Protokół Nr XVI/04

Protokół Nr XVI/04 z dnia 17 czerwca 2004 r.
PROTOKÓŁ NR XVI/04

PROTOKÓŁ NR XVI/04

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady Gminy. Protokołowała Pani Dorota Gościk - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz obrady XVI Sesji Rady Gminy rozpoczęła od przywitania radnych Rady Gminy, sołtysów, zaproszonych gości oraz wszystkich przybyłych na dzisiejszą Sesję.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 13, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Przewodnicząca zapowiedziała, iż Radna Grażyna Danesh dotrze na obrady Sesji z 15 minutowym spóźnieniem.

W obradach nie uczestniczył Radny Eugeniusz Nowicki. (listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz odczytała, przesłany wszystkim Radnym, projekt porządku obrad (stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Wójt Gminy Gródek - Pan Wiesław Kulesza zgłosił wniosek o dodanie do przedstawionego porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego. Wniosek swój uzasadnił możliwością zaciągnięcia atrakcyjnego kredytu, który zostałby przeznaczony na inwestycję polegającą na termomodernizacji budynku przedszkola w Gródku. „Istnieje możliwość zaciągnięcia kredytu na korzystnych warunkach. Oprocentowanie jest niewielkie - jedynie 2-3%, a poza tym po zakończeniu inwestycji możemy się starać o umorzenie 25% jego całkowitej wartości” - mówił.

Za przyjęciem tego punktu do porządku obrad głosowało 13 Radnych.

Kolejną zmianę zgłosiła Przewodnicząca Rady. Prosiła, z uwagi na przybycie na dzisiejszą Sesję Zastępcy Dyrektora I Inspektoratu PZU, o uwzględnienie w porządku obrad punktu dotyczącego tematu ubezpieczeń.

Radni przyjęli powyższą zmianę jednogłośnie.

Pan Lech Kulik - Z-ca Dyrektora I Inspektoratu PZU w Białymstoku przybliżył informacje na temat obowiązkowych ubezpieczeniach powszechnych rolników. Poinformował, iż od 1 stycznia 2004 r. zmieniły się przepisy ustawy o powszechnym ubezpieczeniu. Zgodnie z tą ustawą, obowiązkowe jest:

  • ubezpieczenie pojazdów - OC,

  • ubezpieczenie OC z tytułu prowadzenia działalności rolniczej,

  • ubezpieczenie budynków w gospodarstwie rolnym.

Przedstawił także inne (dobrowolne) rodzaje ubezpieczeń, np. mienia ruchomego, od nieszczęśliwych wypadków, upraw od gradobicia.

Wójt Gminy Gródek, wyrażając pozytywną opinię na temat PZU oraz wspominając o owocnej współpracy z daną instytucją, bardzo serdecznie podziękował Panu Dyrektorowi za przybycie i cenne informacje.

Następnie Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz odczytała porządek obrad wraz z naniesionymi zmianami, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 Radnych (w trakcie głosowania nieobecny był Radny Bronisław Kazberuk)

Za przyjęciem - 12, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż projekt porządku obrad XVI Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad:

1. Przyjęcie protokołu XV Sesji Rady Gminy.

2. Zapytania i wnioski radnych.

3. Sprawy różne.

4. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) przyjęcia „Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Gródek”,

b) uchwalenia „Programu ochrony środowiska dla Gminy Gródek”,

c) ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych,

d) zmian w budżecie za I półrocze 2004 r.,

e) zaciągnięcia kredytu długoterminowego,

f) przeznaczenia umorzonej kwoty pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

g) zmiany wynagrodzenia Wójta Gminy,

h) odwołania Skarbnika Gminy.

6. Informacja dotycząca Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku,

7. Informacja na temat realizacji programu pod nazwą „Bezpieczna Gmina”,

8. Informacja o stanie opieki zdrowotnej na terenie gminy,

9. Informacja w sprawie realizacji uchwał Rady Gminy Gródek podjętych w II półroczu 2003 r.

10. Zamknięcie obrad.

Ad. 1.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała radnych, że protokół XV Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż zostanie ona przez nią podpisany po wniesieniu ewentualnych uwag. W przypadku braku zastrzeżeń - zostanie podpisany w niezmienionej formie.

