Protokół Nr XV/04

Protokół Nr XV/04 z dnia 27 kwietnia 2004 r.
PROTOKÓŁ NR XV/04

PROTOKÓŁ NR XV/04

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Remizie Ochotniczej Straży Pożarnej w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady Gminy. Protokołowała Pani Dorota Gościk - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz obrady XV Sesji Rady Gminy rozpoczęła od przywitania radnych Rady Gminy, radnego Rady Powiatu Białostockiego, sołtysów, zaproszonych gości oraz wszystkich przybyłych na dzisiejszą Sesję.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 14, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. W obradach nie uczestniczył radny Wieczysław Gościk, z powodu spraw rodzinnych. (listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała, iż radni otrzymali projekt porządku obrad (stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu). Prosiła o ewentualne wnioski do przedstawionego porządku.

Wójt Gminy Gródek - Pan Wiesław Kulesza wnioskował o dodanie do punktu 8 podpunktu „d”, który dotyczyłby podjęcia uchwały w sprawie wynajęcia lokalu użytkowego.

Przewodnicząca Rady zapytała kto jest za dołączeniem powyższego punktu do zaplanowanego porządku obrad.

Głosowało 14 Radnych.

Za dołączeniem - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Przewodnicząca Rady wnioskowała o dokonanie jeszcze jednej zmiany. „Swoją wizytę zapowiedział Dyrektor Agencji Rynku Rolnego - Pan Zalewski. W momencie kiedy do nas dotrze udzielimy mu głosu, bez względu na moment, w którym to się stanie. Kto jest za dokonaniem takiej zmiany w dzisiejszym porządku obrad?”

Głosowało 14 Radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Więcej żadnych uwag i zmian do zaproponowanego porządku obrad nie wniesiono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady odczytała porządek obrad wraz z naniesionymi zmianami, a następnie poddała go pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 Radnych.

Za przyjęciem - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż projekt porządku obrad XV Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie.

Porządek obrad:

1. Przyjęcie protokołu obrad XIV Sesji Rady Gminy.

2. Zapytania i wnioski radnych.

3. Sprawy różne.

4. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

5. Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gródek za 2003 r.:

  1. opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku,

  2. wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek,

  3. dyskusja,

  4. podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) zniesienia współwłasności w działce Nr 120 położonej w Załukach,

b) przystąpienia do opracowania „Planu Rozwoju Lokalnego”,

c) uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy,

d) wynajęcia lokalu użytkowego.

7. Sprawozdanie z wykonania budżetu Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku za 2003 r.

8. Informacja o aktualnych zagadnieniach związanych z nowymi regulacjami prawnymi w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz prawa budowlanego.

9. Zamknięcie obrad.

Ad. 1.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała radnych, że protokół z obrad XIV Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią. Poinformowała, iż zostanie on przez nią podpisany po wniesieniu ewentualnych uwag. W przypadku braku zastrzeżeń zostanie on podpisany w niezmienionej formie.

Ad. 2.

Ten punkt porządku obrad rozpoczęła Przewodnicząca Rady dziękując w imieniu osób korzystających z przystanku ulokowanego obok sklepu w Waliłach Stacji, za jego wybudowanie.

W imieniu mieszkańców ulicy Dworcowej prosiła o ustawienie na tej ulicy znaku zakazującego jazdy samochodami ciężarowymi.

Przypomniała również radnym o konieczności składania oświadczeń majątkowych. „Termin ich złożenia upływa 30 kwietnia 2004 r. Radny, który nie złoży oświadczenia, nie otrzyma na kolejnej Sesji Rady Gminy diety” - przestrzegała.

Następnie odczytała pismo, które wpłynęło na jej ręce z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku. Pismo zawierało prośbę o dofinansowanie w kwocie 10.000 zł zakupu samochodu terenowego na potrzeby Straży Pożarnej. (pismo Komendy Miejskiej Straży Pożarnej stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu)

Wójt Gminy ustosunkowując się do odczytanego pisma, poinformował, iż takie wnioski wpływają do niego co roku. W tym roku zaplanowane na Ochotniczą Straż Pożarną w Gródku wydatki, są znaczne (modernizacja budynku OSP, budowa garażu, parkingu, wymiana drzwi oraz wydatki związane z obchodami 75-lecia istnienia OSP w Gródku). W związku z powyższym proponuję ustosunkować się do wystosowanej prośby w sposób negatywny, motywując to stwierdzeniem, iż w bieżącym roku nasze wydatki na Straż Pożarną i tak będą ogromne.

