Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego
Informacje podstawowe
Sprawy dotyczące ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego reguluje ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego
Przez ponowne wykorzystywanie należy rozumieć wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej informacji sektora publicznego, w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla którego informacja została wytworzona.
Przez informację sektora publicznego należy rozumieć każdą treść lub jej część, niezależnie od sposobu utrwalenia, w szczególności w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej, będącą w posiadaniu podmiotów wskazanych w art. 3 ustawy, w tym między innymi jednostek sektora finansów publicznych.
Określone poniżej warunki i zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego dotyczą wyłącznie informacji gromadzonych w Urzędzie Gminy Gródek.
Warunki i zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
Ponownemu wykorzystywaniu podlega informacja sektora publicznego:
- udostępniona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej (http://bip.ug.grodek.wrotapodlasia.pl) lub zamieszczona w gminnym serwisie informacyjnym (https://www.grodek.pl/)
- udostępniona w inny sposób niż w BIP lub serwisie informacyjnym (np. zawarta we wprowadzonych do obrotu nośnikach lub wyemitowana przez inne źródło informacji);
- przekazana na wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
Osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, bez względu na sposób pozyskania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania, zobowiązane są każdorazowo:
- poinformować o źródle pochodzenia, czasie wytworzenia i pozyskania informacji tak, aby informacja ta była widoczna;
- w przypadku pozyskania informacji opublikowanej w BIP lub serwisie informacyjnym, podać pełny adres URL strony, z której informację pozyskano;
- poinformować o przetworzeniu informacji jeśli takiego przetworzenia dokonano oraz wskazać czy informacja została przetworzona w całości czy we fragmentach, a jeżeli tak to zaznaczyć w jakich;
- wykorzystać informację w taki sposób, aby nie wprowadzać odbiorców w błąd.
Sposób korzystania z informacji sektora publicznego spełniających cechy utworu lub stanowiących bazę danych
- Informacje spełniające cechy utworu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych lub stanowiące bazę danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych, które Urząd Gminy Gródek posiada w swoich zasobach, mogą być ponownie wykorzystywane pod warunkiem nienaruszenia prawa własności intelektualnej i praw autorskich przysługujących podmiotom trzecim.
- Każdy kto ponownie wykorzystuje udostępnioną przez Urząd Gminy Gródek informację sektora publicznego, spełniającą cechy utworu lub przedmiotu praw pokrewnych w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zobowiązany jest do poinformowania o nazwisku, imieniu lub pseudonimie twórcy lub artysty wykonawcy, jeżeli jest znany.
- Urząd nie ponosi odpowiedzialności za naruszenie przez Wnioskodawcę praw wymienionych w pkt 2, a także za dalsze udostępnianie informacji przez podmioty uprawnione oraz za efekty i rezultaty przetworzenia informacji ponownie wykorzystywanej.
Tryb wnioskowy udostępniania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania
Udostępnienie informacji sektora publicznego w celu ich ponownego wykorzystywania następuje na wniosek, w przypadkach gdy:
- informacja sektora publicznego nie została udostępniona w BIP, albo
- informacja sektora publicznego została udostępniona w inny sposób, niż określony w pkt 1 i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłaty za ponowne wykorzystywanie albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat, albo
- wnioskodawca zamierza wykorzystywać informację sektora publicznego na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone, albo
- informacja sektora publicznego została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.
Wniosek o udostępnienie informacji sektora publicznego winien zawierać:
- nazwę podmiotu zobowiązanego – nazwę podmiotu będącego dysponentem informacji sektora publicznego;
- informacje o wnioskodawcy, w tym imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanej we wniosku;
- wskazanie informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana, a jeżeli jest już udostępniona lub przekazana, warunki, na jakich ma być ponownie wykorzystywana, oraz źródło udostępnienia lub przekazania;
- wskazanie celu ponownego wykorzystywania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług;
- wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci elektronicznej, także wskazanie formatu danych;
- wskazanie sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie została udostępniona lub przekazana w inny sposób, albo sposobu dostępu do informacji gromadzonych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Forma wniosku
Wniosek może być złożony w formie papierowej lub elektronicznej - Wzór wniosku.
