Protokół Nr XIII/04

protokół Nr XIII/04 z dnia 4 lutego 2004 r.
PROTOKÓŁ NR XII/03

PROTOKÓŁ NR XIII/04

Sesji Rady Gminy Gródek z dnia 4 lutego 2004 r.

Obradom Sesji, które rozpoczęły się o godzinie 1000 w Gminnym Ośrodku Kultury w Gródku, przewodniczyła Pani Krystyna Klimkiewicz - Przewodnicząca Rady Gminy. Protokołowała Pani Dorota Gościk - pracownik Urzędu Gminy Gródek.

Pani Krystyna Klimkiewicz obrady XIII Sesji Rady Gminy rozpoczęła od przywitania radnych Rady Gminy, sołtysów, zaproszonych gości oraz wszystkich przybyłych na dzisiejszą Sesję.

Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, w obradach uczestniczy 14, co zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

W obradach nie uczestniczył Radny Eugeniusz Nowicki, z powodu niemożliwości zwolnienia się w pracy. (listy obecności radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych stanowią kolejno załączniki Nr 2, Nr 3 i Nr 4 do niniejszego protokołu).

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz przedstawiła projekt porządku obrad. (stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu).

Radna Adela Czaban prosiła o dodanie do przedstawionego porządku obrad jako 12 punkt: „Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za 2003 r.” Prośbę swą motywowała stwierdzeniem, iż zgodnie ze Statutem Gminy Gródek Komisja Rewizyjna winna jest przedłożyć Radzie Gminy powyższe sprawozdanie do końca lutego.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza - Przyjął powyższą zmianę. Prosił jednak aby na przyszłość podobne punkty zgłaszać wcześniej, tak aby możliwe było wpisanie ich do proponowanego porządku obrad.

Więcej uwag i zmian nie wniesiono.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała zaproponowany porządek obrad, z uwzględnieniem dodatkowego punktu, pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 Radnych.

Za przyjęciem - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W wyniku przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że porządek obrad XIII Sesji Rady Gminy Gródek został przyjęty.

Porządek obrad:

1. Przyjęcie protokołu XII Sesji Rady Gminy.

2. Wnioski, interpelacje i zapytania radnych.

3. Odpowiedzi Wójta Gminy na wnioski, interpelacje i zapytania radnych.

4. Sprawy różne.

5. Informacja o pracy Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

a) uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2004 r.,

b) przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy na 2004 r.,

c) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,

d) obniżenia wskaźników procentowych wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego lub faktycznych wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny, jeżeli powierzchnia tego lokalu jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni,

e) zasad zwrotu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej,

f) kupna nieruchomości gruntowej,

g) nabycia nakładów,

h) przystąpienie Gminy Gródek do Stowarzyszenia „Euroregion Niemen”.

7. Stanowisko w sprawie umorzenia zaległości z tytułu podatku od nieruchomości za 2003 r. „Globdrew” Sp. z o.o.

8. Stanowisko w sprawie utworzenia domu pomocy społecznej w Gródku.

9. Informacja w sprawie wykonania uchwał Rady Gminy podjętych w I półroczu 2003 r.

10. Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2003 r.

11. Zamknięcie obrad.

Ad. 1.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poinformowała radnych, że protokół XII Sesji Rady Gminy jest udostępniony na stole protokolanta. Zachęciła do zapoznania się z jego treścią, a następnie przystąpiła do zatwierdzenia protokołu.

Za przyjęciem protokołu - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Protokół XII Sesji Rady Gminy został przyjęty.

Ad. 2. i 3.

Wójt Gminy zwrócił się do Radnych z prośbą, aby posiedzeń Sesji Rady Gminy nie wykorzystywać na zgłaszanie spraw drobnych, oczywistych albo mało istotnych. Wnioski w takich sprawach należy zgłaszać na piśmie lub telefonicznie bezpośrednio do niego. „Zaoszczędzony w ten sposób czas będzie można spożytkować na poruszenie i rozwiązanie poważnych spraw i problemów” - mówił.

Radna Adela Czaban poruszyła temat systematycznego, w ostatnim czasie wyłączania prądu. W samym miesiącu styczniu we wsi Kołodno i okolicach światło było wyłączane 17 razy. Powodem tych awarii są gałęzie drzew, które bardzo często zrywają linie energetyczne. Niestety drzewa te rosną na prywatnych działkach, których właściciele nie zgadzają się na ich ścięcie. Dopóki nie zmieni się prawo i przepisy problem ten trudno będzie rozwiązać. - mówiła.

Poinformowała, iż wystosowała już w tej sprawie pismo do posłów ziemi podlaskiej. Prosiła aby Wójt wystąpił z podobnym wnioskiem.

Druga sprawa poruszona przez Radną dotyczyła ul. Lisiej w Waliłach Stacji. „Zwróciła się do mnie mieszkanka ul. Lisiej z prośbą o interwencję. Zgodnie z projektem ulica Lisia miała mieć 10 m., w związku z powyższym kazano przesunąć płoty o 2 m. Mieszkanka skarżyła się, że mimo iż działka została pomniejszona, wartość płaconego podatku pozostała na niezmienionym poziomie, a przecież analogicznie - powinna się zmniejszyć.”

Radna Adela Czaban, po raz kolejny wnioskowała o ustawienie przy drodze krajowej E-65 przystanków autobusowych.