Radny Janusz Michał Cimochowicz poinformował, iż wczoraj (26.04.2004 r.) odbyły się konkursy na Dyrektora Szkoły Podstawowej w Gródku oraz na Dyrektora Przedszkola Samorządowego w Gródku. Dyrektorem Szkoły została Pani Wiera Tarasewicz - dotychczasowa Pani Dyrektor, natomiast konkurs na Dyrektora Przedszkola Samorządowego pozostał nierozstrzygnięty, ze względu na niekompletność złożonych przez kandydata dokumentów.

Radna Adela Czaban zapytała, ile osób kandydowało na dane stanowiska?

Radny Janusz Michał Cimochowicz - „W obydwu przypadkach o tytuł Dyrektora ubiegało się po 1 kandydacie”.

Wójt Gminy poinformował, iż na jego ręce wpłyną wniosek Przewodniczącej Rady Gminy Gródek. Przedstawił jego treść. Wniosek zawierał zapytania odnośnie zaplanowanej w budżecie Gminy kwoty na zakup sprzętu do świetlicy wiejskiej, oraz zaplanowanego wymiaru godzin etatu pracownika zatrudnionego do prowadzenia świetlicy. (wniosek stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu)

Ustosunkowując się do powyższego wniosku poinformował, iż odpowiedzi na niego udzieli na piśmie. Przypomniał, iż budżet Gminy Gródek na 2004 r. został zatwierdzony na poprzedniej Sesji. Wtedy też był poruszany przez Panią Przewodniczącą temat świetlicy w Waliłach Stacji. Z wypowiedzi Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Gródku dało się wyczytać, iż w zaplanowanym budżecie nie ma środków na utrzymanie danej świetlicy. Jeżeli zaś chodzi o przydzielenie pracownika do prowadzenia świetlicy - kontynuował Wójt - 2-3 razy w tygodniu, wykorzystując pracowników GOK, spróbujemy wprowadzić dyżury.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz odczytała pismo wystosowane przez Radę Sołecką Downiewa i Królowego Mostu, w sprawie nie wyrażenia zgody na sprzedaż działki gminnej, na której jest boisko sportowe. (pismo stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu).

Wójt Gminy był zdziwiony inicjatywą wystosowania powyższego pisma. „Jak do tej pory w żadnym wypadku nie padło hasło o chęci sprzedaży działki pod dotychczasowym boiskiem. Decyzja o sprzedaży była brana pod uwagę jedynie w przypadku rozmowy na temat ewentualnej budowy mostu w Królowym Moście”.

Radny Włodzimierz Grycuk wnioskował o ustawienie, obok Remizy OSP w Gródku, znaku zakazu postoju, z napisem „nie dotyczy zatoki”.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż na jej ręce wpłynęły informacje na temat kontroli przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli w Urzędach Gmin w województwie podlaskim. Wszystkich zainteresowanych zachęciła do lektury, mówiąc jednocześnie, iż o Gminie Gródek nie ma żadnej wzmianki.

Radna Adela Czaban - powróciła do tematów poruszanych przez nią na poprzednich Sesjach Rady Gminy, a mianowicie tematu dotyczącego rozebranych przystanków autobusowych na szosie E-65, tematu gasnącego światła w Downiewie, oraz światła w Pieszczanikach - tutaj latarnie uliczne nie palą się tak jak powinny do godziny 22:00.

Była zainteresowana, kto informuje Zakład Energetyczny o konieczności włączania światła na Święta. „Po świętach latarnie palą się niepotrzebnie jeszcze przez co najmniej 2 tygodnie. Pociąga to przecież za sobą ogromne koszty.” - mówiła.

Wnioskowała o zrobienie porządku z topolami na drodze do Pieszczanik, gdyż drzewa te są bardzo suche i mogą stanowić zagrożenie. Poinformowała również, iż nie została sprzątnięta alejka po wcześniejszym wycięciu topoli w Królowym Moście. „Według mnie sprzątanie należało do inwestora, który dokonał ich wycinki” - mówiła.

