uchwała Nr XX/125/04 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu

zagospodarowania przestrzennego działki Nr ew. 165/1, położonej na gruntach wsi

Zarzeczany, gmina Gródek, woj. podlaskie (kart - 3);

Nr 13 - Uchwała Nr XX/126/04 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od

nieruchomości na 2005 r. (kart - 3);

Nr 14 - Uchwała Nr XX/127/04 w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od

środków transportowych na 2005 r. (kart - 3);

Nr 15 - Uchwała Nr XX/128/04 w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od posiadania

psów (kart - 1);

Nr 16 - Uchwała Nr XX/129/04 w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej, zasad ustalania i

poboru oraz terminów płatności ( kart - 1);

Nr 17 - Uchwała Nr XX/130/04 w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej, terminu płatności

oraz sposobu jej poboru (kart - 1);

Nr 18 - Uchwała Nr XX/131/04 w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu

przebudowy drogi Królowy Most - Kołodno (kart - 1).

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Przewodnicząca obrad

Agnieszka Treska Krystyna Klimkiewicz

1

7

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2005-01-20

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2005-01-20