Przypomniała, iż na ostatniej Sesji Rady Gminy zadała pytanie odnośnie liczby bezrobotnych absolwentów. Poinformowała, iż na terenie gminy jest 8 bezrobotnych osób z wyższym wykształceniem, w tym 2 absolwentów.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza ustosunkowując się do spraw poruszanych przez Radną poinformował, iż:

  • Jeżeli chodzi o przystanki - został wystosowany do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wniosek o ich odbudowę. Przekazaliśmy im także nasz projekt przystanków. Logiczne jest, iż inwestycja ta jest niemożliwa do wykonania zimą. Możliwe, iż przystanki zostaną odbudowane jak tylko rozpocznie się budowa kolejnego odcinka tej drogi, jednak 100% pewności nie ma. Należy poczekać na ostateczną decyzję GDDKiA. W przypadku odpowiedzi negatywnej zmuszeni będziemy ewentualnie, do odbudowania przystanków za środki z budżetu gminy - mówił.

  • Sprawa wyłączania energii - Wójt Gminy poparł inicjatywę Radnej polegającą na wystąpieniu do właściwych instytucji, do parlamentarzystów. Zapewnił, iż zwróci się do Zakładu Energetycznego w Białymstoku z wnioskiem o wyjaśnienie i pomoc w rozwiązaniu poruszanego problemu.

  • ul. Lisia - Wójt Gminy wyjaśnił: „Państwo X rozpoczęło budowę nowego płotu, znosząc stary, po granicy prawa własności gruntów, w terminie o wiele wcześniejszym niż wynikało to z decyzji Starostwa Powiatowego. W wyniku interwencji zainteresowanych mieszkańców oraz mojej, Starostwo wydało decyzję o wstrzymaniu budowy. W dalszej kolejności, na wniosek zainteresowanego budową płotu, Starostwo Powiatowe podjęło procedurę ukierunkowaną na wydanie stosownej decyzji, jednocześnie żądając od zainteresowanego dokumentów uzupełniających. Jednym z takich dokumentów miało być zaświadczenie z Urzędu Gminy. Wyjaśniliśmy w nim, iż ulica, przy której przebiega budowa, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego powinna mieć 10 m. W międzyczasie odbyłem conajmniej 2 spotkania z mieszkańcami, którzy sprzeciwiali się budowie nowego płotu po danej granicy. Wystąpiłem także z wnioskiem do inwestora X o umożliwienie odkupienia przez Gminę Gródek tej części gruntów, o którą toczy się spór. Oczywiście odpowiedź była negatywna. Starostwo Powiatowe w efekcie, po zebraniu i analizie stosownych dokumentów, wydało decyzję pozwalającą na użytkowanie płotu, a tym samym na jego dalszą rozbudowę.

W obecnej sytuacji, my jako Gmina, chcąc poszerzyć drogę, możemy podjąć procedurę mającą na celu wywłaszczenie danych gruntów, wraz z płotem. Najpierw jednak musimy uzasadnić, czy jako cel społeczny, słusznym jest aby droga ta miała mieć 10 m. I niestety uzasadnienie te nie jest takie proste”

Radca prawny - Pan Aleksy Dmitruk dodał, iż mamy tu doczynienia ze sporem między Gminą, która jest zarządcą drogi, a inwestorem, który ten płot wybudował. Musimy zadać sobie pytanie: Czy rozwiązanie tego sporu należy do naszych kompetencji, czy zasadne jest przeprowadzenie wywłaszczenia? - koszty takiego działania są przecież znaczne.

Mieszkańcy ul. Lisiej poodsuwali swoje płoty o 1,70 m i automatycznie zostały im zmniejszona wielkość podatku. - dodał Radca.

Radna Adela Czaban zwróciła się do Wójta Gminy z prośbą o dokładne sprawdzenie czy rzeczywiście wymiar tego podatku został zmniejszony. Dodała również, iż w planach inwestycyjnych na najbliższe lata nie jest ujęta ul. Lisia, a jeżeli naprawdę koszt jej „uporządkowania” jest ogromny, to rzeczywiście nie mamy się nad czym zastanawiać.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz przypomniała o ustawieniu wiaty autobusowej na ul. Sosnowej w Waliłach Stacji.

Wójt Gminy poinformował, iż zostały już zakupione materiały niezbędne do budowy wiaty, pozostaje jedynie kwestia ustawienia i montażu. Czynność ta zostanie dokonana bliżej wiosny.

Radny Jerzy Karpiuk - zaproponował aby, w związku z odebraniem gminom dotacji na oświetlenie ulic, zastanowić się nad zainstalowaniem w Gminie Gródek energooszczędnego oświetlenia. Należałoby zrobić kosztorys takiej inwestycji - dodał.

Wójt Gminy przypomniał, że inwestycja ta została zaplanowana i zapisana w planie inwestycyjnym gminy na lata 2004 -2007, tym bardziej, iż akurat ta inwestycja to ciągle niezrealizowany jego wniosek, gdy był jeszcze radnym. Według wstępnego rozeznania - kontynuował Wójt - koszt wymiany lamp wahałby się w granicach ok. 300.000 zł, robocizna - 140.000 zł, plus koszty poniesione na rzecz Zakładu Energetycznego. Aby określić dokładny koszt, zrobiliśmy niedawno wykaz wszystkich lamp ustawionych na terenie gminy. Symulacja wykonana przez jedną z firm wykazała, iż oszczędność wynikająca z ich wymiany wyniosłaby 40-50%.

Istnieje możliwość zaprogramowania oświetlenia w taki sposób, iż latarnie będą paliły się całą noc - bardzo jasno do godz. 23:00, a później znacznie słabiej. W takiej sytuacji oszczędność wyniosłaby ok. 10%.