Na koniec swojej wypowiedzi poprosiła o przybliżenie informacji na temat dalszych poczynań w stosunku do ul. Lisiej w Gródku.

Wójt Gminy ustosunkowując się do ostatniej prośby, poinformował, iż zaprosił do negocjacji Państwa Doroszkiewiczów. „W zakresie tego sporu, ja jako Wójt nie mam dużego manewru działania. Oprócz negocjacji, mogę jedynie podjąć decyzję o wywłaszczeniu sądowym, a każdy z nas wie co należy w tym kierunku dokonać, jakie warunki należy spełnić i jakie koszty się z tym wiążą”.

„Jeżeli chodzi o palące się po świętach światło, zwracałem uwagę pracownikom Zakładu Energetycznego. Aby nie dopuścić do podobnej sytuacji w przyszłości podpiszemy porzumienie, w którym zawrzemy zapis, iż w czasie świąt latarnie uliczne maję się palić jedynie 1-2 dni”.

„Temat przystanków był już wielokrotnie poruszany. Przystanki stoją na drodze krajowej. W związku z powyższym, my możemy jedynie wystąpić do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem zawierającym naszą chęć do odbudowania danych przystanków”

„Jeżeli chodzi o niepalące się w danych miejscowościach światła, to proszę nas o tym informować, wówczas będziemy interweniować. W innej sytuacji trudno nam jest określić, w której wsi w danym momencie nie ma światła”.

Ad. 3.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż niedawno otrzymała z rąk Radnej Ireny Wysokiej pismo, którego autorem jest Pan Anatol Porębski. Treść pisma dotyczy ul. Lisiej w Gródku. (pismo stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu)

Dodała, iż na ten temat Wójt Gminy się już wcześniej wypowiedział i nie ma sensu powtarzanie.

Zaprosiła wszystkich do poruszania tematów z zakresu spraw różnych.

Pan Mikołaj Cywoniuk - Radny Powiatowy oraz Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej w Michałowie przybliżył informacje na temat inwestycji dotyczących gminy Gródek ujętych w wieloletnim planie inwestycyjnym Powiatu Białostockiego. Przypomniał także o dokonanej zmianie w danym planie, polegającej na zamianie kolejności w zaplanowanych inwestycjach (jako pierwsza będzie realizowana budowa drogi Sofipol-Załuki-Nowosiółki).

Następnie z racji pełnionej funkcji (administrator spółdzielni mieszkaniowej) przedstawił koszty jakie ponosi spółdzielnia za usługi świadczone przez Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku. Ogółem koszt ten waha się w granicach 450.000 zł rocznie (opłata za ścieki i kanalizację, wywóz nieczystości, energia cieplna). „Obecnie KZB straszy nas wypowiedzeniem umowy na dostarczenie energii cieplnej. Koszty z tego tytułu są ogromne. Problem polega na wysokich kosztach związanych z eksploatacją kotłowni w Gródku” - mówił.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku ustosunkowując się do wypowiedzi poprzednika, poinformował, iż 50% ciepła jest dostarczane do bloków administrowanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową.

Ustalamy stawki, które następnie są zatwierdzane przez Wójta Gminy, biorąc pod uwagę poniesione koszty. Zbytnio nie możemy tymi stawkami manipulować. Kierownik KZB przyznał, iż stawki są wysokie. Na ich wysokość wpływ ma wzrost ceny opału, kosztów osobowych, opłat za emisję szkodliwych substancji. Na wysokość stawki za energię cieplną negatywnie wpływa oszczędzanie na ogrzewaniu. Fakt ten powoduje, iż wzrasta koszt jednostkowy energii cieplnej, a tym samym stawka idzie w górę. W celu zmniejszenia kosztów energii cieplnej niezbędna jest przebudowa magistrali ciepłowniczych, gdyż obecnie ok. 17,5% ciepła jest tracone przy jego przesyłaniu.

Przybyły na dzisiejsze obrady, Pan Artur Krzyżanowski - pracownik Agencji Rynku Rolnego przypomniał o funkcjonującym w GOK w Gródku punkcie informacji dla rolników w sprawie wniosków o dopłaty bezpośrednie. Zapraszał do korzystania z usług danego punktu.