Ad. 2

Przewodnicząca Rady odczytała pismo członków Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w likwidacji w Łużanach z dnia 27 maja 2004 r. Członkowie Spółdzielni zarzucają Prezesowi niegospodarność i niezgodne z prawem, im szkodzące działania. Proszą o powołanie Komisji badającej obrót ziemią. (pismo stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu).

Radca Prawny - Pan Aleksy Dmitruk poinformował, iż Gmina nie ma żadnego wpływu na działania jakie są obecnie prowadzone przez likwidatora - byłego Prezesa RSP Łużany. Nie ma także żadnych podstaw, aby wstrzymać obrót ziemią. Gmina Gródek ma tam swoje udziały (ok. 80 ha) i jest całą sprawą jak najbardziej zainteresowana. Ale do powołania postulowanej komisji nie ma żadnych podstaw prawnych. Wszelkie niezadowolenia i wnioski powinny być kierowane do Rady Nadzorczej.

Wójt Gminy dodał, iż o powyższym problemie powiadomił również Wojewodę. „Najlepszym wyjściem byłoby dokonanie podziału gruntów, wiąże się to jednak z dużymi kosztami, a na to w chwili obecnej nas nie stać” - mówił.

Radna Adela Czaban poruszyła kilka spraw.

  • zapytała dlaczego w podawanych przez media informacjach odnośnie obiektów wodnych wyznaczonych przez Sanepid do kąpieli nie widnieje zbiornik wodny w Zarzeczanach. „Czy prawdą jest, że jeżeli zbiornik jest zarybiony to zakazana jest w nim kąpiel?” - pytała.

  • pytała czy w bieżącym roku Festiwal Muzyki Młodej Białorusi „Basowiszcza” ma mieć miejsce nad zbiornikiem w Zarzeczanach?

  • wspomniała o drogowskazie do wsi Kołodno, który został ustawiony z odręcznie napisaną nazwą.

  • była zainteresowana poczynaniami Wójta po ukazaniu się w telewizji relacji z prezentacji Gminy Gródek, w której to została pokazana butelka z tzw. „księżycówką”. „Czy pisał Pan jakieś pisma z prośbą o sprostowanie?” - pytała.

  • zauważyła, iż wczoraj upłyną termin wypłacania zasiłków rodzinnych. Zapytała, czy u nas proces ten odbywał się bez większych problemów i czy wszyscy uprawnieni otrzymali już pieniądze?

  • założyła wniosek o poszerzenie i wycięcie drzew przy drodze do wsi Zasady.

  • zapytała jak dalej toczy się sprawa ulicy Lisiej w Gródku.

Wójt Gminy odpowiadając na zgłoszone przez Radną zapytania i wnioski poinformował, iż:

  • odnośnie ul. Lisiej - Generalny Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję zakazującą dalszej budowy płotu. Zapisy wynikające z tej decyzji wstrzymują natychmiastowo wszelkie prace inwestycyjne.

  • odnośnie drogi do Zasad - „Ze względu na fakt, iż droga ta jest drogą powiatową zostanie wystosowany do Powiatowego Zarządu Dróg stosowny wniosek z prośbą o dokonanie działań mających na celu uczynienie jej bardziej przejezdną”.

  • zasiłki rodzinne są wypłacane w terminie, proces ten odbywa się w sposób płynny.

  • również był zbulwersowany i nie podobał mu się sposób w jaki została przedstawiona nasza gmina, tym bardziej iż stoisko było przygotowane bardzo ciekawie i profesjonalnie. „A to, iż zostało pokazane w taki, a nie inny sposób może wynikać jedynie z tego, iż nie mamy dobrych układów z telewizją” - dodał.

  • otrzymaliśmy decyzję z Sanepidu zezwalającą na użytkowanie zbiornika wodnego w Zarzeczanach. Nieprawdą jest, iż „Basowiszcza” będzie miała miejsce nad tym zbiornikiem.

Przewodnicząca Rady odczytała pismo skierowane do Radnych, zawierające zaproszenie na pielgrzymki do Różanego Stoku i Świętej Wody.

Poruszyła również problem zgłoszony przez mieszkańców Łużan i Bobrownik, polegający na planowanym usunięciu z rozkładu jazdy w Bobrownikach kursu autobusowego z godziny 4:35. Prosiła o wyjaśnienie i interwencje w tej sprawie.