Radny Janusz Michał Cimochowicz wnioskował o przeprowadzenie akcji scaleniowej działek leśnych o małej powierzchni. Mówił: „Na terenie gminy jest dużo niewielkich działek leśnych, które często graniczą z działkami Lasów Państwowych. Nadleśnictwa dokonując wycinki i oczyszczania swoich działek często niszczą działki osób prywatnych.”

Radny był także zainteresowany prowadzonymi pracami w żłobku. „Jakie są plany wykorzystania tych, remontowanych powierzchni?” - pytał.

Wójt Gminy Gródek - poinformował, iż jednym z rozwiązań, które przyniosłoby korzyści dla właścicieli niewielkich działek leśnych byłoby zwrócenie się do Starostwa Powiatowego z wnioskiem o dokonanie w danym obrębie scalenia. W przypadku, gdy działki te są rozproszone i niemożliwe jest przeprowadzenie akcji scaleniowej istnieje możliwość zrzeczenia się z prawa własności na rzecz Gminy. Rozwiązanie takie nie będzie jednak korzystne dla właścicieli.

Jeżeli chodzi o prace remontowe w żłobku - można uznać, iż obecnie jesteśmy już w końcowej fazie remontu. Pomieszczenia wewnątrz są już prawie dostosowane do użytku. Chcemy jednak budynek ten całościowo doprowadzić do porządku. W chwili obecnej robiony jest projekt na jego termomodernizację. Na bazie tego projektu zostanie wykonane ocieplenie, poprzedzone wymianą okien.

Do wyremontowanych pomieszczeń zostanie przeniesione przedszkole, zarówno publiczne jak i niepubliczne. Wyremontowane pomieszczenia będą także służyły dla grupy AA, sportowców, emerytów oraz dla celów wynikających z wniosków złożonych przez mieszkańców gminy.

Radny Jacek Janiel - Czy zostały podjęte jakieś kroki mające na celu budowę obiektów sportowo-rekreacyjnych nad zalewem w Zarzeczanach? Czy zostały złożone w tym celu wnioski o pomoc finansową?

Zwrócił się także z zapytaniem skierowanym do Kierownika KZB w Gródku: „Dlaczego ulice w Gródku są źle, albo w ogóle nie posypywane?”

Wójt Gminy - poinformował, iż zostało zlecone wykonanie projektu na budowę obiektów sportowo-rekreacyjnych m.in. boiska, kortów tenisowych, sceny, dróg dojazdowych, parkingów, medii, itp. „Gdy projekt zostanie wykonany, z pewnością wystąpimy z wnioskiem o dofinansowanie do kilku źródeł - do Urzędu Marszałkowskiego, Ministerstwa Kultury i Sportu. Będziemy także składać wnioski do różnego rodzaju programów i funduszy strukturalnych” - mówił.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku - zauważył, iż temat odśnieżania i posypywania dróg i ulic był zawsze tematem bardzo drażliwym. Poinformował, iż wczoraj KZB rozpoczął posypywanie od godz. 4:00. Niestety przy takiej pogodzie jaką mieliśmy, przy opadach deszczu i dodatniej temperaturze, nie widoczny będzie piasek, który był rozsypywany. Mieszkańcy zawsze mają pretensję do wszystkich, tylko nie do siebie. Często jednak zapominają o podstawowym obowiązku odśnieżania i posypywania chodników przy swoich posesjach.

Pan Eugeniusz Żukowski - Prezes Spółdzielni Usług Rolniczych w Gródku - zauważył, iż Gmina Gródek jest nieprzygotowana do odśnieżania - nie mamy odpowiedniego sprzętu. Jednak o tym jak rozwiązać ten problem należy myśleć już jesienią.

Radny Wieczysław Gościk poprosił o przedstawienie informacji na temat pracy świetlicy w Waliłach Stacji. Jakie koszty poniosła gmina aby utworzyć tą świetlicę oraz ile pieniędzy z budżetu gminy wydaje się na jej obecne funkcjonowanie? - pytał.

Wójt Gminy poinformował, iż nie jest prowadzona sprawozdawczość z pracy świetlicy. A jeżeli chodzi o koszty, to były one niewielkie: został jedynie naprawiony dach oraz wstawiona krata w drzwiach wejściowych. Przekazano także kilka puszek farby do malowania ścian.

Przewodnicząca Rady dodała, iż obecnie gmina nie ponosi żadnych kosztów związanych z prowadzeniem świetlicy. W remont świetlicy zaangażowane były zainteresowane dzieci wraz z rodzicami, ja oraz oddelegowany na kilka dni pracownik z Komunalnego Zakładu Budżetowego - mówiła. Placówka ta została wyposażona w materiały i sprzęt przekazany przez sponsorów oraz mieszkańców Walił Stacji. Dostaliśmy wieżę stereo. Zakupione zostały także 2 stoły tenisowe - pieniądze na ich zakup pochodziły z przekazanej przeze mnie diety za posiedzenie w Komisji referendalnej oraz części diet przekazanych przez 2 radnych Rady Gminy Gródek - mówiła Przewodnicząca Rady.

Radny Włodzimierz Grycuk zgłosił wniosek w sprawie opracowania projektu na zagospodarowanie „dzikich” wysypisk śmieci. Posiadanie takiego projektu otworzy nam drogę do środków, które będzie można pozyskać z Programów i Funduszy związanych z ochroną środowiska.