Sołtys wsi Mieleszki - Pan Wiktor Łotysz prosił, aby wpłynąć na lekarza weterynarii w kwestii pomocy przy wypełnianiu książeczek stanu zdrowia zwierząt.

Wójt Gminy poprosił o przedstawienie tego problemu na piśmie. „Na podstawie zgłoszonego w ten sposób problemu będzie można podjąć temat wyjaśniający rolę oraz status lekarza weterynarii w naszej gminie”.

Sołtys wsi Bielewicze - Pan Henryk Gorodowienko dodał, iż technik weterynarii nie ma wstępu do obory. Może to zrobić jedynie lekarz.

Wójt Gminy poinformował, iż jeżeli będzie odpowiedni wniosek, podejmie się szukania lekarza z uprawnieniami, który obsługiwałby naszą gminę.

Więcej żadnych spraw nie poruszano.

Ad. 4.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informacje o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym.

Radny Jerzy Karpiuk zapytał czy otrzymaliśmy już środki z Sapardu na budowę ul. Piaskowej w Gródku? Był również zainteresowany poczynaniami w sprawie sprzedaży magazynów GS oraz „Karo”.

Wójt Gminy odpowiedział, iż na środki z Sapardu cały czas oczekujemy. Mimo, iż jesteśmy na odległym miejscu na liście zgłoszonych projektów, jest szansa na to, iż wniosek nasz zostanie rozpatrzony pozytywnie i zostanie zakwalifikowany do dofinansowania.

„Jeżeli zaś chodzi o sprzedaż powyższych budynków, sprawa jest cały czas aktualna. W przypadku „Karo” opóźnienia wynikają nie z naszej winy. Aby zawrzeć akt notarialny niezbędne jest skompletowanie odpowiednich dokumentów, z których wiele jest nieaktualnych czy niedostępnych. Wszystko to opóźnia cała procedurę sprzedaży”.

Radna Grażyna Danesh zapytała, czy Gmina Gródek należy do Programu „Żubr”?

Wójt Gminy udzielił odpowiedzi twierdzącej.

Więcej żadnych pytań i uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

(informacja stanowi załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu)

Ad. 5.

Wójt Gminy Gródek - Pan Wiesław Kulesza przedstawił informację na temat wykonania budżetu gminy za 2003 r. (sprawozdanie Wójta z wykonania budżetu Gminy Gródek za 2003 rok stanowi załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu)

Ad. 5a

Przewodnicząca Rady - Pani krystyna Klimkiewicz odczytała uchwały:

1). Nr II.0131-1-54/04 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 21.04.2004 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Gródek sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2003 r. (uchwała stanowi załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu)

2). Nr II.0131-1-55/04 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 21.04.2004 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Gródek wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2003 r. (uchwała stanowi załącznik Nr 12 do niniejszego protokołu)

W obydwu przypadkach opinie Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku były pozytywne.

Ad. 5b

Radny Janusz Michał Cimochowicz - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek poinformował, iż Komisja Rewizyjna Rady Gminy Gródek pozytywnie zaopiniowała przedstawione przez Wójta Gminy sprawozdanie z wykonania budżetu za 2003 r. i wnioskuje o udzielenie mu z tego tytułu absolutorium. (opinia Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik Nr 13 do niniejszego protokołu).

Ad. 5c

Przewodnicząca Rady zaprosiła do dyskusji na temat przedstawionego sprawozdania z wykonania przez Wójta budżetu za 2003 r.

Żadnych pytań i uwag do przedmiotowego tematu nie zgłoszono.

Ad. 5d

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

Uwag do przytoczonej treści nie wniesiono.

Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie jawne projekt uchwały. Głosowało 14 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 1 (Radna Adela Czaban)

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium podjęto.

Uchwała Nr XV/88/04 stanowi załącznik Nr 14 do niniejszego protokołu.

Wójt Gminy podziękował za udzielenie absolutorium.

Ze względu na przybycie Dyrektora Agencji Rynku Rolnego w Białymstoku, Przewodnicząca Rady, w tej części obrad, poprosiła o przedstawienie przez niego informacji, niezbędnych nie tylko dla rolników.