Wójt Gminy poinformował, iż Dyrekcja PKS podjęła decyzję o likwidacji powyższego kursu po przeprowadzeniu kilkukrotnych ekspertyz, które wykazały, iż o tej godzinie na odcinku Bobrowniki-Gródek nie zanotowano żadnego pasażera.

Radny Janusz Michał Cimochowicz odnosząc się do powyższego zauważył, iż nie jest ważne czy danym autobusem jedzie jedna czy więcej osób, rolą Państwa jest zagwarantowanie minimum podróżowania, dlatego też nie powinno się danego kursu likwidować.

Poruszył temat bezpańskich psów, stwarzających ogromne zagrożenie dla dzieci. Zapytał jakie są dalsze działania odnośnie byłego zakładu „Karo”.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza potwierdził, iż na terenie gminy biega dużo bezpańskich psów. Problem ten jest trudny do rozwiązania. Często organizuje się akcje łapania psów, jest to jednak proces bardzo kosztowny. „Nieraz apelowałem do mieszkańców by nie puszczali psów samopas. Teraz też to czynię za pośrednictwem Sołtysów: porozmawiajcie o tym z mieszkańcami” - apelował zwracając się do Sołtysów Gminy Gródek.

Jeżeli zaś chodzi o utrzymanie danego kursu autobusowego, obiecał wystosować odpowiedni wniosek do dyrekcji PKS. Prosił jednocześnie o wystosowanie w tej sprawie petycji ze strony mieszkańców.

Sprawa „Karo” - kontynuował - na początku czerwca został uruchomiony w hucie szkła nowy piec. Na początku lipca ma zostać podpisany kontrakt z odbiorcą dużej ilości produktów w nim wytwarzanych. Powodzenie kontraktu zaowocuje otwarciem zakładu i „wejściem” z produkcją do Gródka”. - mówił Wójt Gminy.

Radna Irena Wysocka wnioskowała o zasypanie wyrwy na drodze do wsi Słuczanka oraz o wstawienie zamka do drzwi wejściowych do świetlicy wiejskiej. Zapytała gdzie można wyrzucać eternit?

Wójt Gminy przyjął zgłoszone wnioski do realizacji. Przestrzegł przed wyrzucaniem eternitu do lasu. „Są firmy, które specjalizują się w jego utylizacji” - mówił

Przewodnicząca Rady przedstawiła wniosek mieszkańców wsi Bobrowniki dotyczący ustawienia lamp ulicznych przy blokach mieszkalnych.

Radny Jacek Janiel zapytał, dlaczego ul. Północna została zaplanowana do modernizacji jedynie na odcinku do ul. Piaskowej?

Wójt Gminy odpowiedział, iż w momencie projektowania tej ulicy wystąpiły pewne problemy (na środku stał słup). „W chwili obecnej możemy przedłużyć modernizację o 20% kosztów inwestycji jeżeli będzie to uzasadnione po przeprowadzonym przetargu” - dodał.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał, czy w związku z przedłużeniem przez Ministra Finansów terminu składania wniosków o dopłaty bezpośrednie, zostanie przedłużony staż osobom pomagającym w wypełnianiu wniosków. Zainteresował się także atrakcjami jakie zostały zaplanowane przez pracowników GOK na okres wakacyjny.

Wójt Gminy poinformował, iż umowy na staż zostały podpisane do 31 sierpnia 2004 r. „Jeżeli zaś chodzi o zorganizowanie wolnego czasu młodzieży to nawiązaliśmy współpracę z Białorusią, w ramach której dzieci z naszego terenu wyjadą do Brzostowicy. Inną atrakcją zaplanowaną na wakacje są cykle spotkań w ramach programu organizowanego prze Policję, Straż Graniczną i Sanepid pt. „Bezpieczne Wakacje”. Szerzej o zaplanowanych atrakcjach opowie Dyrektor GOK w Gródku w dalszej części obrad” - dodał Wójt Gminy.

Radny Jan Grycuk zapytał czy nie byłoby możliwe przesunięcie terminu „Basowiszczy” na dzień 16-17 lipca 2004 r.

Wójt Gminy udzielił odpowiedzi przeczącej.