Wójt Gminy zapewnił, iż zleci wykonanie powyższych projektów. Poinformował także, że już dzisiaj można korzystać ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, który wspiera inicjatywy i działania z zakresu ochrony środowiska. Warto jednak poczekać do maja, kiedy to, możliwe - będą jeszcze lepsze możliwości do pozyskania środków zewnętrznych.

Radny Jan Grycuk zapytał czy w związku ze zbliżającymi się obchodami 50-lecia istnienia zespołu „Razśpiewany Haradok” został złożony wniosek o odznaczenie Pani Niny Cywoniuk - jedynej żyjącej założycielki zespołu?

Wójt Gminy Gródek poinformował, iż Pani Nina Cywoniuk prosiła, aby nie występować o odznaczenia, aby nie przyznawać jej żadnych orderów. Wobec powyższego nie należy chyba przeciwstawiać się jej prośbie.

Radna Adela Czaban powróciła do tematu odśnieżania dróg i ulic. Stwierdziła, iż Rada Gminy ma prawo ustanawiać akty prawa miejscowego. Wójt może, w sytuacjach nie cierpiących zwłoki, wydać przepisy porządkowe w formie Zarządzenia. Apeluję więc, aby Wójt wydał Zarządzenie w sprawie konieczności odśnieżania przez mieszkańców chodników i połowy ulicy obok swoich posesji. Niezastosowanie się do Zarządzenia spowoduje nałożenie sankcji karnych. Takie rozwiązanie spowoduje zniknięcie problemu nie odśnieżonych ulic.

Wójt Gminy pozwolił przypomnieć, że w sytuacji gdy daną kwestię regulują przepisy wyższego rzędu, nie ma potrzeby ustanawiać aktów prawa miejscowego.

Poinformował także, iż w zeszłym roku był ogłaszany apel dotyczący odśnieżania chodników obok posesji. Jak widać, nie wszyscy się do niego stosują. W przyszłości, w celu lepszego zdyscyplinowania mieszkańców będzie trzeba wprowadzić działania prewencyjno-represyjne.

Ad. 4.

Pan Anatol Kondrusik - mieszkaniec Gródka powrócił do poruszanego wcześniej tematu dotyczącego przyznania Pani Ninie Cywoniuk odznaczenia. Wnioskował, aby osobę tę, pomimo jej sprzeciwu, odznaczyć. Jest to osoba naprawdę zasłużona i taka forma wdzięczności jej się należy. Apelował także aby przy odznaczeniach i podziękowaniach nie zapomnieć o Panu Stefanie Kopa - honorowym obywatelu Gródka.

Przewodnicząca Rady poinformowała, iż na temat obchodów 50-lecia zespołu „Rozśpiewany Haradok”, bardzo dużo zostało poświęconego czasu na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Gminy w dniu 29 stycznia 2004 r. Wtedy także został poruszony temat odznaczeń i osoby Pana Kopy.

Pani Eugenia Matys - mieszkanka Gródka odczytała, w imieniu Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Gródeckiej wniosek o wystąpienie do Prezydenta RP o odznaczenie dla Pani Niny Cywoniuk.

Wójt Gminy poinformował, iż zostały złożone wnioski o wyróżnienia dla zespołu do Ministerstwa Spraw Zewnętrznych, Ministerstwa Kultury, Marszałka Województwa Podlaskiego, Wojewody Podlaskiego, Starosty Powiatowego, Konsula Białoruskiego i wielu innych. Jeżeli zaś chodzi o indywidualne odznaczenie dla Pani Niny Cywoniuk, uważam iż należy uszanować jej decyzję i nie występować o odznaczenia.

Pani Eugenia Matys wypowiedź Wójta podsumowała stwierdzeniem: „Nie pyta się danej osoby o to czy ją odznaczyć”.

Pan Leon Matys zapytał:

  • Czy jest możliwość zamieszczania na łamach gazety „Wiadomości Gródeckie” planów pracy komisji stałych Rady Gminy?

  • Jaki jest status cmentarza żydowskiego w Gródku, czy jest to cmentarz gminny, czy stanowi własność Gminy Żydowskiej?

Odpowiedzi na pierwsze pytanie udzielił redaktor „WG-HN” Pan Jerzy Chmielewski, mówiąc iż nie widzi problemu aby informacje takie zamieszczać. „Nie sądzę jednak aby suchy plan pracy był interesujący” - mówił.

Przewodnicząca Rady dodała, iż Sesje Rady Gminy oraz posiedzenia komisji stałych Rady Gminy są otwarte i każdy zainteresowany może w nich uczestniczyć. Materiały z posiedzeń dostępne są także do wglądu w Urzędzie Gminy Gródek.

Radna Grażyna Danesh zasugerowała, iż lepszym rozwiązaniem byłoby zapraszanie Redaktora Jerzego Chmielewskiego 1-2 razy do roku na posiedzenia komisji Rady Gminy, który następnie umieszczałby informacje o pracy tej komisji w gazecie. Byłoby to rozwiązanie bardziej zasadne niż przedstawienie suchego planu pracy.

Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na temat cmentarza żydowskiego: Nie wiem jaki jest status tego cmentarza, należy to w najbliższym czasie ustalić. Gmina Gródek opiekuje się tym zabytkiem, w tym roku planowane jest odnowienie ogrodzenia. Nie pamiętam także aby Gmina Żydowska występowała o przeniesienie prawa własności.