Pan Zalewski - Dyrektor Agencji Rynku Rolnego w Białymstoku przedstawił zasady oraz zakres interwencji ARR w danych dziedzinach:

- rynek zboża - z dniem 1 maja 2004. Agencja zaprzestaje dokonywania dopłat do zboża, zamieniając je na dopłaty do hektara.

  • rynek żywca wieprzowy - od 1 maja 2004 r. Agencja zaprzestaje odkupowania nadwyżki żywca.

  • rynek żywca wołowego - tutaj będzie miała miejsce interwencja Agencji Rynku Rolnego.

  • rynek ziemniaków skrobiowych - nie będzie dopłat do ha ziemniaków. Dopłaty otrzymają jedynie rolnicy sprzedający ziemniaki (dopłata do tony).

  • rynek mleka - od 1 kwietnia 2004 r. każdy kto chce sprzedawać mleko na rynku jest objęty limitem, który dla Polski wynosi 8,5 mln ton. Ważne jest aby zaopatrzyć się w kwotę mleczną.

Sołtys wsi Kołodno - Pan Jan Grycuk zapytał jaka jest cena wołowiny w Unii Europejskiej oraz co się stanie z kwotą mleczną jak rolnik zaprzestanie hodowli krów?

Dyrektor Zalewski - „Cena wołowiny wynosi ok. 160% ceny w Polsce. Jeżeli zaś chodzi o kwotę mleczną to w przedstawionej sytuacji najlepszym wyjściem byłoby ją sprzedać”.

Radny Włodzimierz Grycuk był zaniepokojony „Wielu rolników mówi: złożę wniosek a nie dostanę pieniędzy, z powodu częstych afer w kraju, defraudacji pieniędzy.”

Pan Zalewski zapewnił, iż nie należy się tego obawiać, gdyż pieniądze zostaną właściwie zabezpieczone, non stop będą przeprowadzane stosowne kontrole. Producenci otrzymają środki z budżetu państwa. W przypadku ujawnienia jakichś nieprawidłowości Unia Europejska nie zrefunduje Państwu tych środków, które zostały wypłacone producentowi, w którego wniosku wykryto błędy. Środki nie zostaną jednak odebrane producentowi, straci jedynie budżet państwa. Straci również pracownik, który dany wniosek opracowywał, autoryzował i kontrolował, gdyż automatycznie zostaje zwolniony z pracy.

Ad. 6a.

Wójt Gminy poinformował, iż zwróciła się do niego Pani Lilia Szerenos z wnioskiem o zniesienie współwłasności nieruchomości położonej we wsi Załuki. Wszelkie koszty z tym związane poniesie współwłaściciel ubiegający się o zniesienie współwłasności.

Radny Tomasz Gutowski był zdziwiony niską wyceną danej działki. „Działka została wyceniona na 0,16 zł za m2. Czym się kierowano przy tej wycenie?”

Wójt Gminy odpowiedział, iż działka była wyceniona przez biegłego rzeczoznawcę do spraw szacowania nieruchomości, a jego decyzja jest dla nas wiążąca.

Następnie odczytał projekt uchwały, który Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych (Obrady Sesji ze względu na obowiązki służbowe opuścił Radny Jan Grycuk).

Za - 6, przeciw - 3, wstrzymało się - 4

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie zniesienia współwłasności nieruchomości podjęto.

Uchwała Nr XV/89/04 stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu.

Ad. 6b.

Wójt Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania „Planu Rozwoju Lokalnego”. Poinformował, iż niniejszy dokument jest niezbędny do ubiegania się o środki z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Do przedstawionego projektu uchwały uwag nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała projekt pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymało się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie przystąpienia do opracowania „Planu Rozwoju Lokalnego” została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XV/90/04 stanowi załącznik Nr 16 do niniejszego protokołu.

Ad.6c.

Ten punkt porządku obrad przedstawił pracownik Urzędu Gminy Gródek - Pan Borys Grycuk. Poinformował, iż zgodnie z ustawą z dnia 21 czerwca 2000 r. o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy, Rada Gminy powinna raz na 5 lat uchwalić wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Przedstawił następnie projekt uchwały oraz wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Gródek na lata 2004-2008 - będący załącznikiem do danej uchwały.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz zauważyła, iż wszystkie lokale ujęte w programie charakteryzują się dobrym stanem technicznym. „Na jakiej podstawie określa się stan tych lokali? Mieszkam w budynku przy ul. Białostockiej 76 i z pewnością nie określiłabym jego stanu jako dobry. Przemawiają za tym ruszające się podłogi, nieszczelna stolarka okienna, rozwalające się kominy, przeciekający dach, itp.”

Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku poinformował, iż stan lokali był określany na podstawie przeprowadzonych przeglądów komina, piorunochronów, wentylacji oraz instalacji elektrycznej. Dodał, iż KZB stara się na bieżąco dokonywać remontów, jednak często brakuje na to środków. Od 2001 r. czynsz za lokale komunalne nie był regulowany i wynosi 0,85 zł za 1 m2, budżet gminy zaś nie zapewnia dotacji na obsługę tych lokali.

Przewodnicząca Rady była zdziwiona faktem, iż w programie zostało umieszczonych niewiele budynków przeznaczonych do sprzedaży. Pytała czy mogłaby kupić swoje obecne mieszkanie, które znajduje się w budynku komunalnym?

Pan Borys Grycuk udzielił twierdzącej odpowiedzi. „Plan sprzedaży nie jest zamknięty. W programie zostały umieszczone jedynie te lokale, na które mamy pewność, iż zostaną sprzedane” - wyjaśnił.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał czy w bieżącym roku będzie aktualizowana stawka za lokale komunalne?

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza poinformował, iż podjęcie tej uchwały otworzy nam drogę do podejmowania dalszych decyzji, w tym związanych ze zmianami stawek czynszu.

Przewodnicząca Rady poddała przedstawiony i odczytany przez Pana Borysa Grycuk projekt uchwały pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 radnych (Obrady Sesji opuścił Radny Tomasz Gutowski).

Za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 1 (Przewodnicząca Rady)

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy podjęto.

Uchwała Nr XV/91/04 stanowi załącznik Nr 17 do niniejszego protokołu.

Ad. 6d.

Wójt Gminy przypomniał, iż na poprzedniej Sesji Rady Gminy zostało podjęte stanowisko w sprawie wydzierżawienia lokalu przy ul. Fabrycznej w Gródku firmie „GEEST”. „Właściciele firmy chcą podpisać umowę dzierżawy na okres nieokreślony. Ja jako Wójt mogę podjąć jedynie decyzję o wydzierżawieniu lokalu na okres 3 lat. Okres ten, ze względu na planowane inwestycje i modernizacje pomieszczeń, według właścicieli jest za krótki. W celu wydłużenia tego okresu niezbędne jest podjęcie niniejszej uchwały” - mówił.

Wójt dodał, iż projekt umowy dzierżawy jest już przygotowany. W projekcie tym zostały umieszczone zapisy zabezpieczające nas pod różnymi względami.

Radny Jerzy Karpiuk zapytał, czy w umowie zostały uwzględnione jakieś sankcje, w przypadku zerwania przez firmę „GEEST” umowy przed upływem 3 lat?

Wójt Gminy poinformował, iż odpowiednie zapisy regulują tą kwestię. Poza tym dzierżawcy przed podpisaniem umowy wpłacają kaucję, która w przypadku niespełnienia przez nich warunków - przepada.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie wynajęcia lokalu użytkowego. Do przedstawionego projektu uwag nie zgłoszono. W związku z powyższym poddała projekt uchwały pod głosowanie jawne.

Głosowało 12 radnych.

Za - 11, przeciw - 0, wstrzymało się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwałę w sprawie wynajęcia lokalu użytkowego podjęto.

Uchwała Nr XV/92/04 stanowi załącznik Nr 18 do niniejszego protokołu.

Ad.7.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do Pani Anny Markiewicz - Głównej Księgowej KZB w Gródku z prośbą o przedstawienie sprawozdania z wykonanie budżetu Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku za 2003 r.

Radni jednak uznali, iż przedstawianie powyższego sprawozdania jest zbędne, gdyż każdy z nich otrzymał je przed Sesją i przeanalizował dokładnie w domu.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz zaprosiła do zgłaszania ewentualnych uwag i pytań.

Żadnych pytań nie zgłoszono. Przewodnicząca Rady poinformowała, iż sprawozdanie z wykonania budżetu KZB w Gródku za 2003 r. zostało przyjęte. (sprawozdanie stanowi załącznik Nr 19 do niniejszego protokołu)

Ad. 8.