Radny Wieczysław Gościk przypomniał, iż drużyna „Gryfa” awansowała do A klasy. Pociąga to za sobą konieczność zmiany dotychczasowego boiska. „Jak wygląda sprawa budowy nowego boiska nad zalewem wodnym w Zarzeczanach?” - zapytał.

Wójt Gminy poinformował, iż został już wyłoniony, w drodze przetargu, wykonawca boiska. „Z nowego boiska będziemy mogli korzystać dopiero na jesień. Do tego czasu będziemy musieli spełnić pewne wymogi i dostosować dotychczasowe boisko do warunków jakie wynikają z awansu” - dodał.

Ad.3

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz odczytała podanie właścicieli działek rekreacyjnych w Królowym Moście w sprawie zamiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczenia działek (z rekreacyjnych na budowlane).

Wójt Gminy poinformował, iż w celu przekwalifikowania działek należy tworzyć nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Pociąga to za sobą ogromne koszty. „W przypadku zamiany zmniejszą się także nasze wpływy z tytułu podatków” - mówił.

Radna Adela Czaban dodała, iż problem ten wynikł z faktu, iż na działce rekreacyjnej nie można się zameldować, a w chwili obecnej 50% właścicieli to emeryci, którzy z chęcią zamieszkaliby w swoich letniskowych domkach.

Ad. 7

Przewodnicząca Rady zwróciła się z prośbą do radnych, aby punkt dotyczący „Bezpiecznej Gminy” omówić w tej części obrad. Motywowała to pilnymi obowiązkami służbowymi Kierownika Posterunku Policji oraz koniecznością uczestniczenia Zastępcy Dyrektora Szkoły Podstawowej w zaplanowanej na dzisiaj Radzie Pedagogicznej.

Radni przyjęli proponowaną zmianę jednogłośnie.

Pani Ewa Klimowicz - Zastępca Dyrektora Szkoły Podstawowej w Gródku przedstawiła informację o realizacji programu pod nazwą „Bezpieczna Gmina” w Szkole Podstawowej w Gródku. (informacja stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu).

Informację na temat bezpieczeństwa w Gminie Gródek przedstawił Pan Jarosław Giegiel - Kierownik Posterunku Policji w Gródku. Zauważył wzrost zdarzeń przestępczych w porównaniu z 2003 r. Były to głównie zdarzenia związane z funkcjonowaniem przejścia granicznego w Bobrowniach. Zwracając się do sołtysów prosił o interwencję w sprawie nielegalnej uprawy maku. (informacja stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu).

Na zapytanie Przewodniczącej Rady dotyczące bezpańskich psów, odpowiedział, iż takie przypadki należy zgłaszać na Policję.

Radny Wieczysław Gościk pochwalił akcję pracowników KZB i Policji polegającą na sprawdzaniu porządku na posesjach. Apelował, aby akcja ta przerodziła się w akcję cykliczną, a nie jednorazową.

Wójt Gminy odnosząc się do programu „Bezpieczna Gmina”, poinformował, iż program ten jest realizowany w sposób prawidłowy. Napomniał, iż Gmina Gródek została wyróżniona w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji pt. „Bezpieczna Gmina”.

Ad. 4

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informacje o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.

Radny Bronisław Kazberuk, przy okazji omawiania przez Wójta Gminy tematu wyborów do Parlamentu Europejskiego, apelował o przeniesienie okręgu wyborczego z Wiejek do Podozieran.

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa zapewniła, iż powyższa zmiana zostanie uwzględniona przy okazji organizowania wyborów do Rady Gminy.

Więcej żadnych uwag nie wniesiono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja z pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym została przyjęta. (informacja stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu)

Ad. 5a

Wójt Gminy przedstawił strukturę „Planu Rozwoju Lokalnego”. Poinformował, iż opracowanie tego dokumentu było krokiem koniecznym. „Plan Rozwoju Lokalnego” jest niezbędny przy ubieganiu się o środki z Funduszy Strukturalnych. Napomniał o konieczności powołania Komitetu Monitorującego „Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Gródek”

Radna Irena Wysocka wnioskowała o ujęcie w PRL inwestycji polegającej na modernizacji ulicy Lisiej.