Radny Janusz Michał Cimochowicz dopowiedział, iż Ustawa o stosunku Państwa Polskiego do Gmin Żydowskich przewiduje zwrot mienia żydowskiego, które ma charakter kultu religijnego. Właściwą miejscowo dla naszego terenu jest Gmina Żydowska w Warszawie. Nie sądzę, aby była ona zainteresowana naszym cmentarzem. Swoją opinię opieram na fakcie, iż Gmina ta nie ma tu swoich wyznawców. Ponadto przeniesienie własności wiąże się z ogromnym kosztami - mówił.

Sołtys wsi PGR Waliły - Pani Anna Petelska podziękowała Wójtowi Gminy, Kierownikowi KZB, Przewodniczącej Rady Gminy za wycięcie krzaków i gałęzi przy drodze do PGR Waliły oraz za udostępnienie autobusu dzieciom jeżdżącym na ferie do Gródka.

Sołtys Gródka - Pani Irena Wakuła poruszyła temat bezpańskich psów w naszej gminie.

Wójt Gminy - Jest to trudny temat. Dwa razy do roku przeprowadzamy akcję wyłapywania bezpańskich psów. W ostatnim czasie wystosowaliśmy także apel do mieszkańców aby uwiązywali swoje psy.

Pani Wiera Tarasewicz - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gródku zwróciła się z apelem do wszystkich najstarszych absolwentów Szkoły Podstawowej w Gródku o przekazanie zdjęć, świadectw szkolnych oraz innych archiwalnych dokumentów związanych ze szkołą. Materiały te będą niezbędne do utworzenia Szkolnej Izby Tradycji, dzięki której „zachowa się w tradycji to, co jeszcze jesteśmy w stanie uchronić, a co posłuży przyszłym pokoleniom młodzieży szkolnej jako pokazowa lekcja historii”.

Poprosiła także sołtysów, aby przekazali uczniom ze swoich wsi, iż 11 lutego będzie próbny egzamin gimnazjalny.

Ad. 5.

Pan Wiesław Kulesza - Wójt Gminy przedstawił informacje o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym. (informacja stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu)

Do przedstawionej informacji uwag nie zgłoszono.

Ad. 6 a.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz odczytała plan pracy Rady Gminy Gródek na 2004 r.

Radna Adela Czaban zasugerowała aby do przedstawionego planu pracy dodać punkt dotyczący stanu opieki zdrowotnej na terenie naszej gminy.

Przewodnicząca Rady zauważyła, iż funkcjonujący w Gródku ośrodek zdrowia jest placówką niepubliczną - zupełnie od nas niezależną.

Radny Janusz Michał Cimochowicz odpowiedział, iż fakt ten nie zwalnia nas z obowiązku zapoznania się z pracą danego ośrodka, który świadczy przecież usługi dla naszych mieszkańców.

Sekretarz Gminy - Pani Lilia Waraksa poinformowała, iż nie widzi problemu aby powyższy punkt znalazł się w planie pracy Rady Gminy. Ustalenie terminu pozostawia Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej, Zatrudnienia oraz Porządku Publicznego

Pan Aleksy Dmitruk - Radca prawny poinformował, że do przyjętego dzisiaj planu w każdej chwili, w razie potrzeby można dodać dodatkowe punkty.

Więcej uwag nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodnicząca obrad poddała projekt uchwały i przedstawiony plan pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 Radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie ustalenia planu pracy Rady Gminy została podjęta.

Uchwała Nr XIII/76/04 - Stanowi załącznik Nr 6 do protokołu.

Ad. 6 b.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz poprosiła przewodniczących o przedstawienie planów pracy komisji stałych Rady Gminy Gródek.

Radny Janusz Michał Cimochowicz przedstawił plan pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek.

Do przedstawionego planu pracy uwag nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodnicząca obrad poddała przedstawiony plan pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 Radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Radna Grażyna Danesh przedstawiła plan pracy Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy Gródek.

Do przedstawionego planu pracy uwag nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodnicząca obrad poddała przedstawiony plan pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 Radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Radny Włodzimierz Grycuk przedstawił plan pracy Komisji Rolnictwa Rady Gminy Gródek.

Do przedstawionego planu pracy uwag nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodnicząca obrad poddała przedstawiony plan pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 Radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Radny Jacek Janiel przedstawił plan pracy Komisji Oświaty Kultury i Sportu Rady Gminy Gródek.

Do przedstawionego planu pracy uwag nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodnicząca obrad poddała przedstawiony plan pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 Radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Radna Dorota Bożena Antonowicz przedstawiła plan pracy Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej, Zatrudnienia oraz Porządku Publicznego Rady Gminy Gródek.

Do przedstawionego planu pracy uwag nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodnicząca obrad poddała przedstawiony plan pod głosowanie jawne.

Głosowało 14 Radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

Przewodnicząca Rady Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy.

W oparciu o wyniki przeprowadzonych głosowań Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy została podjęta.

Uchwała Nr XIII/77/04 - Stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

Ad. 6c.

Pan Mirosław Gryko - Kierownik KZB w Gródku poinformował, iż Komunalny Zakład Budżetowy wystosował dnia 22 grudnia 2003 r. do Wójta Gminy Gródek wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Powyższe taryfy opracowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy.

(wniosek o zatwierdzenie taryf stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu).

KZB w Gródku zarządza 4 wodociągami. Całkowity koszt utrzymania wodociągów w 2003 r. wynosił 214.909,76 zł., zaś przychody (wpływy) jedynie 176.767,40 zł.