Przewodnicząca Rady udzieliła głosu Panu Borysowi Grycuk - inspektorowi ds. budownictwa Urzędu Gminy Gródek, który przedstawił pokrótce informacje na temat aktualnych zagadnień związanych z nowymi regulacjami prawnymi w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz prawa budowlanego. Poinformował, iż przepisy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zmieniły się z dniem 11 lipca 2003 r. Przedstawił obiekty, których budowa, zgodnie z nową ustawą, nie wymaga wydania decyzji o warunkach zabudowy. Przypomniał również, iż z dniem 1 stycznia 2004 r. straciły ważność wszystkie miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uchwalone przed 1995 r. (w tym nasz). Obecnie opracowanie takiego planu jest niezwykle pracochłonne, skomplikowane oraz bardzo kosztowne.

Radna Grażyna Danesh zapytała czy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, osoba posiadająca działkę rolną może wybudować na niej domek letniskowy?

Pan Borys Grycuk udzielił negatywnej odpowiedzi, powołując się na art. 61 ustawy planowanie przestrzenne, który dotyczy zakazu budowy jakichkolwiek budynków w przypadku gdy w sąsiedztwie nie ma żadnych zabudowań.

Radny Włodzimierz Grycuk zapytał, w jaki sposób będzie realizowana kwestia ewentualnego zalesienia działek (na których kiedyś był las) przyległych do kompleksów leśnych?

Pan Borys Grycuk poinformował, iż w przypadku działek na których wcześniej znajdował się las, w celu ich naturalnego odnowienia i zalesienia, nie jest wymagana decyzja o warunkach zabudowy.

Więcej pytań nie zgłoszono.

Ad.9.

Przewodnicząca obrad Pani Krystyna Klimkiewicz stwierdziła, że porządek obrad XV Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękowała radnym Rady Gminy, radnym powiatowym, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1400.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 42), wymienione poniżej:

Nr 1 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 2 - lista obecności radnych (kart - 1),

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 5 - pismo Komendy Miejskiej Straży Pożarnej w Białymstoku z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie prośby o dofinansowanie zakupu samochodu (kart - 1),

Nr 6 - pismo Przewodniczącej Rady Gminy Gródek z dnia 31 marca 2004 r. (kart - 1),

Nr 7 - pismo Rady Sołeckiej Królowy Most i Downiewo w sprawie nie wyrażenia zgody na sprzedaż działki gminnej, na której jest boisko sportowe (kart - 1),

Nr 8 - pismo z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie ul. Lisiej w Gródku (kart - 1),

Nr 9 - informacja o pracy Wójta Gminy Gródek w okresie międzysesyjnym (kart - 3),

Nr 10 - Sprawozdanie Wójta z wykonania budżetu Gminy Gródek za 2003 r. (kart - 4),

Nr 11 - uchwała Nr II.0131-1-54/04 Sądu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Gródek sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2003 (kart - 1),

Nr 12 - uchwała Nr II.0131-1-55/04 Sądu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Gródek wniosku o udzielenie absolutorium za 2003 rok (kart - 1),

Nr 13 - opinia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek w sprawie wykonania przez Wójta Gminy Gródek budżetu gminy za 2003 rok. (kart - 3),

Nr 14 - uchwała Nr XV/88/04 Rady Gminy Gródek w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Gródek (kart -1),

Nr 15 - uchwała Nr XV/89/04 Rady Gminy Gródek w sprawie zniesienia współwłasności nieruchomości (kart - 1),

Nr 16 - uchwała Nr XV/90/04 Rady Gminy Gródek w sprawie przystąpienia do opracowania „Planu Rozwoju Lokalnego” (kart - 1),

Nr 17 - uchwała Nr XV/91/04 Rady Gminy Gródek w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy (kart - 7),

Nr 18 - uchwała Nr XV/92/04 Rady Gminy Gródek w sprawie wynajęcia lokalu użytkowego (kart - 1),

Nr 19 - sprawozdanie z działalności Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku za 2003 r. (kart - 5),

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Przewodnicząca Rady

mgr Dorota Gościk mgr Krystyna Klimkiewicz

8

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2004-09-20

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2004-09-20