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa poinformowała, iż „Plan Rozwoju Lokalnego” jest dokumentem specyficznym, w którym powinny się znaleźć inwestycje, które są realne do zrealizowania. „Nie jest to dokument zamknięty - w każdej chwili można, w formie aneksu, dokonać zmian i dopisać nowe przedsięwzięcia” - dodała.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Gródek”. Do przedstawionego projektu uwag nie zgłoszono. W związku z powyższym poddała projekt uchwały pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie przyjęcia „Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Gródek” podjęto.

Uchwała Nr XVI/93/04 stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 5b

Przewodnicząca Rady o omówienie „Programu ochrony środowiska dla Gminy Gródek” poprosiła Pana Stanisława Szemiot - podinspektora ds. ochrony środowiska Urzędu Gminy Gródek.

Pan Stanisław Szemiot poinformował, iż zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz.U. Nr 62, poz.627 z późn. zm.) dnia 30 czerwca 2004 r. mija ustawowy termin opracowania przez gminy programów ochrony środowiska. Poinformował, iż Gmina

Gródek opracowała powyższy dokument. Teraz niezbędne jest jedynie zaakceptowanie i uchwalenie go przez Radę Gminy. Pokrótce omówił jego zawartość. Główne tematy zawarte w „Programie ochrony środowiska”:

- program ochrony wód powierzchniowych i podziemnych;

- program ochrony powietrza;

- program ochrony środowiska akustycznego;

- program ochrony przez PEM;

- program ochrony powierzchni ziemi;

- program ochrony środowiska przyrodniczego;

- rozwój turystyki rekreacji;

- edukacja ekologiczna.

Po przedstawieniu zawartości dokumentu, Pan Stanisław Szemiot odczytała projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Programu ochrony środowiska dla Gminy Gródek”, który następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia „Programu ochrony środowiska dla Gminy Gródek” została podjęta.

Uchwała Nr XVI/94/04 stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu.

Ad. 5c

Pan Stanisław Szemiot poinformował, iż zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych konieczne jest ustalenie opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych. „Stawki te nie są wysokie (5-10 zł za dobę), a ich wysokość wynika z powyższej ustawy. Środki pozyskane z opłat za zajęcie pasa drogowego będzie można wykorzystać jedynie na remonty dróg” - mówił.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała, iż projekt uchwały był odczytywany na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Gminy w dniu 14 czerwca 2004 r. W związku z powyższym przeszła do głosowania.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych została podjęta.

Uchwała Nr XVI/95/04 - stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad. 5d

Skarbnik Gminy - Pani Jolanta Iwaniuk poinformowała, iż istnieje możliwość zaciągnięcia preferencyjnego kredytu na termomodernizacje budynku Przedszkola. „Kredyt możemy wziąć jedynie do wysokości ujętej w audycie, w naszym wypadku jest to kwota równa 208.000 zł.” - dodała.

Radna Adela Czaban zauważyła, iż w uchwalonym budżecie gminy kwota przeznaczona na termomodernizacje wynosiła 100.000 zł, obecnie jest to kwota 208.000 zł. „Skąd wzięła się ta różnica?” - pytała.

Skarbnik Gminy odpowiedziała, iż w momencie ustalania budżetu nie brano pod uwagę wielu działań, np. naprawy dachu, wzięto pod uwagę styropian o grubości 5cm, a zastosowano styropian o grubości 15cm. Poza tym zmieniła się stawka podatku VAT (z 7% do 22%).

Więcej pytań nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na termomodernizacje budynku Przedszkola w Gródku, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na termomodernizacje budynku Przedszkola w Gródku, została podjęta.

Uchwała Nr XVI/96/04 - stanowi załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu.

Ad. 5e.

Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r. Omówiła dokonane zmiany, które wynikały z pism oraz realizacji budżetu. Budżet po dokonanych zmianach wyniósł:

- dochody - 8.298.497 zł,

- wydatki - 8.691.401 zł.

Przewodnicząca Rady poddała projekt uchwały pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r. została podjęta.

Uchwała Nr XVI/97/04 - stanowi załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu.

Ad. 5f.

Wójt Gminy poinformował, iż kwotę w wysokości 100.000 zł uzyskaną z tytułu umorzenia przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku pożyczki możemy przeznaczyć jedynie na działalność z zakresu ochrony środowiska. Zaproponował aby kwotę tą przeznaczyć na budowę kanalizacji sanitarnej w Zarzeczanach oraz na ulicy Błotnej i Zamkowej w Gródku.