Koszt produkcji 1 m3 wody kolejno wynosił:

  • Gródek - 1,47 zł.,

  • Bobrowniki - 7,19 zł.,

  • Bielewicze - 7,05 zł.,

  • Waliły - 6,60 zł.,

Ogółem koszt produkcji 1 m3 wody - 1,99 zł. (stawka obowiązująca w 2003 r. 1,80 zł).

Wnioskujemy - kontynuował Kierownik KZB - o podwyższenie stawki w stosunku do zeszłego roku o 0,10 zł. Stawka ta wynosiłaby 1,90 zł.

Podwyżka ta wynika głównie z konieczności ponoszenia kosztów na modernizację i przebudowę stacji uzdatniania wody w Gródku, wymiany części linii wodociągowej w Bobrownikach i azbestowych rur doprowadzających wodę w Gródku, badania laboratoryjne i monitoring oraz na wymianę wodomierzy i hydrantów.

Jeżeli chodzi o oczyszczalnię ścieków to koszt utrzymania oczyszczalni w Gródku wyniósł 254.090,88 zł., zaś przychody jedynie 129.700,00 zł. Koszt odprowadzenia 1 m3 ścieków wynosił w 2003 r. 3,64 zł.

Wnioskujemy o ustalenie stawki odprowadzenia 1 m3 ścieków w wysokości 2,10 zł.

Kierownik KZB dodał, iż latem zostanie przeprowadzona dokładna kontrola podłączeń wody. Działania te będą prowadzone celem wyeliminowania tzw. „kradzieży wody”.

Wójt Gminy Gródek przypomniał, iż zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków Rada Gminy nie może zmieniać wysokości wnioskowanych stawek, może jedynie je zatwierdzić lub też nie.

Dodał także, iż Gmina Gródek dopóki co cały czas dopłaca do wody i ścieków. Nieuniknione są częste konserwacje i inwestycje, konieczna będzie także w przyszłości wymiana rur azbestowych. Pocieszające jest to, iż koszty stają się coraz niższe dzięki realizowanej rozbudowie wodociągów i kanalizacji.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków i zarządziła przeprowadzenie głosowania jawnego. Głosowało 14 radnych.

Za - 6, przeciw - 0, wstrzymujących się - 8

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków została podjęta.

Uchwała Nr XIII/78/04 - Stanowi załącznik Nr 9 do protokołu.

Ad. 6d.

Przewodnicząca Rady poprosiła o omówienie tego punktu obrad Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gródku.

Pani Krystyna Sawicka - Kierownik GOPS w Gródku wyjaśniła, iż podjęcie tej uchwały wynika z faktu odebrania gminom dotacji na dodatki mieszkaniowe. Od 1 stycznia 2004 r. samorządy gminne same ponoszą wydatki z tym związane. W związku z powyższym ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego umożliwia obniżenie dodatków mieszkaniowych z 70% do 50%. Następnie odczytała projekt uchwały, który następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne.

Głosowało 13 radnych (w trakcie głosowania nieobecny był Radny Jan Grycuk).

Za - 12, przeciw - 0, wstrzymujących się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie obniżenia wskaźników procentowych wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego lub faktycznych wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny, jeżeli powierzchnia tego lokalu jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni została podjęta.

Uchwała Nr XIII/79/04 - Stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

Ad. 6e.

Pani Krystyna Sawicka - Kierownik GOPS w Gródku poinformowała, iż Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przyznaje świadczenia, np. na zakup leków, opału czy zasiłków pogrzebowych, biorąc pod uwagę kryterium dochodowości. Istnieje także możliwość uzyskania świadczenia mimo nie spełniania powyższego kryterium. Wówczas jednak, świadczenie takie podlega zwrotowi. Podjęcie niniejszej uchwały jest niezbędne dla określenia wielkości zwracanego świadczenia.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej i zarządziła przeprowadzenie głosowania jawnego. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie zasad zwrotu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej została podjęta.

Uchwała Nr XIII/80/04 - Stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.

Ad. 6f.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza poinformował, iż podjęcie tej uchwały jest konieczne dla podjęcia transakcji polegającej na zakupie gruntów niezbędnych do powiększenia istniejącego wysypiska śmieci.

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały w sprawie kupna nieruchomości gruntowej i zarządziła przeprowadzenie głosowania jawnego. Głosowało 14 radnych.

Za - 13, przeciw - 0, wstrzymujących się - 1

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie kupna nieruchomości gruntowej została podjęta.

Uchwała Nr XIII/81/04 - Stanowi załącznik Nr 12 do protokołu.

Ad. 6g.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza odczytała projekt uchwały w sprawie nabycia nakładów. Poinformował, iż podjęcie tej uchwały jest konieczne w celu dokonania czynności polegającej na nabyciu od firmy „Mitex”, za zaległości wobec Gminy Gródek, działki. Zaległości podatkowe sięgają kwoty 12.652 zł, działka została wyceniona na kwotę 8.637 zł, cena za jaką działkę można nabyć wynosi 5.758 zł.

Przewodnicząca Rady poddała uchwałę pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie nabycia nakładów została podjęta.

Uchwała Nr XIII/82/04 - Stanowi załącznik Nr 13 do protokołu.

Ad.6h.