Wniosek można przesłać:
- pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@grodek.pl
- za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ESP)
- pocztą na adres:
Urząd Gminy Gródek
- A. i G. Chodkiewiczów 2
16-040 Gródek
lub złożyć w sekretariacie Urzędu Gminy Gródek.
Rozpatrzenie wniosku
Wnioskodawca, którego wniosek nie spełnia warunków formalnych, zostanie wezwany do uzupełnienia braków, wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Wniosek rozpatruje się niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli wniosek nie może zostać rozpatrzony w terminie 14 dni, w tym terminie wnioskodawca zostaje zawiadomiony o przyczynach opóźnienia oraz o terminie, w jakim rozpatrzony zostanie wniosek, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia tego wniosku.
Jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanej we wniosku o ponowne wykorzystywanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów, Urząd Gminy Gródek może złożyć Wnioskodawcy ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie.
UWAGA
W przypadku gdy zakres żądania wykracza poza zasób informacyjny i dokumentacyjny Urzędu Wnioskodawca zostanie poinformowany, że Urząd nie jest właściwy do rozpatrzenia wniosku.
Urząd, w przypadku gdy możliwe będzie ustalenie kto jest w posiadaniu żądanych danych, poinformuje o tym Wnioskodawcę z tym, że wniosek nie podlega przekazaniu podmiotom zewnętrznym, w tym jednostkom organizacyjnym Gminy.
Realizacja wniosku będzie polegała na:
- przekazaniu informacji do ponownego wykorzystywania bez ograniczenia warunkami; albo
- poinformowaniu o braku warunków ponownego wykorzystywania w przypadku, gdy Wnioskodawca posiada informację; albo
- przedstawieniu oferty zawierającej warunki ponownego wykorzystywania lub informacje o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie; albo
- odmowie, w drodze decyzji, przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego jej wykorzystywania w przypadkach określonych w art. 6 i art. 10 ust. 2 ustawy.
Opłaty
Informacja sektora publicznego jest udostępniana lub przekazywana w celu ponownego wykorzystywania, co do zasady, bezpłatnie. Jednakże każdorazowo przy przekazywaniu informacji sektora publicznego na wniosek o ponowne wykorzystywanie Urząd może określić inne warunki jej ponownego wykorzystywania, z uwzględnieniem art. 17 ustawy.
Ustalając wysokość opłaty, uwzględnia się koszty przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w określony sposób i w określonej formie, a także inne czynniki, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu nietypowych wniosków o ponowne wykorzystanie, które mogą mieć wpływ na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji. Łączna wysokość opłaty nie może przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio związanych z przygotowaniem i przekazaniem informacji publicznej celem ponownego wykorzystania w określony sposób i w określonej formie.
Środki odwoławcze
Wnioskodawca, który otrzymał z Urzędu ofertę zawierającą warunki lub opłaty za ponowne wykorzystywanie, ma prawo do złożenia sprzeciwu w ciągu 14 dni od otrzymania oferty z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomi Urząd o przyjęciu oferty.
Brak zawiadomienia Urzędu przez Wnioskodawcę o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
W przypadku otrzymania sprzeciwu Urząd, w drodze decyzji, rozstrzygnie o warunkach lub o wysokości opłat.
Od decyzji Urzędu o odmowie przekazania informacji publicznej w celu ponownego wykorzystywania oraz od decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania informacji publicznej oraz o wysokości opłat, która jest następstwem złożonego sprzeciwu, wnioskodawca może złożyć odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, na zasadach określonych w kpa.
W zakresie nieobjętym powyższą regulacją zasady udostępniania informacji sektora publicznego celem ich ponownego wykorzystywania w sposób szczegółowy unormowane zostały w ustawie o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego
Metryka strony