Radna Adela Czaban zapytała ile umów zostało podpisanych z właścicielami działek na ul. Błotnej i ul. Zamkowej. „Może kwotę tą wykorzystać w innym miejscu?” - pytała.

Wójt Gminy poinformował, iż umowy podpisali prawie wszyscy zainteresowani mieszkańcy. Dodał także, iż nie możemy planować niczego na co nie mamy projektów.

Radny Wieczysław Gościk zaproponował, aby środki z umorzonej pożyczki przeznaczyć na wykonanie kanalizacji deszczowej na ul. Północnej w Gródku. „Przy okazji modernizacji ulicy zrobiona zostałaby od razu kanalizacja” - mówił.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza odpowiedział, iż na ul. Północnej zostały zaplanowane studnie, podobnie jak na ul. Wojska Polskiego w Gródku.

Radny Jan Grycuk poprosił o podanie proporcji podziału tych środków na te dwie inwestycje.

Wójt Gminy odpowiedział: 20-25% na kanalizację na ul. Błotnej i ul. Zamkowej i 75-80% na kanalizację w Zarzeczanach. Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie przeznaczenia umorzonej pożyczki, który Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 3

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie przeznaczenia umorzonej pożyczki została podjęta.

Uchwała Nr XVI/98/04 - stanowi załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu.

Ad. 5g

Wójt Gminy poinformował, iż Pan Mieczysław Sołowiej chce przekazać swoją działkę o powierzchni 0,0745 ha, położoną we wsi Podozierany na rzecz Gminy Gródek.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie przyjęcia darowizny w postaci nieruchomości gruntowej. Do powyższego projektu uwag nie wniesiono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała projekt uchwały pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie przyjęcia darowizny w postaci nieruchomości gruntowej została podjęta.

Uchwała Nr XVI/99/04 - stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu.

Ad.5h

Skarbnik Gminy - Pani Jolanta Iwaniuk poinformowała, iż od nowego roku weszły nowe przepisy dotyczące dodatkowego wynagrodzenia - regulują one wypłacanie tzw. trzynastek dla Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Miast. „W związku z odebraniem „trzynastki” dla Wójta, proponuję podwyższyć mu miesięczne wynagrodzenie. Podwyżka ta byłaby równa 1/12 dotychczas przysługującej „trzynastki”” - mówiła.

Radny Jerzy Karpiuk zapytał czy ta zmiana dotyczy także Skarbnika i Sekretarz.

Skarbnik Gminy udzieliła przeczącej odpowiedzi. „Nasze wynagrodzenia reguluje Wójt” - mówiła.

Radny Wieczysław Gościk zapytał jak sytuacja ta wygląda w gminach ościennych?

Skarbnik Gminy poinformowała, iż podobnie. „W niektórych gminach Wójtowie mają tak wysokie pensje, że regulacja mogłaby spowodować wyjście poza dopuszczalne widełki” - dodała

Więcej pytań i uwag nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymujących się - 2

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy została podjęta.

Uchwała Nr XVI/100/04 - stanowi załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu.

Ad. 5i

Wójt Gminy poinformował, iż zwróciła się do niego Pani Skarbnik z wnioskiem o odwołanie jej z dotychczas piastowanego stanowiska. Powodem jej decyzji była możliwość podjęcia pracy, również na stanowisku Skarbnika, w Urzędzie Miejskim w Zabudowie.

Radny Jerzy Karpiuk poprosił aby kilka słów na ten temat powiedziała sama Skarbnik Gminy.

Pani Jolanta Iwaniuk poinformowała, iż nie była to łatwa decyzja. Przeważyły jednak względy osobiste. „Nadarzyła się niepowtarzalna okazja przejścia do pracy na takim samym stanowisku w moim miejscu zamieszkania” - uzasadniała swój wybór.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał, czy przy podejmowaniu decyzji nie brała Pani pod uwagę koncepcji, iż za 2 lata będą wybory i być może nowy Burmistrz.

Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie odwołania Skarbnika Gminy Gródek

Pani Jolanta Iwaniuk odpowiedziała przecząco.