Wójt Gminy poinformował, iż temat wstąpienia Gminy Gródek do Stowarzyszenia „Euroregion Niemen” dokładnie był omawiany na posiedzeniu wspólnym komisji Rady Gminy w dniu 29 stycznia 2004 r. Przypomniał jedynie, iż Gmina Gródek ma możliwość wstąpienia do tego Stowarzyszenia - Stowarzyszenia wspierającego tereny przygraniczne, zwłaszcza w zakresie rozwoju kulturalnego oraz budowy infrastruktury turystycznej i rekreacyjno-sportowej. Roczna składka członkowska wynosi 2.000 zł. Przynależność do „Euroregionu Niemen” może zaowocować pewnymi korzyściami dla gminy. Będziemy występować z wnioskami o granty m.in. na zagospodarowanie terenów wokół zbiornika wodnego w Zarzeczanach. Z pewnością informacja o tym, iż jesteśmy członkami Stowarzyszenia, może skutkować przyznaniem dodatkowych punktów przy ocenie wniosku.

Wójt Gminy odczytał projekt uchwały, który następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie jawne. Głosowało 14 radnych.

Za - 14, przeciw - 0, wstrzymujących się - 0

W oparciu o wyniki przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca obrad stwierdziła, że uchwała w sprawie przystąpienia Gminy Gródek do Stowarzyszenia „Euroregion Niemen” została podjęta.

Uchwała Nr XIII/82/04 - Stanowi załącznik Nr 14 do protokołu.

Ad. 7.

Wójt Gminy - Pan Wiesław Kulesza poinformował, iż szefostwo firmy „Globdrew” zwróciło się z wnioskiem o umorzenie zaległości podatkowych. We wniosku piszą, iż wznowili działalność, gwarantują, iż będą się rozwijać i modernizować zakład, zakładają także, iż zatrudnią ok.100 osób z terenu naszej gminy. Prośbę swoją uzasadniają chęcią rozwoju oraz faktem, iż w tym okresie, za który zostały naliczone podatki firma „Globdrew” miała przerwę w swojej działalności.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz wielkość zajmowanej powierzchni (ok. 5 ha), Wójt Gminy stwierdził, iż nie jest zwolennikiem umorzenia całej kwoty zaległości, ale pewnej części.

Skarbnik Gminy - Pani Jolanta Iwaniuk przedstawiła kwotę zaległości podatkowej, o której umorzenie stara się firma. Jest to kwota w wysokości 66.200 zł, plus zaległe odsetki 3.600 zł. (zaległość za rok 2003, V-XII rata). Poinformowała również, iż w 2001 r. umorzono 24.773 zł, oraz w 2003 r. jedną ratę w wysokości 8.608 zł.

Przewodnicząca Rady - Pani Krystyna Klimkiewicz - Widać, iż firma się rozwija, zatrudnia mieszkańców gminy, poza tym proszą o umorzenie podatku za okres gdy zakład nie funkcjonował. Uważam więc, iż należy część zaległości umorzyć - proponuję zaległe odsetki i jedną ratę.

Radna Adala Czaban zauważyła, iż w zeszłej kadencji poruszany był ten sam problem. Firma zmienia nazwy, szefostwo zostaje jednak cały czas to samo. Zakład korzysta na tym, iż podatki są non stop umarzane. Dlatego też będę głosowała przeciw umorzeniu - mówiła.

Radny Wieczysław Gościk poinformował, iż dobrze znane są zasady na jakich pracują tam ludzie. Stwierdził także, iż inni przedsiębiorcy patrzą na ruchy radnych. Gdy dzisiaj podejmiemy decyzję o umorzeniu, jutro mogą wpłynąć kolejne wnioski. Zdziwiony był dlaczego właściciela firmy nie ma dziś na Sesji, skoro ma być podjęta tak ważna dla niego decyzja.

Radny Jerzy Karpiuk zgodził się ze stwierdzeniem poprzednika. Mówił „Właściciele firmy „Bradro” zapowiedzieli, iż w przypadku podjęcia decyzji o umorzeniu zaległości, również wystąpią z podobnym wnioskiem. W zamian za umorzenie podatku kupią samochód, który będzie dowoził pracowników z Gródka”

Wójt Gminy Gródek stwierdził, iż mamy tu doczynienia z różnym wymiarem podatku - podatek Firmy „Globdrew” jest nieporównywalnie większy niż firmy „Bradro”. Poza tym, nie tak dawno podjęliśmy także ważne decyzje dla firmy „Bradro”, umożliwiające prowadzenie jej dalszej działalności.

Radna Grażyna Danesh zwróciła się do Wójta: „My podejmiemy tu stanowisko, ale decyzję i tak przecież podejmie Wójt. Co więc Pan o tym sądzi?”

Wójt Gminy zaproponował umorzyć 30% zaległości po wcześniejszym wpłaceniu pozostałej kwoty.

Przewodnicząca obrad zapowiedziała przeprowadzenie głosowania jawnego.

Głosowało 14 radnych.

Za - 6, przeciw - 5, wstrzymało się - 5

Na podstawie przeprowadzonego głosowania Przewodnicząca Rady stwierdziła, że Rada stoi na stanowisku umorzenia firmie „Globdrew” 30% zaległości podatkowych, pod warunkiem wcześniejszego wpłacenia reszty zaległości.

Ad. 8.

Wójt Gminy przypomniał, iż na XII Sesji Rady Gminy Gródek, były odczytane 2 wnioski dotyczące utworzenia w Gródku Domu Pomocy Społecznej. Wpłynięcie tych pism obliguje nas do ustosunkowania się oraz podjęcia stanowisko, czy daną placówkę utworzyć, czy też nie.

Temat rozpoczął Wójt Gminy. Powiedział, iż zorganizowanie DPS pociąga za sobą ogromne koszty, na które w chwili obecnej nas nie stać. Poza tym, biorąc pod uwagę fakt, iż opieka społeczna i Caritas świadczą usługi opiekuńcze w sposób zadowalający, uważam, iż lepszym rozwiązaniem byłoby zatrudnienie większej ilości opiekunek. Byłoby to rozwiązanie korzystniejsze zarówno dla podopiecznych jak i dla Gminy. „Nie jesteśmy tak zamożną gminą aby przeprowadzać takie eksperymenty” - mówił.

Aktywną dyskusję w tym temacie podjęła Pani Eugenia Matys - mieszkanka Gródka, która stanęła na stanowisku utworzenia Domu Pomocy Społecznej w naszej gminie. Mówiła: „Do zakresu działań Gminy, wg. ustawy o samorządzie gminnym, jest zapewnienie opieki nad mieszkańcami. Stwórzmy więc im taką opiekę. Nie podejmujmy pochopnie decyzji o rezygnacji z utworzenia DPS. Jeżeli nas na to nie stać, ogłośmy przetarg, może ktoś będzie chciał otworzyć taka placówkę”.

Radna Grażyna Danesh poparła pomysł przetargu. „Jestem za prywatną inicjatywą utworzenie Domu Pomocy Społecznej” - mówiła.

Przewodnicząca Rady zauważyła, iż na dzień dzisiejszy nie możliwe jest ogłoszenie przetargu, gdyż w budynku tym znajduje się jeszcze przedszkole.

Wójt Gminy dodał, iż ustawa o pożytku publicznym daje możliwości organizacjom pozarządowym ubieganie się o dotacje na świadczenie usług, np. z zakresu opieki społecznej. O dotacje taką może się starać Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów i usługi takie świadczyć.

Po burzliwej dyskusji Rada Gminy stwierdziła, iż Gminy Gródek nie stać na utworzenie w Gródku Domu Pomocy Społecznej. Podjęła także decyzję o ogłoszeniu w przyszłości konkursu na utworzeniu takiej placówki.

Ad. 9.

Sekretarz Gminy Gródek - Pani Lilia Waraksa przedstawiła informację o realizacji uchwał Rady Gminy Gródek podjętych w I półroczu 2003 r.

(informacja stanowi załącznik Nr 15 do niniejszego protokołu)

Radny Jerzy Karpiuk odnosząc się do uchwały Nr VI/44/03 w sprawie nabycia nakładów w postaci magazynów GS ”Samopomoc Chłopska” w likwidacji, zapytał, czy przedmiotowa sprawa jest już uregulowana, czy magazyny zostały zakupione.

Wójt Gminy odpowiedział, iż sprawa jest aktualna. Ostateczna decyzja dotycząca nabycia nakładów w postaci magazynów GS „Samopomoc Chłopska” zostanie podjęta po planowanych konsultacjach z fachowcami w tym zakresie.

Ad.10.

Radny Janusz Michał Cimochowicz przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek za 2003 r.

Do przedstawionego sprawozdania uwag nie wniesiono.

(sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik Nr 16 do protokołu)

Ad.11.

Przewodnicząca obrad Pani Krystyna Klimkiewicz stwierdziła, że porządek obrad XIII Sesji Rady Gminy został wyczerpany. Podziękowała radnym Rady Gminy, sołtysom oraz wszystkim przybyłym na dzisiejsze obrady za aktywny w nich udział.

Obrady zostały zamknięte o godzinie 1520.

Integralną część protokołu stanowią załączniki (kart - 35), wymienione poniżej:

Nr 1 - porządek obrad (kart - 1),

Nr 2 - lista obecności radnych (kart - 1),

Nr 3 - lista obecności sołtysów (kart - 1),

Nr 4 - lista obecności gości zaproszonych (kart - 1),

Nr 5 - informacja o pracy Wójta Gminy Gródek w okresie międzysesyjnym (kart - 4),

Nr 6 - uchwała Nr XIII/76/04 w sprawie ustalenia planu pracy Rady Gminy (kart - 3),

Nr 7 - uchwała Nr XIII/77/04 w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Gminy (kart - 7),

Nr 8 - wniosek Komunalnego Zakładu Budżetowego w Gródku o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (kart - 6)

Nr 9 - uchwała Nr XIII/78/04 w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (kart - 1),

Nr 10 - uchwała Nr XIII/79/04 w sprawie obniżenia wskaźników procentowych wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego lub faktycznych wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny, jeżeli powierzchnia tego lokalu jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni (kart - 1),

Nr 11 - uchwała Nr XIII/80/04 w sprawie zasad zwrotu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej (kart - 2),

Nr 12 - uchwała Nr XIII/81/04 w sprawie kupna nieruchomości gruntowej (kart - 1),

Nr 13 - uchwała Nr XIII/82/04 w sprawie nabycia nakładów (kart - 1),

Nr 14 - uchwała Nr XIII/83/04 w sprawie przystąpienia Gminy Gródek do Stowarzyszenia „Euroregion Niemen” (kart - 1)

Nr 15 - informacja o realizacji uchwała Rady Gminy Gródek podjętych w I półroczu 2003 r. (kart - 3)

Nr 16 - sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gródek za 2003 r. (kart - 1)

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Protokołowała Przewodnicząca Rady

mgr Dorota Gościk mgr Krystyna Klimkiewicz

1

12

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy w Gródku

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Bójko

Wprowadzający: Dorota Bójko

Data modyfikacji: 2004-09-20

Opublikował: Dorota Bójko

Data publikacji: 2004-09-20