Więcej pytań nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie odwołania Skarbnik Gminy Gródek, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie odwołania Skarbnik Gminy Gródek została podjęta.

Uchwała Nr XVI/101/04 - stanowi załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu.

Ad. 6.

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku - Pan Jerzy Ostapczuk przedstawił informację na temat działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku w okresie od 1 stycznia 2004 r. do 16 czerwca 2004 r.

Przewodnicząca Rady poruszyła temat świetlicy w Waliłach Stacji.

Pan Jerzy Ostapczuk poinformował, iż od 1 lipca 2004 r. zostanie oddelegowany pracownik GOK celem organizowania wolnego czasu i sprawowania opieki nad przebywającą tam młodzieżą i dziećmi.

Więcej żadnych uwag i pytań do przedstawionej informacji nie wniesiono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja na temat działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku, została przyjęta.

(informacja stanowi załącznik Nr 18 do niniejszego protokołu)

Ad. 8.

Informację na temat stanu opieki zdrowotnej na terenie Gminy Gródek, przedstawiła Radna Dorota Antonowicz - Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej, Zatrudnienia i Porządku Publicznego.

Żadnych uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poinformowała, iż informacja na temat stanu opieki zdrowotnej na terenie Gminy Gródek została przyjęta.

(informacja stanowi załącznik Nr 19 do niniejszego protokołu)

Ad. 9.

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa przypomniała, iż informacja w sprawie realizacji uchwał Rady Gminy Gródek podjętych w II półroczu 2003 r., została dostarczona wszystkim Radnym wraz z materiałami na dzisiejszą Sesję, więc każdy mógł się z nią zapoznać. Prosiła jedynie o ewentualne pytania.

Żadnych pytań i uwag nie zgłoszono.

(informacja stanowi załącznik Nr 20 do niniejszego protokołu)

Ad.10.

Przewodnicząca obrad Pani Krystyna Klimkiewicz stwierdziła, że porządek obrad XVI Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękowała radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Obrady XVI Sesji Rady Gminy zostały zamknięte o godzinie 1500.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 44), wymienione poniżej:

Nr 1 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 2 - lista obecności radnych (kart - 1),

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 5 - pismo członków Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Łużanach z dnia 27 maja 2004 r. (kart - 1),

Nr 6 - informacja o realizacji programu pod nazwą „Bezpieczna Gmina” w Szkole Podstawowej w Gródku (kart - 2),

Nr 7 - sprawozdanie dotyczące realizacji działań Posterunku Policji w Gródku w ramach programu „Bezpieczna Gmina” (kart - 2),

Nr 8 - informacja o pracy Wójta Gminy Gródek w okresie międzysesyjnym (kart - 5),

Nr 9 - uchwała Nr XVI/93/04 Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie uchwalenia „Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Gródek” (kart - 1),

Nr 10 - uchwała Nr XVI/94/04 Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie uchwalenia „Programu ochrony środowiska dla Gminy Gródek” (kart - 1),

Nr 11 - uchwała Nr XVI/95/04 Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych (kart - 2),

Nr 12 - uchwała Nr XVI/96/04 Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na termomodernizacje budynku Przedszkola w Gródku (kart - 1),

Nr 13 - uchwała Nr XVI/97/04 Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r. (kart - 11),

Nr 14 - uchwała Nr XVI/98/04 Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie przeznaczenia umorzonej pożyczki (kart - 1),

Nr 15 - uchwała Nr XVI/99/04 Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie przyjęcia darowizny w postaci nieruchomości gruntowej (kart - 1),

Nr 16 - uchwała Nr XVI/100/04 Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy (kart - 1),

Nr 17 - uchwała Nr XVI/101/04 Rady Gminy Gródek z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie odwołania Skarbnika Gminy Gródek (kart - 1),

Nr 18 - informacja z działalności GOK w Gródku za okres od 01.01.2004 r. do 16.06.2004 r. (kart - 7),

Nr 19 - informacja o stanie opieki zdrowotnej na terenie gminy (kart - 1)

Nr 20 - informacja w sprawie realizacji uchwał Rady Gminy Gródek podjętych w II półroczu 2003 r. (kart -2)

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Przewodnicząca Rady

mgr Dorota Gościk mgr Krystyna Klimkiewicz

15

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2004-09-20

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2004-09-20